![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben niet de rechter of Jury.Veel plezier.
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor of tegen maakt op dit moment dus niets meer uit.
Waar de VN gefaald heeft en waar Europa zich hopeloos verdeeld heeft opgesteld, gaan eens te meer de V.S. samen met de Britten, Australië, Japan en anderen, de klus klaren. God Bless America. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Gouverneur
|
![]() Waarom is er vanuit de VN eigenlijk nooit een voorstel uitgewerkt om ook de Irakezen eens aan het woord te laten via bijvoorbeeld een volksraadpleging??
En dit dan wel onder VN controle met eventuele hulp van andere Arabische landen... Als Saddam er toch van overtuigd is dat hij zoveel voorstanders binnen Irak heeft, dan moest een bevraging van de bevolking toch geen probleem zijn ?? Was het voor Saddam wel een probleem, zoals wel te verwachten viel, dan liet hij zich kennen.. Dan zouden de anderen landen hier misschien wel een reden in vinden om hem niet verder aan de macht te laten... Maar er werd enkel gesproken over wapens, over olie, over belangen.. De Irakees zelf kwam nauwelijks in het stuk aan bod... Van meet af aan was eigenlijk duidelijk dat de VN controleurs te weinig impact hadden om deze knoop te ontwarren. Men had enkele maanden geleden al andere initiatieven moeten uitwerken.... Die zijn er echter niet gekomen. Het werd gewoon een langs elkaar doorpraten....... |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nogal logisch dat Fransen, Duitsers, Chinezen en Russen tegen zulk een volksraadpleging zijn. Wie weet wat er uit de Iraakse militaire archieven komt? Duitse anthrax?
![]() |
#85 | |
Minister
|
![]() Citaat:
België, Canada, China, Duitsland, de Filipijnen, Frankrijk, India, Indonesië, Luxamburg, Maleisië, Rusland, Syrië, Turkije, Vaticaanstad en Zweden, allemaal tegen deze oorlog. Het lijstje van voorstanders is aanzienlijk korter.
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De VS, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Portugal, Australië, Italië, Bulgarije, Roemenië, Polen, Slowakije, Tsjechië, Nederland, Japan, Israel, Koeweit, Estland, Letland, Litouwen, ...
Wiens lijstje is nu langer? Toch niet dat van de tegenstanders
![]() |
#87 |
Minister-President
|
![]() de rest?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Schrap van dit lijstje al de landen die financieele steun beloofd zijn door de Amerikanen. Schrap daarna degenen die al financieele steun krijgen. Blijven er dan nog veel over ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Minister
|
![]() En dat de meeste van die regeringen dat ook doen tegen de wil van hun bevolking, is ook maar een detail natuurlijk...
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Minister-President
|
![]() Blair doet het zelfs tegen de wil van zijn regering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Parlementslid
|
![]() Ik weet ook wel dat Saddam buiten moet, maar dit is allemaal "overkill".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Vreemdeling
|
![]() preventieve aanval ? Dat is een gevaarlijk precedent. Wat als China op die basis naar taiwan wil ? Of Pakistan naar India ? Of..enz.
De verenigde naties is eigenlijk een groot rechterlijk orgaan. (vooral een moreel) Nu eist de verenigde staten dat alle 'rechters' enkel in hun voordeel beslissen omdat ze volgens hen alle recht aan hun kant hebben. dwz de militaire kracht om hub gelijk af te dwingen. Hun grieven tegen irak kan ik wel onderschrijven maar het is altijd 2 maten en 2 gewichten voor de VS. Er zijn zoveel landen die op die basis zouden aangepakt moeten worden maar daar hoor je de vs niet over. Maar daar zit geen olie wat het belangrijkste motief is. (De vs willen volledig onafhankelijk worden vd opec) Bij mijn weten heeft israel minstens evenveel resoluties naast zich neergelegt ,reageert israel even fanatiek als de iraakse overheid,maaar dan naar de palestijnen toe Nochtans heeft de vs altijd een veto gebruikt in de veiligheidsraad als israel ter sprake kwam. En dit terwijl de vs nu met klem beweert dat een veto (tegen irak)de vn ondergraaft. Met zich te ontrekken uit deze 'opperste wereldorganisatie ondergraven zij de vn. De vs reageert als een leenheer die vindt dat alle landen hun vazal moet zijn, anders volgen er repressailles (meestal dreigen met economische sancties) Opvallend is ook dat de meeste leden van de bush-regering persoonlijke belangen hebben in de olie. Tegen hun bevolking laten ze uitschijnen dat ze een 'heilige missie' hebben terwijl er enkel economische belangen hebben De vs heeft nog nooit uit enkel humane overweging andere landen geholpen en dus is het argument om de mensen van irak te bevrijden enkel bedoelt om de eigen bevolking achter hen te krijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben volledig d'accoord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Gouverneur
|
![]() En nog ewa recente cijfers:
VS/IRAK: Wereld houdt steeds minder van Bush en co. Jim Lobe WASHINGTON, 19 maart (IPS) - Amper 14 procent van de Spaanse bevolking, een derde van de Italianen en de helft van de Polen loopt nog hoog op met de Verenigde Staten. In zowat heel Europa heeft de waardering voor de VS de voorbije zes maanden een diepe duik genomen. Dat blijkt uit opiniepeilingen die vorige week werden uitgevoerd door Gallup International en dinsdag gepubliceerd werden door het in Washington gevestigde Pew Research Center for the People & the Press. Na de aanslagen van 11 september 2001 konden de VS op veel internationale sympathie rekenen die tot vorig jaar bleef doorwerken. Maar de oorlogsretoriek van de regering-Bush heeft de populariteit van de Amerikanen overzee sterk doen afbrokkelen, zelfs in landen die de Ameikaanse aanpak van Irak officieel zonder voorbehoud steunen. In Groot-Brittannië stond medio 2002 driekwart van de bevolking ‘gunstig” tegenover de VS; nu is dat aandeel er geslonken tot 48 procent. Italië liet in diezelfde periode een daling van 70 naar 34 procent noteren, Polen van 79 naar 50 procent. Die evolutie verschilt nauwelijks van de resultaten in landen waar de regering zich kritisch opstelt tegen de Amerikaanse oorlogsplannen. In Frankrijk heeft nu nog 31 procent van de bevolking een gunstige indruk van de VS, tegenover 63 procent in de zomer van vorig jaar. In Duitsland daalde dat cijfer van 61 naar 25 procent, in Rusland van 61 naar 28 procent. Bron: http://www.ipsnews.be |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben volledig d'accoord met een preventieve oorlog,maar maak het
kort en bondig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Gouverneur
|
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch staan vandaag volgens dezelfde GALLUP POLL 65% van de Amerikanen achter hun President in het dossier IRAK. En dat cijfer blijft groeien naargelang de aanval dichter komt te staan. De anti's komen telkens met veel gedrevenheid melden wanneer de populariteit van Bush eens een paar procentjes daalt, maar wanneer het omgekeerde waar is, dan schrijven ze dat dit maar tijdelijk is, of irrelevant... Verder kan Collin Powell een lijst van 30 landen opsommen die openlijk de Amerikanen steunen in deze actie, waarvan een 10 tal Europese landen, alsook Aziatische en Zuid-Amerikaanse landen, en nog eens 15 landen die hen ook steunen maar liefst stilzwijgend (meestal Arabische of Moslim landen). Het is dus maar hoe je de cijfers interpretteert. Ik trek twee conclusies: 1. De wereld (niet in het minst Europa) is hopeloos verdeeld. 2. Schrijven dat de Amerikanen volledig geïsoleerd staan is absoluut verkeerd. Noch België, noch Louis Michel zijn het centrum van de wereld. Ten laatste herhaal ik nogmaals dat ikzelf 100% achter de beslissing van de regering Bush sta. Deze oorlog is een noodzakelijke kwaad, om erger te vermijden in de toekomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Vreemdeling
|
kort en bondig,naar het voorbeeld van afganistan,waar iedereen zo tevreden over was. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Vreemdeling
|
kort en bondig,naar het voorbeeld van afganistan,waar iedereen zo tevreden over was. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Vreemdeling
|
![]() heb je er al bij sitligestaan , dat er enorm veel burgerslachtooffers zullen plaatsvinden, maar ja, zolang het heir maar niet is zeker...
En dat allemaal maar voor olie. man ge zijt gij niet goed zeker. Een man (bush) die zelfs dreigt met belgie aan te vallen als ze hem niet helpen, verdient geen respect!!!!! |
![]() |
![]() |