![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Als het echt een kwestie van Volksgezondheid is, dan moet je ofwel alle tabaksgebruik verbieden (ben ik persoonlijk tegen), ofwel rokers uitsluiten uit gezondheidszorg (=onverantwoord) Ofwel blijf je (zoals nu) taksen innen op tabak. Maar dan moet je de blutsen met de builen nemen, hé. Ik vraag me trouwens af of de meeruitgave in de gezondheidszorg hoger ligt dan de inkomsten uit accijnzen op tabak. En wat dan met alcohol (ook verslavend, enz...)??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Rokers hebben echter dikwijls (en ik wil ni te veralgemenend zijn) de pretentie om te beweren dat zij de norm zijn. Dat roken in een restaurant "normaal" is en dat aldus iedereen die zich daaraan stoort maar elders moet eten. Misschien moet je maar eens denken dat de sigaret een extra'tje is voor jullie rokers, een genotsmiddel. Het is dan toch niet zooooo abnormaal dat de niet-rokers verwachten dat rokers zich aanpassen aan de niet-rokers dan andersom? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het is namelijk al zoveel bewezen dat passief roken schadelijk is... De vergelijking met alcohol gaat dus niet op. Als ik iedereen in een café gezamelijk 1 pint drinkt is er helemaal geen probleem en heeft niemand daar last van. Als iedereen in een café echter 1 sigaret opsteekt.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() @Oneliner:
I.v.m. 'jullie rokers': ikzelf ben iets meer dan een jaar geleden gestopt met roken (zie enkele posts geleden). Maar ik vind dat eenieder die wil roken dat maar moet doen. Da's een eigen keuze. Net zoals het een eigen keuze is een restaurant of café binnen te gaan (en die staan ook in voor de economische activiteit in België) Als ik me stoor aan rook, geur, temperatuur,... enz..., dan ga ik gewoon weg. Daar hoeft geen enkele wet me bij te helpen. In publieke ruimtes (overheidsgebouwen, fabriekshallen, stations, enz...) kan ik een verbod wel aannemen, omdat men er meestal niet zelf voor kiest als men daar moet vertoeven (bijv. beroepsmatig). En nogmaals: ik pleit voor wederzijdse hoffelijkheid en verdraagzaamheid tussen rokers en niet-rokers. Verbod van bovenaf lijkt me niet aangewezen. (Minder wetten, meer tetten! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Patron 1 pint en 25 strooitjes aub. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Op die manier leg je de verantwoordelijkheid bij het individu. Gezonder leven wordt dan beloond, en ongezonder leven financieel afgestraft. En dat is hoe je uiteindelijk tot een betere maatschappij komnt.
![]() |
![]() |
#89 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik heb ook al eerder vermeld dat als er deftige hoffelijkheid ozu bestaan tsn rokers en niet rokers is zo'n verbod niet nodig. Maar die hoffelijkheid is er dus NIET, dus moet er ingegrepen worden. Als de persoon de tafel naast mij een sigaret opsteekt TIJDENS mijn eten smaakt mijn eten niet meer... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Deel van dat restaurant is een setting waarin mag gerookt worden. Er is niemand die u tegenhoudt om bij dat restaurant te lobbyen voor een rookvrije ruimte, of zelfs een rookvrij restaurant. Verder staat het u ook vrij om elders te gaan als u dat niet aanstaat. Maw: Ge hebt keuze genoeg, er moet niets van boven opgelegd worden.
![]() |
![]() |
#91 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Als je het nu eens bekijkt van de kant van de verstokte roker. Als er in "den bourgondiër" niet meer mag gerookt worden, zal hij er ook wel buitenblijven. En zijn gezelschap met hem. Slecht voor de zaken, hé... Ik denk dat je moet aanvaarden dat horeca-zaken en tabak een beetje met elkaar verbonden zijn, of je dat nu wilt of niet. Probeer jij aan de baas van "de bourgondiër" (en veel erger nog: aan cafébazen) maar eens wijs te maken dat hij alle rokers moet vragen hun sigaret te doven. Hij zal je zien komen. De hoffelijkheid van een niet-roker bestaat er meestal in dat hij het goed vindt dat een roker buiten gaat roken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Op welk gebied verwacht u dan hofeijkheid van de niet roker tegenover de roker? Dat ik ze mijn eten, waar ik dan meestal behoorlijk voor betaal, laat verpesten? Zoals ik al zei, op café hebbek daar geen probleem mee, maar als ik in een deftig restaurant wil genieten van mijn eten stoort het mij enorm als mijn buurman rookt. De meesten roken toch NA hun eten, dus die 5 minuten langer zijn het einde van de wereld toch niet???...??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Dat je tenminste tolereert dat iemand rookt, tenzij hij de rook natuurlijk recht in je gezicht blaast of zo... Citaat:
![]() Ja, jij bent heel hoffelijk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Parlementslid
|
![]() Per dag ademt een gemiddelde volwassen persoon 28.000 liter lucht in en uit, dus uw longen zijn vitale organen die u best goed verzorgd om te overleven......WAAROM rookt u ?
op deze vraag kan géén enkele roker een deftig antwoord geven...... het antwoord is nochthans eenvoudig : "omdat roken DOM is !" maar niemand geeft graag toe dat hij dom is ! niemand doet toch bewust vergif in zijn eten..... en toch zijn er mensen die bewust vergif inademen..... begrijpe wie kan...... enkel idioten willen dit niet weten.... in mijn stamcafé zijn de rokers een kleine minderheid van het aanwezige publiek.... de meesten willen niet voor domme kl*ten aanzien worden ! ![]()
![]() |
#96 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
En als je alcohol gebruikt? Of fastfood? Ben je dan ook een domme kl**t? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#98 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Jullie blijven toch wel doorbomen over dat 'passief roken' hé...
Moet je maar niet zo passief zijn! Als er ergens teveel rook hangt, blijf er dan niet hangen. Als je te lang in de zon ligt verbrandt je ook... passief. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|