Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2010, 17:26   #81
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Waarom overkomt mij dit (bijna) steeds in Frankrijk en nooit elders ?
Allicht omdat de Franse restaurant(je)s niet echt van hoge kwaliteit zijn, eh.
Nu ja, van een volk dat 'tripes' vereerd als een delicatesse, kan je ook niet veel ander goeds verwachten, me dunkt.
Misschien omdat u Frankrijk niet graag hebt, ik weet het niet.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 17:28   #82
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En zeggen "Oui Oui" tegenover alles wat de N-VA vraagt? Vergeet niet dat de Franstalige partijen de splitsing van het land niet willen en dat is hun volle recht zo te denken. Ik denk niet dat er een oplossing is, ze zullen helemaal niets bereiken en niemand weet waartoe dit zal leiden.
Als ze er zo op gebrand zijn om België niet te splitsen, zouden ze beter op een positieve constructieve manier meewerken aan een grootse staatshervorming. Een klare staatshervorming zal gedurende vele jaren communautaire rust kunnen brengen in België. Een onvoldoende of een niet-klare (troebele) staatshervorming zal het communautaire alleen maar aanwakkeren.
Of begrijpt een Franstalige dit niet ? Is hij er intellectueel niet bekwaam genoeg voor ?
Oud 3 augustus 2010, 17:32   #83
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien omdat u Frankrijk niet graag hebt, ik weet het niet.
Ik vind Frankrijk een zéér mooi land. Ik ben er dit jaar al tweemaal op verlof geweest. Ik heb zelfs de Fransen weeral maar eens moeten uitleggen dat wij uit het ééntalige Nederlandse deel van België komen. En dat Vlaanderen helemaal niet te vergelijken valt met de Elzas. Dat Frans echt geen betekenis heeft in Vlaanderen zoals dat het wel heeft in de Elzas.
Oud 3 augustus 2010, 17:32   #84
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Italiaanse keuken kan je best in Italië eten. Niet elders.

Maar ik heb het over de italiaanse keuken ter plaatse. Ik heb er drie maand gewerkt en geloof me : drie maand italiaanse keuken, da's een alternatieve straf !
Oud 3 augustus 2010, 17:34   #85
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Maar ik heb het over de italiaanse keuken ter plaatse. Ik heb er drie maand gewerkt en geloof me : drie maand italiaanse keuken, da's een alternatieve straf !
Die misdaad wil ik wel begaan om zo'n alternatieve straf opgelegd te krijgen.
Oud 3 augustus 2010, 17:48   #86
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind Frankrijk een zéér mooi land. Ik ben er dit jaar al tweemaal op verlof geweest. Ik heb zelfs de Fransen weeral maar eens moeten uitleggen dat wij uit het ééntalige Nederlandse deel van België komen. En dat Vlaanderen helemaal niet te vergelijken valt met de Elzas. Dat Frans echt geen betekenis heeft in Vlaanderen zoals dat het wel heeft in de Elzas.
Wat een verschil met uw zoon en zijn vrienden die weigeren met Franstaligen te spreken (cf. hun camping in de Ardennen waarover u het had). Maar ik denk dat een kwestie van generatie is : zonder te willen veralgemenen, heb ik dat gemerkt dat de Vlaamse jeugd het moeilijk hebt met de Franstaligen en dat de contacten tussen de twee gemeenschappen meer onbestaand zijn dan tussen Vlamingen en Franstaligen van de "oudere" generatie.
Oud 3 augustus 2010, 17:59   #87
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En zeggen "Oui Oui" tegenover alles wat de N-VA vraagt? Vergeet niet dat de Franstalige partijen de splitsing van het land niet willen en dat is hun volle recht zo te denken. Ik denk niet dat er een oplossing is, ze zullen helemaal niets bereiken en niemand weet waartoe dit zal leiden.
Het zal in elk geval niet leiden tot het Belgique waar de francofonen nog steeds van dromen. Ik denk zelfs dat het zal leiden tot een niet meer bestaand Belgique als de Franstaligen niet bereid zijn de stap te zetten naar een copernicaanse staatshervorming. Hun politici zeggen wel dat ze ook "une réfrome d'état" willen. Maar dat is slechts raddraaierij, om de Vlamingen aan het lijntje te houden.
Oud 3 augustus 2010, 18:07   #88
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zegt de gelukzalige oen die duidelijk publieke uitgaven en private consumptie door elkaar haalt. Je zou beter eerst ergens laten inschrijven voor een kleine cursus "economie voor dummies".
De Oen bent u. Wat wij terugkrijgen van Wallonië door het feit dat Wallonië onze grootste klant is, compenseert die voor een groot stuk die transfers. U moet het maar vragen aan de Vlaamse ondernemer die zakendoet met Wallonië en aan de Vlaamse Overheid die via de Federale regering de Vlaamse inkomstenbelastingsgelden in ontvangst neemt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Afnemen? Aangroeien bedoel je. En nu willen die arrogante Bruxellois er nog eens een half miljard bovenop scheppen. Veel terugverdienen zal Vlaanderen er niet aan doen. Vlaamse bedrijven komen in Waalse overheidsaanbestedingen nauwelijks aan bod, en een arme bevolking koopt meestal goedkope basisproducten die allang niet meer in Vlaanderen worden geproduceerd. En via BNP-Fortis, Carrefour, etc gaat het geld massaal naar Frankrijk. Maar zeker niet terug naar Vlaanderen.
Dus hou op met "relativeren", er is niets te relativeren. Er zijn alleen de objectieve cijfers.
Wat u zegt is onjuist.

Ik citeer een artikel van de Knack van 2008. Ik ga ervan uit dat dit gegeven niet veranderd is, vermits het Wallonië in 2010 zeker niet slechter afgaat dan in 2008. Integendeel zou ik zelfs zeggen.

En dat artikel zegt het volgende:

"De transfers manifesteren zich vooral aan de zijde van de overheidsontvangsten. Dat heeft te maken met de hogere inkomens in Vlaanderen. Langs de directe en indirecte belastingen vloeit 5 miljard euro van Vlaanderen naar Wallonië en nog eens 83 miljoen van Brussel naar Wallonië.

Aan de kant van de overheidsuitgaven, met name de pensioenen, de werkloosheidsuitkeringen en andere uitkeringen, nemen de transfers af. Vanuit Vlaanderen gaat er 790 miljoen naar Wallonië, en vanuit Brussel vloeit er nog eens 130 miljoen naar Wallonië, dat 920 miljoen euro ontvangt.

Dat de transfers in de overheidsuitgaven relatief gering zijn, heeft te maken met de vergrijzing van Vlaanderen. Daardoor ontvangt Vlaanderen al 838 miljoen euro in de pensioenen. In de gezondheidszorg is van een transfer haast geen sprake meer.

Uit prognoses blijkt dat de demografische evolutie de komende jaren zal leiden tot een verdere daling van de transfers van Vlaanderen naar Wallonië."

Besluit: ik zou dus in uw plaats in het vervolg maar voorzichtiger zijn en meer genuanceerde uitspraken doen mbt tot de 'transfers, en dit ter vervanging van uw klakkeloze en boute maar onjuiste beweringen in dit verband.

Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2010 om 18:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 18:24   #89
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga akkoord met wat betreft de Italiaanse keuken. Je kan er én zéér lekker én goedkoop eten. Wat betreft de Franse keuken kan ik kort zijn : de Franse doorsnee-restaurants zijn van geringe en lage kwaliteit, hun prijzen daarentegen niet.
Als ik het heb over een keuken van een land, dan doel ik op het geheel van recepten, tradities, kooktechnieken, etc die eigen zijn aan dat land. Daarmee bedoel ik dus niet specifiek de kwaliteit van de restaurants an sich. En het is onmiskenbaar zo dat Frankrijk de bron is van veel goeds op dat gebied. De Belgische keuken is eigenlijk ook maar een voortzetting van de Franse keuken, met weinig specifiek Belgische kenmerken. In het buitenland zal men alleen de Belgium Waffles kennen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 18:44   #90
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
een paar maanden gelezen stond er nog een artikel in La Libre over 1 of andere bekende Franstalige die in Vlaanderen woont maar die geen woord Nederlands spreekt. Hij vindt dat niet nodig, on est quand même en Belgique, les flamands peuvent alors parler le français.
Hoe wijzerig het ook overkomt, zulke artikels sla je best op. Altijd interessant om terug te lezen.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 18:52   #91
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het ene gaat niet zonder het andere.

een paar maanden gelezen stond er nog een artikel in La Libre over 1 of andere bekende Franstalige die in Vlaanderen woont maar die geen woord Nederlands spreekt. Hij vindt dat niet nodig, on est quand même en Belgique, les flamands peuvent alors parler le français.

Zelfs hier op het forum zijn er mensen, intelligente open mensen, die vinden dat de Vlamingen maar gewoon allemaal Frans moeten leren en dat dan alle problemen opgelost zijn.
Zwak, zéér zwak. U moet beter kunnen.

Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2010 om 18:53.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 18:59   #92
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De "jankers" zitten wel aan de franstalige kant. Al jaren worden wij afgejankt om voor hen bij te passen, vooral inzake sociale zekerheid.
Daar gaan we weer.....
Calimero-mentaliteit.....

Weer janken dus....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 18:59   #93
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als ik het heb over een keuken van een land, dan doel ik op het geheel van recepten, tradities, kooktechnieken, etc die eigen zijn aan dat land. Daarmee bedoel ik dus niet specifiek de kwaliteit van de restaurants an sich. En het is onmiskenbaar zo dat Frankrijk de bron is van veel goeds op dat gebied. De Belgische keuken is eigenlijk ook maar een voortzetting van de Franse keuken, met weinig specifiek Belgische kenmerken. In het buitenland zal men alleen de Belgium Waffles kennen.
Dat Vlamingen en Walen überhaupt een keuken van betekenis hebben is te danken aan de Franse keuken, het is er in zekere zin een afleiding van. Let wel, het maakt een keuken niet per se minderwaardig ofzo, potentieel kan een afleiding ook een verbetering zijn op het paradigma, daarom spreek ik doelbewust niet over een 'verwatering'. Niet lenen van je buren is gewoon oerdom te noemen.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 19:01   #94
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pfff. En waarvoor is het bekend? Dutroux? En wat verdienen we daarmee dat ze België kennen? Van zodra dat ze doorhebben dat InBev Vlaams bier brouwt zal het met die bekendheid wel vooruitgaan hoor
Een feit is een feit. Je rollende oogjes geven de indruk dat je niet graag feiten aangehaald hebt die inconvenient zijn. Je loopt hierdoor het risico vlaams Nationalisme als onverdraagzaam en blind fanatiek af te schilderen. Naambekendheid is nu eenmaal iets dat in het voordeel van België pleit.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 19:04   #95
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pfff. En waarvoor is het bekend? Dutroux? En wat verdienen we daarmee dat ze België kennen? Van zodra dat ze doorhebben dat InBev Vlaams bier brouwt zal het met die bekendheid wel vooruitgaan hoor
Nja ze promoten Stella Artois vandaag als een Frans bier of minstens van Franstalige origine.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 19:04   #96
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een verschil met uw zoon en zijn vrienden die weigeren met Franstaligen te spreken (cf. hun camping in de Ardennen waarover u het had). Maar ik denk dat een kwestie van generatie is : zonder te willen veralgemenen, heb ik dat gemerkt dat de Vlaamse jeugd het moeilijk hebt met de Franstaligen en dat de contacten tussen de twee gemeenschappen meer onbestaand zijn dan tussen Vlamingen en Franstaligen van de "oudere" generatie.
Ik heb nooit ergens beweerd dat zij weigerden Frans te spreken met die Franstaligen.
Integendeel, ze hebben gesprekken willen aangaan met hen. Maar zij stuitten op een barse Franstalige NON. En in het NL ging ook al niet, want deze grootste taal van België kenden onze Franstalige landgenoten helemaal niet.

Overigens, tijdens mijn verlof in Frankrijk heb ik met de Fransen aldaar zeer veel in het Engels gesproken.
Oud 3 augustus 2010, 19:06   #97
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze er zo op gebrand zijn om België niet te splitsen, zouden ze beter op een positieve constructieve manier meewerken aan een grootse staatshervorming. Een klare staatshervorming zal gedurende vele jaren communautaire rust kunnen brengen in België. Een onvoldoende of een niet-klare (troebele) staatshervorming zal het communautaire alleen maar aanwakkeren.
Of begrijpt een Franstalige dit niet ? Is hij er intellectueel niet bekwaam genoeg voor ?
Leg me eens uit hoe een duidelijke staatshervorming valt te verzoenen met staatsvormen als confederalisme en condominium die van nature zeer fragiel en onduidelijk zijn.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 3 augustus 2010 om 19:06.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 19:17   #98
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit ergens beweerd dat zij weigerden Frans te spreken met die Franstaligen.
Integendeel, ze hebben gesprekken willen aangaan met hen. Maar zij stuitten op een barse Franstalige NON. En in het NL ging ook al niet, want deze grootste taal van België kenden onze Franstalige landgenoten helemaal niet.

Overigens, tijdens mijn verlof in Frankrijk heb ik met de Fransen aldaar zeer veel in het Engels gesproken.
U kan niet Frans spreken?
Oud 3 augustus 2010, 19:19   #99
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Leg me eens uit hoe een duidelijke staatshervorming valt te verzoenen met staatsvormen als confederalisme en condominium die van nature zeer fragiel en onduidelijk zijn.
Het is voldoende te wijzen naar de bestaande structuren van België om te zien dat dit absoluut niet meer werkt. Zolang er geen duidelijke communautaire afspraken worden gemaakt, kan er geen werk gemaakt worden van de aanpak van de andere niet-communautaire dringende problemen.
Hoe die duidelijke afspraken in een klaar kader gegoten worden, is dan van minder belang. Lijkt het confedaralisme hier dan niet de beste oplossing ?
Oud 3 augustus 2010, 19:21   #100
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kan niet Frans spreken?
Toch wel hoor, dit in tegenstelling tot de Fransen die geen Nederlands spraken.

Sommigen onder hen spraken me spontaan aan in het Engels.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be