Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2023, 14:25   #81
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Dat is "un fait accompli" zelfs. En het westen is bij monde van dement kieken biden niet in staat daar ook maar 1 ding aan te doen, buiten liegen, censureren, en propaganderen.

Let wel, dit is géén waarde-oordeel. Dit is een gewone vaststelling van feiten.
'Het westen' (in feite de VS) zoekt juist een bipolaire wereld nu de hegemonie verloren aan het gaan is.. Ze pogen landen te verplichten te kiezen. En daarvoor worden de grofste middelen ingezet. Niet enkel afpersing.

Maar ik denk dat dit een verliezende strategie is. De zoveelste boemerang. Herinner u hoe men Rusland economisch ging ten gronde richten. Daarvan overtuigde men de Duitsers. Dat was ook een boemerang. De VS lacht er zich een breuk mee. Wat een slag sloegen ze ten koste van Europa.

Voorlopig.

Laatst gewijzigd door Bach : 27 februari 2023 om 14:26.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 14:29   #82
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
"In de VS is eveneens een eerder 'oorlogszuchtige' élite aan de macht, maar die wordt - in tegenstelling tot de Chinese - nog enigszins geremd door 'behoedzame bondgenoten', 'publieke opinies' en 'verkiezingen' en zo."

Excuseer?

De USA hebben onder het bewind van nagenoeg elke president al ergens ter wereld een oorlogje gaan voeren. Als er nu een natie is die constant op oorlogspad is, dan is het wel de USA.
Trump begin geen nieuwe oorlog en hij is er fier op. Hij erfde er wel verschillende grstaadr door Nobelprijs winnaar voor de vrede Obama. De prijs heeft afgedaan voor mij. Gedurende heel hun geschiedenis is de VS niet meer dan een decennium zonder oorlog geweest. Het is hun leven lief. Ze zijn de oorlogsnatie van deze tijd. Bij uitstek. Er dient geen oorlogsnatie te zijn. Er dient niet verdient te worden aan oorlogen door een militair industrieel media complex.

Dylan geeft er een scherpe song over gemaaktbin 1963. Er is nog niets veranderd sindsdien.

https://m.youtube.com/watch?v=JEmI_FT4YHU

Zonder de VS inmenging was het nu geen oorlog in Europa. Dat is mijn overtuiging.

Laatst gewijzigd door Bach : 27 februari 2023 om 14:33.
Oud 27 februari 2023, 14:33   #83
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
'Het westen' (in feite de VS) zoekt juist een bipolaire wereld nu de hegemonie verloren aan het gaan is.. Ze pogen landen te verplichten te kiezen. En daarvoor worden de grofste middelen ingezet. Niet enkel afpersing.

Maar ik denk dat dit een verliezende strategie is. De zoveelste boemerang. Herinner u hoe men Rusland economisch ging ten gronde richten. Daarvan overtuigde men de Duitsers. Dat was ook een boemerang. De VS lacht er zich een breuk mee. Wat een slag sloegen ze ten koste van Europa.

Voorlopig.
Interessant. Dat zou dan wel betekenen dat ze ("het westen/de VS") het feit dat ze niet bij machte zijn hun hegemonie stand te doen houden, moeten erkennen.
En ik vrees dat in de geopolitiek er dan niet gekozen wordt voor de zwakker kant.
Dus ik meen eerder dat zij géén concurrentie zullen dulden, ook al betekent dat hun eigen ondergang.
Oud 27 februari 2023, 14:35   #84
gunter5148

Standaard

Citaat:
Trump begin geen nieuwe oorlog en hij is er fier op. Hij erfde er wel verschillende grstaadr door Nobelprijs winnaar voor de vrede Obama. De prijs heeft afgedaan voor mij. Gedurende heel hun geschiedenis is de VS niet meer dan een decennium zonder oorlog geweest. Het is hun leven lief. Ze zijn de oorlogsnatie van deze tijd. Bij uitstek. Er dient geen oorlogsnatie te zijn. Er dient niet verdient te worden aan oorlogen door een militair industrieel media complex.

Dylan geeft er een scherpe song over gemaaktbin 1963. Er is nog niets veranderd sindsdien.

https://m.youtube.com/watch?v=JEmI_FT4YHU

Zonder de VS inmenging was het nu geen oorlog in Europa. Dat is mijn overtuiging.
Rome was niet anders. En de decadentie en corruptie die haar val vooraf ging, zien we nu opnieuw.
Zie mijn andere draad "barbaren aan de poort."
De hegemon is aan het strijden om te overleven, en het ontziet daarbij niets of niemand.
Oud 27 februari 2023, 14:38   #85
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessant. Dat zou dan wel betekenen dat ze ("het westen/de VS") het feit dat ze niet bij machte zijn hun hegemonie stand te doen houden, moeten erkennen.
En ik vrees dat in de geopolitiek er dan niet gekozen wordt voor de zwakker kant.
Dus ik meen eerder dat zij géén concurrentie zullen dulden, ook al betekent dat hun eigen ondergang.
Vandaar dat de bank elite Oekraïne ziet als essentieel voor het imperium. De Oekraïeners kunnen hen gestolen worden. Het gaat om impressies. De indruk zwak over te komen heeft een domino effect in een imperium gebaseerd op lokale oligarchen, vazallen, terwijl de bevolking het moet doen deplorabele toestanden. Dit imperium zorgt slecht voor zijn mensen. Het is gebaseerd op elites. Dat is een kaartenhuisje als je niet sterk overkomt.

In ieder geval dat is de vrees van degenen die je niet mag vernoemen.

Maar ze vergissen zich met hun harde hand. Ze zetten zichzelf op voor implosie. Te beginnen in het zuiden.

Niet voor niets dat "open Society" (lol) Soros staat te roepen voor regime change in Indië. En Soros is niet om mee te lachen. Dat is meer dan zomaar een oligarch. Die is bijna als een staat op zich aanwezig op een oorlogsconferentie, in München bv.

Heimwee naar de controle van koloniale tijden gaat aan de afgang vooraf.

Laatst gewijzigd door Bach : 27 februari 2023 om 14:45.
Oud 27 februari 2023, 14:51   #86
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"In de VS is eveneens een eerder 'oorlogszuchtige' élite aan de macht, maar die wordt - in tegenstelling tot de Chinese - nog enigszins geremd door 'behoedzame bondgenoten', 'publieke opinies' en 'verkiezingen' en zo."

Excuseer?

De USA hebben onder het bewind van nagenoeg elke president al ergens ter wereld een oorlogje gaan voeren. Als er nu een natie is die constant op oorlogspad is, dan is het wel de USA.

Ik ben er 100% zeker van dat de al bij al vrij machtige 'haviken' in de VS véél verder wilden/willen gaan dan dat.

Uiteraard kan ik mij altijd vergissen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 14:54   #87
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat om een specifieke natie die een imperium heeft opgebouwd dat lijkt op een systeem van onderdrukking. Of bedoelt u dat dat een westerse waarde is?
Dat is een universele waarde. Zij of wij. Overal. Altijd. Iedereen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 14:56   #88
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen doet dat. De Romeinen, de Mongolen, de Egyptenaren, de Grieken, de Azteken, de Chinezen, de Turken, ....

Dat is universeel.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 15:14   #89
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voor u is 'afmaken' een waarde. Ik denk niet dat die logica te extrapoleren is naar de westerse wereld of het universum.

Moest de aarde een petri dish zijn gebaseerd op uw waarden zou dat vrij vlug uitgestorven zijn, logischerwijze.

Wie weet zijn we wel een petri dish van een of andere entiteit.

Laatst gewijzigd door Bach : 27 februari 2023 om 15:27.
Oud 27 februari 2023, 15:20   #90
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Over waarden gesproken. Het westen poogt haar bipolaire wereld op te bouwen rond een waardendiscours. Denk aan het vage 'rules based order' en het 'democratiën' tegenover 'autocratiën' argument. Iets dat vrij algemeen aanvaard wordt in het westen als overeenkomstig de realiteit en de vermoede prioriteiten in de wereld (een vergissing mijns inziens, maar dat vergt een hele discussie).

Wat ik hier wil zeggen daaromtrend is dat Putin in zijn meest recente toespraak er ook een ideologisch conflict van maakt, maar dan eerder een van traditionele waarden tegenover decadente westerse waarden. En ik zou niet zomaar durven beweren dat dat discours minder zal resoneren in de wereld dan het westerse discours dat uiteindelijk in de praktijk van het gedrag van dat zogenaamde 'westen' toont een illusie te zijn.

Laatst gewijzigd door Bach : 27 februari 2023 om 15:25.
Oud 27 februari 2023, 16:37   #91
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over waarden gesproken. Het westen poogt haar bipolaire wereld op te bouwen rond een waardendiscours. Denk aan het vage 'rules based order' en het 'democratiën' tegenover 'autocratiën' argument. Iets dat vrij algemeen aanvaard wordt in het westen als overeenkomstig de realiteit en de vermoede prioriteiten in de wereld (een vergissing mijns inziens, maar dat vergt een hele discussie).

Wat ik hier wil zeggen daaromtrent is dat Putin in zijn meest recente toespraak er ook een ideologisch conflict van maakt, maar dan eerder een van traditionele waarden tegenover decadente westerse waarden. En ik zou niet zomaar durven beweren dat dat discours minder zal resoneren in de wereld dan het westerse discours dat uiteindelijk in de praktijk van het gedrag van dat zogenaamde 'westen' toont een illusie te zijn.

Als vrij voorzichtige aanhanger van 'decadente westerse waarden' als daar zijn 'burgerrechten', 'democratie', 'rechtsstaat', 'scheiding der machten', 'vrijheid van meningsuiting', 'vrijheid van onderzoek', 'vrijheid van vereniging', ...

en in mijn hoedanigheid van kritisch én politiek-correct lid van "de LGBTQ+-gemeenschap" - dus niet van de 'woke'-bende! - verkies ik uiteraard dat Putin (en véle anderen met hem) hun 'traditionele waarden' voor zichzélf houden, VOORAL als die 'traditionele waarden' a.h.w. dwingen tot 'martelaarschap' of een 'speciale militaire operatie'.

Dat ik ter verdediging & vrijwaring van hogervermelde 'decadente waarden' tot nu toe op NIEMAND ANDERS beroep kon/kan doen dan het vermaledijde Westen bedroeft mij ergens wel.

Oud 27 februari 2023, 16:38   #92
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen doet dat. De Romeinen, de Mongolen, de Egyptenaren, de Grieken, de Azteken, de Chinezen, de Turken, ....

Dat is universeel.
Fijn om lezen dat onze machthebbers nog geen zak geëvolueerd zijn in vergelijking met 2000 jaar geleden.
Oud 27 februari 2023, 17:29   #93
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als vrij voorzichtige aanhanger van 'decadente westerse waarden' als daar zijn 'burgerrechten', 'democratie', 'rechtsstaat', 'scheiding der machten', 'vrijheid van meningsuiting', 'vrijheid van onderzoek', 'vrijheid van vereniging', ...

en in mijn hoedanigheid van kritisch én politiek-correct lid van "de LGBTQ+-gemeenschap" - dus niet van de 'woke'-bende! - verkies ik uiteraard dat Putin (en véle anderen met hem) hun 'traditionele waarden' voor zichzélf houden, VOORAL als die 'traditionele waarden' a.h.w. dwingen tot 'martelaarschap' of een 'speciale militaire operatie'.

Dat ik ter verdediging & vrijwaring van hogervermelde 'decadente waarden' tot nu toe op NIEMAND ANDERS beroep kon/kan doen dan het vermaledijde Westen bedroeft mij ergens wel.
'burgerrechten', 'democratie', 'rechtsstaat', 'scheiding der machten', 'vrijheid van meningsuiting', 'vrijheid van onderzoek', 'vrijheid van vereniging', ...

Laat dat nu net het probleem zijn. Die rechten worden des te meer en des te harder vertrappeld, met elke passerende dag. Of bent U "de maatregelen" al vergeten???

We hebben verdorie ne rijke, rare zuid-afrikaan nodig om met de neus op de feiten te worden gedrukt.
Oud 27 februari 2023, 17:31   #94
gunter5148

Standaard

Citaat:
Dan wordt het hoge tijd voor iets anders.
Oud 27 februari 2023, 18:05   #95
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan wordt het hoge tijd voor iets anders.
Informatie reist de wereld rond aan een snelheid van 300.000 kilometer per seconde. De omtrek van de aarde is 40.000 kilometer.

Voor wie iets anders vraagt is dat al heel wat.
Oud 27 februari 2023, 18:15   #96
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'burgerrechten', 'democratie', 'rechtsstaat', 'scheiding der machten', 'vrijheid van meningsuiting', 'vrijheid van onderzoek', 'vrijheid van vereniging', ...

Laat dat nu net het probleem zijn. Die rechten worden des te meer en des te harder vertrappeld, met elke passerende dag. Of bent U "de maatregelen" al vergeten???

We hebben verdorie ne rijke, rare zuid-afrikaan nodig om met de neus op de feiten te worden gedrukt.
Uiteraard ben ik 'de maatregelen' nog niet vergeten, en ik besef maar al te goed hoezeer mijn 'rechten' in gevaar zijn.

Wellicht zal ik binnen afzienbare tijd op helemaal niemand meer kunnen rekenen om ze te helpen verdedigen.

Oud 27 februari 2023, 20:00   #97
Walvader
Parlementslid

Standaard

Hier en daar lijkt dat plan deugdelijk. De enige reden van dit plan is Oekraïne naar de onderhandelingstafel te brengen zodat 1. Poetin tijd krijgt en 2. Het Oekraïnse offensief er niet of laat komt.
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 22:01   #98
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

zoals perfect verwacht ook oputin schiet de chineesjes af
wat dacht je puntje 1 is onverteerbaar, officieel vind hij de tijd nog niet rijp jajaj

https://www.businessinsider.com/russ...true&r=US&IR=T
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 22:24   #99
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
zoals perfect verwacht ook oputin schiet de chineesjes af
wat dacht je puntje 1 is onverteerbaar, officieel vind hij de tijd nog niet rijp jajaj

https://www.businessinsider.com/russ...true&r=US&IR=T
Elke poging om een wig te drijven tussen Rusland en China is tot mislukking gedoemd.
Oud 27 februari 2023, 22:35   #100
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is uitzonderlijk en verdient aandacht. Het klinkt als een betoog van een openbaar aanklager tegen een internationaal crimineel. China houdt geen blad voor de mond en elk van de duizelingwekkende hoeveelheid aangehaalde misdaden van het imperium is onbetwistbaar.
Inderdaad. Wat het Chinese Min BuZ online zet is er niet naast. Vermoedelijk betekent het tevens de eerste indicatie van een ernstige koerswijziging.
US Hegemony and Its Perils
20 feb 2023
Contents

Introduction

I. Political Hegemony—Throwing Its Weight Around

II. Military Hegemony—Wanton Use of Force?

III. Economic Hegemony—Looting and Exploitation

IV. Technological Hegemony—Monopoly and Suppression

V. Cultural Hegemony—Spreading False Narratives

Conclusion
De introductie:
Introduction

Since becoming the world's most powerful country after the two world wars
and the Cold War, the United States has acted more boldly to interfere in the
internal affairs of other countries, pursue, maintain and abuse hegemony,
advance subversion and infiltration, and willfully wage wars, bringing harm to
the international community.

The United States has developed a hegemonic playbook to stage "color
revolutions," instigate regional disputes, and even directly launch wars under
the guise of promoting democracy, freedom and human rights. Clinging to
the Cold War mentality, the United States has ramped up bloc politics and
stoked conflict and confrontation. It has overstretched the concept of
national security, abused export controls and forced unilateral sanctions upon
others. It has taken a selective approach to international law and rules,
utilizing or discarding them as it sees fit, and has sought to impose rules that
serve its own interests in the name of upholding a "rules-based international
order."

This report, by presenting the relevant facts, seeks to expose the U.S. abuse
of hegemony in the political, military, economic, financial, technological and
cultural fields, and to draw greater international attention to the perils of the
U.S. practices to world peace and stability and the well-being of all peoples.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be