Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2010, 10:54   #81
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
1500 euro per maand afbetalen is financiele zelfmoord.
Dat is zelfs gewoon waanzin voor een loontrekkende.

Je mag nooit boven 1/3 van het hoogste netto loon gaan voor een hypotheek of je pleegt financiele zelfmoord.

Je moet onder alle omstandigheden kunnen blijven leven zonder zorgen.
Dat is een basisregel om succesvol te zijn in het leven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 10:55   #82
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Gronden *4, startsalarissen voor arbeiders is mss 20-30 % bijgekomen. See the problem ?

Kennis vertelde me dat hij zijn huis inclusief alles had gezet voor 2 miljoen frank. Hij verdiende toen 35 000 frank per maand. Zijn vrouw 25000 frank.

Nu zet je een huis voor 12 miljoen frank, en verdien je samen 120 000 frank. Loon maal twee, prijs maal 6......
I know; ik snap je punt wel, ook al volg ik je niet in de pseudo-gedwongen vrijgave van gronden in particuliere handen. Ik volg Patrick eerder in zijn "de bubble gaat maar zolang mee tot ie barst/ontploft"-redenering. Pech voor ons vandaag de dag dat dat nog niet voor nu direct is.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 10:55   #83
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
als ge na renovatie nog steeds die kleine kamertjes en typisch gesloten inrichting hebt, hebt ge uw renovatie slecht aangepakt.

En uitbreken is de kost niet. Dakisolatie, nieuwe ramen en deuren, een nieuw badkamer, dat waren de kosten. En verf. Voor de keuken. Ipv een nieuwe keuken te steken.

En tavek, wij hebben ons huis gekocht toen we terugkwamen uit de VS, nu dik 5 jaar geleden. We wonen in de ruit Leuven-Mechelen-Brussel, hebben een lening lopen op 20 jaar, hebben 1/3 niet moeten lenen (en niks van thuis meegekregen), en kunnen elke 2-3 jaar een investering doen om het huis te verbeteren (dit jaar is dat bvb de dakisolatie). Die verbeteringswerken doen we in de mate van het mogelijke zelf. Een inbouwcassette laten we zetten, een tussenmuur breken we zelf uit.
Gij zijt geneesheer, gij hebt nu ook wel weer een superieur inkomen. En als uw partner ook nog eens van dat kaliber is, dan kan ik begrijpen dat het allemaal goed gaat

Het probleem is simpel dat als ge u scheef leent, zoals nu nodig is, ge geen geld meer overhoudt voor wat anders als ge geen uberloon hebt....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 10:56   #84
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1500 euro per maand afbetalen is financiele zelfmoord.
Helemaal niet. Ik doe het en ik heb er geen enkel probleem mee. Jij spaart op je eentje 1000 en je huurt nog eens een kot. Ik zie dan ook geen enkel probleem om een lening van 1500 af te betalen met 2. Ik heb 250K geleend op 20 jaar. Zelf ook wat middeltjes leggen en je kan je een huis kopen van 300K. Als jonge gast moet je natuurlijk niet meteen een villa met zwembad willen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 10:56   #85
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Gronden *4, startsalarissen voor arbeiders is mss 20-30 % bijgekomen. See the problem ?

Kennis vertelde me dat hij zijn huis inclusief alles had gezet voor 2 miljoen frank. Hij verdiende toen 35 000 frank per maand. Zijn vrouw 25000 frank.

Nu zet je een huis voor 12 miljoen frank, en verdien je samen 120 000 frank. Loon maal twee, prijs maal 6......
als ik mijn huis en mijn loon als voorbeeld neem,

zit ik met een verdrievoudiging van de aankoopprijs, een verdubbeling van het loon, maar ook een halvering van de interest

het verhaal is minder zwart dan je denkt.

ik raad je wel aan om de vastgoedmarkt te bestuderen, echt elke dag een jaar of een paar jaar aan een stuk, en vooral veel bellen en vragen (liefst uiteraard bij verkopen zonder immo) (en doe bij notarissen die iets verkopen voor oude mensen een waanzinnig bod ! soms happen die, gewoon om ervan af te zijn zonder veel omzien) zodat je de immo markt in de streek waar je wil kopen door en door kent ... de prijsverschillen zijn immers soms enorm ttz af en toe kom je echt een koopje tegen

op dat moment moet je wel kunnen springen ... dwz in je auto springen en met bvb 2500 € naar de verkoper vliegen en daar een onderhandse compromis tekenen (letwel : die onderhandse zelfgeschreven compromis is een VOLWAARDIGE verkoopsovereenkomst. ... de verkoper zal zelfs het voorschot niet meer omhoog kunnen trekken (naar de meer gebruikelijke 10%) als jij niet wil)
ff doorbijten, geen scrupules, en laten tekenen
zo heb ik t ook gedaan ... die verkoper heeft achteraf serieus ambras gehad van zijn vrouw en zijn notaris ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 10:58   #86
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
I know; ik snap je punt wel, ook al volg ik je niet in de pseudo-gedwongen vrijgave van gronden in particuliere handen. Ik volg Patrick eerder in zijn "de bubble gaat maar zolang mee tot ie barst/ontploft"-redenering. Pech voor ons vandaag de dag dat dat nog niet voor nu direct is.
Als de babyboomers het loodje beginnen te leggen kunnen we misschien wel een evolutie zien. Bijna allemaal eigenaar van huizen en gronden en zowat allemaal kinderen die dan al een eigen huis hebben => er gaan veel op de markt komen.

Nog 10-20 jaar vrees ik.
Oud 22 september 2010, 10:58   #87
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Helemaal niet. Ik doe het en ik heb er geen enkel probleem mee. Jij spaart op je eentje 1000 en je huurt nog eens een kot. Ik zie dan ook geen enkel probleem om een lening van 1500 af te betalen met 2. Ik heb 250K geleend op 20 jaar. Zelf ook wat middeltjes leggen en je kan je een huis kopen van 300K. Als jonge gast moet je natuurlijk niet meteen een villa met zwembad willen.
²
maar het blijft wel iets psychologisch, dat 'durven springen'

een engagement van 20j ... terwijl je gewoon bent vrijwel van dag tot dag te leven
en het blijft zo dat je de evolutie van prijzen en lonen en interesten echt onmogelijk kan inschatten ...

echt een paar jaar later vraag je je af waarover je zoveel fuzz gemaakt hebt

goeie moed!
Oud 22 september 2010, 11:01   #88
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

zit ik met een verdrievoudiging van de aankoopprijs, een verdubbeling van het loon, maar ook een halvering van de interest

ik raad je wel aan om de vastgoedmarkt te bestuderen, echt elke dag een jaar of een paar jaar aan een stuk, en vooral veel bellen en vragen (liefst uiteraard bij verkopen zonder immo) (en doe bij notarissen die iets verkopen voor oude mensen een waanzinnig bod ! soms happen die, gewoon om ervan af te zijn zonder veel omzien) zodat je de immo markt in de streek waar je wil kopen door en door kent ... de prijsverschillen zijn immers soms enorm ttz af en toe kom je echt een koopje tegen

op dat moment moet je wel kunnen springen ... dwz in je auto springen en met bvb 2500 € naar de verkoper vliegen en daar een onderhandse compromis tekenen (letwel : die onderhandse zelfgeschreven compromis is een VOLWAARDIGE verkoopsovereenkomst. ... de verkoper zal zelfs het voorschot niet meer omhoog kunnen trekken (naar de meer gebruikelijke 10%) als jij niet wil)
zo heb ik t ook gedaan ... die verkoper heeft achteraf serieus ambras gehad van zijn vrouw en zijn notaris ...
Bij openbare verkopen zijn er ook nog goede kopen te doen.
Vaak kom je diezelfde huizen en gronden daarna tegen bij immokantoren voor het dubbele van de prijs.
Oud 22 september 2010, 11:01   #89
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat wist ik dus niet

Bedankt voor de tip !
Oud 22 september 2010, 11:03   #90
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Als de babyboomers het loodje beginnen te leggen kunnen we misschien wel een evolutie zien. Bijna allemaal eigenaar van huizen en gronden en zowat allemaal kinderen die dan al een eigen huis hebben => er gaan veel op de markt komen.

Nog 10-20 jaar vrees ik.
forget it ... ik erf die dingen op een moment dat ik geen financiele noden meer heb ... ik ga die dan ook niet op de markt gooien maar renoveren en verhuren ...

met mijn kinderen zal het hetzefde gaan, zij gaan pas erven wanneer zij het niet meer nodig hebben, net als ik

dat is wel een verschil met vorige generaties ... we erven nu wanneer we 60 zijn, vroeger op 30 net wanneer je t nodig had.

ik zie meer heil in een fiscaal aantrekkelijke erfenissprong ... voor mijn kinderen zou ik graag die erfenis laten passeren bvb

Laatst gewijzigd door Anna List : 22 september 2010 om 11:04.
Oud 22 september 2010, 11:04   #91
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nog 10-20 jaar vrees ik.
Nee, hoor, de babyboomers zijn reeds begonnen plaats te maken voor de nieuwe generaties.
Maar de prijzen hier worden vaak ook door rijke buitenlanders de hoogte in gejaagd.
Oud 22 september 2010, 11:08   #92
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vaak kom je diezelfde huizen en gronden daarna tegen bij immokantoren voor het dubbele van de prijs.
bij ons in de buurt niet, er zitten hier een paar professionele renovateurs, die kopen alles wat openbaar gaat op tegen prijzen waar je niet mee mee kan ...

mijn neef werkt als 'stroman' voor één van die gasten ... ben m eens tegengekomen op zo'n verkoop ...

pak maar in, zei hij me in vertrouwen, duidde nog 2 gekende stromannen aan van ook renovators ... dat zijn prijzen waar wij niet aankunnen

echt eerst op een koopje komen en doorduwen

en om eerst te zijn vooral heel je vriendenkring inschakelen ! overal laten weten dat je iets zoekt en iedereen vragen je te bellen van zodra ze iets zien of nog maar horen dat iets te koop zou kunnen komen, en binnenvallen bij die verkopers ! ook al hangt er nog geen bordje ...

(bij mijn huis had de man 1 dag een bordje achter de raam gezet, maar mevrouw had het terug binnengepakt omdat ze nog twijfelde ... op dag 2 heeft de man/verkoper mijn handgeschreven compromis getekend)
Oud 22 september 2010, 11:09   #93
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, hoor, de babyboomers zijn reeds begonnen plaats te maken voor de nieuwe generaties.
Maar de prijzen hier worden vaak ook door rijke buitenlanders de hoogte in gejaagd.
idd bevolkingsaangroei houdt het evenwicht ...
Oud 22 september 2010, 11:09   #94
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Complete onzin
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 22 september 2010, 11:11   #95
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het valt inderdaad allemaal wel mee, maar die verdubbeling van je loon bekijk je wel niet correct. De job die je toen deed met de ervaring die je toen had zal geen verdubbeling van het nettoloon opleveren hoor.
Oud 22 september 2010, 11:11   #96
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
forget it ... ik erf die dingen op een moment dat ik geen financiele noden meer heb ... ik ga die dan ook niet op de markt gooien maar renoveren en verhuren ...

met mijn kinderen zal het hetzefde gaan, zij gaan pas erven wanneer zij het niet meer nodig hebben, net als ik

dat is wel een verschil met vorige generaties ... we erven nu wanneer we 60 zijn, vroeger op 30 net wanneer je t nodig had.

ik zie meer heil in een fiscaal aantrekkelijke erfenissprong ... voor mijn kinderen zou ik graag die erfenis laten passeren bvb
Je moet dan nog steeds huurders vinden. Het is ook maar een grote veronderstelling dat je je panden kan verhuren tegen de prijzen dat jij wilt.

Ook moet jij dan de successierechten kunnen betalen. Jij zal dat wel kunnen doen, maar mijn ouders toen ze hun erfenissen kregen, moesten verkopen. Kinderen die naar de universiteit gaan zijn een dure, heel dure, kost.
Oud 22 september 2010, 11:13   #97
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het valt inderdaad allemaal wel mee, maar die verdubbeling van je loon bekijk je wel niet correct. De job die je toen deed met de ervaring die je toen had zal geen verdubbeling van het nettoloon opleveren hoor.
ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt
Oud 22 september 2010, 11:14   #98
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Je moet dan nog steeds huurders vinden. Het is ook maar een grote veronderstelling dat je je panden kan verhuren tegen de prijzen dat jij wilt.

Ook moet jij dan de successierechten kunnen betalen. Jij zal dat wel kunnen doen, maar mijn ouders toen ze hun erfenissen kregen, moesten verkopen. Kinderen die naar de universiteit gaan zijn een dure, heel dure, kost.
dat zijn panden die ik erf, ik vernieuw en verhuur, alles wat ik daarvoor krijg is opbrengst vrijwel zonder kapitaalsinbreng ...
Oud 22 september 2010, 11:16   #99
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat zijn panden die ik erf, ik vernieuw en verhuur, alles wat ik daarvoor krijg is opbrengst vrijwel zonder kapitaalsinbreng ...
Taxfree Op uw grondlasten na.
Oud 22 september 2010, 11:19   #100
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De normale gang van zaken is dat het ouderlijk huis verdeeld moet worden tussen de kinderen. Verkopen dus.

Ik denk dat die situatie beter de modale vlaming beschrijft als die van jou waarin je effectief een hoop panden alleen erft.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be