Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2014, 14:45   #81
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
ps: nog steeds elementaire scheiding der machten: een wet wordt door het Parlement gestemd, niet door een Minister.
Waar heb ik gezegd dat een minister een wet stemt trouwens?
U moet goed lezen!
Oud 14 januari 2014, 14:58   #82
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Dat zullen we natuurlijk nooit weten. En het zou van naïviteit getuigen, om die mogelijkheid uit te sluiten. Hoe dan ook, ... wat in dit beschreven geval een "mogelijkheid" zou zijn geweest, ... is door de vroegere vrijlating, een "feit" gebleken.

De hoofdverantwoordelijkheid, ligt bij Dutroux en Martin.

U zegt het zelf; en ik haalde het al aan: Een rechter, heeft de vrijheid, om naar eigen goeddunken te handelen naar de geest van de wet. Of is vrij om op basis van de aangegeven feiten, te oordelen. Blijkbaar heeft deze rechter beslist, dat 11 dagen geboeid aan armen en voeten, niet door de beugel kan; wetende dat het om Farid le Fou ging en niet om iemand die scheef op zijn zadel de straat overstak ...
Ik denk dat je jezelf wat wijsmaakt over het strafgebeuren in zijn geheel.

Als men de mensen hun hele straf wil laten doen, dan zullen er andere straffen uitgesproken worden.

Als de rechter u een jaar binnen wil hebben voor bepaalde feiten, dan geeft hij u er drie, omdat je tot drie jaar semi-automatisch op een derde vrijkomt.

Als je nu de wet verandert, in de zin van, men moet zijn volledige straf uitzitten, en de rechter wil u een jaar binnen hebben voor bepaalde feiten, dan geeft hij u een jaar.

Je zal voor die bepaalde feiten dus hoe dan ook een jaar binnen zitten.

Voor mij persoonlijk, niet dat ik me nog bezig hou met strafbare zaken, is het tweede systeem het beste, een jaar gedaan en buiten, zonder condities, want straf uitgedaan.
Oud 14 januari 2014, 15:00   #83
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Voor mij persoonlijk, niet dat ik me nog bezig hou met strafbare zaken, is het tweede systeem het beste, een jaar gedaan en buiten, zonder condities, want straf uitgedaan.
Lijkt mij ook logisch.
Er mag gerust sprake zijn van vervroegde vrijlating; maar kader dat dan wel in als een 'gunst'; en niet als een 'recht'
Oud 14 januari 2014, 15:03   #84
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lijkt mij ook logisch.
Er mag gerust sprake zijn van vervroegde vrijlating; maar kader dat dan wel in als een 'gunst'; en niet als een 'recht'
Dat is dan weer willekeur, je gaat daarmee het reeds veel te hoge stress-niveau in de gevangenissen nog wat doen stijgen.

Je zal zien dat vooral de cipiers daar tegen inkomen. Wetten zijn best gelijk voor iedereen.

Het lijkt me logisch dat als je veroordeeld bent en je wordt opgesloten, je weet op welke dag je vrijkomt.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 14 januari 2014 om 15:04.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2014, 15:07   #85
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is dan weer willekeur, je gaat daarmee het reeds veel te hoge stress-niveau in de gevangenissen nog wat doen stijgen.

Je zal zien dat vooral de cipiers daar tegen inkomen. Wetten zijn best gelijk voor iedereen.

Het lijkt me logisch dat als je veroordeeld bent en je wordt opgesloten, je weet op welke dag je vrijkomt.
idd, wet Lejeune compleet afschaffen, zo weet een veroordeelde waar hij/zij aan toe is, en weet een rechter welke straf hij iemand geeft.

wet Lejeune is een slecht middel om gedrag v gevangenen te sturen. Slecht gedrag v gevangenen wordt best apart behandeld met uiteraard verlenging van straf tot gevolg.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2014, 15:20   #86
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
idd, wet Lejeune compleet afschaffen, zo weet een veroordeelde waar hij/zij aan toe is, en weet een rechter welke straf hij iemand geeft.

wet Lejeune is een slecht middel om gedrag v gevangenen te sturen. Slecht gedrag v gevangenen wordt best apart behandeld met uiteraard verlenging van straf tot gevolg.
het geeft wel de overheid de middelen om mensen op te volgen nadat ze voorwaardelijk vrij zijn gelaten. Maw, je kan opvolgen hoe ze zich in echte wereld terug integreren.
Dat kan je niet met diegenen die hun volledige straf uitzitten.

Ik zeg niet dat hoe het er nu aan toe gaat, ideaal is, maar dan verdwijnt die mogelijkheid wel.

in de meeste landen bestaat toch dit systeem?
Oud 14 januari 2014, 15:23   #87
pegasus6869
Banneling

Standaard

Citaat:
U bent een verloren zaak.
T'ja, met wereldverbeteraars is het ook steeds wat !
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2014, 15:26   #88
pegasus6869
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Rustig maar... De nieuwe bewoners die last verkopen komen onder persoonlijk toezicht van zuster Marie-thérèse te staan. Ik vernam van één van onze forumleden die er nu al woont dat zij ook instaat voor het intiem toilet.
Kalm zijn in de boodschap.
Peterboy ...Ist waar jongen.....U bent "echt" goed op de hoogte ,waarschijnlijk beleefde u daar fijne "intieme" momenten ...Lijkt me daar leuk !!
Oud 14 januari 2014, 15:30   #89
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het geeft wel de overheid de middelen om mensen op te volgen nadat ze voorwaardelijk vrij zijn gelaten. Maw, je kan opvolgen hoe ze zich in echte wereld terug integreren.

Ik zeg niet dat hoe het er nu aan toe gaat, ideaal is, maar dan verdwijnt die mogelijkheid wel.

zoiets zou je ook gewoon kunnen inbouwen als voorwaarde in de uitspraak.
Oud 14 januari 2014, 15:33   #90
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Een straf zou ook tweeledig kunnen worden uitgesproken. Enerzijds het aantal jaar bepalen dat iemand achter de tralies zal doorbrengen; anderzijds meteen vastleggen hoeveel maanden/jaren die persoon zal worden opgevolgd, van zodra hij zijn tijd achter de tralies er heeft opzitten.

Aldus, vooraf, zeer duidelijke afspraken maken!

De periode, dat iemand wordt opgevolgd, maakt dus in feite deel uit van de totaalstraf. Wanneer in die periode, aan vooraf bepaalde voorwaarden verzaakt wordt; dan dient die persoon opnieuw voor 1/x van zijn initiële tijd naar de gevangenis. Daarna, opnieuw opvolgen, voor hetzelfde aantal maanden/jaren.
Oud 14 januari 2014, 15:36   #91
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zoiets zou je ook gewoon kunnen inbouwen als voorwaarde in de uitspraak.
dat zou zeker kunnen.

maar goed, het bestaat echt wel in verschillende landen en culturen en bestaat al veel langer.
het moet zijn dat het toch ergens voordelen heeft?
Oud 14 januari 2014, 15:57   #92
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
dat zou zeker kunnen.

maar goed, het bestaat echt wel in verschillende landen en culturen en bestaat al veel langer.
het moet zijn dat het toch ergens voordelen heeft?
er bestaan ook in veel landen en culturen systemen en gebruiken in justitie die dateren uit de 19e eeuw (en dikwijls getuigen van een geromantiseerde inslag) ... mij lijkt dat niet echt een argument om niks te veranderen. zoals het nu hier draait, draait het duidelijk vierkant.
Oud 14 januari 2014, 16:01   #93
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
er bestaan ook in veel landen en culturen systemen en gebruiken in justitie die dateren uit de 19e eeuw (en dikwijls getuigen van een geromantiseerde inslag) ... mij lijkt dat niet echt een argument om niks te veranderen. zoals het nu hier draait, draait het duidelijk vierkant.
daar zijn het we het zeker over eens.

Maar de vraag is, in welke richting hé.

Straffen sowieso voor de 100% laten uitzitten om nadien die mensen op straat te zetten zonder toekomst, lijkt me een garantie om nog meer criminaliteit te hebben.

het zal maw een tussenoplossing moeten zijn.
Oud 14 januari 2014, 16:42   #94
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
daar zijn het we het zeker over eens.

Maar de vraag is, in welke richting hé.

Straffen sowieso voor de 100% laten uitzitten om nadien die mensen op straat te zetten zonder toekomst, lijkt me een garantie om nog meer criminaliteit te hebben.

het zal maw een tussenoplossing moeten zijn.
Konkreet: welke tussenoplossing ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2014, 16:49   #95
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat wil dat zeggen?

Ik bedoel maar, als het de bedoeling is van ze te laten integreren, zouden we dan om nog maar te beginnen, beter niet stoppen met ze als beesten te behandelen in de gevangenis?
Oud 14 januari 2014, 16:55   #96
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wat wil dat zeggen?

Ik bedoel maar, als het de bedoeling is van ze te laten integreren, zouden we dan om nog maar te beginnen, beter niet stoppen met ze als beesten te behandelen in de gevangenis?
De meesten gaan binnen 'als' beest.
Ze worden geen beesten.
Oud 14 januari 2014, 17:14   #97
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meesten gaan binnen 'als' beest.
Ze worden geen beesten.
Het ging me over de manier hoe dat men in Belgie mensen behandelt in de gevangenis, je weet wel, de VN schrijft daarover in hun rapporten dat het mensonwaardig is.
Oud 14 januari 2014, 17:15   #98
pegasus6869
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat wil dat zeggen?

Juist.....Ze verdienen het beste van het beste....eindelijk bouwen ze ultramoderne met alle comfort gevangenissen, en zo moet het .Zelfs Mr.Dutroux of Mr Horion en collega's verdienen een tweede kans Wie zijn wij om daar tegen te zijn !

Laatst gewijzigd door pegasus6869 : 14 januari 2014 om 17:17.
Oud 14 januari 2014, 17:18   #99
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pegasus6869 Bekijk bericht
Juist.....Ze verdienen het beste van het beste....eindelijk bouwen ze ultramoderne met alle comfort gevangenissen en zo moet het .Zelfs Mr.Dutroux of Mr Horion verdienen een tweede kans i Wie bent u om daar tegen te zijn !
Is dat sarcasme? Het is me dikwijls niet helemaal duidelijk.

Nu, een land dat mensen zoals beesten behandeld moet over Dutroux niet veel zeggen.
Oud 14 januari 2014, 17:32   #100
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging me over de manier hoe dat men in Belgie mensen behandelt in de gevangenis, je weet wel, de VN schrijft daarover in hun rapporten dat het mensonwaardig is.
De VN schrijven ook in hun rapporten dat de gifaanvallen in Syrie mensonwaardig zijn...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be