Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2018, 14:29   #81
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Helaas is dat schering en inslag
Toekomen met net wat ge krijgt voor uw basiszaken en niks meer overhouden duwt je in een sociaal isolement ( meer dan vroeger vrees ik )...met het jammerlijke gevolg dat ge nog moeilijker uit die hangmat geraakt
En dan is de roep van de toog nooit ver weg.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2018, 19:17   #82
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Oh maar ik ken er ook genoeg die geen euro opzij kunnen zetten.

Sommige maanden is het hier ook op (vooral de vakantiemaanden).

Andere maanden wacht ons een aardige verassing op het einde van de maand (vooral de niet-vakantiemaanden).

Feit blijft dat gezinssituatie & leeftijd ook een rol spelen. Jonge gezinnen die pas een huis hebben gekocht houden vaak 0,0 over. Kinderen, verbouwingen, enz...kosten veel geld. Maar naarmate hun loon stijgt, de hypotheek weginflateert, de kinderen uit de pampers groeien, stijgt hun inkomen en dus hun spaarcapaciteit.

Het grote probleem zijn de lager geschoolden (arbeiders vaak) met een speciale gezinssituatie (gescheiden, alleenstaande met kinderen, enz...) en die ook huurders zijn. Deze mensen verdienen door de jaren heen vaak niets meer (boven de index), kunnen vaak niet genieten van een breed scala aan extralegale voordelen, en hebben kosten die vaak sneller stijgen dan de index (huisvesting, energie, enz...).

Dit zijn de mensen die de "pinch" voelen. En dit zijn de mensen die bijzonder kwetsbaar gaan zijn als ze bvb op pensioen gaan: huren met pakweg 1100 euro pensioen is een recept voor armoede.
Dat is dan een torenhoge hypotheek & berg pampers... De algemene regel geldt trouwens dat men aan 'woonst' max. 1/3 van zijn inkomen spendeert. Daar zitten jullie dus ferm boven; als 2 hoogopgeleiden -met een navenant inkomen- eigenlijk toch wel triest. Jullie zouden op z'n minst een paar 1000'en €uro's opzij kunnen zetten iedere maand. Maar ja, als alles in de verbouwingen, pampers, (autolening(en)?), dure etentjes, reisjes enz. gaat... dan tja........ Anyway, je kan lachen met mijn kruipkot, miserabele levensomstandigheden etc. maar ik spaar proportioneel gezien meer dan jullie, eh oui
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2018, 20:19   #83
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
duh

bembem is een typetje, net zoals Guinevere een typetje is.

En waarom denk je dat? Ik vind jou ook een typetje.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2018, 20:31   #84
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Dat is dan een torenhoge hypotheek & berg pampers... De algemene regel geldt trouwens dat men aan 'woonst' max. 1/3 van zijn inkomen spendeert. Daar zitten jullie dus ferm boven; als 2 hoogopgeleiden -met een navenant inkomen- eigenlijk toch wel triest. Jullie zouden op z'n minst een paar 1000'en €uro's opzij kunnen zetten iedere maand. Maar ja, als alles in de verbouwingen, pampers, (autolening(en)?), dure etentjes, reisjes enz. gaat... dan tja........ Anyway, je kan lachen met mijn kruipkot, miserabele levensomstandigheden etc. maar ik spaar proportioneel gezien meer dan jullie, eh oui
Dat denk ik niet. In een normale maand zetten wij meer weg dan gij in een maand binnenkrijgt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2018, 20:36   #85
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
vermits ik zelfs een potje overhou om te travelen, XD ^.^
Wanneer vertrek je weer ?

Vorig jaar was je deze periode van het jaar al weg.

Geen geld genoeg ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2018, 21:07   #86
Guinevere
Banneling

Standaard

1 op 3 werkenden bouwt geen reserve op? Hoe weet men dat? Omdat die geen groepsverzekering/pensioensparen of spaarrekening hebben?

Ik heb geen spaarrekening en mijn pensioensparen bedraagt momenteel 20,... euro per maand. Dit zal verhoogd worden, dixit m'n werkgever.
Oud 25 oktober 2018, 21:20   #87
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet. In een normale maand zetten wij meer weg dan gij in een maand binnenkrijgt.
Good for you maar like I said; proportioneel gezien doe ik het bijlange niet slecht ^.^
Oud 25 oktober 2018, 21:38   #88
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Even illustreren wat ik bedoel met 'proportioneel gezien'....
Neem nu deze casus:

Citaat:
Hallo,

Ik vroeg mij af welke kosten er juist bijkomen wanneer je een kind krijgt. Ik wil namelijk een overzicht maken om te zien wanneer we er financieel klaar voor zullen zijn. Ik vraag me dus ook af wat ongeveer een acceptabel spaarbedrag is, voor in noodgevallen.

Onze situatie kort geschetst: wij zijn een koppel van +-28 jaar. Ons nettoloon bedraagt 1650 en +- 1800. Een half jaar geleden hebben we een huis gekocht, waarvan de lening 1170 euro bedraagt. Daar bovenop hebben we een persoonlijke lening (familielid) lopen van 265 euro, dat binnen 4 jaar afbetaald is. Vrij zware last dus om het huis af te betalen.
Wij komen beiden uit een gezin dat ons financieel niet kan steunen. We hebben dus geen spaarpot meegekregen van de ouders en moeten alles zelf opbouwen.
Ons spaargeld momenteel bedraagt zo'n 4000 van mijn vriend en 750 van mij (na kleine verbouwingswerken gedaan te hebben vooraleer we in de woning trokken).
Al bij al mogen we zeker niet klagen, een eigen huis op je 28e is een mooie leeftijd.

We moeten zeker rekening houden dat er onverwachte kosten kunnen komen voor het huis (oude rijwoning). Ook zouden we eventueel in de toekomst willen renoveren. Niet dat het huis bouwvallig is, verre van, maar is gewoon niet naar onze zin. Het is eventueel een optie om ooit een deel van ons krediet opnieuw op te nemen voor renovatie.

Ik spaar maandelijks 250 euro, bij mijn vriend is dat rond de 400.

Ik denk dat ik me het veiligst zou voelen met een spaarpot van 5000 elk vooraleer aan kinderen te beginnen.
Neem nu, tegen mijn 30e.

Ik verlang nu al enige tijd naar kinderen - zeg maar een paar jaar, maar toch ook met tussenperiodes waarbij ik blij ben met onze hoeveelheid aan vrije tijd
Ik ben bang om niet gemakkelijk zwanger te geraken, zeker als we op ons 30e "pas" beginnen, maar we willen beiden toch eerst ietwat van financiële marge hebben om ons kind een mooie toekomst te kunnen geven (al zal dat nooit een grote spaarpot zijn bij ons).

Ben benieuwd om enkele meningen te horen
Ok, er rest hen dus zo'n 2015€ waar ze naar eigen zeggen rond de 650€ van opzij zetten; sorry hoor maar 1365€ per maand opbrassen... en dan komen klagen dat ze niet/amper zullen toekomen.... dit terwijl ze zeker een dikke 500€ extra zouden kunnen uitsparen......... Maar wel kappen op 'steuntrekkers' die met hun uitkeringen 'profiteren'...... Ik wil ze het wel eens zien doen in de bijstand, als ze nu al niet toekomen; laat staan dat ze überhaupt iets er van zouden opzij zetten
Oud 25 oktober 2018, 22:02   #89
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Good for you maar like I said; proportioneel gezien doe ik het bijlange niet slecht ^.^
Fair enough.
Oud 25 oktober 2018, 22:03   #90
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Neem nu deze casus:

Ok, er rest hen dus zo'n 2015€ waar ze naar eigen zeggen rond de 650€ van opzij zetten; sorry hoor maar 1365€ per maand opbrassen... en dan komen klagen dat ze niet/amper zullen toekomen.... dit terwijl ze zeker een dikke 500€ extra zouden kunnen uitsparen......... Maar wel kappen op 'steuntrekkers' die met hun uitkeringen 'profiteren'...... Ik wil ze het wel eens zien doen in de bijstand, als ze nu al niet toekomen; laat staan dat ze überhaupt iets er van zouden opzij zetten
Ik bras dik 4000 euro/maand op.
Oud 25 oktober 2018, 23:29   #91
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als ik alles bij elkaar tel betalen mijn vrouw en ik zo'n €47K belastingen per jaar op ons inkomen uit arbeid.

En ik spaar in de vorm van gereedschap en ruw materiaal. Waarom geld naar de bank dragen, waar oompje (R)overheid er geilend op kan kwijlen en het moment afwachten er een hoop extra van af te romen.

Awel, laat ze maar eens proberen van een paar 100 kilo staal, aluminium en titanium room te trekken.
Oud 25 oktober 2018, 23:59   #92
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als ik alles bij elkaar tel betalen mijn vrouw en ik zo'n €47K belastingen per jaar op ons inkomen uit arbeid.

En ik spaar in de vorm van gereedschap en ruw materiaal. Waarom geld naar de bank dragen, waar oompje (R)overheid er geilend op kan kwijlen en het moment afwachten er een hoop extra van af te romen.

Awel, laat ze maar eens proberen van een paar 100 kilo staal, aluminium en titanium room te trekken.
Wat ga je daarmee doen?
Een ijzerwinkel openen?
Oud 26 oktober 2018, 06:03   #93
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
bs
voor tweeverdieners met een goede job en duidelijk financieel groeipad hanteert de bank die 1/3 helemaal niet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 06:31   #94
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Wat ga je daarmee doen?
Een ijzerwinkel openen?
Goed zot.
Ik combineer dat met mijn vaardigheden en maak er dingen mee. Dat verhoogd de waarde veel meer dan domweg verkoop van halffabrikaten.
Oud 26 oktober 2018, 06:58   #95
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Bembem Financial Consulting Ltd.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 09:20   #96
Guinevere
Banneling

Standaard

Wat betreft sparen: nee, we gaan onze rekeningen niet laten aandikken tot 100.000.

We geven gemiddeld zo'n 1000€ per maand uit als 'cheapskirts'. Goed, ik heb ook even offers gebracht mbt mijn ideale woonst. Maar ze zijn de quasi onbestaande huur aan m'n ouders en ligging dicht bij hen zeker waard.

Mijn man heeft met zijn spaargeld het huis van z'n ouders in Pakistan laten renoveren en stuurt z'n familie ook bijna maandelijks geld.
Dan hebben we hier net een andere auto gekocht.
Binnen enkele jaren denk ik te verhuizen naar een ander (groter maar verder gelegen) appartement van m'n ouders, dus hier zal wat spaargeld nodig zijn voor verhuis, renovatie/inrichting.

Dan als we voldoende spaargeld hebben zal het volgende de aankoop van een appartement zijn. Daar ben ik bijna zeker van, want (ondanks mijn erfenis) zou het wel leuk voor ons en later onze dochter zijn, en wat doe je anders met veel spaargeld? Mijn man is wel tegen een hypothecaire lening dus misschien wordt het toch rekening laten aandikken...

Ach, wie weet wat ons financieel allemaal te wachten staat. De mens wikt, God beschikt.
Oud 26 oktober 2018, 09:26   #97
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
De mens wikt, God beschikt.
Ja, al wat we kunnen doen is ons gat in de lucht steken en maar bidden.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 09:33   #98
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ja, al wat we kunnen doen is ons gat in de lucht steken en maar bidden.
Buigen doe je met je hoofd en knieën.
Oud 26 oktober 2018, 09:38   #99
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neem nu deze casus:

Dus die mensen leven met 2 met 1350 euro per maand ? Daar moet benzine af verzekeringen dokterskosten verwarming electriciteit water internetverbindingen abonnementen onroerende voorheffing enzovoor enzovoort. Een enkele maand zal het wel lukken om iets op zij te zetten maar dat is er de volgende maand om één of andere reden toch alweer door. Maar ja er wordt over niks zoveel gelogen als over geld en seks.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:18   #100
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Effe kijken.

gas/elektriciteit €120
Internet en telefoonabo. €50
Water €22
Verzekeringen allerhande €250
Hypotheek €900

Lap op een maand zonder 1 extra rekening of factuurtje zitten we al op €1342

Als we daar dan nog eens de auto en motorfiets bijtellen, da's pakembeet €120 aan brandstof op een maand. (verzekering is al "betaald", onderhoud/slijtage niet)

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be