Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2004, 12:56   #81
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Awel, dat wij dus geen geld meer geven aan de Walen omdat 2.000.000 Vlamingen worden wakker gehouden door het lawaai van bronstige herten in de Ardennen.

Staat trouwens zo in het Vlaamse regeerakkoord 8) Er komt geen hert meer bij gedomme !
jij hebt dat hier al eens gepost zeker? was het toen al niet duidelijk dat dit slechte humor is?
Oud 1 oktober 2004, 12:58   #82
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik denk dat Nederlanders in Brussel er niet om bekend staan dat ze hardnekkig eisen in het Nederlands geholpen te worden. Nederlanders passen zich in het buitenland eerder aan dan te eisen dat de ander zich aanpast, dus als ze in het Frans aangesproken worden zullen ze meestal in gebrekkig Frans antwoorden i.p.v. te vragen of de ander ook Nederlands spreekt. Maar als je het vraagt, blijkt men 9 van de 10 keer wel Nederlands te spreken, al is het maar 'un beetje'. De laatste keer dat ik in Brussel was is het me wel een keer gebeurd dat ik vervolgens antwoord kreeg in het Duits...
Nou, dan zat u bij een vlaminghater. Veel van dat frans gespuis ziet een link tussen de Vlamingen en de nazi´s en dat was dus gewoon om u te kloten dat u dit antwoord kreeg. Volgende keer gewoon KO slaan.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 1 oktober 2004 om 12:59.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 13:01   #83
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
jij hebt dat hier al eens gepost zeker? was het toen al niet duidelijk dat dit slechte humor is?
Zegt flauwe moppentapper nº1 gm10....
Oud 1 oktober 2004, 13:07   #84
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk zo voor de Vlamingen en Walen. Het onaantrekkelijke is dat men eerst een grote stad in moet rijden om de aankopen te doen. Ik denk dat niemand graag shopt op deze manier.
Ik zie niet in wat daar vervelend aan is. In het centrum van Rotterdam kun je alles vinden wat je zoekt en er komen dan ook veel mensen die in de regio Rotterdam maar buiten de gemeente zelf wonen. En de winkels die minder handig zijn om in het centrum te hebben, zoals bouwmarkten, meubelzaken of garages, zitten daar niet. Die zitten op de bedrijventerreinen aan de rand van de stad.
Citaat:
Maar dit is eigenlijk compleet irrelevant. Het gaat erover dat de Brussel zijn geld ziet verdwijnen in Vlaamse en Waalse zakken, en als dit niet gebeurt, Brussel er beter dan ooit voor staat.
Zonder al die Vlaamse/Belgische bedrijven en alle Vlaamse en Waalse werknemers staat Brussel er volgens jou beter voor? Wie gaat er dan alle kosten in Brussel opbrengen? Nu zit Brussel al in de financiële problemen!
Citaat:
Om dezelfde reden als jij in Nederland Vlaanderen verdedigt?
Doe ik dat? Met welke reden volgens jou?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 13:12   #85
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Nou, dan zat u bij een vlaminghater. Veel van dat frans gespuis ziet een link tussen de Vlamingen en de nazi´s en dat was dus gewoon om u te kloten dat u dit antwoord kreeg. Volgende keer gewoon KO slaan.
Het was wel met een brede glimlach dat die vrouwelijke winkelier mij in het Duits antwoordde en die winkel lag toevallig in de buurt van een aantal Duitse ambassades en vertegenwoordigingen. Maar ik vond het wel frappant, aangezien elke Brusselaar Nederlands krijgt op school en het duidelijk ging om een autochtone Brusselse.
Oud 1 oktober 2004, 13:20   #86
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was wel met een brede glimlach dat die vrouwelijke winkelier mij in het Duits antwoordde en die winkel lag toevallig in de buurt van een aantal Duitse ambassades en vertegenwoordigingen. Maar ik vond het wel frappant, aangezien elke Brusselaar Nederlands krijgt op school en het duidelijk ging om een autochtone Brusselse.
Ok, dan was het een vriendelijke, maar domme vrouw.
Oud 1 oktober 2004, 13:26   #87
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in wat daar vervelend aan is. In het centrum van Rotterdam kun je alles vinden wat je zoekt en er komen dan ook veel mensen die in de regio Rotterdam maar buiten de gemeente zelf wonen. En de winkels die minder handig zijn om in het centrum te hebben, zoals bouwmarkten, meubelzaken of garages, zitten daar niet. Die zitten op de bedrijventerreinen aan de rand van de stad.
neen, die mogelijkheid heeft brussel niet, je moet je beter informeren
de rand van brussel waar zoiets kan heet Vlaanderen

luister jongeman, als jij nu wil beweren dat de mensen uit de provincie komen om hun geld te komen uitgeven in de hoofdstad, dan ben je een idioot
de mensen uit de provincie geven hun geld uit in de provincie omdat het dichter is en goedkoper
de mensen die hun geld in de hoofdstad uitgeven, zijn degene die er wonen

maar ai ai ai wat blijkt? de residentiele wijken van de hoofdstad, wel die liggen in vlaanderen
dat is te vergelijken met Londen dat enkel Londen zou zijn binnen de Circle Line

Citaat:

Zonder al die Vlaamse/Belgische bedrijven en alle Vlaamse en Waalse werknemers staat Brussel er volgens jou beter voor? Wie gaat er dan alle kosten in Brussel opbrengen? Nu zit Brussel al in de financiële problemen!
Ah de pendelaars natuurlijk. In tegenstelling tot nu.

Citaat:
Doe ik dat? Met welke reden volgens jou?
Wie weet. Vertel het eens.
Oud 1 oktober 2004, 13:26   #88
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Zegt flauwe moppentapper nº1 gm10....
ik ben een slechte moppentapper en doe het daarom meestal niet
Oud 1 oktober 2004, 13:52   #89
Dimitri

Standaard

Citaat:
neen, die mogelijkheid heeft brussel niet, je moet je beter informeren
de rand van brussel waar zoiets kan heet Vlaanderen

luister jongeman, als jij nu wil beweren dat de mensen uit de provincie komen om hun geld te komen uitgeven in de hoofdstad, dan ben je een idioot
de mensen uit de provincie geven hun geld uit in de provincie omdat het dichter is en goedkoper
de mensen die hun geld in de hoofdstad uitgeven, zijn degene die er wonen
Dan is er dus iets fout met Brussel, want op andere plaatsen gaan mensen wel naar het stadscentrum om te winkelen (afgezien inderdaad van die bedrijventerreinen waar in Brussel geen plaats voor is).

Citaat:
maar ai ai ai wat blijkt? de residentiele wijken van de hoofdstad, wel die liggen in vlaanderen
dat is te vergelijken met Londen dat enkel Londen zou zijn binnen de Circle Line
Onzin. Het hele zuidoosten van Brussel is residentieel woongebied: Etterbeek, Elsene, Watermaal-Bosvoorde, Oudergem, Sint-Pieters-Woluwe, enz.

Citaat:
Ah de pendelaars natuurlijk. In tegenstelling tot nu.
Ah, en die bedrijven blijven in Brussel zitten als het voor hun werknemers minder aantrekkelijk wordt om in Brussel te werken?

Citaat:
Wie weet. Vertel het eens.
Wie weet? Jij weet. Het was immers dezelfde reden als dat jij Brussel verdedigt, niet?
Oud 1 oktober 2004, 14:04   #90
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan is er dus iets fout met Brussel, want op andere plaatsen gaan mensen wel naar het stadscentrum om te winkelen (afgezien inderdaad van die bedrijventerreinen waar in Brussel geen plaats voor is).
om auto's te kopen?

tiens, rare jongens, die nederlanders

Citaat:
Onzin. Het hele zuidoosten van Brussel is residentieel woongebied: Etterbeek, Elsene, Watermaal-Bosvoorde, Oudergem, Sint-Pieters-Woluwe, enz.
tuurlijk wonen er mensen, maar dat is nog altijd de STAD
de groene rand die normaal bij een stad hoort, wel die is in vlaanderen

Citaat:

Ah, en die bedrijven blijven in Brussel zitten als het voor hun werknemers minder aantrekkelijk wordt om in Brussel te werken?
integendeel, het wordt aantrekkelijker
ik zeg enkel waar ze gaan betalen, niet dat het meer zal zijn
ik voorspel dat het minder zal zijn

Citaat:
Wie weet? Jij weet. Het was immers dezelfde reden als dat jij Brussel verdedigt, niet?
Zijnde?
Oud 1 oktober 2004, 14:23   #91
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals die 1.000.000 EXTRA Brusselaars die wakker gaan liggen.

Daarbij: jij vroeg om het nog ne keer te herhalen, want je "snapte het niet". Ge weet: u vraagt, wij draaien
Oud 1 oktober 2004, 14:27   #92
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

PS: dat van die binnenstad waar de mensen uit de provincie niet zouden komen is natuurlijk weer ongelooflijk gezever. Precies alsof Antwerpen op een mooie zaterdagmiddag enkel overspoeld wordt door Antwerpenaren...
Oud 1 oktober 2004, 15:02   #93
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Brussel is een zeer fijne stad & als provinciaal ga ik er graag wandelen. Ik kan iedereen verzekeren dat er in het Centrum toffe winkels zijn waar veel gewinkeld wordt.
Voorts bestaan er in de "groene rand" in en juist buiten het Brussels gewest de gewone
megawinkels en shopping-centra die je momenteel in en om alle grote steden vindt.
& Het is niet zo dat bv in de Makro in Vilvoorde de franstaligen niet durven komen omdat zij wegens hun vlaamsonkunde bedreigd zouden worden (evenmin als zou men mij onheus bejegenen als ik in Durbuy een pintje in het Nederlands zou durven te bestellen. Het soort taalfanatisme dat men hier tentoon spreidt is mij helemaal vreemd:
& indien ik het ergens in dit fraaie land toch ontmoet schakel ik meewarig glimlachend
op de taal van de sprekerd over (zelfs als dat een ééntalige werkstudent is die meent in DePanne enkel frans te moeten spreken - een beetje verder in Bray Dunes spreken ze wel Nederlands what do I care ?).
Oud 1 oktober 2004, 15:09   #94
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Wat is dit voor koekezever!
De Vlaamse pendelaars die hier dagelijks met hun treintje komen aangedabbert brengen zelfs hun stuutjes mee en verteren hier geen cent.
Maar wel een hoger loon opstrijken dan de franstaligen en in vlaanderen hun belastingen afdragen.
Uw wetenschappelijk bewijs is een fanatieke hersenkronkel

Citaat:
Als de Vlaamse bedrijven uit Brussel zouden wegtrekken en de pendelaars zouden wegblijven, zou de economie van Brussel wel meteen instorten. En wat te denken van een scenario waarbij Vlaanderen van de wegen naar Brussel tolwegen maakt? Of het treinverkeer duurder maakt? Of Zaventem laat verhuizen naar elders?

Brussel is dus net zo afhankelijk van Vlaanderen als Vlaanderen van Brussel.
Truut
Het enige wat die mensen hier doen is ten eerste het werk afpakken van Brusselaars.
Ten tweede als ze dan al eens een brood(tje) kopen gooien ze het papier op de grond en bevuilen de straten (van de stad waar ze toch niet wonen)
En ten derde vullen ze in alle stilte een pakskesvliegtuig om dan s'nachts van een ongestoorde nachtrust te genieten terwijl den arme werkeloze brusselaar scheel van den honger uit zijn bed davert.
Uw dreigement houdt dus geen steek en zou voor sommige brusselaars een serieuze verbetering zijn. Meer werkgelegenheid, meer rust en minder gezaag!
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 15:13   #95
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Iemand heeft hier precies nogal last van vooroordelen en veralgemeningsdrang. Misschien krijg je dat wanneer je teveel zeverkoekjes eet.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 15:13   #96
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Brussel is een zeer fijne stad & als provinciaal ga ik er graag wandelen. Ik kan iedereen verzekeren dat er in het Centrum toffe winkels zijn waar veel gewinkeld wordt.
dat ontken ik niet
maar voor het overgrote deel wordt een vlaams of waals loon in VL resp WAL gespendeerd
[/quote]
Citaat:
Voorts bestaan er in de "groene rand" in en juist buiten het Brussels gewest de gewone
megawinkels en shopping-centra die je momenteel in en om alle grote steden vindt.
in brussel? veel ken ik er niet

Citaat:
& Het is niet zo dat bv in de Makro in Vilvoorde de franstaligen niet durven komen omdat zij wegens hun vlaamsonkunde bedreigd zouden worden
nog eens, het gaat niet om taal

Citaat:

(evenmin als zou men mij onheus bejegenen als ik in Durbuy een pintje in het Nederlands zou durven te bestellen. Het soort taalfanatisme dat men hier tentoon spreidt is mij helemaal vreemd:
& indien ik het ergens in dit fraaie land toch ontmoet schakel ik meewarig glimlachend
op de taal van de sprekerd over (zelfs als dat een ééntalige werkstudent is die meent in DePanne enkel frans te moeten spreken - een beetje verder in Bray Dunes spreken ze wel Nederlands what do I care ?).
idd
ik niet
Oud 1 oktober 2004, 15:33   #97
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Antwerpen heeft het Wijnegem shopping Center, Brussel het Woluwe Shopping Center, Basilix, Westland , De grote Cora & andere Ikea's in Nossegem geloof ik...

Heft het Brussels gewest geen soortement "poll tax" op arbeidsplaatsen ? Antwerpen wel hoor ! Ik zie overigens niet in waarom firma's in de "Vlaamse" rand geen Brusselaars zouden aanwerven & evenmin waarom firma's in de Waalse rand geen
Vlamingen of Brusselaars zouden te werkstellen ? Bestaan er ook geen Westvlaamse bedrijven in Henegouwen ?

Misschien meer iets voor de Beneluxdiskussie meer dan de helft van de Nederlandse buitenlandse handel speelt zich af met België een kwart hiervan met Wallonië
(spijtig genoeg heb ik geen zicht op het "Brusselse " deel)

Interessant zouden overigens de gegevens zijn over het belang van het Beneluxgebied voor de eraan grenzende gebieden in Frankrijk en Duitsland.. Het is immers sinds enkele jaren een algemeen gekend feit (vooral bij de mensen van net over die grens) dat
de Benelux een pak welvarender is dan die buurlanden...
Oud 1 oktober 2004, 15:44   #98
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Antwerpen heeft het Wijnegem shopping Center, Brussel het Woluwe Shopping Center, Basilix, Westland , De grote Cora & andere Ikea's in Nossegem geloof ik...
daar komen weinig vlamingen op af
zeker in de onbestaande ikea in nossegem

Citaat:
Heft het Brussels gewest geen soortement "poll tax" op arbeidsplaatsen ? Antwerpen wel hoor !
niet dat ik weet

Citaat:
Ik zie overigens niet in waarom firma's in de "Vlaamse" rand geen Brusselaars zouden aanwerven & evenmin waarom firma's in de Waalse rand geen
Vlamingen of Brusselaars zouden te werkstellen ? Bestaan er ook geen Westvlaamse bedrijven in Henegouwen ?
idd
helemaal akkoord trouwens

Citaat:
Misschien meer iets voor de Beneluxdiskussie meer dan de helft van de Nederlandse buitenlandse handel speelt zich af met België een kwart hiervan met Wallonië
(spijtig genoeg heb ik geen zicht op het "Brusselse " deel)

Interessant zouden overigens de gegevens zijn over het belang van het Beneluxgebied voor de eraan grenzende gebieden in Frankrijk en Duitsland.. Het is immers sinds enkele jaren een algemeen gekend feit (vooral bij de mensen van net over die grens) dat
de Benelux een pak welvarender is dan die buurlanden...
vooral dankzij de luxemburgers dan
Oud 1 oktober 2004, 15:45   #99
odinkontakt
Provinciaal Statenlid

odinkontakt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter
Wat is dit voor koekezever!
De Vlaamse pendelaars die hier dagelijks met hun treintje komen aangedabbert brengen zelfs hun stuutjes mee en verteren hier geen cent.
Maar wel een hoger loon opstrijken dan de franstaligen en in vlaanderen hun belastingen afdragen.
Uw wetenschappelijk bewijs is een fanatieke hersenkronkel

Truut
Het enige wat die mensen hier doen is ten eerste het werk afpakken van Brusselaars.
Ten tweede als ze dan al eens een brood(tje) kopen gooien ze het papier op de grond en bevuilen de straten (van de stad waar ze toch niet wonen)
En ten derde vullen ze in alle stilte een pakskesvliegtuig om dan s'nachts van een ongestoorde nachtrust te genieten terwijl den arme werkeloze brusselaar scheel van den honger uit zijn bed davert.
Uw dreigement houdt dus geen steek en zou voor sommige brusselaars een serieuze verbetering zijn. Meer werkgelegenheid, meer rust en minder gezaag!
uw nonsens zijn geen antwoord waard....
UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS:AANGENOMEN DOOR DE ALG.VERGADERING V/D VER.NATIES OP 10/12/1948 GOEDKEURING EN PUBLICATIE BELG.STAATSBLAD 31/03/1949: artikel 19 ..eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en uiting van zijn mening, wat het recht insluit niet verontrust te worden omwille van zijn meningen en recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen , inlichtingen en ideeen op te zoeken , te ontvangen en te verspreiden !!
odinkontakt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 15:49   #100
Dimitri

Standaard

Citaat:
om auto's te kopen?

tiens, rare jongens, die nederlanders
Zoals ik al schreef: "de winkels die minder handig zijn om in het centrum te hebben, zoals bouwmarkten, meubelzaken of garages, zitten daar niet. Die zitten op de bedrijventerreinen aan de rand van de stad." Dat hoeft ook hier niet noodzakelijk binnen de gemeentegrenzen van de stad te zijn.

Citaat:
tuurlijk wonen er mensen, maar dat is nog altijd de STAD
de groene rand die normaal bij een stad hoort, wel die is in vlaanderen
Waar hoort de groene rand bij de stad? Ik ken maar weinig voorbeelden van steden waar de groene rand er bijhoort.

Overigens gaat het bij Brussel ook om een deel van de groene stadsrand. Eenderde van het Zoniënwoud ligt op Brussels grondgebied.

Citaat:
Zijnde?
Geen idee. De reden waarom jij Brussel verdedigt was juist mijn vraag.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be