![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() flick:
Ik hoop dat ik nooit moet lezen dat ENO met het nog druipende mes in de hand wordt opgepakt voor moord, ... ____________ Ik heb al mijn beste kansen laten voorbijgaan... |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Banneling
|
![]() "We zijn ons veel duidelijker bewust van het feit dat onze wil vrij is dan van het feit dat alles wat er gebeurt een oorzaak heeft, en zolang wij fundamenteel vrij zijn, zijn wij dat ook in afzonderlijke gevallen, zodat men dus moet aannemen dat er in een dergelijk geval alleen een extra-inspanning van de wilskracht voor nodig is om de oorzakelijk bepaalde impulsen te weerstaan".
Musil - De Man Zonder Eigenschappen deel 1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De boeken van Schoenaerts en Ghys gaan niet over 2% maar over endemische toestanden bij het gerecht. Schoenaerts reikt oplossingen aan. Daar zal nog niet veel aandacht aan besteed zijn. Weet je iets over de receptie van zijn boek te vertellen? De vrijspraken van passionele doders zijn niet bepaald iets wat angst oproept, het roept alleen vragen op over de gang van zaken. Vrijspreken van maffia-benden wegens verjaring is natuurlijk iets anders. Ik geloof niet dat een kritisch bevragen van de 'tijdelijke ontoerekenbaarheid' tot de categorie van de cliché's behoort. Benieuwd of je misschien ook specifieke literatuur over dat onderwerp kent? Laatst gewijzigd door eno2 : 19 oktober 2004 om 16:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lees ook eens; de octopus
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [size=1]ik neem aan dat het hof zich in stilte verder aan het beraden is, of is het zoals gewoonte een antwoord op een vraag die niet gesteld is dat nog moet komen? [/size]
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
[size=1]Bestaat 'tijdelijke ontoerekenbaarheid' wel?[/size] [size=1][/size] [size=1]Een vraag die niet gesteld mag worden?[/size] [size=1][/size] [size=1]Tussen haakjes: Schoenarts heeft het wel lastig gehad om te blijven pleiten na de publicatie van zijn uitspraakmakende boek 'De Belgische Justitie, een Kafkaiaanse Nachtmerrie?'[/size] Laatst gewijzigd door eno2 : 22 oktober 2004 om 17:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() "Waaraan volgens mij in de hedendaagse maatschappij het meest behoefte is, is een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid voor de dingen die we doen.
Te oordelen naar wat ik zie, hoor en lees, voelt geen mens zich meer verantwoordelijk : er is altijd wel een ander aspect in iemands leven of achtergrond om hem te verontschuldigen". John Douglas Journey into Darkness (de geest van het beest) Laatst gewijzigd door eno2 : 22 oktober 2004 om 16:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar een vlaag van woede, angst, psychose, zal vast en zeker voor periodes van tijdelijke ontoerenkenbaarheid zorgen. Je moet dan wel bewust een beetje het leven beleven, niet lezen! [size=1]En in mijn zaak blijven ze zich maar beraden, vast en zeker uitgesteld met verjaring tot gevolg. sssjjjjjjttt.[/size] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Mijn beste kans, die moet nog komen, ik ken ze echter niet, dus neem ik ze allemaal.
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() [quote=sebby]Ik zie niet in waarom je zo hardnekkig de grote invloed die de omgeving op een individu heeft blijft ontkennen? Sartre was een boeiend man, maar daarom is niet alles wat hij zegt "de waarheid".
Verder is het ook belangrijk dat de wet (wat ik trouwens heel terecht vind) een onderscheid probeert te maken tussen goed op voorhand geplande moorden en uit de hand gelopen caféruzies. In dit kader past het systeem van tijdelijke ontoerekenbaarheid dan ook perfect. _______ Alléz vooruit dan. Laten we elkaar dan het hoekje blijven omhelpen in alle onschuld want onder de druk der omstandigheden. En een overdosis alcohol is natuurlijk altijd een verzachtende omstandigheid daarbij. - Laatst gewijzigd door eno2 : 23 oktober 2004 om 10:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb al eerder gezegd dat ze best ex-psychiatrische patienten in de volksjury's moeten plaatsen omdat het de enigen zijn die werkelijk weten wat tijdelijke ontoerekenbaarheid betekent in de praktijk. En nog eens, zelfs als er iets in die richting bestaat, dan nog is het aan pschychiaters om erover te oordelen, en niet aan psychiatrische leken zoals advocaten, rechters, juryleden - dit is een zaak van deskundigen en van deskundigheid. En tenslotte, jij beschikt misschien over méér praktische tijdelijke ontoerekenbaarheid dan ik? ![]() Jammer dat ze je niet op die grond kunnen vrijspreken... ![]() IK zie niet in dat het kwaad kan de literatuur een beetje te hebben doorgenomen, om de subjectieve beperktheid van je persoonlijke ervaringen wat aan te vullen. Bovendien zijn diegenen die ik aanhaal, niet de eerste de beste maar eerder de beste op hun gebied. Laatst gewijzigd door eno2 : 23 oktober 2004 om 10:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zolang je maar van je bloedend mes afraakt...daar ging het hiet toch om. Jij loopt daar dus dus maar blind rond, iedere kans grijpend die zich voordoet, in opzettelijke onkunde of ze goed is of slecht, aangezien je ze allemaal grijpt,zonder onderscheid? Een geval van permanente tijdelijke ontoerekenbaarheid? Je kan dat ook niet het hoogtepunt noemen van inzicht, kerel. Wat ik ervan terecht breng hoef je niet op jouw schaal te reduceren, het zijn schalen die weinig overlapping kennen. Straks komt jouw beste kans van net om het hoekje, be ready! ![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 23 oktober 2004 om 10:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Open je ogen en ga er gerust links en rechts eens binnen via bezoek met iemand of zoiets en ga maar eens op de kamers kijken en dergelijke. En bekijk de maandelijkse rekeneningen ook eens. Je zal meteen zien hoe het in elkander zit. Ik ken een mentaal gehandicapte en voor mijn werk zit ik geregeld in dergelijke instellingen te karweien dus ik zie dingen waar de bezoekers niet komen. Beleef het leven, lees het niet enkel! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alsof jij het patent hebt op persoonlijke ervaringen. Wat weet jij eigenlijk af van mijn persoonlijke ervaringen? Ik heb ervaring en ik ben belezen. Lees ook eens wat meer boeken, dan hoef je niet zo te veralgemenen vanuit misschien beperktere subjectieve ervaringen dan de mijne, het is verruimend. Blote Feiten betekenen niets als je ze niet verantwoord weet in te vullen en zinvol te relateren of te interpreteren. Tijdelijke ontoerekenbaarheid is zo'n poging tot interpretatie. In vele gevallen een foutieve, naar mijn gevoel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alléz, toegegeven, je bent een hele oppportunist, bozo. Breng de volgende keer je persoonlijke steek beter in verband met het onderwerp van de thread, dat ben je jezelf verschuldigd als meest snedige forumlid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Naar mijn inzicht loop jij dag in dag uit alle kansen voorbij waar je in je verste verbeelding nog niet kan van dromen. [font=Century Gothic][size=4]ad personam [size=6][/size][/size][/font][size=7]+ off topic[/size] [size=6]=[/size] [size=6]knip[/size] [size=6][/size] [font=Century Gothic][/font] [font=Century Gothic]Ervaring is de som van onze mislukkingen.[/font] [font=Century Gothic]Ik heb geen ervaring.[/font] Laatst gewijzigd door eno2 : 25 oktober 2004 om 10:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik beken, ik heb geleefd. Zoals heel passend is in het Neruda-jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Banneling
|
![]() Het is belangrijk in gedachten te houden dat ontoerekeningsvatbaarheid een juridisch concept is en geen medische of psychiatrische term.
Het betekent niet dat iemand wel of niet 'ziek' is. Het heeft te maken met het feit of die persoon al dan niet verantwoordelijk is voor zijn daden. (John Douglas in 'Mindhunter') _________ Gister overleed Freedman, de grote man van de ontoerekenbaarheid in de VS, waar ik nog geen letter van gelezen heb. Zal ik hem onmiddelijk beginnen toepassen, inplaats van zijn boeken te openen, beginnen te 'leven, dus? ________ Hoe kun je 'niet verantwoordelijk' zijn voor je daden en toch ' niet ziek'? (eno2) ________ Laatst gewijzigd door eno2 : 25 oktober 2004 om 10:37. |
![]() |
![]() |