Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2015, 21:45   #81
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Off topic, maar het is een discriminatie:

twee mensen hebben een gelijkaardige loopbaan en hebben evenveel gestort in de kassen van de staat en de sociale zekerheid.

Eentje sterft aan 70 jaar; de andere aan 95 jaar.

Diegene met het meeste pech, die erfgenamen die hun geliefde het eerst moesten afgeven en niet langer beroep konden doen op hulp, goede raad .... krijgen het minste terug van de staat, en erven relatief het minst.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2015, 21:57   #82
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka stelt de vaste benoeming in het onderwijs in vraag, “een uitvinding uit de jaren veertig en vijftig”. Eerder al ijverde een onderwijs-expert van de OESO voor het opfrissen van het statuut van de vaste benoeming.
Voka-voorzitter Michel Delbaere zei dat naar aanleiding van de aftrap dinsdagavond van het nieuwe socio-economisch jaar. Hij riep daarbij de Vlaamse regering op om volop in te zetten op productiviteit en activering. Daarvoor moet de regering volop werk maken van haar eigen bevoegdheden: onderwijs, onderzoek, onderneming en omgeving.

De Vlaamse werkgeversorganisatie wil dat de leraar opnieuw centraal staat in het onderwijs. Meer gedreven mensen moeten interesse krijgen in een job in het onderwijs, “niet omwille van het statuut, maar omwille van de ontplooiingskansen voor henzelf en de voldoening die een job als leraar-coach oplevert”, aldus de Voka-topman.

Het afschaffen van de vaste benoeming kan er volgens de Vlaamse werkgevers voor zorgen dat kwaliteit en gedrevenheid belangrijker worden dan anciënniteit en rechten. De vaste benoeming kan voor niemand een fetisj of taboe zijn, noch voor, noch tegen. “Alleen moeten we ervan bewust zijn dat deze uitvinding van de jaren veertig of vijftig geen stand kan houden, niet ongewijzigd kan blijven.”

(belga)

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150908_0...t-onderwijs-af

Veel beter een gemotiveerde en bekwame leraar die niet benoemd is voor het leven dan een ongemotiveerde en/of onbekwame die je nooit kan ontslaan!
Uiteindelijk is een benoeming voor het leven niet meer van deze tijd!
Zijn Filip & Mathilde ook vastbenoemd ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2015, 22:01   #83
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Heb ook nog zo gedacht, maar nu op 71 jaar, denk ik er toch anders over.
Men zou gewoon dit pensioen moeten krijgen, dat men nodig heeft, dat men gebruikt, om te leven. En de rest eventueel in de vorm van kapitaal.
De overgrote meerderheid van de groepsverzekeringen worden gewoon uitgekeerd in het kapitaal in een keer. Er zijn weinig mensen die maandelijkse rentes willen. Net omwille van het erfprobleem.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2015, 22:03   #84
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, dat is geen vergelijkbare basis, daar onderwijspersoneel in Vlaanderen nooit een brutoloon krijgt uitbetaald. Aan de bron worden immers al een heleboel zaken afgehouden.
Jij ontvangt wel degelijk een bruto loon. Echter de werkgever speelt fiscus en int alvast een voorschot (de bedrijfsvoorheffing).

Hoe kan je anders belastingen terugkrijgen ?
Oud 9 september 2015, 22:06   #85
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
In het katholieke net ondertekent een personeelslid een engagementsverklaring die het opvoedingsproject van de school omschrijft. Dit document heeft juridische waarde, waardoor het breken van dit engagement aanleiding kan geven tot ontslag. Dat is geen willekeur.
Dit trekt hard op een soort arbeidsregelment, dat in firmas ook gewoon deel uit maakt van de arbeidsovereenkomt.

Dit is dus niet abnormaal. Mijn nicht heeft zo moeten onderschrijven dat ze de christelijke insteek van het vrije katholieke net onderschrijft. Ze moet zelf geen praktiserende katholiek zijn, ze moet gewoon haar job doen en het opvoedkundig project van de school mee dragen.
Oud 9 september 2015, 22:08   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Jij ontvangt wel degelijk een bruto loon. Echter de werkgever speelt fiscus en int alvast een voorschot (de bedrijfsvoorheffing).

Hoe kan je anders belastingen terugkrijgen ?
Dus neen, ik ontvang geen brutoloon. Als onderwijzer ontvang ik er iets tussen in. Niet echt bruto, niet echt netto.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2015, 22:10   #87
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus neen, ik ontvang geen brutoloon. Als onderwijzer ontvang ik er iets tussen in. Niet echt bruto, niet echt netto.
Dus je betaalt geen personenbelasting ?
Oud 9 september 2015, 22:17   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus je betaalt geen personenbelasting ?
Citaat:
Niet echt bruto, niet echt netto.
Oud 9 september 2015, 22:25   #89
Tavek
Banneling

Standaard

Dat bestaat niet mijn beste Jan. Hoogstens kan de bedrijfsvoorheffing (je betaalt die wel degelijk hoor) en je sociale bijdragen niet correct berekend zijn waardoor je meer terugkrijgt of moet betalen bij je aanslag.

Er bestaat niet iets zoiets als "niet bruto, niet netto".
Oud 9 september 2015, 22:33   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat bestaat niet mijn beste Jan. Hoogstens kan de bedrijfsvoorheffing (je betaalt die wel degelijk hoor) en je sociale bijdragen niet correct berekend zijn waardoor je meer terugkrijgt of moet betalen bij je aanslag.

Er bestaat niet iets zoiets als "niet bruto, niet netto".
Wat u schrijft in de eerste alinea, is nochtans een mooie omschrijving voor het laatste.
Oud 9 september 2015, 22:35   #91
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, dat is geen vergelijkbare basis, daar onderwijspersoneel in Vlaanderen nooit een brutoloon krijgt uitbetaald. Aan de bron worden immers al een heleboel zaken afgehouden.
En deze zaken die aan de bron worden afgehouden zijn, kunnen bij hetzelfde brutoloon nog al eens verschillen. En dit naargelang het aantal kinderen, huwelijksstaat... De brutolonen daarentegen zijn voor iedereen gelijk.
Trouwens ook bij een werknemer worden buiten de voorheffing der belasting ook wel een heleboel zaken afgehouden. Denk trouwens dat de som hiervan niet zoveel zal verschillen met deze van ambtenaren.
Maw bruto is dan wel niet perfect, maar is wel een (veel) betere vergelijkingsbasis dan netto.
Maar dat is niet het enige probleem als men lonen vergelijkt. Beschouwd men deze begin loopbaan, einde loopbaan...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2015, 22:45   #92
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Off topic, maar het is een discriminatie:

twee mensen hebben een gelijkaardige loopbaan en hebben evenveel gestort in de kassen van de staat en de sociale zekerheid.

Eentje sterft aan 70 jaar; de andere aan 95 jaar.

Diegene met het meeste pech, die erfgenamen die hun geliefde het eerst moesten afgeven en niet langer beroep konden doen op hulp, goede raad .... krijgen het minste terug van de staat, en erven relatief het minst.

.
Daar zit de echte discriminatie niet. Dat is enkel de toepassing van verzekeringsregels. Hij die altijd brandverzekering betaalt, en zijn huis brand nooit af, is ook niet gediscrimineerd tov hij die zijn huis afbrand. En daarbij, met de werknemerspensioenen, gelijk wij ze kennen, zit de kans er nog dik in dat de erfgenamen van de zeventigjarige meer zullen erven, dan deze van de vijfennegentigjarige, die ondertussen al zijn spaargeld heeft moeten aanspreken.
De echte discriminatie (bij werknemerspensioenen) zit hem hierin dat de bijdragen ongelimiteerd zijn, en de baten gelimiteerd.
Oud 9 september 2015, 22:55   #93
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overgrote meerderheid van de groepsverzekeringen worden gewoon uitgekeerd in het kapitaal in een keer. Er zijn weinig mensen die maandelijkse rentes willen. Net omwille van het erfprobleem.
Alhoewel het pensioen niet ingesteld is voor de erven, doch wel voor de gepensioneerden zelf.
En misschien speelt ook wel het feit, dat mensen met een groepsverzekering, meestal wel deze zijn met een iets hoger pensioen (alhoewel dit bij werknemers altijd zal gelimiteerd zijn tot een 2300€ bruto). En misschien ook wel is het fiscaal gunstiger om ineens een kapitaal op te nemen, ipv via maandelijkse rentes.
Oud 9 september 2015, 23:33   #94
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Slechts de mening van Voka. Voor het overige ziet het er niet naar uit dat de vaste benoeming voorwerp wordt van enige gesprekken. Niet binnen de regering. Niet in het parlement. Niet bij de sociale partners.

Er gaat dus niets op de schop.
VOKA wil het beroep van leraar herwaarderen door het statuut nog wat precairder te maken? Hoe houden zo'n oelewappers hun ondernemingen eigenlijk draaiende?
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 08:26   #95
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat u schrijft in de eerste alinea, is nochtans een mooie omschrijving voor het laatste.
Dan krijg ik ook geen netto loon, aangezien ik ook steeds terugkrijg van de fiscus Hierdoor zijn mijn voorheffingen ook niet correct berekend.
Oud 10 september 2015, 08:42   #96
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik ben ook geen voorstander van een vaste benoeming, maar ik laat die discussie omtrent een modernisering van het lerarenberoep liever over aan de leraren zelf en de onderwijsexperten. Veel VOKA pummels hebben te weinig onderwijs genoten om zich daar een deftig beeld rond te kunenn vormen, mij dunkt.
Overlaten aan de leraren zelf?

Je verwacht toch niet dat die in eigen vel gaan snijden?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 08:46   #97
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nems Bekijk bericht
En toch hebben ze een punt...
Waarom zou een leerkracht vastbenoemd moeten zijn?
En dit geldt niet alleen voor leerkrachten; waarom moet iemandin het algemeen, vast benoemd worden?
Oud 10 september 2015, 08:49   #98
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nems Bekijk bericht
De tijd dat onderwijspersoneel afhankelijk is van de politieke keuzes en situaties lijkt me toch al even achter ons... Of zie ik dat mis?
Wel in gemeente scholen hoor.
Oud 10 september 2015, 08:50   #99
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Overlaten aan de leraren zelf?

Je verwacht toch niet dat die in eigen vel gaan snijden?
Ik kan het mij niet inbeelden dat er geen leerkrachten zijn die zich niet dood ergeren aan:

De miserie waar jonge leerkrachten mee kampen.
De overmatige bescherming van slechte leerkrachten.
De extreem vlakke carriere zonder beloning voor goede prestaties.

Het afschaffen van de benoeming en een modernisering van het beroep hoeven niet te leiden tot willekeurige ontslagen hoor. We zien in private bedrijven, die ook kunnen ontslaan zonder reden mits opzegperiode, ook niet dat men volk buitengooit op basis van onnozeliteiten. Mits een goed HR beleid en competente managers.
Oud 10 september 2015, 08:55   #100
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het is dan ook niet de vaste benoeming dat een probleem is. Niemand in die sector wil dat weg, dat zegt toch ook al iets.
Ik ken toch verscheidene leerkrachten die dat systeem wel wegwillen alleen al om dat collegae er van profiteren.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be