Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2014, 23:18   #81
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laten we dan de notie "mens zijn" afhangen van "vooruitzichten in onze huidige samenleving"?

Mij lijkt het eerder dat de maatschappij zich openstelt voor gehandicapten en uit solidariteit ervoor zorgt.
bof, ik zeg niet dat men niet voor gehandicapten dient te zorgen, maar dat moeders - als ze weten dat ze bvb. een kind zonder armen/benen op de wereld zullen zetten, het recht hebben van hiervan af te zien ...

Laatst gewijzigd door bembem : 21 september 2014 om 23:19.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2014, 23:22   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
bof, ik zeg niet dat men niet voor gehandicapten dient te zorgen, maar dat moeders - als ze weten dat ze bvb. een kind zonder armen/benen op de wereld zullen zetten, het recht hebben van hiervan af te zien ...
Waarom hebben ze plotseling dat recht? Welk criterium spelen dus armen en benen dan wel? Als ik het goed begrijp, mag een moeder dus een abortus laten uitvoeren als een kind met een normale hersenontwikkeling geen armen of benen heeft, maar dan weer niet als het kind een ondermaatse ontwikkeling van de hersenen vertoont maar wel armen en benen heeft...

Hebt u ooit wel eens echt nagedacht over dergelijke standpunten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2014, 23:24   #83
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dan wel uw "initieel punt"? Dat kinderen zonder armen en benen geen mensen zijn?

Ik vroeg u immers wanneer u een vrucht beschouwt als een mens. Uw antwoord luidde "wanneer er armen en benen zijn".

Ik snap trouwens juist niet wat u komt aanzetten met acné...
neee ik bedoelde dat armen en benen op een bepaald stadium in de ontwikkeling van de vrucht duiden, stadium vanaf wanneer ik "het" als mens zie

dat er mankementen tijdens dat bepaald stadium optreden, wilt nog niet zeggen dat het zich niet heeft voltrokken .. vandaar mijn vb. van acné en pubertijd .. uiteraard dat mensen die zonder ledematen geboren worden gewoon mens zijn in mijn ogen ....
Oud 21 september 2014, 23:26   #84
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom hebben ze plotseling dat recht? Welk criterium spelen dus armen en benen dan wel? Als ik het goed begrijp, mag een moeder dus een abortus laten uitvoeren als een kind met een normale hersenontwikkeling geen armen of benen heeft, maar dan weer niet als het kind een ondermaatse ontwikkeling van de hersenen vertoont maar wel armen en benen heeft...

Hebt u ooit wel eens echt nagedacht over dergelijke standpunten?
hum in geval van ondermaatse ontwikkeling van de hersenen zou ik abortus zelfs ten stelligste aanraden
Oud 21 september 2014, 23:29   #85
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

nee maar Jan serieus, wie wilt nu een debieltje zonder armen of benen en afgezien daarvan betwijfel ik sterk of die wel gelukkig zal zijn ....
Oud 21 september 2014, 23:29   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neee ik bedoelde dat armen en benen op een bepaald stadium in de ontwikkeling van de vrucht duiden, stadium vanaf wanneer ik "het" als mens zie
Dat was nochtans wel de vraag. Mag ik dan ook concluderen dat u nog niet echt bent ingegaan op mijn vraag?
Oud 21 september 2014, 23:31   #87
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was nochtans wel de vraag. Mag ik dan ook concluderen dat u nog niet echt bent ingegaan op mijn vraag?
als iemand zonder armen of benen wordt geboren wilt dit nog niet zeggen dat het geen mens is, dat was mijn punt ..
Oud 21 september 2014, 23:31   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nee maar Jan serieus, wie wilt nu een debieltje zonder armen of benen en afgezien daarvan betwijfel ik sterk of die wel gelukkig zal zijn ....
Waar haalt u de zekerheid vandaan dat een kind met Down niet gelukkig is? Ooit met ouders gesproken met zo'n kind?

Neen.

Dat blijkt gewoon uit wat u schrijft.
Oud 21 september 2014, 23:33   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als iemand zonder armen of benen wordt geboren wilt dit nog niet zeggen dat het geen mens is, dat was mijn punt ..
Dan weten we nog steeds niet op basis van welke criteria u oordeelt dat een vrucht een mens is. U draait echt wel rond de punt.
Oud 21 september 2014, 23:34   #90
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar haalt u de zekerheid vandaan dat een kind met Down niet gelukkig is? Ooit met ouders gesproken met zo'n kind?

Neen.

Dat blijkt gewoon uit wat u schrijft.
het is niet omdat ze lachen dat ze gelukkig zijn Jan
Oud 21 september 2014, 23:36   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het is niet omdat ze lachen dat ze gelukkig zijn Jan
Waar schreef ik dat dan? U beweert gewoon iets, maar hebt nul komma nul concrete ervaring met dergelijke kinderen of volwassenen. Dit is nu eenmaal iets wat me hartgrondig tegen de borst stoot: oordelen over zaken waar men gewoonweg niets over weet.
Oud 21 september 2014, 23:38   #92
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan weten we nog steeds niet op basis van welke criteria u oordeelt dat een vrucht een mens is. U draait echt wel rond de punt.
die benen en armen waren een vb., zo had ik evengoed kunnen zeggen "vanaf dat de organen er zijn" .. als er dan een kind met een nierafwijking geboren wordt dan is dat likewise ook geen vrucht meer imo. als je begrijpt wat ik bedoel
Oud 21 september 2014, 23:39   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die benen en armen waren een vb., zo had ik evengoed kunnen zeggen "vanaf dat de organen er zijn" .. als er dan een kind met een nierafwijking geboren wordt dan is dat likewise ook geen vrucht meer imo. als je begrijpt wat ik bedoel
Neen, ik begrijp u niet, daar u nog steeds geen samenhangend antwoord kunt verwoorden op de onderstaande vraag:

Wanneer wordt een vrucht in de moederschoot dan een mens? En op basis van welke criteria komt u dan tot zo'n antwoord?
Oud 21 september 2014, 23:40   #94
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar schreef ik dat dan? U beweert gewoon iets, maar hebt nul komma nul concrete ervaring met dergelijke kinderen of volwassenen. Dit is nu eenmaal iets wat me hartgrondig tegen de borst stoot: oordelen over zaken waar men gewoonweg niets over weet.
bof ik heb inderdaad geen debieltjes in mijn directe omgeving, maar het element geluk is denk ik niet aan hen besteed, daarvoor moet je eerst weten wat geluk zoal inhoudt en daar zijn ze in mijn ogen gewoon niet slim genoeg voor
Oud 21 september 2014, 23:41   #95
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ik begrijp u niet, daar u nog steeds geen samenhangend antwoord kunt verwoorden op de onderstaande vraag:

Wanneer wordt een vrucht in de moederschoot dan een mens? En op basis van welke criteria komt u dan tot zo'n antwoord?
euh maar ik kom net te zeggen: wanneer het armen en benen en organen heeft als een mens en niet als een pas bevruchte eicel/vrucht ....
Oud 21 september 2014, 23:45   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bof ik heb inderdaad geen debieltjes in mijn directe omgeving, maar het element geluk is denk ik niet aan hen besteed, daarvoor moet je eerst weten wat geluk zoal inhoudt en daar zijn ze in mijn ogen gewoon niet slim genoeg voor
U denkt dat... U neemt dat gewoon aan, maar u wil het overduidelijk niet nagaan of uw mening wel overeenkomt met de werkelijkheid.
Oud 21 september 2014, 23:48   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
euh maar ik kom net te zeggen: wanneer het armen en benen en organen heeft als een mens en niet als een pas bevruchte eicel/vrucht ....
Dus, een vrucht zonder armen en benen is geen mens. Als de redenering de ene richting uitgaat, moet u ook voor de consequentie staan van het omgekeerde.
Oud 21 september 2014, 23:50   #98
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U denkt dat... U neemt dat gewoon aan, maar u wil het overduidelijk niet nagaan of uw mening wel overeenkomt met de werkelijkheid.
ja ik denk dat een debieltje gelukkig of ongelukkig kan zijn, maar niet ongelukkig als in de zin van een depressie zoals een normale mens dat zou ervaren, en ook niet gelukkig zoals een normaal iemand geluk zou ervaren, zij zijn gelukkig of ongelukkig op kinderniveau (bvb. blij met een snoepje, ongelukkig wanneer pijn), maar het ten volle beseffen in de filosofische existentiële zin van het woord, nee dat denk ik niet
Oud 21 september 2014, 23:52   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja ik denk dat een debieltje gelukkig of ongelukkig kan zijn, maar niet ongelukkig als in de zin van een depressie zoals een normale mens dat zou ervaren, en ook niet gelukkig zoals een normaal iemand geluk zou ervaren, zij zijn gelukkig of ongelukkig op kinderniveau (bvb. blij met een snoepje, ongelukkig wanneer pijn), maar het ten volle beseffen in de filosofische existentiële zin van het woord, nee dat denk ik niet
Ik heb helemaal niet beweerd dat een kind met Down dezelfde noties hanteert als wij, maar op basis van die gegevenheid kunt u onmogelijk concluderen dat een dergelijke persoon geen waardevol menselijk leven kan leiden.
Oud 21 september 2014, 23:55   #100
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb helemaal niet beweerd dat een kind met Down dezelfde noties hanteert als wij, maar op basis van die gegevenheid kunt u onmogelijk concluderen dat een dergelijke persoon geen waardevol menselijk leven kan leiden.
akkoord maar als men niet kan instaan voor zichzelf en door de maatschappij dient verzorgt te worden, is het dan nog wel een waardevol menselijk leven?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be