Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2013, 21:01   #81
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
SHitler had geen goede kwaliteiten. Maar laten we aub dit sujet uit de discussie houden.
Ach,is Leopold II dan kort genoeg.....

Die past nochtans ook in het rijtje....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 21:03   #82
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Berzerk Bekijk bericht
Khan heeft toch heel wat volken verenigd. En eens veroverd kon je kiezen serve or die.

Zo ging dat in de tijd der 1ste koningen.
En nog lang nadien ook....
Oud 28 januari 2013, 21:07   #83
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Khan heeft toch heel wat volken verenigd. En eens veroverd kon je kiezen serve or die.

Zo ging dat in de tijd der 1ste koningen.
Dhengis was een heel sterke man, niet alleen tijdens zijn leven, maar ook nu nog.
Je moest weten hoeveel mannen vandaag zijn x-DNA dragen (dus afstammend van vader op zoon, steeds opnieuw). Onbeschrijfelijk veel.
Oud 28 januari 2013, 21:08   #84
R. de Vere Stratham
Vreemdeling

R. de Vere Stratham's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stevensterk Bekijk bericht
Genetische aanleg heeft bitter weinig effect als men de motivatie niet heeft om deze talenten te ontplooien. Uiteindelijk zullen het bijna altijd degene zijn met de grootste wilskracht die het verst zullen schoppen in hun leven.

Dit in tegenstelling tot de adel waar je geen kloten moet uitvoeren en een comfortabel leven kunt leiden met rentenieren
Stel dat u kunt rentenieren (misschien kunt u het, maar ik betwijfel het door uw reactie), denkt u dat u een gelukkig en vruchtbaar leven zult leiden door "geen kloten uit te voeren"? U zult gauw in een depressie belanden.

Zoals hier al eerder gesteld werd is er sprake van een hogere morele standaard die het erfelijke adeldom vereist, discipline en toewijding zijn daarin leitmotiven.
R. de Vere Stratham is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 21:14   #85
R. de Vere Stratham
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
En dat is eigenlijk de reden waarom Edelen terecht trots mogen op zijn: het feit dat hun voorvaderen meerdere kwaliteiten hadden dan de anderen in het algemeen.

Dat men daar trots op is (omwille van de afkomst) is even menselijk en juist zoals iemand trots is op zijn eigen kenmerken, kwaliteiten en verworvenheden.
Vanzelfsprekend. Men hoort hier soms het verwijt dat edelen zich met ledigheid zouden bezighouden, maar het is net omgekeerd. Het is net door uitzonderlijke maatschappelijke productiviteit en, om modern jargon te gebruiken, door uitzonderlijke managementskwaliteiten over generaties, dikwijls over eeuwen heen dat een adellijke familie zich weten te vestigen heeft, en zich nog steeds blijft manifesteren.
Oud 28 januari 2013, 21:20   #86
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. de Vere Stratham Bekijk bericht
Stel dat u kunt rentenieren (misschien kunt u het, maar ik betwijfel het door uw reactie), denkt u dat u een gelukkig en vruchtbaar leven zult leiden door "geen kloten uit te voeren"? U zult gauw in een depressie belanden.

Zoals hier al eerder gesteld werd is er sprake van een hogere morele standaard die het erfelijke adeldom vereist, discipline en toewijding zijn daarin leitmotiven.

Laat mij niet lachen,de huidige koning en een groot deel van zijn voorgangers konden nog niet eens met hun handen van de getrouwde adellijke dames afblijven....

Zovéél discipline hebben ze dus,buitenechtelijk kind verwekken,het vervolgens niet willen erkennen en dan komen mekkeren dat het gezin de hoeksteen van de samenleving is...

Die bospoepers hoeven mij de les niet te lezen,dat ze eerst maar eens voor hun eigen deur keren in plaats van de moraalridder uit te hangen...
Oud 28 januari 2013, 21:21   #87
R. de Vere Stratham
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Nu nog een vergelijking met Stalin en de kous is af.
Ik vrees dat ik hierbij enigszins van dienst kan zijn. Ik had eens een gesprek met een Georgiër, een administratief ambtenaar burgerzaken, die een meisje op bezoek kreeg die haar naam wou veranderen in Tbilisi. Op de vraag wat haar naam was antwoordde de arme meid bedeesd Djougashvili, echter luid genoeg voor omstanders om haar te aanhoren en onmiddellijk werd zij vol haat aangegaapt door de massa.
Oud 28 januari 2013, 21:22   #88
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Enig idee hoe die "sterke man" effectief te werk ging?
Het is trouwens het Y chromosoon )

"ook nu nog" ?
Och ja, ik bedoelde natuurlijk het Y-chromosoon.

Met 'ook nu nog' bedoel ik dat vandaag de dag een bijzonder groot percentage van de Oosterse bevolking zijn y-DNA draagt dus maw rechtstreeks via mannelijke lijn van hem afstamt.
Oud 28 januari 2013, 21:27   #89
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Laat mij niet lachen,de huidige koning en een groot deel van zijn voorgangers konden nog niet eens met hun handen van de getrouwde adellijke dames afblijven....

Zovéél discipline hebben ze dus,buitenechtelijk kind verwekken,het vervolgens niet willen erkennen en dan komen mekkeren dat het gezin de hoeksteen van de samenleving is...

Die bospoepers hoeven mij de les niet te lezen,dat ze eerst maar eens voor hun eigen deur keren in plaats van de moraalridder uit te hangen...
U heeft het over Koning Albert II. Dit is niet de Adelstand in het algemeen.
Oud 28 januari 2013, 21:27   #90
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Hoge bomen vangen veel wind.

Of daar ook maar iets van waar is, geen idee van.

Of in boekvorm misschien?

http://www.cosmox.be/boeken/schandal...-9789089310477

p.s. leuk Delphine

Laatst gewijzigd door Universalia : 28 januari 2013 om 21:28.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 21:27   #91
R. de Vere Stratham
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad erg schrijnend voor al die mensen wiens voorvaderen destijds zoveel hebben weten op te bouwen, en in stand te houden. Vaak vele generatie's en eeuwen lang.
En dan, door een gril van de tijd en de mensheid, werd hen alles ontnomen: nevens hun aardse bezit hun heden, verleden, toekomst en in vele gevallen zelfs hun leven en dat van hun dierbaren.
Voor vele van die personen is het gewoon niet mogelijk alles terug op te bouwen. In vele gevallen zijn hun gronden (en immobiliën) nog steeds geconfisceerd.
Inderdaad een zeer trieste affaire. Ik zou u een goed werk willen aanraden over de lotgevallen van een Russische aristocrate tijdens die zwarte bladzijde in de Russische geschiedenis: de dagboeken van Alja Rachmanowa (pseudonym voor Galina Djuragin), in het Nederlands gepubliceerd onder de titel "Liefde in de Rode Storm".

Laatst gewijzigd door R. de Vere Stratham : 28 januari 2013 om 21:28.
Oud 28 januari 2013, 21:29   #92
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U heeft het over Koning Albert II. Dit is niet de Adelstand in het algemeen.
Jomme, hij is het boegbeeld van de adel.....

Diens doen en laten stralen verder af op de lagere adel,echt een schoon voorbeeld....
Oud 28 januari 2013, 21:29   #93
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad een zeer trieste affaire. Ik zou u een goed werk willen aanraden over de lotgevallen van een Russische aristocrate tijdens die zwarte bladzijde in de Russische geschiedenis: de dagboeken van Alja Rachmanowa (pseudonym voor Galina Djuragin), in het Nederlands gepubliceerd onder de titel "Liefde in de Rode Storm".
Verder is er nog een goed boek over de Russische aristocraten die naar België gevlucht zijn. Leven voor de Tsaar, door Coudenys.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 21:34   #94
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
8 procent

Ik kende dat verhaaltje nl ook, en het blijkt tegen te vallen. Weet je nu al hoe hij te werk ging?
Ik heb hier zijn biografie liggen. Net als die van K De Grote, Ceasar, Napoleon en nog een paar andere veroveraars. U weze gewaarschuwd.

Allemaal psychopathische, narcistische maniakken. Moest ook wel, daar niet van.
Dit is toch bijzonder veel? 8 procent van een geheel bevolking stammen af van die mpan. De overige 92 % stammen dan af van zijn tijdsgenoten. En die zullen toch met veel meer geweest zijn. 8 % van 1 man tegenover 92 % van enkele miljoenen mannen, uit dezelfde tijd en plaats.
Oud 28 januari 2013, 21:37   #95
R. de Vere Stratham
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ja maar voor MagNi telt alleen "oude adel" .
De discussie ging hem ook over erfelijk adeldom. Ik vind het persoonlijk niet slecht dat men niet-erfelijke titels geeft aan personen die zich door uitzonderlijke verdiensten hebben weten manifesteren in onze samenleving, zoals het toekennen van peerage of een knighthood in het Verenigd Koninkrijk. In België doet men dat gewoonlijk met het toekennen van een niet-overdraagbare titel van ridder, baron of burggraaf voor mannen (zoals Stijn Coninckx, Dirk Frimout en Marc Sleen) en barones voor vrouwen (Mia Doornaert bijvoorbeeld).

Dit is echter niet vergelijkbaar met de gevestigde erfelijke adel, waar de overdracht van rechten en dus ook alle bijkomstige plichten centraal staan. Slechts uitzonderlijk worden nog erfelijke titels toegekend zowel in België als in het VK, en dan in veel gevallen nog aan ongetitelde adel, dus waar de tradities en levensstijl al aanwezig waren over verschillende generaties. In Nederland doet men dit bijvoorbeeld niet meer.

Laatst gewijzigd door R. de Vere Stratham : 28 januari 2013 om 21:39.
Oud 28 januari 2013, 21:42   #96
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Bedankt voor de tip, maar ik heb me al sedert enkele jaren geleden voorgenomen om niets meer over Rusland van vroeger en vandaag te lezen. En zeker niets meer over de Revolutie. Dit is een van de zwartste bladzijden uit de hele geschiedenis. Niet alleen de adelstand uit Rusland werd weggevaagd, maar met hen de hele oude Russische cultuur. En die was mooi en groots. En wat is in de plaats gekomen?

Ik heb het er ook erg moeilijk mee dat tegenwoordig in Rusland bepaalde parvenue's (nieuwe rijken, die hun rijkdom op louche manier verwerfden) trachten de plaats in te nemen van de vroegere aristocraten.
Er zijn er zelfs die claimen de pretendent van een bepaalde familie te zijn. Dit vind ik een misselijkmakende gedachte.
Ik zag uit kort voor 2000 een zeer schrijnende reportage over een totaal verarmde (lees: tijdens de revolutie bestolen) aristocratische familie.
Wat die mensen allemaal hebben moeten doorstaan, en nog moesten doorstaan. Het ergste was nog dat zij in die 80 jaren weinig kansen hadden er bovenop te geraken, enkel maar omwille van wie ze waren.
Oud 28 januari 2013, 21:46   #97
R. de Vere Stratham
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oneindig véél meer mensen hebben zich in het slijk moeten werken voor die enkelen geprivilegieerden en hebben nooit de kans gekregen zich te ontplooien maar werden hun hele leven onderdrukt.
Dit doet denken aan de propaganda die de communisten gebruikten een eeuw geleden. Ook vandaag kan men zich slechts ontplooien als er allereerst talent, maar ook ambitie aanwezig is en het fortuin u goed gezind is, waarmee ik omgevingsomstandigheden. Uw geprivilegeerden zijn ook ergens begonnen. De Belgische familie Della Faille bv waren ooit boeren, alsook de roemrijke Medicis. U doet alsof het anders uit de lucht kwam gevallen, waren die slinkse edelen er maar niet die uw voorouders er van weerhouden hebben. Komaan zeg.. laten we serieus blijven.
Oud 28 januari 2013, 21:55   #98
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
dus die eerste heersers, zoals Khan, zijn op een 'gewone' manier aan hun rijkdom geraakt? Zonder de mensen onder hen uit te buiten?
In welk sprookje leef jij?

Erg, ik huil me te pletter...
Vooral omdat de gewone burger die kansen wel had, uiteraard.
Neen, vergelijk aub Khan niet met de adelstand uit onze contreien van de laatste 600 jaar.

Die Khan was een krijgsheer, een oorlogsvoerder.

Hij was uitzonderlijk bruut, en wist zich door zijn harde optreden toch wel veel te verwerven.

Ik heb nooit de link gelegd tussen Khan en de Adelstand in België - Frankrijk.
Oud 28 januari 2013, 22:03   #99
Klarekijk
Banneling

Standaard

De bewoordingen die men hier gebruik vind ik de beschaving onwaardig .

Maar de toekomst ziet er somber uit .

Een volk dat geen greintje respect of trots meer heeft , heeft ook geen kracht meer .

Jammer dat we zo ver moeten wegzakken .

Enkel , zal het zo ver niet komen , want het aantal dat verderf roept , zal niet overheersend in aantal zijn .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 22:06   #100
R. de Vere Stratham
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dezelfde man die de boekdrukkunst in Rusland introduceerde... U vergeet er bij te vertellen dat zijn latere gedrag en daaruitvolgend schrikbewind een gevolg waren van een zware kwikvergiftiging door een vergiftigingspoging die hij overleefde. Kwik is zeer neurotoxisch en veroorzaakt onomkeerbare krankzinnigheid.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be