Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2013, 17:36   #81
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Mag een Vlaming niet liberaal zijn?
Welke ideologie moet de Vlaming dan hebben?
Ik heb geen partijkaart van om het even welke partij, en het is niet voor dit of voor dat, maar het is wel te danken aan Alexander De Croo, dat BHV is gesplitst. En ik bedoel dan dat hij de stekker uittrok en zei: 'bon, zo kan het niet verder met steeds dat gekibbel over BHV. BHV moet worden gesplitst en er moet een substantiële staatshervorming komen. Punt uit!'

En dat is wat er uiteindelijk gebeurde. Het heeft hem helaas windeieren opgebracht, maar zonder hem zaten we nu nog te kibbelen over BHV. Juste es juste.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juli 2013 om 17:47.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 17:39   #82
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radijsje Bekijk bericht
Als ik me niet vergis heeft De Croo juist verhinderd dat de splitsing eerder doorging.
Hoe komt u daar nu bij.
Oud 11 juli 2013, 17:41   #83
8Ѭ8
Banneling

Standaard

Ze schijten nog steeds in hun broek voor de leeuw, al is het van angst, jaloezie of zatte koleirigheid.

We zijn gewoon veel grootser dan we onszelf willen toedichten. Die bescheidenheid is wat ons vermaakt tot morele heersers, nu en in de laatste stonde van het voortbestaan van het meest wansmakelijke confederale circus op deze planeet.

Elio en Filip zijn de Siegfried and Roy, die de meest edele wezens vermaken tot een attractie voor de echte beesten vanuit alle windstreken.
8Ѭ8 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 17:44   #84
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 8Ѭ8 Bekijk bericht
Ze schijten nog steeds in hun broek voor de leeuw, al is het van angst, jaloezie of zatte koleirigheid.

We zijn gewoon veel grootser dan we onszelf willen toedichten. Die bescheidenheid is wat ons vermaakt tot morele heersers, nu en in de laatste stonde van het voortbestaan van het meest wansmakelijke confederale circus op deze planeet.

Elio en Filip zijn de Siegfried and Roy, die de meest edele wezens vermaken tot een attractie voor de echte beesten vanuit alle windstreken.
Elio heeft al veel op zijn palmares staan. En de lijst wordt steeds langer. Na het recent historisch akkoord over het bediendenstatuut, is nu ook de even historische staatshervorming afgerond. En al de lachers en de sceptici van toen, staan er nu maar belabberd en beteuterd bij.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juli 2013 om 17:48.
Oud 11 juli 2013, 17:51   #85
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Even zeldzaam zoals leeuwen in Vlaanderen (het echte dan wel, anders kan je nog verwijzen naar de Zoo van Antwerpen).
Die Belgisch-francofone haan is nu bepaald ook niet zo "heimisch" hoor. Vooreerst kippen zijn afkomstig uit zuid-oost Azië. Verder is het niet eens een authentiek Waals symbool. Ze zijn gewoon de mosterd gaan halen in La France. Was te denken, nietwaar?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 17:53   #86
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Vreemd dat onze eik dat niet weet, of negeert. Maar hoedanook, sins de jaren '70 is dit onze officiële vlag dus is het dringend tijd om dat ersatz misbaksel waar vlaams blokkers en voorpost groupies mee rondhossen op zolder in een kartonnen doos te steken en daar te vergeten.
Luister, als Vlaamse vlag had men, wat mij betreft, gerust iets anders mogen kiezen. Maar kom, het is wat het is. Ook met zijn rode nageltjes.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 17:54   #87
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die Belgisch-francofone haan is nu bepaald ook niet zo "heimisch" hoor. Vooreerst kippen zijn afkomstig uit zuid-oost Azië. Verder is het niet eens een authentiek Waals symbool. Ze zijn gewoon de mosterd gaan halen in La France. Was te denken, nietwaar?
En dan? Denk je dat een belgicist als De Brabander het daar niet mee eens is?

De Waalse haan is het legitieme symbool van Wallonië en wordt daarom ook helemaal niet gesmaakt door de 'Belgisch-francofonen', die natuurlijk de Franstalige eenheid willen bewaren.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 17:56   #88
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Luister, als Vlaamse vlag had men, wat mij betreft, gerust iets anders mogen kiezen. Maar kom, het is wat het is. Ook met zijn rode nageltjes.
Pas op, pas op. U begeeft zich op glad ijs.

Volgens sommige historici zou het symbool van de Vlaamse Leeuw oorspronkelijk komen uit het Midden-Oosten, en meer bepaald van een islamitische vorst wiens embleem de Graaf van Vlaanderen zou buitgemaakt hebben. En dus de Vlaamse zwarte Leeuw is eigenlijk islamitisch volgens deze historische uitleg.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juli 2013 om 17:58.
Oud 11 juli 2013, 18:03   #89
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Pas op, pas op. U begeeft zich op glad ijs.

Volgens sommige historici zou het symbool van de Vlaamse Leeuw oorspronkelijk komen uit het Midden-Oosten, en meer bepaald van een islamitische vorst wiens embleem de Graaf van Vlaanderen zou buitgemaakt hebben. En dus de Vlaamse zwarte Leeuw is eigenlijk islamitisch volgens deze historische uitleg.

Hier mijn jongen tut er eens op los...

Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 18:08   #90
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
Hier mijn jongen tut er eens op los...

"De eerste bekende poging om de oorsprong vast te stellen zou ondernomen zijn door Jan de Lange, beter bekend als Iperius, abt en historiograaf van de Sint-Betrijnsabdij. Deze vertelt dat van de eerste forestier af de graven van Vlaanderen een wapen voerden "Oude Vlaenderen" genoemd. Tijdens de kruistocht van 1177 zou de Graaf van Vlaanderen, Filips van de Elzas, tijdens een gevecht tegen de Sarrazenen door zijn dapperheid de zwarte leeuw op gouden veld veroverd hebben op een mohammedaans vorst. Bij zijn terugkeer deed de graaf afstand van "Oude Vlaenderen" en nam de zwarte leeuw aan. Sindsdien hebben de graven van Vlaanderen altijd "in goud een leeuw van sabel" als wapen gevoerd."

Iperius (Jan van Iperen) stierf in 1383.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juli 2013 om 18:13.
Oud 11 juli 2013, 18:09   #91
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De eerste bekende poging om de oorsprong vast te stellen zou ondernomen zijn door Jan de Lange, beter bekend als Iperius, abt en historiograaf van de Sint-Betrijnsabdij. Deze vertelt dat van de eerste forestier af de graven van Vlaanderen een wapen voerden "Oude Vlaenderen" genoemd. Tijdens de kruistocht van 1177 zou de Graaf van Vlaanderen, Filips van de Elzas, tijdens een gevecht tegen de Sarrazenen door zijn dapperheid de zwarte leeuw op gouden veld veroverd hebben op een mohammedaans vorst. Bij zijn terugkeer deed de graaf afstand van "Oude Vlaenderen" en nam de zwarte leeuw aan. Sindsdien hebben de graven van Vlaanderen altijd "in goud een leeuw van sabel" als wapen gevoerd.

Dat jij zoveel tijd blijft steken in van die volkse karikaturen...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 18:11   #92
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat jij zoveel tijd blijft steken in van die volkse karikaturen...
Ik vind het historisch wel interessant.
Oud 11 juli 2013, 18:11   #93
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De eerste bekende poging om de oorsprong vast te stellen zou ondernomen zijn door Jan de Lange, beter bekend als Iperius, abt en historiograaf van de Sint-Betrijnsabdij. Deze vertelt dat van de eerste forestier af de graven van Vlaanderen een wapen voerden "Oude Vlaenderen" genoemd. Tijdens de kruistocht van 1177 zou de Graaf van Vlaanderen, Filips van de Elzas, tijdens een gevecht tegen de Sarrazenen door zijn dapperheid de zwarte leeuw op gouden veld veroverd hebben op een mohammedaans vorst. Bij zijn terugkeer deed de graaf afstand van "Oude Vlaenderen" en nam de zwarte leeuw aan. Sindsdien hebben de graven van Vlaanderen altijd "in goud een leeuw van sabel" als wapen gevoerd.
Allez, ben je nu aan het trollen of geloof je het echt? Vijf seconden op Wikipedia en ik had al het volgende gevonden:

Citaat:
Volgens een vrij hardnekkige mythe brachten Vlaamse graaf Filips van de Elzas en zijn medekruisvaarders het leeuwensymbool mee uit het Nabije Oosten, na het veroverd te hebben op een islamitisch heerser[5] (soms gepreciseerd als Saraceens leider of geïdentificeerd als een zekere Nobilion, koning van Abilene en Syrië). Er wordt ook vaak gewezen op de gelijkenis met het wapen van sultan Baibars.[6]

Dit klopt echter niet.[7] In 1162 had graaf Filips van de Elzas al een leeuw (of "moedig dier") op zijn zegelring, en werd hij er op zijn helm, schild en banier mee afgebeeld. Hij vertrok echter pas in 1177 op kruistocht (en niet tegen Baibars, die pas in 1223 geboren werd).

Een meer waarschijnlijke hypothese is dat graaf Filips de staande leeuw heeft overgenomen van het wapen van Willem van Ieper, op wiens nalatenschap Filips beslag wilde laten leggen (ten nadele van Willems onwettige maar gelegitimeerde zoon). Willem van Ieper had op zijn beurt het leeuwensymbool (maar dan wel vaak gaande afgebeeld) meegenomen uit Engeland.
Zelfs al moest het waar zijn: en dan?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 18:14   #94
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Allez, ben je nu aan het trollen of geloof je het echt? Vijf seconden op Wikipedia en ik had al het volgende gevonden:

Zelfs al moest het waar zijn: en dan?
Jan van Iperen leefde wel in een tijd die niet zover aflag van de kruistochten. Hij zal zeker het een en het ander vernomen hebben. Helemaal uitsluiten mag men het zeker niet.
Oud 11 juli 2013, 18:17   #95
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan jij enkel je gevoelens uiten door middel van een vlag?
Dat moet een leuk huishouden zijn bij huize reservespeler...

Noteer!
Begrijpend lezen is ook al niet uw sterkste kant. Waar schrijf ik dat ik mijn gevoelens enkel en alleen dmv een vlag kan uiten?

U leest wat u graag zou willen dat er zou staan, helaas voor u staat dit er niet.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 11 juli 2013 om 18:19.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2013, 18:18   #96
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Begrijpend lezen is ook al niet uw sterkste kant. Waar schrijf ik dat ik mijn gevoelens enkel en alleen dmv een vlag kan uiten?

U leest wat
Noteer ook maar, nu je toch bezig bent...
Oud 11 juli 2013, 18:20   #97
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noteer ook maar, nu je toch bezig bent...
Sorry, mijn laptop heeft soms kuren, ik heb mijn zin verder afgemaakt.
Oud 11 juli 2013, 18:21   #98
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Er is maar één vlaamse vlag, de officiële. Dat ander spul hoort bij de vlaams blok parafernalia voor gebruik in Steenstraete of de ronde van vlaanderen.
Welke was er eerst? Juist ja.
Oud 11 juli 2013, 18:21   #99
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Sorry, mijn laptop heeft soms kuren, ik heb mijn zin verder afgemaakt.
Eigenlijk boeit uw post me niet echt.
Ik had het niet eens opgemerkt.
Oud 11 juli 2013, 18:23   #100
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen partijkaart van om het even welke partij, en het is niet voor dit of voor dat, maar het is wel te danken aan Alexander De Croo, dat BHV is gesplitst. En ik bedoel dan dat hij de stekker uittrok en zei: 'bon, zo kan het niet verder met steeds dat gekibbel over BHV. BHV moet worden gesplitst en er moet een substantiële staatshervorming komen. Punt uit!'

En dat is wat er uiteindelijk gebeurde. Het heeft hem helaas windeieren opgebracht, maar zonder hem zaten we nu nog te kibbelen over BHV. Juste es juste.
Van geschiedvervalsing gesproken.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be