Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2021, 06:51   #81
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Hoe een individueel persoon met alcohol of andere drugs omgaat is geen maatstaf. De maatstaf is de maatschappelijke overlast.
Als je jaarlijks honderd keer meer overlast hebt met alcohol dan met wiet, dan lijkt het mij maar logisch dat we de minimumleeftijd voor alcohol opdrijven naar 21 jaar.
Kan ik alcoholist vervangen door moslim in je redenering?
Oud 12 november 2021, 07:12   #82
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Kan ik alcoholist vervangen door moslim in je redenering?
Neen dat kunt u niet, u kunt dat enkel bij uw eigen redenering doen.
Het gaat evenmin over een alcoholist maar over het feit dat nog veel jongeren alcohol met de paplepel meekrijgen en ongelimiteerde toegang tot alcohol hebben.
Dat staat in een schril contrast tegenover het huidige dictatuur om de zorg maar niet te overbelasten.
Oud 12 november 2021, 07:46   #83
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De jeugd drinkt bijzonder weinig alcohol.
Daar heb ik anders nog maar heel weinig van gemerkt. Volgens cijfers zou het alcohol gebruik zich de laatste jaren hebben gestabiliseerd. Maar dat er bijzonder weinig wordt gebruikt lijkt me zeer relatief.
Hangt er ook vanaf wat je bedoelt met jeugd ? Is dat een 14 jarige of een 20 jarige ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2021, 07:50   #84
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ne bak pils. Da's 6L. Reken een deftige pils aan 6% alcohol.

8 pinten op een uur is goed doordrinken. 2 liter bier. Da's 0,12L alcohol.
Komt eigenlijk neer op 1 pint wodka of soortgelijke. Mensen die dat in 1 keer binnengieten zijn ferm fout bezig.

Langs de andere kant, ne volledige bak normale pintjes op 8u , met echte lichamelijke arbeid, dat zou bij een volwassen man nog niet eens positief blazen zijn.
Waar we nu toch allemaal mee bezig zijn. Ik kan me niet voorstellen dat mijn peter of grootvader daar ooit heeft bij stilgestaan ....Die mensen leefden hun leven.

Ik denk er soms met veel weemoed aan terug aan die 'andere tijden'
Oud 12 november 2021, 08:08   #85
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Het gaat evenmin over een alcoholist maar over het feit dat nog veel jongeren alcohol met de paplepel meekrijgen en ongelimiteerde toegang tot alcohol hebben.
Dat staat in een schril contrast tegenover het huidige dictatuur om de zorg maar niet te overbelasten.
Grappig feitje. Een belangrijk deel van onze jongeren zijn niet langer "oude Belgen".

Van die grote hoop is de hoofdmoot moslim. En die mogen geen alcohol drinken van hun almachtige vriend.

Of er loopt een hoop hypocrieten bij, of onze paar ouwe Belgische jongeren moeten nogal zuipen.

Ook is die ongelimiteerde toegang tot alcohol met een korrel zout te nemen. Ge moet het al kunnen betalen, en er zijn nog steeds ouders/handelaars/horecapersoneel die hun deel van de verantwoordelijkheid opnemen. Ge wil niet weten hoeveel gezever een handelaar of horeca uitbater kan krijgen als die een te jonge persoon alcoholische dranken verkoopt.

Laatst gewijzigd door maddox : 12 november 2021 om 08:13.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2021, 08:12   #86
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Waar we nu toch allemaal mee bezig zijn. Ik kan me niet voorstellen dat mijn peter of grootvader daar ooit heeft bij stilgestaan ....Die mensen leefden hun leven.
Die leefden en werkten in de tijd dat een bak pintjes pp op een werkdag niet abnormaal was.
Citaat:
Die andere tijden zijn nog niet zo lang geleden. Toen ik begon te werken (klinkt alsof ik bejaard ben), was het niet abnormaal een bak jupi of maes in de bestelwagen te hebben, om op de werf af en toe eens eentje leeg te tutteren. Het was wel geen bak de man. Maar ik weet wel, als ik dienstplichtige had geweest in die periode, ik niet als een onbeschonken blad zou binnengekomen zijn.
Oud 12 november 2021, 08:47   #87
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grappig feitje. Een belangrijk deel van onze jongeren zijn niet langer "oude Belgen".

Van die grote hoop is de hoofdmoot moslim. En die mogen geen alcohol drinken van hun almachtige vriend.

Of er loopt een hoop hypocrieten bij, of onze paar ouwe Belgische jongeren moeten nogal zuipen.

Ook is die ongelimiteerde toegang tot alcohol met een korrel zout te nemen. Ge moet het al kunnen betalen, en er zijn nog steeds ouders/handelaars/horecapersoneel die hun deel van de verantwoordelijkheid opnemen. Ge wil niet weten hoeveel gezever een handelaar of horeca uitbater kan krijgen als die een te jonge persoon alcoholische dranken verkoopt.
Ik snap niet wat iemands geloof met het serveren van drugs aan minderjarigen heeft te maken?
Maar het is werkelijk gemakkelijk aan alcohol te geraken. Er is wel een tijdje streng opgetreden tegen nachtwinkels, maar eigenlijk zijn we weer bij af. Wij hebben onlangs nog een sterk voorbeeld ervaren van pubers die alcohol dronken en dat gewoon zelf aankochten.

We kunnen niet alles tegelijk hebben. Vroeger is niet meer vandaag. We zien de psychische problemen bij jongeren pieken dat het geen naam heeft. Dat zij dan nog in het nachtleven aan alcohol geraken en extra kwetsbaar zijn zou ons een beetje mogen verontrusten. Het is een sluipend gif waar zelfs meeste 18 jarigen beter afblijven. Het menselijke lichaam is pas volgroeid tussen 18 en 24 jaar. De minimumleeftijd zou dus daartussen moeten liggen.
Oud 12 november 2021, 08:53   #88
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Die andere tijden zijn nog niet zo lang geleden.
Inderdaad. Als prille zestiger heb ik niet zelden de indruk ik ooit op een andere planeet heb geleefd.

Heb toch de indruk dat er meer leute en plezier werd gemaakt vroeger. Zeer zeker een minder zorgeloze tijd zowel voor ouderen als voor jongeren. Uiteraard moet men kunnen vergelijken om dit te beseffen.

Niet zelden vertrouwen jonge mensen me nu toe in wat een gelukzalige tijd wij hebben mogen leven. Als ik hier of daar vertel al hetgeen wij ons nog konden permitteren .....die vrijheid en blijheid is nu niet meer voor te stellen.

Uiteraard waren er ook minder positieve kanten maar iemand drukte het ooit uit als volgt :

FC Vroeger tegen FC Vandaag = 5-1

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 november 2021 om 08:55.
Oud 12 november 2021, 16:09   #89
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel bizarre hersenkronkels. Je bent je bewust van de heel erge consequenties die Alcohol teweegbrengt maar bent beducht om een prutsdrugske dat niet meer is dan wat gedroogd gras te gedogen.

T'ja het is alsof iemand met een legale kalashnikov die zich bewust is van de consequenties van dat wapen beducht zou zijn om een katapult te gedogen

#34 terwijl die prutsdrugskes gewoon wat gedroogd gras zijn,
Doe eens een concreet en haalbaar voorstel om al de actuele wettelijke beperkingen van alcohol-gebruik en -misbruik te verbeteren of aan te vullen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2021, 16:14   #90
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Daar ben ik nog niet zo zeker van.
De Wet Van De Velde, die in mijn jonge tijd in elk café verplicht uithing, dateert van - als mijn geheugen mij niet in de steek laat - 1919.

Die wet is daar destijds niet zomaar uit de hemel komen vallen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 12 november 2021, 17:39   #91
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar ben ik nog niet zo zeker van.
De Wet Van De Velde, die in mijn jonge tijd in elk café verplicht uithing, dateert van - als mijn geheugen mij niet in de steek laat - 1919.

Die wet is daar destijds niet zomaar uit de hemel komen vallen.
Ja ik ken ze nog die wet die daar uithing.

God ziet U hier vloekt men niet. Die bedoel je

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 november 2021 om 17:47.
Oud 12 november 2021, 17:45   #92
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doe eens een concreet en haalbaar voorstel om al de actuele wettelijke beperkingen van alcohol-gebruik en -misbruik te verbeteren of aan te vullen.
Graag.
Stop de reclame er rond en haal het uit het commerciële circuit. Een verbod om evenementen er rond te organiseren (bierfeesten en wijnproeverijen) en stop met het geven ven prijzen en diploma's aan alcohol boeren. Ook een verbod rond sponsoring door Alcohol bedrijven. En aan de media vragen met op te houden het goedje te verheerlijken. Stop met het sympathiseren met de paters trappisten.

Eigenlijk beetje de weg die we zijn ingeslagen met tabak.

Voor de rest ben ik voor 100 % tegen een verbod integendeel want vergis je niet ik ben een liefhebber.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 november 2021 om 17:46.
Oud 12 november 2021, 18:04   #93
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Even terug on topic. De dood van die student was meerdere dagen een hoofdtopic in het nieuws. Tot de dag dat men aan de autopsie zou beginnen om de doodsoorzaak vast te stellen.
Da's nu al bijna 2 weken geleden, en sindsdien hebben we niks meer gehoord. Is de autopsie gebeurd ? Wat was de conclusie ? Boeit blijkbaar niemand meer.
Oud 12 november 2021, 19:28   #94
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Even terug on topic. De dood van die student was meerdere dagen een hoofdtopic in het nieuws. Tot de dag dat men aan de autopsie zou beginnen om de doodsoorzaak vast te stellen.
Da's nu al bijna 2 weken geleden, en sindsdien hebben we niks meer gehoord. Is de autopsie gebeurd ? Wat was de conclusie ? Boeit blijkbaar niemand meer.
Alles is maar zo belangrijk dan de aandacht die de media er aan besteed.
Oud 12 november 2021, 19:56   #95
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Graag.
Stop de reclame er rond en haal het uit het commerciële circuit. Een verbod om evenementen er rond te organiseren (bierfeesten en wijnproeverijen) en stop met het geven ven prijzen en diploma's aan alcohol boeren. Ook een verbod rond sponsoring door Alcohol bedrijven. En aan de media vragen met op te houden het goedje te verheerlijken. Stop met het sympathiseren met de paters trappisten.

Eigenlijk beetje de weg die we zijn ingeslagen met tabak.

Voor de rest ben ik voor 100 % tegen een verbod integendeel want vergis je niet ik ben een liefhebber.
En gelijk in Stockholm, geen alcoholische dranken boven een paar procent in winkels of supermarkten. Enkel in een door de staat uitgebaatte keten (systembollaget ginder).
Misschien dat probleemgedrag wat sneller zou opvallen ook dan.
Een glas wijn gaan drinken of zo komt al snel boven de €12.
Een IJsland preventiemodel zal misschien moeilijk te realiseren zijn hier

Het blijven drugs uiteindelijk.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 12 november 2021 om 19:58.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2021, 20:12   #96
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Vlamingen houden van hun pint of wijn.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 november 2021 om 20:25.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2021, 07:08   #97
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik noteer: als een minderheid van alcoholgebruikers last veroorzaken mag ik alle alcoholgebruikers straffen, maar als als een minderheid van moslims last veroorzaken, mag dat niet van jou.

Dat klinkt verdacht gelijk hypocrisie.
Oud 13 november 2021, 07:40   #98
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Vlamingen houden van hun pint of wijn.
Lijkt me nogal evident als je ziet wat hier wordt afgezopen (niet alleen hier).

Maar anderzijds lijken die ook wel te houden van wat ander spul als je ziet hoeveel kilo's er daarvan worden verscheept

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 november 2021 om 07:41.
Oud 13 november 2021, 18:11   #99
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Graag.
Stop de reclame er rond en haal het uit het commerciële circuit.
...
Watte?
Mijn Duvel of mijn Omer gebrouwd door een overheidsbrouwer?

G'hebt chance dat ik hier niet gewapend ben.

Oud 15 november 2021, 05:36   #100
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik noteer: als een minderheid van alcoholgebruikers last veroorzaken mag ik alle alcoholgebruikers straffen, maar als als een minderheid van moslims last veroorzaken, mag dat niet van jou.

Dat klinkt verdacht gelijk hypocrisie.
Begrijpend lezen is lager onderwijs.
Ik heb dat nergens beweerd.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be