![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In die tijd democratie? "Democratisch" en "Ondemocratisch" schrap dat maar, of zet het ruim tussen aanhalingstekens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of hoe een grote geschiedkundige kennis helemaal geen waarborg is voor objektiviteit. Getuige daarvan uw post # 73 waarin ge als het ware een kluchtige petite-histoire opvoert. U speelt op Willem-de-man, in de plaats van op de bal, zoals ik hierboven deed bij mijn tweevouddige kritiek op Willem. Citaat:
Een onafhankelijke Zuidelijke Nederlanden onder een Oosternrijke of zelfs andere prins was voor Metternich dan ook geen optie. Uw vaudevillestukje omtrent de persoon van Willem I snijdt dus ook geen hout: hij kreeg de Z-Nl., niet omdat hij een inhalige zagevent was zoals gij hem hier zo graag afschildert, maar omdat men een sterke bufferstaat wilde in de vorm van een centraal geleide staat en dus geen konfederatie. Zo zat het in mekaar. Citaat:
En vermits men de Nederlanden wou herstellen, zij het dan als bufferstaat, kwam men als het ware 'automatisch' bij hem uit. ![]() Geen onlogische beslissing want het kenmerkende van het Weense Kongres was nu net dat men de oude situatie herstelde. De oprichting van het VKN sloot dus in zekere zin mooi aan bij de vroegere Habsburgse 17 Provinciën. Dat dit niet "demokratisch" was? Het was een beslissing getroffen bij onderlinge konsensus door de toenmalige grootmachten in het belang van de vrede. Nu hebben we voor zoiets de UNO. Het is maar hoe ge het bekijkt of dat dan "demokratisch" is. Het algmeen enkelvoudig stemrecht moest nog uitgevonden worden. In elke geval was dit niet te vergelijken met de staatsgreep van 1830. Hadden de Weense dansers toen niet met andere dingen bezig geweest hadden ze er een stokje voorgestoken. België, zoals ik al stelde, een gril van het lot. Citaat:
De katholieken hadden dan niet tot het monsterverbond tegen hem behoord; hij had ze zelfs aan zijn zijde kunnen hebben als medestanders. Hij had zich de 'schreeuw om godsdienstvijheid' moeten herinneren uit de 80-jarige oorlog. Hij had moeten beseffen hoe gevoelig dat lag en verhinderen dat godsdienst de Nederlanden voor een tweede maal zou uiteendrijven. Zoiets System, dat is gedegen kritiek en niet de kleinmenselijkheden waar gij mee uitpakt in #73 en die van geen politieke betekenis zijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 november 2012 om 15:50. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
|
![]() Citaat:
Hij trouwde later met een katholieke Belgische. Niet iets wat past bij een straffe calvinist. Quote: In Berlijn trouwde hij in februari 1841 met de katholieke H.R. rijksgravin Henriëtte d'Oultremont de Wégimont, die van vaderskant stamde uit een Rooms-Katholieke Waalse adellijke familie. Ze gingen wonen in het Nederlandse paleis aan de Unter den Linden in Berlijn. Laatst gewijzigd door Adrian M : 20 november 2012 om 17:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||||
Banneling
|
![]() [quote=Jacob Van Artevelde;6425019]
Citaat:
Een rekel omdat hij het lef had Fulda terug te vragen aan Napoléon. Goed wetende dat hij het prinsbisdom dat hij van Napoleon had gekregen, verspeeld had door achterbaks tegen diezelfde Napoleon ten strijde te trekken. Een vlegel omdat hij volgens een door hem georganiseerd referendum en zijn gekende 'arithmetique hollandaise' aan iedereen verkondigde dat het Zuiden ook echt bij het VKN wilde aansluiten. Hetgeen een pertinente onwaarheid was vermits het referendum vervalst werd volgens de gekende ‘hollandse rekenkunde’. Een vlegel tevens en bovendien ook tegenover de latere (noord) Nederlanders na de afscheiding in 1830. Vermits hij het nieuwe koninkrijk Nederland zo goed als bankroet achterliet terwijl hij zichzelf mateloos verrijkt had. Zijn eigen bevolking leefde wel in grote armoede. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien moet u niet te veel de 80-jarige oorlog aanhalen met zijn ‘schreeuw om godsdienstvrijheid’. Want die schreeuw hadden de onverdraagzame calvinisten in die tijd dan toch niet gehoord. En gedurende een hele periode na de 80-jarige oorlog maar evenmin. Totdat de Fransen (en/of door de ideeën van de Franse Revolutie) de generaliteitslanden eigenlijk 'bevrijdden' en aan de discriminatie van de katholieken een einde maakten. Maar toen de Fransen weer moesten vertrekken, begon de discriminatie van de katholieken op een slinkse wijze opnieuw. En toevallig (?) was het weer een Oranje die toen op de troon ging zitten. Laatst gewijzigd door system : 20 november 2012 om 18:18. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
Willem 1, trouwde februari 1841 met de katholieke H.R. rijksgravin Henriëtte d'Oultremont de Wégimont |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Gouverneur
|
![]() [quote=system;6425193]
Citaat:
Laatst gewijzigd door Roderik : 21 november 2012 om 09:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Gouverneur
|
![]() [quote=system;6425193]
Citaat:
Hoe ziet u de 200 jaar Franstalige rekenkunde en de huidige transfers- economie van Belgie? Het bankroet in Nederland was niet door Willem ontstaan ,maar was het gevolg van de oorlog met Engeland -handelsembargo op de Noordzee-ondergang VOC ,continentaal stelsel van Napoleon enz. U zal toch iets van geschiedenis moeten gaan studeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() "Zet die ploat af,idioot".
Geschiedenis= Verleden tijd. Snappie? Hier en nu is de boodschap. En mijne heren,wat hebben we geleerd in 2012? Splitsen,splitsen, blijven splitsen. Tot we ons Vlaams Republikske hebben.En daarna,grote meester? A,de republiek Vlaanderen,opsplitsen natuurlijk. In,1.Noord-Vlaanderen,2.Zuid-Vlaanderen,3.Oost-Vlaanderen,en 4.West-Vlaanderen. Elke Vlaming zijn windstreek,eigenheid van elk volk,he. En daarna,grote meester? Zien of we die windstreken ook niet best splitsen. Nen idioot kunde laten doen,wat er goed uitkomt op 't moment. Vive La Belgique. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() Idd., op en top Belgicist.
En DAAR ben ik FIER op. Een aanwinst ? Voor dat bekrompen Flamigantisme? Goe gek. Going home? I'm allready there,boy. In you're Little Flanders. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
Wortelloze bomen vallen Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 21 november 2012 om 12:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een 1600-tal franstaligen. (Walen en Vlaamse notabelen, lees: franskiljons.) Van representativiteit (naar de huidige normen) gesproken! Citaat:
2. De 'slechte' keuze van Willem bleek pas achteraf. Hinterher ist man immer schlauer. Maar zoals ik reeds stelde - zie # 82 - kwam men als het ware automatisch bij Willem uit. Wie had men moeten vorst van de Nederlanden maken? De sultan van Konstantinopel ? Citaat:
Bovendien had Willem ook kunnen lering trekken aan de Z-Nl. opstand van 1790 tegen de keizer-koster. Weeral gedeeltelijk religieus getint.... 2. Mijn maag draait om als ge de Fransen voorstelt als de grote 'bevrijders'. Priesters die de eed weigerden af te leggen kregen een kaartje enkele reis naar een exotische bestemming, zeg maar een koncentratiepamp. De jongens die het verkeerde lotje trokken mochten zich zo vrij voelen de Franse republiek te gaan verdedigen aan het Oostfront. Iets waartoe zelfs Hitler ons niet verplichtte... En dan hebben we het nog niet over de taaldwang.... (En hoor hoe dat woord taaldwang hem triggert ivm met Willem! ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 november 2012 om 14:38. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Europees Commissaris
|
![]() Als Nederlandstalige kunt ge zoiets volgens mij alleen maar stellen als ge niets kent van:
Ge begrijpt dus het heden niet. Citaat:
Splitsen,splitsen, blijven splitsen. Tot we ons Belgiekske hebben. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 november 2012 om 14:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Europees Commissaris
|
![]() Merk echter de gedegen onderbouw van 's mans intelligente stellingnames....
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 november 2012 om 15:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() Wat een Vlaamse intelligentia hier.
En onderbouwen dat die kunnen.Fundamenteren dus. Ze trappen er steeds maar weer in. Hoe makkelijk men die op hun ...ezel krijgt. En die gaan de Nederlanden herenigen? Gebrainwashed met Pieter De Coninckx en Jan Breydel. Enfin,hun probleem natuurlijk. Vendelen jongens,en uit volle borst,.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() Nog eventjes vraag " Topic" beantwoorden.
Des Flandres? Onzin,klinklare onzin.No Sens. Daar kom je wel achter,wanneer je groot bent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |