Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2012, 11:32   #81
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Als je vergelijkt met de buurlanden zie je dat de belastingen in België niet spectaculair hoog zijn, en de kwaliteit van de wegen is ok.

...
Trololololo.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 11:35   #82
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Wat je er niet bijverteld is dat Griekenland het grootste aantal parasieten, erm, ambtenaren per capita had in de EU. Misschien zit dat er ook voor iets tussen?

Als je niet meer neemt dan nodig van de Belgische Staat (enkel en alleen omdat het moet, want ze heeft bepaalde producten/diensten gemonopoliseerd), dan is er niets mis met belastingen ontduiken. Je pogen niet te laten bestelen is geen misdaad.
Belastingen ontduiken wordt in Nederland gezien als een ernstige misdaad, in België niet, en dat is het probleem. In Nederland staat er ook mega-boetes op, of gevangenisstraf, in BelgiË wordt zulk vergrijp dikwijls "geregulariseerd".

Ambtenaren zijn geen parasieten als ze hun job correct uitvoeren. Het probleem in Griekenland was de grote corruptie en vriendjespolitiek, en daar heeft BelgiË ook last van, niet in dezelfde mate, maar toch.

Overigens in de VS, waar de staat erg beperkt is, gaat het heus niet beter dan bij ons, wel in tegendeel.

Persoonlijk ben ik voorstander voor harde straffen voor financiële vergrijpen zoals in China. Wie meer dan een miljoen euro verduisterd heeft verdient levenslang.

Laatst gewijzigd door tomm : 26 augustus 2012 om 11:36.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 11:43   #83
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

AnarchoChristophe

Citaat:
Jij vindt dat lelijk. En dan? Waarom moet dat wet zijn?

Wat de Staat in Nederland doet kan mij gestolen worden.
De meeste mensen vinden dat lelijk. Maar goed: als de Belgen zelf daar geen probleem mee hebben dan moeten ze maar zo leven. Maar dan aub niet klagen dat grond te duur wordt of dat er geen natuur meer is.

Citaat:
Ik ga in mijn voorbeeld ook niet in de rivier pissen, maar in het bos. Overigens, waar denk je dat de riolering uitkomt? Mars ofzo?
rioolwater wordt gezuiverd in waterzuiveringsstations.

Citaat:
De bananenrepubliek Warlordistan of waar jij ook geweest bent zal maar weinig met laissez-faire te maken hebben. Mensen die hun eigen hulpbronnen niet kunnen beheren omdat een of andere ambtenaar een papiertje verpatst heeft aan een multinational, via het IMF, waarop staat dat zij grond en/of grondstoffen bezitten, is niet laissez-faire. Overigens, ik ben voorstander van private eigendom op basis van gebruik of bewoning, niet wat mooi opgemaakt papier.
zonder regels kom je onvermijdelijk in derde wereld toestanden. Daar kan alles, iedereen bouwt maar op, houdt geen rekening met drainage, aardbevingsgevaar, overstromingsgevaar, etc. Het resultaat laat zich raden.
Oud 26 augustus 2012, 11:44   #84
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je vergelijkt met de buurlanden zie je dat de belastingen in België niet spectaculair hoog zijn, en de kwaliteit van de wegen is ok.

Wat betreft die regularisatie, ook op dat vlak geen groot verschil met de buurlanden.

Er is wel één groot verschil, in België is belastingen ontduiken en van de sociale zekerheid misbruik maken veel eenvoudiger dan in de buurlanden, en de straffen veel onbetekender
Ja het is daarom dat er met de regelmaat van de klok op gewezen wordt dat België zowat de hoogste belastingsdruk ter wereld heeft en het is daarom dat werkgevers klagen dat ze niet meer kunnen concurreren met het buitenland wegens de hoge sociale kost.
Allemaal zonder reden dus.
Ik was nog vergeten te zeggen dat we , in vergelijking met Nederland per kop 2 maal zoveel fiscale ambtenaren hebben en per kop ook 2 maal zoveel agenten.
Dat zegt ook veel over de desastreuze organisatie van ons overheidsapparaat.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 11:45   #85
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar ondanks alle belastingsontduikingen is Belgie nog zowat wereldkampioen in belastingsontvangsten. Denk daar ook eens over na.
Het probleem in Belgie is dat de staatsuitgaven veel te groot zijn.
Niet veel groter dan in de buurlanden. Netto verdient een Belg gemiddeld trouwens meer dan een Duitser of een Fransman.

De greep van de staat in bvb. Nederland of Frankrijk is veel groter dan in België. Probeer in Frankrijk bvb. maar eens in het zwart te werken in de horeca. De kans dat je gepakt wordt is erg hoog, en de boetes belopen in de 10 duizenden euro's. Gevolg: zwart werk in Nederland of Frankrijk bestaat bijna niet, in BelgiË wel, omdat het gedoogd wordt.

Laatst gewijzigd door tomm : 26 augustus 2012 om 11:48.
Oud 26 augustus 2012, 11:50   #86
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet veel groter dan in de buurlanden. Netto verdient een Belg gemiddeld trouwens meer dan een Duitser of een Fransman.

De greep van de staat in bvb. Nederland of Frankrijk is veel groter dan in België. Probeer in Frankrijk bvb. maar eens in het zwart te werken in de horeca. De kans dat je gepakt wordt is erg hoog, en de boetes belopen in de 10 duizenden euro's. Gevolg: zwart werk in Nederland of Frankrijk bestaat bijna niet, in BelgiË wel, omdat het gedoogd wordt.
Netto verdient hij niet meer , bruto wel.
Oud 26 augustus 2012, 11:51   #87
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ja het is daarom dat er met de regelmaat van de klok op gewezen wordt dat België zowat de hoogste belastingsdruk ter wereld heeft en het is daarom dat werkgevers klagen dat ze niet meer kunnen concurreren met het buitenland wegens de hoge sociale kost.
Allemaal zonder reden dus.
Ik was nog vergeten te zeggen dat we , in vergelijking met Nederland per kop 2 maal zoveel fiscale ambtenaren hebben en per kop ook 2 maal zoveel agenten.
Dat zegt ook veel over de desastreuze organisatie van ons overheidsapparaat.
Ik geloof niet dat we in België meer fiscaal gecontroleerd worden dan in Nederland. Nogmaals, in Nederland moet je niet proberen belastingen (en er zijn er veel: rioolbelasting, dijkbelasting, etc.) te ontduiken wat ze zullen je garantie vinden, in BelgiË is die kans eerder klein.

Werkgevers klagen alijd, maar het is een feit dat BelgiË het economisch iets beter doet dan de buurlanden.
Oud 26 augustus 2012, 11:52   #88
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Netto verdient hij niet meer , bruto wel.
netto ook. Waarom denk je dat er zoveel oost-Europeanen naar België komen en niet in Duitsland blijven hangen?
Oud 26 augustus 2012, 11:53   #89
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een vreselijk depressieve analyse van de mensheid Tavek. Maar ik ga niet akkoord, tenzij je een maatschappij wil creëren zoals in de VS waar elk dorp en elke buurt de socio-economische en culturele identiteit van de bewoner bevestigt. Sorry, met het risico dat ik politiek correct klink, maar daar ga ik niet mee akkoord. In tegendeel, ik zou er net voor pleiten veel sociale woningen te bouwen in dure wijken. En ook het probleem van blanke en zwarte scholen moet aangepakt worden in België, is de reden van heel wat onheil. Zoveel mogelijk etnieën en sociale achtergronden mengen is de enige manier om de kloof in de maatschappij te dichten. Naast natuurlijk een vermogensbelasting en bepaalde verplichtingen voor nieuwkomers die hier willen wonen.

Ik ben het met u eens dat er meer sociale woningen nodig zijn maar dan wel met meteen een activeringsbeleid voor wie daarvan gebruik wil maken.

Maatschappelijk assistenten van sociale woningbouw kunnen samenwerken met de VDAB en zorgen dat wie er woont, ook aan het werk gaat, op maat van de bewoners. Ik zie hoe het overgrote gedeelte wat er woont, niet werkt, waarom is dat zo?
Geef hen een individuele begeleider die zorgt dat die mensen een inkomen verwerven uit arbeid, dan kan er meer inkomsten worden gevraagd via de huurprijzen. Meer geld betekent meer woningen.

Voeg daaraan toe een spreidingsplan op basis van origine en inkomen, zodat er minder ghettovorming is waar kansarmen samenzitten.
Trek het inkomen om in aanmerking te komen op, inplaats van die mensen juist te verdrijven uit sociale woningen. Want juist die groep zorgt voor hogere huren die ontvangen worden. Iemand die pakweg 1500 euro verdient heeft het ook moeilijk op de priveverhuurmarkt waar je vaak 600 tot 700 euro betaalt voor een eenvoudig appartement met één slaapkamer.

Zorg dat jongeren makkelijker een sociale woning kunnen kopen. Nu is het enkel de groep die beroep kunnen doen op familie die dit nog kunnen, jongeren verdienen te weinig om eerst het bedrag te kunnen sparen wat nodig is en de sociale leningen bieden gene oplossing, je moet iets kopen waar zovele werk in is, dat je het niet onmiddellijk kunt bewonen, dubbel betalen lukt die groep jongeren niet.

Blanke en zwarte scholen?? Het lijkt melogisch dat ouders voor hun kinderen goed onderwijs willen, aangezien scholen veel te vele leerlingen krijgen die met een grote achterstand aan het onderwijs beginnen trekt dit de kwaliteit van onderwijs in scholen naar beneden.

Je zou beter die leerlingen samen houden, met onderwijs op maat van hun achterstand. Dat dit dan zwart of wit kleurt zie ik niet als het probleem.
Wel het politiek correcte idee dat dit niet mag, de realiteit is nu eenmaal dat vooral leerlingen van allochtone origine die achterstand hebben omdat thuis geen Nederlands gesproken wordt.

Je zou juist meer kansen geven, door die leerlingen dan bij mekaar te zetten en intensief enkel rond taal te werken, zodat er voldoende basis is om de leerstof aan te kunnen.

Een spreidingsbeleid werkt wel binnen sociale woningen maar juist niet in onderwijs. Daar moet de achterstand bepalen wie je beter bij mekaar zet, zo vergroot je kansen van kinderen en voorkom je schooluitval.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 11:56   #90
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Typisch collectivist, over 'de Belg' praten alsof iedereen het eens is.

En waaruit kiest men politici? Die komen van een andere planeet, veronderstel ik?
Er is wel degelijk een algemene trend. En ja, politici komen uit de cultuur waarin ze opgegroeid zijn. We verdienen dan ook de politici die we hebben.

Dat geldt trouwens ook voor bvb. Rusland of Griekenland. In een land waar corruptie op alle niveaus wijdverbreid is, zullen de politici ook corrupt zijn. Tenzij er een zeldzaam exemplaar is die tegen de stroom in wil roeien.
Oud 26 augustus 2012, 11:56   #91
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
netto ook. Waarom denk je dat er zoveel oost-Europeanen naar België komen en niet in Duitsland blijven hangen?
Omdat er hier werk is tiens en omdat Duitsland al 5 miljoen Turken telt.
Oud 26 augustus 2012, 11:57   #92
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet dat we in België meer fiscaal gecontroleerd worden dan in Nederland. Nogmaals, in Nederland moet je niet proberen belastingen (en er zijn er veel: rioolbelasting, dijkbelasting, etc.) te ontduiken wat ze zullen je garantie vinden, in BelgiË is die kans eerder klein.

Werkgevers klagen alijd, maar het is een feit dat BelgiË het economisch iets beter doet dan de buurlanden.
Wat jij gelooft doet niet ter zake, de feiten wel.
Oud 26 augustus 2012, 11:57   #93
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Praat en werk met mensen die daar leven en werken; dat leert je meer dan eenders welke opiniepeiling.

Ik stel voor dat je eens in die landen begint te werken ipv je enkel te baseren op opiniepeilingen en je eigen mening over hoe ze het nu hebben tegenover vroeger.

Hetzelfde kan gezegd worden over jouw kiekekoten
Luister, ik kom bijna jaarlijks in Rusland, en ben onlangs ook in hongarije, Roemenië geweest. Heb uitgebreid met heel veel verschllende mensen gepraat, en wees gerust, de overgrote meerderheid vindt dat het 25 jaar geleden veel beter ging.
Oud 26 augustus 2012, 11:58   #94
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat jij gelooft doet niet ter zake, de feiten wel.
ik zou dan gaag harde cijfers zien, uit een neutrale, betrouwbare bron (NIEt het pallieterke) om uw stelling te staven.
Oud 26 augustus 2012, 11:59   #95
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik ben het met u eens dat er meer sociale woningen nodig zijn maar dan wel met meteen een activeringsbeleid voor wie daarvan gebruik wil maken.

Maatschappelijk assistenten van sociale woningbouw kunnen samenwerken met de VDAB en zorgen dat wie er woont, ook aan het werk gaat, op maat van de bewoners. Ik zie hoe het overgrote gedeelte wat er woont, niet werkt, waarom is dat zo?
Geef hen een individuele begeleider die zorgt dat die mensen een inkomen verwerven uit arbeid, dan kan er meer inkomsten worden gevraagd via de huurprijzen. Meer geld betekent meer woningen.

Voeg daaraan toe een spreidingsplan op basis van origine en inkomen, zodat er minder ghettovorming is waar kansarmen samenzitten.
Trek het inkomen om in aanmerking te komen op, inplaats van die mensen juist te verdrijven uit sociale woningen. Want juist die groep zorgt voor hogere huren die ontvangen worden. Iemand die pakweg 1500 euro verdient heeft het ook moeilijk op de priveverhuurmarkt waar je vaak 600 tot 700 euro betaalt voor een eenvoudig appartement met één slaapkamer.

Zorg dat jongeren makkelijker een sociale woning kunnen kopen. Nu is het enkel de groep die beroep kunnen doen op familie die dit nog kunnen, jongeren verdienen te weinig om eerst het bedrag te kunnen sparen wat nodig is en de sociale leningen bieden gene oplossing, je moet iets kopen waar zovele werk in is, dat je het niet onmiddellijk kunt bewonen, dubbel betalen lukt die groep jongeren niet.

Blanke en zwarte scholen?? Het lijkt melogisch dat ouders voor hun kinderen goed onderwijs willen, aangezien scholen veel te vele leerlingen krijgen die met een grote achterstand aan het onderwijs beginnen trekt dit de kwaliteit van onderwijs in scholen naar beneden.

Je zou beter die leerlingen samen houden, met onderwijs op maat van hun achterstand. Dat dit dan zwart of wit kleurt zie ik niet als het probleem.
Wel het politiek correcte idee dat dit niet mag, de realiteit is nu eenmaal dat vooral leerlingen van allochtone origine die achterstand hebben omdat thuis geen Nederlands gesproken wordt.

Je zou juist meer kansen geven, door die leerlingen dan bij mekaar te zetten en intensief enkel rond taal te werken, zodat er voldoende basis is om de leerstof aan te kunnen.

Een spreidingsbeleid werkt wel binnen sociale woningen maar juist niet in onderwijs. Daar moet de achterstand bepalen wie je beter bij mekaar zet, zo vergroot je kansen van kinderen en voorkom je schooluitval.
Ik steek mijn kinderen niet in een school vol allochtonen. Op den duur is dan zelfs de les wiskunde een les Nederlands.
Onderlijfke doet dat trouwens ook niet met zijn eigen kinderen.
Oud 26 augustus 2012, 12:00   #96
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat er hier werk is tiens en omdat Duitsland al 5 miljoen Turken telt.
omdat de lonen hier hoger liggen dan in duitsland, zo simpel is het.
Oud 26 augustus 2012, 12:02   #97
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik zou dan gaag harde cijfers zien, uit een neutrale, betrouwbare bron (NIEt het pallieterke) om uw stelling te staven.
Ik lees wel regelmatig eens iets hé jongen , laatst las ik nog dat het verschil in sociale lasten met Duitsland ca; 7 procent bedroeg.
Ik hou echter niet van alles wat ik lees bibliografische verwijzingen bij.
Oud 26 augustus 2012, 12:02   #98
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik steek mijn kinderen niet in een school vol allochtonen. Op den duur is dan zelfs de les wiskunde een les Nederlands.
Onderlijfke doet dat trouwens ook niet met zijn eigen kinderen.
op die manier help je zelf het apartheidssysteem in stand te houden. En de meeste allochtonenkinderen spreken tegenwoordig goed Nederlands. Nee, het is gewoon puur racisme, je wil niet dat je kind teveel omgaat met "bruin mannen".

Laatst gewijzigd door tomm : 26 augustus 2012 om 12:03.
Oud 26 augustus 2012, 12:04   #99
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
omdat de lonen hier hoger liggen dan in duitsland, zo simpel is het.
Helemaal niet , er zijn ook Polen in Duitsland. Dat zijn dommeriken dan. En bovendien de lonen in Zwitserland liggen nog hoger, allen daarheen dus.
Oud 26 augustus 2012, 12:04   #100
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik begrijp dat in Brussel de woningen duur zijn; er staan er amper te koop. Maar half Antwerpen lijkt wel te koop te staan ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be