![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar waar de andere graafschappen zowel geld als manschappen moesten leveren om ten strijden te trekken, moest Vlaanderen al snel nog maar alleen geld inbrengen. Met de Vlamingen zelf hadden ze teveel last. Die maakte voortdurend van hun kloten over achter wie ze zouden moeten/willen marcheren en na dat de strijd geleverd was wouwen ze de wapens niet neer leggen. Het is dus altijd al een averechts volkje geweest zoals nu ook weer. 180 jaar onderdrukt en eindelijk kunnen verlost worden van het juk der Walen, en het merendeel blijft liever verder in het gareel lopen. ![]() Laatst gewijzigd door Garry : 13 oktober 2010 om 17:56. |
|
![]() |
![]() |
#84 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk, "een entreneuse" als symbool voor Wallonie inplaats van het soepkieken zou beter zijn, of tenminste, korter bij de realiteit.
![]() |
![]() |
#85 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mij misschien toch wat uitvoeriger en aandachtiger lezen voor u mij allerlei "zonden" in de schoenen schuift... |
|||
![]() |
![]() |
#86 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met kritiek omgaan is één ding, maar zodra deze opvallend éénzijdig wordt dan stelt men zich sowieso vragen bij de intensies of zeg maar geaardheid van een persoonsmens. Laten we zeggen dat ik dan twijfel of deze persoon dan zijn emoties al dan niet kan bedwingen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 oktober 2010 om 18:39. |
|||
![]() |
![]() |
#87 |
Minister
|
![]() Hoeveel universitaire artikels en thesissen werden er van 1830 tot 1930 in het Nederlands geschreven? Welke taal sprak de intellectuele elite in Vlaanderen? In welke taal werden zeer veel boeken geschreven en verkocht in Vlaanderen?
Niet meer in het Nederlands. Dat is de duisternis; dat een taalgebied intellectueel geassimileerd wordt door een ander taalgebied. Dat je dit ontkent, maakt je niet alleen iemand die niet opkomt voor zijn taal en volk, maar ook iemand die duidelijk geen belang hecht aan het gevaar van culturele onderdrukking. Laatst gewijzigd door respublica : 13 oktober 2010 om 18:38. |
![]() |
![]() |
#88 |
Europees Commissaris
|
![]() Taalnationalisme is belangrijk, niet in het minste beseffen Franstalige Belgen dat tevens ook wonderwel. Aan taalgebruik hangt een politieke en culturele invloedssfeer verbonden. In se hoeft dat zelfs voor een technocraat een rol te spelen waarmee rekening gehouden dient te worden.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 oktober 2010 om 18:57. |
![]() |
![]() |
#89 | |||
|
![]() Citaat:
Trouwens, adel en burgerij spraken ten tijde van de Oostenrijkers ook al Frans, hoor. En de Vlamingen bleven in de lagere echelons gewoon hun streektaaltje spreken. Maar het klopt dat het Frans de poorten naar de wereld opende. Merk overigens op dat de oorspronkelijke cultuurflaminganten weinig bezig waren met vertalingen: de blik op de wereld reserveerden ze slechts voor zichzelf. Ze wilden vooral zelf controle uitoefenen op wat de alfabetiserende Vlaming moest denken... Citaat:
Citaat:
Voorts concentreer ik mij natuurlijk op aspecten die nog niet door 101 andere forummers zijn behandeld. Ik maak mijzelf liever op die manier nuttig dan door het papegaaienwerk waar sommige forummers alhier toe beperkt zijn. Dat betekent dus niet dat ik het met die analyses (ordentelijke toepassing van het tweetaligheidsbeginsel, macht van de 19 gemeenten doorbreken, etc.) niet eens ben. Integendeel, als dat zo was zou ik ze immers aanvallen. |
|||
![]() |
![]() |
#90 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ik moet de rest nog lezen, maar ter verduidelijking:
Citaat:
Verder denk ik dat het juist dankzij de Katholieke Kerk was dat de verfransing in Belgische context niet gelukt is, behalve in het Brusselse. Zij zorgden immers ervoor dat de geboortecijfers bij Nederlandstaligen hoger lagen en tot voor kort ook bleven, en de lagere clerus kwam ook vaak op voor de 'Vlaamse taal' omdat er te veel vrijzinnige invloeden in de Franse cultuur zaten welkgeen hun machtspositie mogelijk in het gedrang zou kunnen brengen. Volgens mij dienen we hun rol niet te onderschatten.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 oktober 2010 om 18:58. |
|
![]() |
![]() |
#91 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#92 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
U bevestigt echter wat ik stel in post 25 : belgicisten verkondigen de waanzinnige stelling als zouden Vlamingen en Walen zelfs niet bestaan nu toch al iets minder dan voorheen, een paar zeldzame uitzonderingen niet te na gesproken. U bent kennelijk één dezer uitzonderingen. Het verbaast mij niet. Ik heb begrepen dat het enkel feit dat u zich liever een Nederlandstalige Belg noemt dan een Vlaming voor u al voldoende reden is om de huidige totaal irrationele constructie “België” in stand te houden, ook al is het inmiddels voor iedereen duidelijk dat dit volkomen onwerkbaar is geworden. Wel, dan rest mij enkel u verder erg veel genoegen toe te wensen met uw geliefde Belgische staatsconstructie : geniet er van, mijnheer System, wijl het nog even kan. |
|
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik ken Fransen in België die zich mateloos ergeren aan dat smachten naar een Franse identiteit, want ook tegenover de Fransen uit Frankrijk proberen ze zich voortdurend te doen gelden als super-Fransen die het beter weten dan die uit Frankrijk. |
|
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
#97 |
Europees Commissaris
|
![]() Quebec heeft dat ook. Stel dat Frankrijk morgen de doodstraf zou herinvoeren, dan volgt Quebec meteen.
![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 oktober 2010 om 20:15. |
![]() |
![]() |
#98 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
http://www.wat.tv/video/coluche-belge-mlzx_2flcz_.html
![]() |
#100 |
Banneling
|
![]() Het gezegde 'Les petits Belges' heeft een heel andere oorsprong. Het dateert uit WO I. Toen het kleine maar dappere België moedig standhield.
Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2010 om 20:43. |
![]() |