Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Bekijk resultaten enquête: Hoe geraakt u op uw werk donderdag?
Ik ga niet naar mijn werk, want ik staak mee. 10 22,73%
Ik ga niet naar mijn werk, want ik neem verlof. 2 4,55%
Ik werk donderdag (zoals gewoonlijk) thuis. 3 6,82%
Ik werk donderdag (uitzonderlijk) thuis. 5 11,36%
Ik probeer het met het openbaar vervoer. 2 4,55%
Ik ga (zoals gewoonlijk) met de auto. 16 36,36%
Ik ga (uitzonderlijk) met de auto. 2 4,55%
Ik ga met de fiets of te voet. 4 9,09%
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2011, 04:29   #81
poxers
Lokaal Raadslid

poxers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Daarom dat ik ook zeg: "De vraag lijkt me dan ook meer hoe je loopbanen organiseert zodat mensen er nog zin in hebben op hun 70e."
Overigens zijn er heel wat oudjes in de rusthuizen (en dan bedoel ik geen 75-jarigen, maar ouder) die ook in shifts hebben gewerkt. M'n oma had zelfs twee jobs in shifts, hoe ze het gaan kreeg is me nog steeds een mysterie, maar ze is er wel midden de 90 meer geworden. Het kan dus, de vraag is hoe het te doen dat de mensen het effectief kunnen.

Maar we willen ook wel véél eh. We willen niet alleen later geld genoeg hebben om dezelfde levensstandaard te behouden, bij velen moet het al het geld er ook al meteen door. Ik zie alvast veel mensen rondom mij hun geld spenderen aan allerlei dingen die ik helemaal niet nodig heb, dus zo levensnoodzakelijk zullen ze wel niet zijn. Dus dan maar hard gaan werken, veel proberen verdienen zodat er veel uitgegeven kan worden, en daarnaast natuurlijk een tof sociaal leven dat velen zelfs stress lijkt te bezorgen ipv ontspannend te zijn, en natuurlijk daarnaast ook nog een gezin. En als we merken dat we tijd tekort komen en gestresseerd zijn, is het de schuld van iets of iemand maar in ieder geval niet van onszelf.

Ik zeg NIET dat het in jouw geval ook zo is eh, ik ken je helemaal niet, maar helaas gaat het bij velen wel zo.

Maar toen ik je zin las over sociaal dacht ik: bij mijn grootouders was sociaal leven gewoon thuis zijn, bij de kinderen, en de andere inwonende familieleden of de familieleden om de hoek... En heel af en toe een keer een uitstapje.

Ik liep vandaag in de supermarkt en ik hoorde de ene jonge vrouw tegen de andere zeggen: fok jong, nu heb ik die film nog nie gezien, seffes spelen ze hem nie meer! (geen idee over welke film het ging). Ze viel me op omdat ze ineens in paniek leek te schieten. Blijkbaar voelde ze zich opgejaagd door iets dat in sé ontspannend zou moeten zijn. Op die manier ga je het in ieder geval ook niet redden om tot je 70e te werken - volgens mij ben je op die manier tegen je 35e al pompaf.

En tegen die dingen heeft staken ook geen nut.

Ik zeg, voor alle duidelijkheid, niet dat het probleem gewoon bij de werkende mensen zelf zit. Maar het staat er wel niet los van. Bedrijven voeden zich op onze levenswijze, de overheid ook.
Ik ben blij dat iemand een discutie wil voeren zonder lange tenen

Mijn gedacht is, dat men met de huidige regelingen geen meter vooruit gaat geraken, mijn gedacht daarover is het volgende:

De mensen die nu langer leven, hebben genoten van de huidige pensioenregelingen, meer of 80% daarvan zijn vrouwen, een paar mannen vinden in een rusthuis boven de 80 is moeilijk te vinden, en daar heb ik geen bron voor nodig, de bron daarvan is dat ik er zelf dikwijls rondloop dat is gewoon een feit.

Indien men nu de pensioenleeftijd omhoog trekt, nu dat er veel op pensioen zullen gaan de komende jaren, zal men een trechter krijgen bij de instroom van jongeren.

Daarmee dat men ook de uitkeringen wil beperken in tijd.

Men wild 2 vliegen in 1 klap, besparen door langer te werken en diegene die het slachtoffer daarvan zullen zijn, de jongeren of jongere generatie en ook werkzoekenden aan de dop zetten met een laag dopgeld en beperkt in tijd.

Maar, ze zullen dan wel zeggen dat de jongeren niet willen werken of zoiets en het zal wel weer opgelost zijn dan. Ondertussen zullen we allemaal verarmen.

We moeten onszelf niet wijsmaken dat het allemaal nog zotter kan, we leven al in een mierennest.
poxers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 07:30   #82
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom dat ik ook zeg: "De vraag lijkt me dan ook meer hoe je loopbanen organiseert zodat mensen er nog zin in hebben op hun 70e."
Overigens zijn er heel wat oudjes in de rusthuizen (en dan bedoel ik geen 75-jarigen, maar ouder) die ook in shifts hebben gewerkt. M'n oma had zelfs twee jobs in shifts, hoe ze het gaan kreeg is me nog steeds een mysterie, maar ze is er wel midden de 90 meer geworden. Het kan dus, de vraag is hoe het te doen dat de mensen het effectief kunnen.
.
Ik werk al heel mijn leven in shifts...
Het is inderdaad niet zo dat je daar niet oud mee kan worden maar het is wel een feit dan het zwaarbelastend is en dus één van de beroepen of werksystemen die je quasi onmogelijk rendabel kan blijven uitoefenen tot je -tigste..

Aangepaste functies en arbeidsritmes creëren voor 'ouderen' zal de uitdaging zijn in de toekomst en anders zullen de (brug)pensioenkosten verschoven worden naar het RIZIV..

Ik werk in een multinational waar 90% van het personeel in ploegen en/of aan de band werkt..ik zie niet in hoe men dit gaat kunnen aanhouden bij een verlating van het (brug)pensioen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 07:33   #83
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ik werk al heel mijn leven in shifts...
Het is inderdaad niet zo dat je daar niet oud mee kan worden maar het is wel een feit dan het zwaarbelastend is en dus één van de beroepen of werksystemen die je quasi onmogelijk rendabel kan blijven uitoefenen tot je -tigste..

Aangepaste functies en arbeidsritmes creëren voor 'ouderen' zal de uitdaging zijn in de toekomst en anders zullen de (brug)pensioenkosten verschoven worden naar het RIZIV..

Ik werk in een multinational waar 90% van het personeel in ploegen en/of aan de band werkt..ik zie niet in hoe men dit gaat kunnen aanhouden bij een verlating van het (brug)pensioen..
2
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 13:46   #84
Vladja
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Mochten de stakingsdagen niet meetellen voor het wettelijk pensioen vraag ik mij af op welke leeftijd ze zouden kunnen gaan.
In het geval van de NMBS, wss pas na hun 68
Vladja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 13:57   #85
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
2
Oud 22 december 2011, 14:03   #86
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
2
Patronale bijdragen verlagen of zelfs afschaffen voor mensen die 55+ zijn ?

Dat zou al heel wat makkellijk maken om ze in dienst te houden en aangepaste jobs te geven.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 14:09   #87
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Als er één ding is dat met zekerheid vaststaat is dat het verleggen van de theoretische pensioensleeftijd met slechts twee jaar niet veel zal veranderen op korte termijn en zelfs op lange.
Als er geen jobs zitten aan te komen, de jeugdwerkloosheid structureel wordt en de economie krimpt, ben je gewoon 2 jaar langer officieel werkloos.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 19:00   #88
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Haha ik kom er niet van te boven. Die man, mar deplessis (ACOD), op de videozone van VRT in filmpje "Stakers blokkeren toegangswegen tot brussel" rond 0:50. "En zeker en vast het type voortuig dat binnenrijd is vooral zij die in feite gevrijwaard worden van de maatregelen." Die mens weet niet dat VAA op die voertuigen een pak hoger zal worden zeker? Komman wat voor argument is dat? Weer eens duidelijk dat het gewoon over afgunst gaat. En dat het grootste deel van de militanten blinde schapen zijn. Zoals deze man al zei:
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=NN3JUMP5

Een rechtpersoonlijkheid voor de vakbond nuuuuu!
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 20:49   #89
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2
Ambtenaren naar de prive doen en die vrijgekomen luxejobs bij de overheid lekker invullen door afgepeierde pri ewerknemers die 10jaar vingers draaien om een dubbeldik pensioen te krijgen

Zalig voordeel zal zijn dat er 300% empathie zal zijn bij de overheid hoe de prive werkt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 23:45   #90
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
U bent hier de dikke egoïst. Ga werken om uw studies te betalen, zodat je eens weet wat werken is alvorens dergelijke onzin neer te schrijven.

Een student vat hier kort en bondig samen waar het op neerkomt en jij kan niet beter dan zo'n flauwe aanval?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 23:57   #91
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent hier de dikke egoïst. Ga werken om uw studies te betalen, zodat je eens weet wat werken is alvorens dergelijke onzin neer te schrijven.
Ik ben ook student.

Ik werk.

mvg

Werkende student
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 23:59   #92
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

Een student vat hier kort en bondig samen waar het op neerkomt en jij kan niet beter dan zo'n flauwe aanval?
Het zijn -toevallig- nogal zeer vaak studentjes en anderen die zelf niet werken, die eens gaan zeggen wat de werkende mensen moeten doen en vooral moeten laten.

En moesten ze dan nog eens rechtlijnig zijn, maar neen zelfs dat niet. Haley is er zo ene bijvoorbeeld. Overal het forum volschijten met extremistische libertaire kwatch over hoe slecht de staat wel is, om dan uiteindelijk te bleiten dat hij niet thuis kan geraken omdat er gestaakt wordt bij... de spoorwegen. Meneer maakt zelf gebruik van het staatstransport. Manmanman...
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2011, 00:00   #93
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik ben ook student.

Ik werk.

mvg

Werkende student
Goed zo.
Nu nog uw rechtlijnigheid wat bijschaven en dus ophouden met overheidsdiensten te gebruiken als je die niet strikt genomen verplicht bent te gebruiken.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2011, 00:02   #94
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn -toevallig- nogal zeer vaak studentjes en anderen die zelf niet werken, die eens gaan zeggen wat de werkende mensen moeten doen en vooral moeten laten.

En moesten ze dan nog eens rechtlijnig zijn, maar neen zelfs dat niet. Haley is er zo ene bijvoorbeeld. Overal het forum volschijten met extremistische libertaire kwatch over hoe slecht de staat wel is, om dan uiteindelijk te bleiten dat hij niet thuis kan geraken omdat er gestaakt wordt bij... de spoorwegen. Meneer maakt zelf gebruik van het staatstransport. Manmanman...
Je mag gerust citeren waar ik heb geklaagd over dat ik niet zou thuis geraken?

Overigens; ik gebruik ook staatsgefinancieerde stoepen, staatsgefinancieerde openbare gebouwen, staatsgefinancieerde nieuwszenders (de standaard), staatsgefinancieerde bibliotheken, staatsgefinancieerde universiteiten, enzv.

Jij maakt toch ook gebruik van private ondernemingen die niet in eerste plaats aan het Volksbelang denken?

Vind je het niet goed dat ik het openbaar vervoer gebruik, trouwens? Ik ben echt een fan van dat concept; voor alle duidelijkheid. Was het maar privaat; dan was er tenminste meer van, aan een hogere kwaliteit.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 23 december 2011, 00:03   #95
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed zo.
Nu nog uw rechtlijnigheid wat bijschaven en dus ophouden met overheidsdiensten te gebruiken als je die niet strikt genomen verplicht bent te gebruiken.
Waarom zou dat rechtlijniger zijn?

Hoe meer de staat wordt uitgehold, hoe beter.

Maar van mij mogen alle nuttige zaken direct geprivatiseerd worden.
Oud 23 december 2011, 08:48   #96
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vladja Bekijk bericht
De vakbonden hebben een algemene staking aangekondigd. Dat zal wederom voor de nodige problemen zorgen om op het werk te geraken. Ik zou graag eens van jullie weten hoe jullie dit oplossen.
Ik ging niet naar mijn werk, en ik nam geen verlof. (optie niet voorzien in de enquête).
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2011, 13:22   #97
goochelaar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Als er één ding is dat met zekerheid vaststaat is dat het verleggen van de theoretische pensioensleeftijd met slechts twee jaar niet veel zal veranderen op korte termijn en zelfs op lange.
Als er geen jobs zitten aan te komen, de jeugdwerkloosheid structureel wordt en de economie krimpt, ben je gewoon 2 jaar langer officieel werkloos.
Het gevoelig inkorting van de opzegtermijnen zou wel eens - hoe raar het ook moge klinken - een wondermiddel kunnen zijn om in een krimpende economie jobs te creëren.

Welke patroon zal immers in een onzekere toestand personeel durven aannemen? Personeel dat zekerheid wenst.
goochelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2011, 14:44   #98
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik ben ook student.

Ik werk.

mvg

Werkende student
Je studeert filosofie en je gaat aan de slag als barman in een studentencafé. (Meen ik mij te herinneren)

Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2011, 17:20   #99
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De meeste Vlaamse administraties,grote delen van de Post,zelfs bij de Federale overheid..massas ambtenaren waren naar beste arbeid en vermogen aan het werk....eigenlijk ziet het ernaar uit dat de Overheidsvakbonden hun kracht verloren hebben......

(bij de Lijn,de TEC,de MIVB en vooral bij de NMBS echter zit het nog diep...)

Ze mogen altijd eens komen "overleggen" bij de ministers.....maar van de rode vakbond weten we dat die terug naar 1974 willen,de groene is na het Arco-debacle zijn moreel gezag aan het verliezen in ijltempo (en nadat Europa de Arco-compensatieregeling met overheidsgeld zal afkeuren zal dit zijn beslag krijgen) maar beseft het nog niet en de blauwe vakbond heeft....euh....blauwe hesjes.....

en nergens,maar dan ook nergens,is de communautaire splitsing van dit land duidelijker dan bij de vakbondsmilitanten.

Quickie heeft ondertussen zijn pensioenvoorstel door het parlement gejaagd.....of je er nu tegen bent of niet.....zo gaat het,en niet via gebral in de straten...

GENOEG geleuter over de pensioenen,er zijn kubieke meters studies beschikbaar..ten uitvoer ermee......en wees gerust,na Di Rupo I komen er nog hervormingen!

MET of zonder die verouderde vakbondstop!

Laatst gewijzigd door kelt : 23 december 2011 om 17:25.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2011, 17:39   #100
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
Je studeert filosofie en je gaat aan de slag als barman in een studentencafé. (Meen ik mij te herinneren)

Verouderde data.

Maar stel dat het waar is: wat zou het betekenen op basis van die data? Jij denkt dat volledig je eigen inkomen verzorgen door in horeca werken een fluitje van een cent is?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be