Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moslima met hoofddoek
zeker doen, versterkt imago van multiculturaliteit 6 15,00%
doen maar eisen dat ze haar muts afdoet als ze in contact komt met burgers 9 22,50%
niet doen zoals al mijn colelga's je gaat failliet gaan eraan 25 62,50%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2014, 15:42   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Misschien wel, zeker als die andere een moslim(a) is.
Daarom is het belangrijk dat we leren omgaan met die diversiteit en het niet wegstoppen achter een muur van opgelegde neutraliteit op vlakken waar die niet nodig is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 15:43   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ondervind steeds meer dat wij moeten plooien en ons moeten aanpassen.
Ik wil niet samenwerken met iemand met een kopvod op de kop, mijn goed recht.
Natuurlijk is dat uw goed recht. Ik ben voor die volledige vrijheid. Juist zoals ik ben voor de vrijheid van godsdienst en de openbaarheid ervan.
Oud 30 november 2014, 15:44   #83
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom? In welke mate zal dit een element zijn voor de interne werking van een bedrijf? Gaat u als arbeider bijvoorbeeld minder presteren omdat er een andere arbeider een halsketting draagt met een kruisje eraan?
Daar gaat het niet om. Maar in veel functies moeten mensen dagelijks overleggen en samen beslissingen nemen. Dat kun je best vanuit neutraliteit doen tegenover zaken die niets met het werk te maken hebben. Om diezelfde reden schrijven veel grote bedrijven trouwens niet alleen een religieuze neutraliteit voor in hun arbeidsreglement maar ook een politieke. Wat ik ook als een heel goede beleidsmaatregel zie.
Hou het neutraal, zo ontstaan er geen nutteloze discussies over.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 15:45   #84
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen mag dat allemaal. Alleen zijn er bepaalde mensen die menen dat ze katholieker dan de paus moeten zijn als het daarop aankomt. Mijn ervaring is het dat moslims bijvoorbeeld wel gretig mee doen met het sinterklaasfeest op onze school, maar helemaal niet struikelen over het kruis op de mijter. Vaak zijn het westerlingen die het vuur binnenbrengen.
Het is u misschien nog niet opgevallen, maar Sinterklaas heeft geen kruis meer op zijn mijter.
http://www.gva.be/cnt/aid776655/sint...rpse-scholen-2

"Sinterklaas mag geen kruis dragen op Antwerpse scholen"

29/11/2008 om 15:17 door pirombouts
Print

Sinterklaas mag geen kruis dragen op Antwerpse scholen
Foto:

Vorige afbeelding 1 / 2 Volgende afbeelding

Mail

In Antwerpse openbare scholen mag Sinterklaas niet verschijnen met een kruis op zijn mijter. De scholen moeten de religieuze neutraliteit respecteren, en het kruis en het bisschopsgewaad zijn tekenen van het katholieke geloof. De goedheilige man moet het religieuze symbool dus thuis laten.

Frank Noten, de directeur van het stedelijke onderwijs, legt uit: "Feesten in onze scholen behandeld worden op een seculiere manier: als momenten waarop samen gezellig gevierd wordt, zonder enige verwijzing naar de religieuze betekenis." De scholen mogen het zelf invullen, maar de instructie lijkt te worden gevolgd.

Doodzwijgen

Hans Gijbels, woordvoerder van Danneels, ziet het met lede ogen aan: "Het doodzwijgen van katholieke tradities is allang niet nieuw meer. Zo mag er in bepaalde scholen niet meer over Sint Nicolaas worden gesproken, maar uitsluitend over Sinterklaas. Maar wie verder zoekt, komt vroeg of laat toch uit bij de christelijke oorsprong", beschouwt hij.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 15:45   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Daar gaat het niet om. Maar in veel functies moeten mensen dagelijks overleggen en samen beslissingen nemen. Dat kun je best vanuit neutraliteit doen tegenover zaken die niets met het werk te maken hebben.
Hoezo? Wat heeft een hoofddoek of een kruisje aan een ketting te maken met die beslissingen? Staat u dan echt zo zwak dat u bedrijfsmatig niet meer zou kunnen functioneren wanneer u voor u iemand hebt met zo'n ketting rond de hals?
Oud 30 november 2014, 15:46   #86
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan vraag ik mij af: wat is het probleem met die uiterlijkheden? Als iemand met een Marokkaanse naam in het bedrijf binnenkomt en een hoofddoek draagt of niet, waar zit het verschil? Staat u dan zelf zo zwak dat u bang of geïntimideerd bent door die hoofddoek?

Een bedrijf hoeft binnen haar krijtlijnen trouwens niet neutraal te zijn. Een bedrijfsleiders mag gerust een kruisbeeld in de refter hangen bijvoorbeeld. Op dat vlak zijn er geen wettelijke bepalingen die recht geven op "neutraliteit".
Een Marokkaanse naam is geen probleem , een hoofddoek wel .
De gedragsregels verbonden aan die hoofddoek zijn duidelijk .
Minderwaardig aan moslim-man ,meerderwaardig aan alle niet moslims .
Problemen te verwachten bij bevelen van ongelovigen , in de kantine , tijdens ramadam , veelvuldige zwangerschappen , aanraken van mannelijke patienten , gesprekken over evolutieleer enz.....
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2014, 15:46   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is u misschien nog niet opgevallen, maar Sinterklaas heeft geen kruis meer op zijn mijter.
Bij ons wel. En wij hebben ook enige moslimkinderen op school.
Oud 30 november 2014, 15:46   #88
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom is het belangrijk dat we leren omgaan met die diversiteit en het niet wegstoppen achter een muur van opgelegde neutraliteit op vlakken waar die niet nodig is.
Het zijn natuurlijk alleen de Christenen die neutraal moeten zijn. De rest mag rondlopen zoals hij / zij wil.
Oud 30 november 2014, 15:47   #89
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is dat uw goed recht. Ik ben voor die volledige vrijheid. Juist zoals ik ben voor de vrijheid van godsdienst en de openbaarheid ervan.
Het moet hier wel steeds van één kant komen. Dat u als VB er dat niet inziet.......
Oud 30 november 2014, 15:48   #90
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar gaat het niet om. Maar in veel functies moeten mensen dagelijks overleggen en samen beslissingen nemen. Dat kun je best vanuit neutraliteit doen tegenover zaken die niets met het werk te maken hebben. Om diezelfde reden schrijven veel grote bedrijven trouwens niet alleen een religieuze neutraliteit voor in hun arbeidsreglement maar ook een politieke. Wat ik ook als een heel goede beleidsmaatregel zie.
Hou het neutraal, zo ontstaan er geen nutteloze discussies over.
Inderdaad.
Oud 30 november 2014, 15:48   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Een Marokkaanse naam is geen probleem , een hoofddoek wel .
De gedragsregels verbonden aan die hoofddoek zijn duidelijk .
Minderwaardig aan moslim-man ,meerderwaardig aan alle niet moslims .
Problemen te verwachten bij bevelen van ongelovigen , in de kantine , tijdens ramadam , veelvuldige zwangerschappen , aanraken van mannelijke patienten , gesprekken over evolutieleer enz.....
Ik heb al aangegeven waar het om draait: als iemand zijn werk naar behoren vervult, hoort er geen probleem te zijn voor functies binnen het bedrijf. Indien een moslima niet wil luisteren naar een niet-moslimman, dan hoort ze ontslagen te worden. Niet omwille van haar geloof, niet omwille van haar hoofddoek, maar wel omdat ze niet kan functioneren binnen het bedrijf.

Als een werkgever een probleem heeft met een (veelvuldige) zwangerschap, dan gaat hij in tegen fundamentele arbeidsrechten.
Oud 30 november 2014, 15:49   #92
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo? Wat heeft een hoofddoek of een kruisje aan een ketting te maken met die beslissingen? Staat u dan echt zo zwak dat u bedrijfsmatig niet meer zou kunnen functioneren wanneer u voor u iemand hebt met zo'n ketting rond de hals?
Kan een moslim nog functioneren als ik een kettinkje met een kruis draag?
Ik dacht het niet.
Onze hele cultuur hebben we al opgegeven om de verijkers gunstig te stemmen, en nog is het niet goed. Ze willen steeds meer en meer en meer.
Oud 30 november 2014, 15:49   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het moet hier wel steeds van één kant komen. Dat u als VB er dat niet inziet.......
Dan leest u niet: ik onderstreep heel duidelijk dat iedereen moet leren omgaan met die diversiteit. Juist daarom pleit ik niet voor die absolute neutraliteit binnen een bedrijf bijvoorbeeld. Hierdoor ga je juist de diversiteit proberen weg te moffelen, waardoor de mogelijke confrontatie groter kan worden.
Oud 30 november 2014, 15:50   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan een moslim nog functioneren als ik een kettinkje met een kruis draag?
Ik dacht het niet.
Dan is uw bewering. Laat het evenwel zo zijn dat er toch meerdere verpleegsters die moslim zijn en toch in een katholiek ziekenhuis werken. En daar hangen bijna steeds kruisbeelden aan de muur.
Oud 30 november 2014, 15:51   #95
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb al aangegeven waar het om draait: als iemand zijn werk naar behoren vervult, hoort er geen probleem te zijn voor functies binnen het bedrijf. Indien een moslima niet wil luisteren naar een niet-moslimman, dan hoort ze ontslagen te worden. Niet omwille van haar geloof, niet omwille van haar hoofddoek, maar wel omdat ze niet kan functioneren binnen het bedrijf.

Als een werkgever een probleem heeft met een (veelvuldige) zwangerschap, dan gaat hij in tegen fundamentele arbeidsrechten.
Om dat allemaal te vermijden willen wij neutraliteit op de werkvloer.
Oud 30 november 2014, 15:52   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn natuurlijk alleen de Christenen die neutraal moeten zijn. De rest mag rondlopen zoals hij / zij wil.
Juist niet. Ik pleit voor een veel duidelijkere aanwezigheid van christenen in onze samenleving.

In Nederland is dat vanzelfsprekend, maar bij ons heeft men blijkbaar schrik zich als dusdanig te uiten.
Oud 30 november 2014, 15:52   #97
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En welk probleem is er dan met een moslima waar u mee moet overleggen? Is de volgende stap dan een bepaalde lengte van de rok van uw vrouwelijke collega's? Broek of rok? Topje of verhullende blouse?
Het feit dat wij twee hierover discussiëren toont op zich al mooi aan waar het probleem zit.
Van zodra er een collega is die zich hieraan stoort, draagt dat bij tot een negatieve sfeer op de werkvloer. En ik zie niet in waarom iemand zich daarvoor zou moeten verantwoorden of uitleg geven.
Door het probleem van bij de bron uit te sluiten, kan men dat heel eenvoudig vermijden. Pure winst dus voor het bedrijf en voor zijn werknemers.

Mijn collega's mogen van mijn part rabiaat katholiek of fundamenteel moslim zijn, dat interesseert mij niet. Zolang men mij daar maar mee gerust laat.
Als werkgever lijkt het mij verstandig om vermijdbare problemen of spanningen ook effectief te gaan vermijden door dit in het arbeidsreglement op te nemen.
Oud 30 november 2014, 15:53   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om dat allemaal te vermijden willen wij neutraliteit op de werkvloer.
Juist niet, daar levensovertuiging niet bepaalt of je al dan niet goed functioneert binnen een bedrijf.

Eigenlijk komt u, en anderen, niet verder dan "die hoofddoek hindert mij". Dan werp ik op dat jullie wel heel zwak moeten staan in uw eigen levensbeschouwelijke overtuiging.
Oud 30 november 2014, 15:55   #99
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandaar dat Sinterklaas geen kruis meer mag hebben op zijn mijter.
Vandaar dat er geen "kindje Jezus" meer mag liggen in de kribbe in een gemeenschapsschool.

Ik ondervind steeds meer dat wij moeten plooien en ons moeten aanpassen.
Ik wil niet samenwerken met iemand met een kopvod op de kop, mijn goed recht.
Dat klopt, maar ik ben het niet eens met je motivatie. Dit heeft niets te zien met onzin van kruistekens op een mijter of het kindje jesus in het kribbeke.
Het gaat niet om een rangorde van wat toegelaten is op religieus vlak. Hou die santeboetiek gewoon buiten. Op het werk heeft dat geen enkele toegevoegde waarde, je zit daar enkel om je job te doen. Op straat en thuis doet die moslima wat ze wil en daar hebben wij geen zaken mee.
Oud 30 november 2014, 15:56   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het feit dat wij twee hierover discussiëren toont op zich al mooi aan waar het probleem zit.
Van zodra er een collega is die zich hieraan stoort, draagt dat bij tot een negatieve sfeer op de werkvloer. En ik zie niet in waarom iemand zich daarvoor zou moeten verantwoorden of uitleg geven.
Door het probleem van bij de bron uit te sluiten, kan men dat heel eenvoudig vermijden. Pure winst dus voor het bedrijf en voor zijn werknemers.
Dan is het beter dat er in alle bedrijven uniformen worden ingevoerd. Misschien stoort een bepaald iemand zich wel aan het strakke topje van een welgevormde vrouwelijke werkneemster, en acht iemand die loshangende broek als onfatsoenlijk, enzovoort. Als u wat verder denkt, dan merk je dat uw oproep er één is tot absolute vervlakking.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be