Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2021, 15:16   #81
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Mijn twee schoonbroers die in de gezondheidssector werken, zijn voor de tweede spuit gevaccineerd. Allebei in de 50. De ene heeft niet veel gemerkt, de andere 2 dagen in bed zonder kunnen op te staan Maar die had al covid gehad in april. Waar hij gewoon een stevige snotvalling aan overgehouden had.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 februari 2021 om 15:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2021, 15:39   #82
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als je een vaccin genomen hebt, dan heb je normaal gezien zowel B-geheugen cellen die anti-lichamen kunnen produceren, tijdelijk ook antilichamen, en T-geheugencellen die geactiveerd kunnen worden. Deze immuunreactie is er een tegen het specifieke stukje van het virus dat door het vaccin werd geleverd, en dus een kleiner spectrum heeft dan een echte besmetting, maar het is er toch.

Als je nu in contact komt met het echte virus dan zijn er twee mogelijkheden:

1) oftewel heb je nog genoeg neutralizerende antilichamen ronddrijven, die bovendien een sterke affiniteit hebben voor het virus in kwestie (dus geen ontduikende variant), opdat die enkele virusdeeltjes die U zouden infecteren, direct gebonden worden met die neutralizerende antilichamen, en dus zelfs de kans niet krijgen om een cel te infecteren.

2) oftewel is het bovenstaande niet het geval.

In het geval 1) is de kans vrij klein dat er nog verder iets gebeurt. Die paar virussen vol neutraliserende antilichamen gaan nadien vernietigd worden door macrofagen en zo, maar ik denk niet dat er veel kans is dat uw immuunsysteem daarvan wakker schiet. Het is met andere woorden "passieve bescherming" omdat er zoveel antilichamen ronddobberen in uw bloed dat die viruskes direct erdoor vol geraken. Ik ben niet zeker of dat in de slijmvliezen wel het geval zal zijn. Als dat het geval niet is, gaan we direct naar 2).

2) uw virus begint U te infecteren. Hierdoor gaan de klassieke onderdelen van uw immuunsysteem geactiveerd worden, komt er lokaal een onsteking, wordt alarm geslagen. Echter, er zullen nog wel antilichamen ronddrijven, die niet neutraliserend (of te weinig neutraliserend) zijn. Tegen dat het virus genoeg copieen van zichzelf heeft gemaakt en genoeg antilichamen op virussen vast zitten, gaan er daar wel enkele in uw lymfatisch systeem geraken. Daar zitten de geheugencellen te wachten, en die herkennen dat. Vanaf dat ogenblik gaan de B-cellen die geheugencellen waren, neutraliserende antilichamen beginnen aanmaken, gaan te T-geheugencellen zich beginnen vermenigvuldigen.

Maar uw dendritische cellen gaan ook anti-lichaam gebonden virussen opvangen, en die aan uw maagdelijke immuuncellen aanbieden (zoals bij een eerste infectie). Als dat andere immuunresponsen opwekt, dan "leert uw immuun systeem nu bij".

Met andere woorden, als uw immuunrespons door een hoog aantal neutralizerende antilichamen niet meer voldoende is om de binnenkomende viruskes allemaal te neutraliseren voor ze zelfs maar beginnen te infecteren dan:

A) krijg je een snelle geheugenrespons van het vaccinale geheugen
B) krijgt ge in parallel een bijleren alsof het een eerste infectie was
Aha, ja, ik begrijp het ongeveer. Maar als ik het goed heb dan maakt het vaccin enkel antistoffen aan, het activeert geen T-cellen of andere geheugen cellen. Vanaf dat de antistoffen op zijn is er geen bescherming meer en is het terug een volle infectie zonder kruisimmuniteit.

Zeg nu dat het vaccin voor 6 maanden bescherming zorgt via anti-stoffen dan wordt ik minstens 6 maanden ontzegt om een immuunreactie te kweken op een variant met kruisimmuniteit van m'n vorige infectie. Vaccins (zeker herhalende) sturen dat allemaal in de war, vooral omdat ze alleen maar anti-stoffen aanmaken voor zeer specifieke stukjes van het virus zonder T-cellen te activeren.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2021, 16:28   #83
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Aha, ja, ik begrijp het ongeveer. Maar als ik het goed heb dan maakt het vaccin enkel antistoffen aan, het activeert geen T-cellen of andere geheugen cellen.
In tegendeel. Een goed vaccin doet dat allemaal. Trouwens, om zelfs maar antistoffen aan te maken, moet je wel een cellulaire respons hebben. Het zijn immers geactiveerde B-cellen die die antistoffen aanmaken (en ook deels geheugencellen zullen worden). En B-cellen activeren maar als er ook T-cd4 cellen zijn die geactiveerd werden ; dan is er veel kans dat er ook T-cd8 cellen (die die besmette cellen doden) geactiveerd werden.

Nee, een vaccinale respons is "volledig". Het verschil (bij deze vaccins, niet bij klassieke vaccins) is dat deze vaccins enkel maar een volledige respons organiseren tegen het S proteine, omdat de rest van het virus er niet in zit.

Het potentiele probleem met *dit specifieke virus* (en dus niet in het algemeen) is dat uw immuunrespons soms op hol slaat. Dat gaat niet gebeuren zolang je heel veel neutraliserende antilichamen hebt, want dan IS er zelfs geen immuunrespons, en ben je beschermd.
Maar die antilichamen concentratie gaat afnemen (dat is zowel het geval bij natuurlijke als bij vaccinale immuniteit). Dat is niet erg zolang de geheugencellen aanwezig zijn, omdat die er altijd kunnen bijmaken *als ze geheractiveerd worden*. Echter, om dat te doen, moet een voldoende infectie uw immuunsysteem in gang steken. En het is daar dat het gevaar bestaat dat het op hol slaat.

Dat is de reden waarom ik niet onder de indruk ben van de prestaties van de vaccins op enkele maanden tijd: daar heb je nog bescherming door neutraliserende antilichamen. Waar ik mij meer zorgen over maak, is eens die titers gezakt zijn en/of er varianten komen waar die antilichamen niet meer volledig neutraliserend zijn, en het immuunsysteem terug getriggerd wordt.

Als het dan getriggerd wordt, gaat het dan op hol slaan of niet ?

En dat zal afhangen van de precieze immuniteit die opgewekt werd, hoe hard de T cellen zullen aanvallen, hoe de signalisatie zal verlopen, en zo voort.

En DAAR zijn de vaccins gewoon ANDERS dan de natuurlijke immuniteit, gewoon omdat ze andere geheugencellen hebben en zo.

Het kan goed zijn dat de immuniteit door vaccins VEILIGER is dan de natuurlijke. Maar het kan ook andersom zijn. Wat we tot hier toe weten of denken te weten is dat de natuurlijke immuniteit U geen te lelijke toeren lapt, toch tot hier toe. Hoe het met de vaccinale zal zijn, eens de antilichamen titers gezakt zullen zijn, weet niemand.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 februari 2021 om 16:35.
Oud 9 februari 2021, 17:43   #84
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn twee schoonbroers die in de gezondheidssector werken, zijn voor de tweede spuit gevaccineerd. Allebei in de 50. De ene heeft niet veel gemerkt, de andere 2 dagen in bed zonder kunnen op te staan Maar die had al covid gehad in april. Waar hij gewoon een stevige snotvalling aan overgehouden had.
Heel goed. Laat zien dat zijn lichaam flink aan het werk is.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2021, 18:35   #85
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oei.
Ge zoudt , wel ik zou het omgekeerde verwachten.
Mss is er toch iets waar van die vaccine - induced enhancement van zog. ziekteversterkende 'antistoffen' bij uw schoonbroer nr 2.

Laatst gewijzigd door stab : 9 februari 2021 om 18:37.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2021, 20:02   #86
edwinp
Banneling

Standaard

er zijn intussen een 350.000 mensen gevaccineerd, ruim voldoende om de angstpsychoses daarrond de kop in te drukken
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2021, 20:25   #87
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
er zijn intussen een 350.000 mensen gevaccineerd, ruim voldoende om de angstpsychoses daarrond de kop in te drukken
Ja - op voorwaarde dat je minstens een jaartje wacht om de resultaten bij die 350.000 mensen te zien.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2021, 20:26   #88
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wat slecht nieuws is.
Oud 9 februari 2021, 21:27   #89
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is wel een beetje onnozel he. Immunologie is een heel actief vakgebied. Maar het immuunsysteem is bijzonder complex. Men weet er veel over, maar men weet vooral dat het bijzonder complex is.
Het is niet omdat het gebied actief is dat men het begrijpt. Er is heel veel dat men niet weet, en er zijn heel veel dogmatische aannames.

Nieuwe inzichten geven aanwijzingen dat een depressie ontstaat op basis van darmflora en niet "in je hoofd" zoals mensen denken.

Heb je last van maagzuur? De arts geeft wel een maagzuurremmer.
Maar waarom is dat maagzuur daar? De PH in je hele lichaam zit tussen 7.35 en 7.45 maar in je maag zakt hij naar 2. Er wordt vermoed dat maagzuur deel uitmaakt van het immuunsysteem, en dat het kwalijke allergenen hoort uit te schakelen. Zoals bijvoorbeeld bij mensen met voedingsintoleranties.

Heb je pijn? De arts geeft wel een pijnstiller.
Maar wederom, de dieper gaande analyse en de vraag "waarom" blijven onbeantwoord. Om een pilletje te geven moet je niet gestudeerd hebben. Ze zouden op zijn minst al kunnen erkennen dat ze niet weten waarom een persoon klachten ervaart.

Al die vragen zijn mijn vakgebied. Ik erger me dan ook dood aan heel wat artsen

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 9 februari 2021 om 21:28.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2021, 22:36   #90
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Koenaard Depuydt's schermafbeelding

Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Van Covid is bewezen dat je er van kan sterven.
Geachte kroonvolgeling

Er is veel langer daadwerkelijk bewezen dat u van roken, drankmisbruik, overgewicht, verboden middelen, vervuiling, werken, wagengebruik,… en GRIEP kan sterven. Waarom bericht u nooit op ernstige wijze over het gevaar van de voornoemde zaken? Zou u toch erg vatbaar zijn voor de achterbakse en misleidende nieuwsberichtgeving?
Trouwens, bleef u vanwege het griepgevaar ook tijdens de voorbije jaren in uw kot?

Met smoelvod in de vuilnisbak gooiende groeten
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 00:14   #91
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Van zonnebanken is bewezen dat je er huidkanker van kan krijgen.

Van Covid is bewezen dat je er van kan sterven.

Dat je van het vaccin onvruchtbaar wordt is een gerucht.
Van vlug ontwikkelde griep vaccins hebben kinderen kans op narcolepsie en de behandeling kan gevolgen hebben voor zwangerschappen, het is omweg maar elk vaccin heeft z'n gevaren. Als je jong bent is vaccinatie tegen covid een nutteloos risico omdat het voordeel enkel wat uitstel is.

https://nos.nl/artikel/2251454-infor...rgehouden.html
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 05:12   #92
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, het punt was natuurlijk dat hij meer comfort verloren heeft door dat vaccin dan door corona zelf.
Oud 10 februari 2021, 05:15   #93
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Oei.
Ge zoudt , wel ik zou het omgekeerde verwachten.
Mss is er toch iets waar van die vaccine - induced enhancement van zog. ziekteversterkende 'antistoffen' bij uw schoonbroer nr 2.
Nee, dat zou hij merken bij een echte infectie. Hier heeft hij waarschijnlijk met de eerste spuit een serieuze boost gegeven aan de immuniteit die hij al had, en de tweede spuit was voor het lichaam een (verkeerd) signaal van zware infectie en heeft dus alle hens aan dek laten komen. Voor niks.

Het is daarom dat het eigenaardig is om mensen die covid gehad hebben op dezelfde manier te behandelen als anderen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 februari 2021 om 05:15.
Oud 10 februari 2021, 14:50   #94
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2 dagen het bed niet uitkunnen om een EVENTUELE snotvalling te vermijden.

Aangezien zijn eerste besmetting mild was, is het hoogst uitzonderlijk dat een tweede besmetting wel hevig zou worden.
Oud 10 februari 2021, 15:28   #95
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
2 dagen het bed niet uitkunnen om een EVENTUELE snotvalling te vermijden.

Aangezien zijn eerste besmetting mild was, is het hoogst uitzonderlijk dat een tweede besmetting wel hevig zou worden.
Inderdaad, ik herinner mij dat hij gewoon blijven werken is in maart. Hij heeft gewoon aan zijn personeel gezegd (hij is directeur generaal van een keten van WZC voor gehandicapten) van niet in zijn bureau te komen en aan de deur te blijven als ze hem moesten spreken Hij had wat koorts, voelde zich wat mottig, maar dat was het ook.

Hij had nadien antilichamen, bij twee opeenvolgende testen, een in juli en een in september.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 februari 2021 om 15:29.
Oud 10 februari 2021, 16:10   #96
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk vaccin was het ?

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 16:16   #97
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Verwacht je nu dat die jonge dames de bijsluiters consulteren ?
Natuurlijk. Dat maakt deel uit van hun opleiding.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 10 februari 2021 om 16:17.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 16:18   #98
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, het punt was natuurlijk dat hij meer comfort verloren heeft door dat vaccin dan door corona zelf.
Tijdelijk.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 16:29   #99
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

blij dat de schandpaal terug is!
Oud 10 februari 2021, 16:35   #100
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Welk vaccin was het ?
Pfizer.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be