Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 oktober 2010, 17:46   #81
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als de Walen een belachelijk symbool willen voor henzelf, wie zijn wij dan om hen dat te verbieden of zelfs maar te misgunnen?

Het is niet alsof je die mensen kan wijsmaken dat zo een onnozel kieken belachelijk is, die leven in hun eigen make belief wereld.
Dat symbool geeft hun het idee dat ze echt een apart volk zijn, terwijl ze gewoon verfranste Nederlanders/Belgen zijn.
Albrecht is offline  
Oud 13 oktober 2010, 17:52   #82
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Awel bazeke, wat zit je nu te zaniken.Heb je de strik niet gehoord? Hij zei toch," wij behouden België, Wallonië samen met Brussel. Wel dan. Gij kunt dus in dat geval verder voor Belgske spelen. Ge kunt nu al stillaan uitkijken waar je wil gaan wonen in uw nieuw Belgie. Sara piu piccolo naturalmente, ma....

'O Vlaanderen mijn land in mijn o zo dierbaar België'! Dat zal dan niet meer kloppen uiteraard. Maar nu klopt het ook niet, dus veel verschil zal dat niet maken .
Volgens de peiling waarin u en uw maten zo heilig geloven, is het dat toch wat 82% van de 'gepeilde' Vlamingen hebben gezegd.
system is offline  
Oud 13 oktober 2010, 17:55   #83
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U denkt toch niet dat er een 'volkseenheid' was tussen in de Lage landen onder de Bourgondische Hertogen of onder Karel V. Want als u dat denkt, dan moet dringend een geschiedenisboek ter hand nemen.

En als ik in uw plaats was zou ik dat ook maar ook zo vlug mogelijk doen voor andere geschiedkundige episodes van de geschiedenis uit onze streken.
Nee, dat is waar. Vlaanderen was zelfs al snel een buitenbeentje.

Daar waar de andere graafschappen zowel geld als manschappen moesten leveren om ten strijden te trekken, moest Vlaanderen al snel nog maar alleen geld inbrengen. Met de Vlamingen zelf hadden ze teveel last. Die maakte voortdurend van hun kloten over achter wie ze zouden moeten/willen marcheren en na dat de strijd geleverd was wouwen ze de wapens niet neer leggen.

Het is dus altijd al een averechts volkje geweest zoals nu ook weer. 180 jaar onderdrukt en eindelijk kunnen verlost worden van het juk der Walen, en het merendeel blijft liever verder in het gareel lopen.

Laatst gewijzigd door Garry : 13 oktober 2010 om 17:56.
Garry is offline  
Oud 13 oktober 2010, 17:58   #84
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Dat symbool geeft hun het idee dat ze echt een apart volk zijn, terwijl ze gewoon verfranste Nederlanders/Belgen zijn.
Dat is toch goed? Zo geraken we er misschien nog vanaf.

Natuurlijk, "een entreneuse" als symbool voor Wallonie inplaats van het soepkieken zou beter zijn, of tenminste, korter bij de realiteit.
Oud 13 oktober 2010, 18:07   #85
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ja, ik weet dat clericaal conservatisme vaak als voorwendsel gebruikt werd. Het klopt dat ook ik niet te vinden ben voor de macht van de Kerk in die tijd en dat laïciteit me zeker ook aanspreekt. Toch ben ik er ook van overtuigd dat die Fransmannen niet bepaald welkom waren hier en dat de culturele genocide die onze voorouders te wachten stond niet bepaald in het licht van vandaag te prijzen valt. Persoonlijk vind ik het woord 'bezetting' wel correct.
Over welke culturele genocide heb je het?

Citaat:
Het is alleen spijtig dat die Franstalige burgerij en die Kerk later samenspanden om de tijdbom die in 1830 door gans Europa heerste naar hun voordeel om te buigen en een periode van intellectuele duisternis inluidden voor het Nederlandstalige deel van de bevolking.
Intellectuele duisternis?

Citaat:
Verder valt het me op dat in AL uw berichten een pro-Franstalige inborst zonder meer op te merken is. Een voorbeeld: http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=81
Alsof Franstaligen 'chantage' niet hanteren. U ziet enkel de gebreken van één groep en romantiseert de andere dat het geen einde heeft. Hoe dat ernstig nemen ?
Een merkwaardige "beschuldiging". Ik ben niet het type mens dat romantiseert en ik zie in het door u gegeven voorbeeld ook geen "bewijs" van een romantische, laat staan pro-Franse inborst. Het probleem is natuurlijk dat elke kritiek op de Vlaams-nationalistische litanieën wordt opgevat als pro-Frans, pro-Belgisch, "belgicistisch", etc. Tja, wat moet ik daarmee?

Mij misschien toch wat uitvoeriger en aandachtiger lezen voor u mij allerlei "zonden" in de schoenen schuift...
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 13 oktober 2010, 18:21   #86
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Volledige assimilatie in de Franse cultuur en ontkenning van de Nederlandse wortels misschien ? De Zuidelijke Nederlanden werden integraal tot Frankrijk ingelijfd hè ! Dit hadden zelfs de Duitsers nooit gedaan tijdens hun twee bezettingen.

Citaat:
Een Nederlandstalige elite kon moeilijk vormen in het vroege België hè ? Pas in de jaren twintig van de 20ste eeuw zou een Nederlandstalige universiteit kunnen ontstaan in België. Uiterst nadelig voor diegenen wiens horizon eerder naar het Noorden gericht is. Verder is het zo dat propaganda een techniek is waarvan zelfs West-Europa bij geen enkele strekking volledig gevrijwaard is.

Citaat:
Mij misschien toch wat uitvoeriger en aandachtiger lezen voor u mij allerlei "zonden" in de schoenen schuift...
Ik merk die tendens gewoon in het algemeen op hoor. Zelfkritiek is iets wat ik zeker wel ken. Voor u kan Brussel echter geen kwaad doen, en beschuldigt u het Vlaamse Gewest van allerlei houdingen waaraan Brussel en de Franse Gemeenschap zich zelf bezondigen. Mij niet gelaten hoor, maar ik neem zulke mensen niet zo ernstig.
Met kritiek omgaan is één ding, maar zodra deze opvallend éénzijdig wordt dan stelt men zich sowieso vragen bij de intensies of zeg maar geaardheid van een persoonsmens. Laten we zeggen dat ik dan twijfel of deze persoon dan zijn emoties al dan niet kan bedwingen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 oktober 2010 om 18:39.
Scarabaeida is offline  
Oud 13 oktober 2010, 18:36   #87
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Hoeveel universitaire artikels en thesissen werden er van 1830 tot 1930 in het Nederlands geschreven? Welke taal sprak de intellectuele elite in Vlaanderen? In welke taal werden zeer veel boeken geschreven en verkocht in Vlaanderen?

Niet meer in het Nederlands. Dat is de duisternis; dat een taalgebied intellectueel geassimileerd wordt door een ander taalgebied. Dat je dit ontkent, maakt je niet alleen iemand die niet opkomt voor zijn taal en volk, maar ook iemand die duidelijk geen belang hecht aan het gevaar van culturele onderdrukking.

Laatst gewijzigd door respublica : 13 oktober 2010 om 18:38.
respublica is offline  
Oud 13 oktober 2010, 18:46   #88
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Taalnationalisme is belangrijk, niet in het minste beseffen Franstalige Belgen dat tevens ook wonderwel. Aan taalgebruik hangt een politieke en culturele invloedssfeer verbonden. In se hoeft dat zelfs voor een technocraat een rol te spelen waarmee rekening gehouden dient te worden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 oktober 2010 om 18:57.
Scarabaeida is offline  
Oud 13 oktober 2010, 18:48   #89
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Volledige assimilatie in de Franse cultuur en ontkenning van de Nederlandse wortels misschien ?
Er is nooit zo'n volledige assimilatie geweest. Anders was België nu een eentalig land. Merk overigens op dat België i.t.t. Frankrijk (zie bijv. Frans- Vlaanderen) niet volledig verfranst werd. Misschien is België zelfs onze "redding" geweest?

Trouwens, adel en burgerij spraken ten tijde van de Oostenrijkers ook al Frans, hoor. En de Vlamingen bleven in de lagere echelons gewoon hun streektaaltje spreken. Maar het klopt dat het Frans de poorten naar de wereld opende. Merk overigens op dat de oorspronkelijke cultuurflaminganten weinig bezig waren met vertalingen: de blik op de wereld reserveerden ze slechts voor zichzelf. Ze wilden vooral zelf controle uitoefenen op wat de alfabetiserende Vlaming moest denken...

Citaat:
Een Nederlandstalige elite kon moeilijk vormen in het vroege België hè ? Pas in de jaren twintig zou een Nederlandstalige universiteit kunnen ontstaan in België. Verder is het zo dat propaganda is techniek is waarvan zelfs West-Europa bij geen enkele strekking volledig gevrijwaard is.
Stond het Frans dan een intellectuele verlichting in de weg? Nee hoor, het was er juist de poort naar. De Vlaamse intellectuelen begrepen dat: zelfs de meer flamingante onder hen publiceerden en correspondeerden in het Frans. Dat het gros van de bevolking in de 19de eeuw geen toegang had tot een deftige scholing, heeft eerder met sociale aspecten te maken dan met de taal. In Wallonië stroomden arbeiderskinderen heus niet massaal door naar de hogere intellectuele echelons, hoor.

Citaat:
Ik merk die tendens gewoon in het algemeen op hoor. Zelfkritiek is iets wat ik zeker wel ken. Voor u kan Brussel geen kwaad doen, en beschuldigt u het Vlaamse Gewest van allerlei houdingen waaraan Brussel en de Franse Gemeenschap zich zelf bezondigen. Mij niet gelaten hoor, maar ik neem zulke mensen niet zo ernstig.
Ik maak de analyse dat een uitbreiding van Brussel een onontbeerlijke zet is voor een beter bestuur. Ik stel vast dat Vlaanderen tegen is en de Franstaligen voor. Het zal je verbazen, maar het zal mij worst wezen wie met mij is of wie tegen mij. Ik twijfel er niet aan dat de argumentatie van de Franstaligen niet dezelfde is als die van mij. Maar in het bereiken van de gewenste uitkomst ontmoet een mens nu eenmaal vreemde bondgenoten, ook al krijg je dan het vervelende neveneffect dat je in het wij/zij-denken van sommige lieden dan meteen een etiket krijgt opgekleefd.

Voorts concentreer ik mij natuurlijk op aspecten die nog niet door 101 andere forummers zijn behandeld. Ik maak mijzelf liever op die manier nuttig dan door het papegaaienwerk waar sommige forummers alhier toe beperkt zijn. Dat betekent dus niet dat ik het met die analyses (ordentelijke toepassing van het tweetaligheidsbeginsel, macht van de 19 gemeenten doorbreken, etc.) niet eens ben. Integendeel, als dat zo was zou ik ze immers aanvallen.
Oud 13 oktober 2010, 18:50   #90
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik moet de rest nog lezen, maar ter verduidelijking:
Citaat:
Er is nooit zo'n volledige assimilatie geweest. Anders was België nu een eentalig land. Merk overigens op dat België i.t.t. Frankrijk (zie bijv. Frans- Vlaanderen) niet volledig verfranst werd. Misschien is België zelfs onze "redding" geweest?
Lees eens terug. Ik sprak daar nog over de Franse periode.

Verder denk ik dat het juist dankzij de Katholieke Kerk was dat de verfransing in Belgische context niet gelukt is, behalve in het Brusselse. Zij zorgden immers ervoor dat de geboortecijfers bij Nederlandstaligen hoger lagen en tot voor kort ook bleven, en de lagere clerus kwam ook vaak op voor de 'Vlaamse taal' omdat er te veel vrijzinnige invloeden in de Franse cultuur zaten welkgeen hun machtspositie mogelijk in het gedrang zou kunnen brengen. Volgens mij dienen we hun rol niet te onderschatten.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 oktober 2010 om 18:58.
Scarabaeida is offline  
Oud 13 oktober 2010, 18:55   #91
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Hoeveel universitaire artikels en thesissen werden er van 1830 tot 1930 in het Nederlands geschreven? Welke taal sprak de intellectuele elite in Vlaanderen? In welke taal werden zeer veel boeken geschreven en verkocht in Vlaanderen?
Sinds wanneer bepaalt de taal waarin thesissen geschreven worden of we in een intellectuele duisternis leven of niet? Alleen de inhoud bepaalt dat, niet de taal waarin die gecommuniceerd wordt.

Citaat:
Niet meer in het Nederlands. Dat is de duisternis; dat een taalgebied intellectueel geassimileerd wordt door een ander taalgebied. Dat je dit ontkent, maakt je niet alleen iemand die niet opkomt voor zijn taal en volk, maar ook iemand die duidelijk geen belang hecht aan het gevaar van culturele onderdrukking.
Het ging helemaal niet om het ene taalgebied versus het andere. Het ging om de maatschappelijke positie van het Frans tegenover die van andere, lokale talen. Ook de streektalen in Wallonië leden daaronder.
Oud 13 oktober 2010, 18:59   #92
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Ik moet de rest nog lezen, maar ter verduidelijking:

Lees eens terug. Ik spreek hier nog over de Franse periode.
Er is geen assimilatie geweest. Hoe zou het ook? Het onderwijs stond nog nergens.

Citaat:
Verder denk ik dat het juist dankzij de Katholieke Kerk was dat de verfransing in Belgische context niet gelukt is, behalve in het Brusselse. Zij zorgden immers ervoor dat de geboortecijfers bij Nederlandstaligen hoger lagen en tot voor kort ook bleven, en de lagere clerus kwam ook vaak op voor de 'Vlaamse taal' omdat er te veel vrijzinnige invloeden in de Franse cultuur zaten welkgeen hun machtspositie mogelijk in het gedrang zou kunnen brengen. Volgens mij dienen we hun rol niet te onderschatten.
Goh, daar kun je boeken over schrijven natuurlijk. De katholieken waren ook bang van de protestantse invloed die via het Nederlands kon doorsijpelen. In de praktijk zie je onder die katholieken nu eens deze, dan weer een andere houding: als het maar in het voordeel was van de katholieke heerschappij in België (en uiteindelijk vooral in Vlaanderen)...
Oud 13 oktober 2010, 18:59   #93
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een merkwaardige "beschuldiging". Ik ben niet het type mens dat romantiseert en ik zie in het door u gegeven voorbeeld ook geen "bewijs" van een romantische, laat staan pro-Franse inborst. Het probleem is natuurlijk dat elke kritiek op de Vlaams-nationalistische litanieën wordt opgevat als pro-Frans, pro-Belgisch, "belgicistisch", etc. Tja, wat moet ik daarmee?

Nederlandstalig onderwijs afschaffen is niet bepaald cultuurbevordrend te noemen, nietwaar?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 13 oktober 2010, 19:41   #94
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Eerst en vooral moet men zich de vraag stellen of er zoiets bestaat als ''Walen '. 'Waal' of 'Wallon' is gewoon weer een term die relatief zeer laat is gekomen om de Franstaligen in België (- Brussel) aan te duiden. Vroeger bestond die niet.
Vooreerst : als u geen Vlaming wil zijn, mijnheer System, tot daar aan toe. Voor mij zijn alle Nederlandstalige Belgen Vlamingen, in welke provincie zij ook wonen, en zelfs als zij aan de andere kant van de wereld wonen.

U bevestigt echter wat ik stel in post 25 : belgicisten verkondigen de waanzinnige stelling als zouden Vlamingen en Walen zelfs niet bestaan nu toch al iets minder dan voorheen, een paar zeldzame uitzonderingen niet te na gesproken. U bent kennelijk één dezer uitzonderingen. Het verbaast mij niet.

Ik heb begrepen dat het enkel feit dat u zich liever een Nederlandstalige Belg noemt dan een Vlaming voor u al voldoende reden is om de huidige totaal irrationele constructie “België” in stand te houden, ook al is het inmiddels voor iedereen duidelijk dat dit volkomen onwerkbaar is geworden.

Wel, dan rest mij enkel u verder erg veel genoegen toe te wensen met uw geliefde Belgische staatsconstructie : geniet er van, mijnheer System, wijl het nog even kan.
Gwylan is offline  
Oud 13 oktober 2010, 20:01   #95
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Apart volk ? Die haan (gallus) is gewoon een Frans symbool dat ze ingepikt hebben. De francofonen hier wanen zich echte Fransen. Nog echter dan die van Frankrijk zelfs. Noemen zich ook "Communauté Française de Belgique" , niet "Communauté Francophone". En als ze in Frankrijk iets bedenken, bijv. Paris Plage, moeten ze het in Brussel in't kleintjes naäpen. (Heb je de Louvre pyramide op het Rogierplein al es gezien ? )
Ik ken Fransen in België die zich mateloos ergeren aan dat smachten naar een Franse identiteit, want ook tegenover de Fransen uit Frankrijk proberen ze zich voortdurend te doen gelden als super-Fransen die het beter weten dan die uit Frankrijk.
Zucht is nu online  
Oud 13 oktober 2010, 20:10   #96
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Apart volk ? Die haan (gallus) is gewoon een Frans symbool dat ze ingepikt hebben. De francofonen hier wanen zich echte Fransen. Nog echter dan die van Frankrijk zelfs. Noemen zich ook "Communauté Française de Belgique" , niet "Communauté Francophone". En als ze in Frankrijk iets bedenken, bijv. Paris Plage, moeten ze het in Brussel in't kleintjes naäpen. (Heb je de Louvre pyramide op het Rogierplein al es gezien ? )
Ik ken Fransen in België die zich mateloos ergeren aan dat smachten naar een Franse identiteit, want ook tegenover de Fransen uit Frankrijk proberen ze zich voortdurend te doen gelden als super-Fransen die het beter weten dan die uit Frankrijk.
Klassiek voor "les petits Belges" waar ze in Frankrijk zo mee lachen
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 13 oktober 2010, 20:13   #97
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Quebec heeft dat ook. Stel dat Frankrijk morgen de doodstraf zou herinvoeren, dan volgt Quebec meteen. Toch heeft zulk een centralisme ook zijn voordelen. Bij ons heb je zelfgenoegzaamheid en kerktorenvisie die bij wijlen en tijden wel eens té erg wordt. De massa is zelden tot 'verstandig handelen' in staat.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 oktober 2010 om 20:15.
Scarabaeida is offline  
Oud 13 oktober 2010, 20:22   #98
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Klassiek voor "les petits Belges" waar ze in Frankrijk zo mee lachen
Bedoelt u die franstalige Belgen, waar Coluchre het over heeft en die op uitstap in Noord-Frankrijk op hun stappen terrugkeren als ze langs de weg een bord zien staan met "Pas-de-Calais"?
Oud 13 oktober 2010, 20:33   #99
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Bedoelt u die franstalige Belgen, waar Coluchre het over heeft en die op uitstap in Noord-Frankrijk op hun stappen terrugkeren als ze langs de weg een bord zien staan met "Pas-de-Calais"?
"Tant que je gagne, je joue, hein!"

http://www.wat.tv/video/coluche-belge-mlzx_2flcz_.html
Oud 13 oktober 2010, 20:43   #100
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Het gezegde 'Les petits Belges' heeft een heel andere oorsprong. Het dateert uit WO I. Toen het kleine maar dappere België moedig standhield.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2010 om 20:43.
system is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be