Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2004, 16:40   #81
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat kan alleen als de overheid dan een enorme som betaalt voor het ontstolen goed. En omdat het bedrag zo schrikwekkend hoog is, heeft men maar afgesproken het onderhoud van de bestaande kerkeigendommen van de parochies te betalen.
Die schuld is al lang dubbel en dik afbetaald.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 17:08   #82
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit betekent dan ook dat de minaretten nutteloos zijn. Alhoewel... hun aanwezigheid kan tellen als symbool van de verovering van het christelijke westen.
Ben jij nog pratikerend dan? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de luidste schreeuwers hier zich nog zelden in de kerk laat zien. Dan zouden ze zulke opruiende taal niet spreken. Vlaanderen christelijk? Laat me niet lachen, degenen die werkelijk met hun christelijk geloof bezig zijn, zijn meer en meer een minderheid geworden.

12 meter? Sint-Rombouts is 97 meter hoog, en mocht hij ooit voltooid geworden zijn, dan mat hij meer dan 150 meter. (Of was het zelfs 160?)

Ik ken de details niet inzake de plannen voor de verbouwing van die moskee, en ook niet de details betreffende de bezwaren van de buurtbewoners. Als die bezwaren handelen over parkeerproblemen en andere organisatorische kwesties, dan zijn daar oplossingen voor zonder onmiddellijk het wij-tegen-zij-debat te gaan voeren, zoals velen in dit topic menen te mogen doen zonder ook maar de minste kennis van zaken.

Zoals zo vaak zal één en ander geïnspireerd zijn vanuit een - overigens volstrekt normale - xenofobie. Ik ben bereid xenofobie als een normaal menselijke houding te erkennen, weliswaar met dien verstande dat xenofobie in de onderbuik thuishoort. En redelijkheid erken ik als even normaal als xenofobie. Luguber dat die redelijkheid hier zo weinig aan bod komt. En dat is NIET normaal.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 17:14   #83
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Onozelaars. Het enigste wat jullie kunnen is mensen tegen elkaar opzetten en haat verspreiden.
Onnozelaars is met dubbele "N"... en als er iets is dat mensen tegen elkaar zal opzetten, en haat zal verspreiden, dan is het die minnaret.

Tevens behoort dat gedrocht niet tot een religie dat vrede promoot, of bezinning (dan denk ik aan boedisme; hoewel dat niet echt een religie is). Maar van eentje die ongelovigen en atheisten (het merendeel van de Vlaamse arbeiders dus) de dood wilt injagen.

De enige reden waarom dit uw "opium voor het volk" fury niet aanwakkert is omdat u de islamitische gemeenschap probeert te beschouwen als een objectieve bondgenoot. Ook de PVDA heeft dat geprobeert trouwens.. Maar ongelovige honden blijven ongelovige honden ... ook al blaffen (nouja, "wiffen") ze eens naar extreem rechts
Oud 28 november 2004, 17:22   #84
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Onnozelaars is met dubbele "N"... en als er iets is dat mensen tegen elkaar zal opzetten, en haat zal verspreiden, dan is het die minnaret.
Het enige dat mensen tegen elkaar zal opzetten en haat zal verspreiden is het ontstellend gebrek aan kennis van zaken over die "anderen". Wie zijn zij? Wat drijft hen?

En hetzelfde verwijt geldt ook voor hen? Ook zij weten te weinig over ons.

Die minaret is maar een schaamlapje hoor, een stok om de hond te slaan.
Oud 28 november 2004, 17:23   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco
Ben jij nog pratikerend dan?
Jazeker, maar niet bij dat afgeroomde, verwaterde en weinig strijdbare christendom dat vele moderne parochies bieden. Wel in een traditionele parochie waar priesters nog echt priester zijn en onomwonden over geloof en zeden preken en onderrichten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 17:23   #86
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Dit is de openbrief van het buurtcomité Caputsteen dat protesteert tegen deze Minnaret

Citaat:
Geachte heer burgemeester,

Graag wou ik u mijn ongenoegen duidelijk maken aangaande de beslissing van de stad Mechelen om toestemming te geven voor de uitbreiding van de moskee in de Generaal De Ceuninckstraat

De bewoners van de wijk, verenigd in het Buurtcomité Caputsteen, hebben U reeds lang en uitgebreid op de hoogte gebracht van hun bezwaren tegen deze uitbreiding..

Wij kunnen dan ook niet begrijpen dat U deze bezwaren zomaar van tafel veegt.

•Nu al heeft de wijk te lijden van een gebrek aan parkeerplaatsen en van het vele verkeer. Zeker op de momenten dat de islamitische gemeenschap komt bidden is er geen doorkomen aan in de kleine straatjes in de buurt.
•Zoals het Buurtcomité al heeft aangegeven aan uw diensten is het sociale karakter van de wijk de laatste jaren grondig veranderend. Eén voor één sluiten de oorspronkelijke winkels en hun plaats wordt meteen ingenomen door Marokkaanse winkels. En deze evolutie lijkt onomkeerbaar, zeker met de moskee als magneet voor nieuwe inwijkelingen.

Tevens vragen wij ons af, gezien de opmars van radicale en integristische Islamstromingen overal in de wereld, of het uitbreiden van de al bestaande moskees in ons land een juiste beslissing is. Wij noteren tevens dat één der verbouwingen gebeurt in de aparte gebedsruimte voor vrouwen. Op een moment dat de regering ijvert voor meer participatie van vrouwen in de maatschappij lijkt ons dit niet alleen een anachronisme maar ook slecht signaal naar de Marokkaanse vrouwen toe.

Als laatste punt begrijpen wij niet dat uw administratie toestemming geeft tot het bouwen van een 12 meter hoge minaret. Volgens de heer Jowan Lamon, Schepen Welzijn en Ruimtelijke Ordening, gaat het slechts om “een torentje”.

Wie neemt men hier voor de gek meneer Somers?

Mogen wij U daarom vriendelijk vragen om in deze kwestie uw standpunt te herzien?
In de hoop op een positieve reactie

Met vriendelijke groeten,
Oud 28 november 2004, 17:24   #87
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tevens behoort dat gedrocht niet tot een religie dat vrede promoot, of bezinning (dan denk ik aan boedisme; hoewel dat niet echt een religie is). Maar van eentje die ongelovigen en atheisten (het merendeel van de Vlaamse arbeiders dus) de dood wilt injagen.

De enige reden waarom dit uw "opium voor het volk" fury niet aanwakkert is omdat u de islamitische gemeenschap probeert te beschouwen als een objectieve bondgenoot. Ook de PVDA heeft dat geprobeert trouwens.. Maar ongelovige honden blijven ongelovige honden ... ook al blaffen (nouja, "wiffen") ze eens naar extreem rechts
Ik ga niet herhalen wat we hier al 100 hebben gezegd.

http://www.lsp-mas.be/lsp/2003/13resist.html

http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/2004/06/07/islam.html
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 17:24   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Die schuld is al lang dubbel en dik afbetaald.
Dat zou ik nog niet zo durven zeggen. Laat eens een vastgoedmakelaar berekenen wat de huidige waarde zou zijn van al het kerkgoed dat bij de Franse Revolutie alsook de secularisering door Jozef II werd aangeslagen. Ik zou nog niet zo vlug en onberedeneerd dat durven besluiten...
Oud 28 november 2004, 17:26   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de luidste schreeuwers hier zich nog zelden in de kerk laat zien. Dan zouden ze zulke opruiende taal niet spreken.
Voor u is het christendom blijkbaar een soort zeemzoeterige religie geworden waar de gelovigen alles goedkeuren... Ik weet wel dat sommige pastoors er zulke denkbeelden op nahouden, maar dat is niet het katholiek geloof.
Oud 28 november 2004, 17:28   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
12 meter? Sint-Rombouts is 97 meter hoog, en mocht hij ooit voltooid geworden zijn, dan mat hij meer dan 150 meter. (Of was het zelfs 160?)
Toen die toren werd gebouwd, was Mechelen een christelijke stad, een christelijke samenleving. Tegelijkertijd was het een teken van trots voor de stedelingen.

De islam is een godsdienst van immigranten. Niet de religie van de meerderheid. Op geen enkele wijze hebben zij het recht een wijk te domineren, laat staan het stadsbeeld. Daarenboven zijn minaretten in deze context totaal nutteloos, daar de muezzin die niet zal gebruiken. Een minaret is trouwens niet onontbeerlijk voor een moskee.
Oud 28 november 2004, 17:30   #91
Ernesto
Banneling

Standaard

Citaat:
Toen die toren werd gebouwd, was Mechelen een christelijke stad, een christelijke samenleving. Tegelijkertijd was het een teken van trots voor de stedelingen.

De islam is een godsdienst van immigranten. Niet de religie van de meerderheid. Op geen enkele wijze hebben zij het recht een wijk te domineren, laat staan het stadsbeeld. Daarenboven zijn minaretten in deze context totaal nutteloos, daar de muezzin die niet zal gebruiken. Een minaret is trouwens niet onontbeerlijk voor een moskee.
Er is alleszins meer volk in de moskees dan in de kerken..............
Ernesto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 18:20   #92
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernesto
Verteld door iemand die in geen van de 2 komt
Oud 28 november 2004, 18:44   #93
Ernesto
Banneling

Standaard

Citaat:
Verteld door iemand die in geen van de 2 komt
Dat klopt idd. (wat mij betreft is elke religie uit den boze,.........opium voor het volk als het ware).
Maar ik denk niet, dat men een grote "kerkganger" moet zijn om te weten dat kerken leeg staan. Den tijd dat de mensen "de verhaaltjes van meneer pastoor" geloofden is "history".
Ernesto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 18:49   #94
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou ik nog niet zo durven zeggen. Laat eens een vastgoedmakelaar berekenen wat de huidige waarde zou zijn van al het kerkgoed dat bij de Franse Revolutie alsook de secularisering door Jozef II werd aangeslagen. Ik zou nog niet zo vlug en onberedeneerd dat durven besluiten...
Nee, Jan je moet niet de huidige waarde berekenen, maar de waarde op het moment dat die eigendommen werden aangeslagen. Vervolgens bereken je wat de staat sinds sinds de Franse Revolutie in al die eigendommen geïnvesteerd heeft en daarbij tel je natuurlijk ook de pensioenen van de beoefenaars van de erediensten, die eveneens ten laste van de staat vallen. Dan kom je pas tot een realistische balans. En ik geef je op een briefje dat die niet in het voordeel van de kerk zal utvallen...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 18:56   #95
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens de bijbel moeten homoseksuelen gedood worden. (Zie Leviticus 20 vers 13)...
hebde daar iets op tegen?

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 19:01   #96
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lev 18, 22
Met een man mag u geen omgang hebben zoals met een vrouw; dat is een gruwel.

Lev 20, 13
Als een man met een andere man omgang heeft zoals met een vrouw, begaan beiden een afschuwelijke daad. Zij moeten ter dood worden gebracht; zij hebben hun dood aan zichzelf te wijten.
technisch gezien heeft een man geen vagina.
Geen vuiltje aan de lucht dus.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 19:32   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernesto
Inderdaad, dat betekent dan ook dat als het Westen niet verstandig reageert we over enkele decennia met een moslimmeerderheid zitten. In een moslimland zal ik als belijdend christen me meer thuis voelen (en ook gerespecteerd worden binnen het dhimmi-statuut), terwijl u als vrijzinnige de keuze zult hebben tussen u bekeren of de doodstraf.
Oud 28 november 2004, 19:33   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, Jan je moet niet de huidige waarde berekenen, maar de waarde op het moment dat die eigendommen werden aangeslagen. Vervolgens bereken je wat de staat sinds sinds de Franse Revolutie in al die eigendommen geïnvesteerd heeft en daarbij tel je natuurlijk ook de pensioenen van de beoefenaars van de erediensten, die eveneens ten laste van de staat vallen. Dan kom je pas tot een realistische balans. En ik geef je op een briefje dat die niet in het voordeel van de kerk zal utvallen...
Dat weet ik nog zo zeker niet. Daarom dan ook dat ik stelde dat het een interessante oefening zou zijn. Misschien iets voor een thesis of zo.
Oud 28 november 2004, 23:17   #99
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Mijnheer Jan Van den Berghe,

Als ik uw bijdragen zo lees, dan klinken ze me nogal zuur. Vertelt u me eens hoe u dit inpast in de blijde boodschap van Onze-Lieve-Heer. Als pratikerende katholieken al zo verschillen in benadering, hoe wil je dan dat wij ooit met moslims kunnen samenleven.

U betitelt sommige "moderne" parochies en de pastoors die daar dienstdoen als "zeemzoeterig". Die bewering laat ik uiteraard volledig voor uw rekening. Wel weet ik dat onze pastoor wel degelijk eisen durft te stellen aan ouders die hun kindje willen laten dopen of die hun kinderen willen laten vormen. En zijn eis dat een christelijke uitvaartdienst een verwijzing moet inhouden naar de verrijzenis valt niet bij iedereen in goede aarde. De leden van onze parochieploeg (waarvan ikzelf deel uitmaak) hebben het niet altijd makkelijk om 's mans denkbeelden verkocht te krijgen, maar wel staan we voor de volle honderd procent achter hem (al verwijten we hem soms een ietwat tekort aan diplomatie - ook priesters zijn maar mensen). Tot zover mijn antwoord op uw insinuatie dat ik zeemzoeterig zou zijn.

Op bijbelavonden, vasten- en adventsconferenties, Credo-reeksen enz... waaraan ook mensen uit mijn parochie met enthousiasme deelnemen hoor ik heel andere geluiden dan wat ik hier van u lees. Jazeker, we confronteren onszelf en elkaar met allerlei zaken uit het dagelijkse leven waarmee we niet altijd goed raad weten; ook met de opkomst van de islam en de mogelijke gevolgen voor de autochtonen, en meer in het bijzonder degenen die hun christelijk geloof blijven pratikeren.

We lezen ook veel verslagen van soortgelijke groepen binnen de moslimgemeenschap. Ook daar zitten heel wat lui met gelijkaardige vragen. En als beiden zich nu eens concentreren op wat ons bindt, en niet alleen op wat ons scheidt, dan kan dat een groot deel van het wederzijdse wantrouwen ontzenuwen.

Dat bereik je geenszins door volledig op de eigen gemeenschap terug te vallen; daarmee concentreer je je alleen maar op de verschillen die op de spits worden gedreven. Wat daaruit volgt belooft weinig goeds, dat bewijst de geschiedenis keer op keer.

Het is maar al te eenvoudig om te stellen dat je gelooft in de Vader, de Zoon en de Geest, maar voorbijgaat aan de kroon op Zijn schepping: de mens. Akkoord, geloven in de mens houdt risico's in, dit in tegenstelling tot geloven in God die in Zijn volmaaktheid niet kan ontgoochelen. Maar zonder je geloof in de mens is je geloof in God van nul en generlei betekenis. Want dan begrijp je niets van God die mens werd in de persoon Jezus Christus.

Zonder mijn eigenheid als christen te willen prijsgeven beschouw ik de confrontatie en het leren samenleven met moslims als een uitdaging. Mijn geloof in God, en mijn geloof in de mens dwingen me ook in de goede wil vanuit de moslimgemeenschap te geloven. Ik kan niet anders; zoniet dan is mijn kerkelijke praktijk totaal zonder betekenis.

En ik heb alle reden om ook te geloven in de goede wil tot samenleven vanwege het overgrote deel van de moslims in ons land. Islamhaat wordt immers niet alleen gepredikt door lui van bruin gedachtengoed, ook onze media spelen vaak een allesbehalve fraaie rol. Alleen al het feit dat er in Nederland zoveel commotie was rond één enkele imam die een vrouwenhand weigert, terwijl 49 andere imams de minister wél een hand hebben gedrukt; (de meesten van hen weliswaar met een doekje dat ze speciaal voor dat doel bij zich hebben om direct lichaamscontact te vermijden). Waarom werd er over die 49 anderen zo weinig bericht?

Of nog een ander voorbeeld. Iedereen schreeuwt moord en brand omdat een 25-jarige autochtone islamdocent een Nederlands politicus dood wenst. Ik vind 's mans uitlatingen evenmin kunnen, maar ik reken het niet de ganse moslimgemeenschap aan. Vergeet niet dat ook katholieken niet onverdeeld gelukkig waren met de uitlatingen van wijlen Gustaaf kardinaal Joos. Of moet men ons beiden diens standpunten ook aanrekenen?

Mij niet, ik sluit me liever aan bij kardinaal Daneels die indertijd stante pede verklaard heeft dat Joos niet het officiële standpunt van de Kerk verkondigde. Wat denkt u hiervan, mijnheer Van den Berghe? Mag Joos' boude taal u aangerekend worden?
Oud 28 november 2004, 23:20   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijnheer Jan Van den Berghe,

Als ik uw bijdragen zo lees, dan klinken ze me nogal zuur. Vertelt u me eens hoe u dit inpast in de blijde boodschap van Onze-Lieve-Heer. Als pratikerende katholieken al zo verschillen in benadering, hoe wil je dan dat wij ooit met moslims kunnen samenleven.
Diezelfde Heer Jezus droeg ons op: "Ga en verkondig!" Hij zei niet: "Ga en leef samen met de moslims." Blijkbaar moeten Jezus' radikale woorden heel zuur in uw oren klinken.

Dat bepaalde katholieken verschillen "in benadering" (wat een eufemisme om te zeggen dat ze de leer aan hun laars lappen) hebben ze louter aan zichzelf te danken. De leer van de Kerk is één en als katholiek hebben we die te volgen. Wie ervan afwijkt, is geen katholiek meer.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be