Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2023, 14:32   #81
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
In het kader van vrouwendag stel ik dan ook voor het quotum van vrouwen in de gevangenis op te trekken naar 50 %
Neen, mannen afknallen tot we aan 50% zitten.
Oud 8 maart 2023, 14:33   #82
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Tsja, uit onze gevangenisstatistieken is het duidelijk dat mannen extreem gevaarlijk zijn. Bij verkeerscontroles direkt afknallen!
Denk je dat dat een reactie zou teweegbrengen zoals "woke" waarbij men wil dat er meer vrouwen afgelapt worden aan 't stuur ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 14:33   #83
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarvoor moet je meer vrouwen afknallen, he, niet meer mannen.

Zoals ze in de USA vinden dat er meer blanken moeten afgelapt worden door de politie he.
Oud 8 maart 2023, 14:36   #84
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zolang we aan een 50 50 verhouding komen , anything goes (als er van elks 1 overschiet is dat ook 50 % )
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 16:27   #85
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Och...op Jamaica riepen de kinderen naar ons "hey Whitey!" we hebben daar nooit verontwaardigd over geweest. Ook niet als de negers van dienst kwijlend "what a body" zeiden als die van ons aan het zwembad in haar badpak of bikini liep te paraderen...
Dat in het Engels men het over “whites” heeft is eigenlijk normaal omdat een equivalent voor “blank” bij mijn weten in het Engels niet bestaat. Er is wel een ander woord dat soms opduikt wanneer men het over blanken heeft en dat is “caucasian”.
Oud 8 maart 2023, 16:35   #86
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat in het Engels men het over “whites” heeft is eigenlijk normaal omdat een equivalent voor “blank” bij mijn weten in het Engels niet bestaat. Er is wel een ander woord dat soms opduikt wanneer men het over blanken heeft en dat is “caucasian”.
Whitey wordt ook denigrerend gebruikt maar wie geeft een fuck…
Oud 8 maart 2023, 16:55   #87
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Whitey wordt ook denigrerend gebruikt maar wie geeft een fuck…
Een beetje gelijk "bleekscheet"...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 17:27   #88
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Blank betekent ook letterlijk 'wit', maar in het Nederlands denkt men er meteen een rozig tintje bij. Denk aan hoe in het Engels het dier de Germaanse term en diens vlees de Normando-Franse term kreeg. Meedoen aan die woke-gevoeligheid om ons obligaat 'wit' te noemen, omdat blank te edel zou zijn en 'neger' te denigrerend (haha) doe ik niet aan mee. Ik noem mezelf lekker blank, al praat ik zelden over huidskleuren gezien dat ook een woke-hobby is; racisme met een ander sausje met zogezegd goede bedoelingen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 maart 2023 om 17:29.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 17:59   #89
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Woke is gewoon van begin tot einde complottheorie en fake wetenschap. Natuurlijk ga je geen compleet van de pot gerukt theorieën aan kinderen leren. Er vindt wel wat meer plaats dan dik vervangen door enorm. Als rechts in de VS de wokewaanzin vervangt door enkel nog religieuze waanzin dan kan men dat aanklagen maar dat is niet het geval. Wat wokes doen is wat de katholieken vroeger deden en wat de madrassa's in de moslimwereld doen. Kinderen brainwashen met onwaarheid en waanzin. Je zou ook niet aanvaarden dan men plots enkel nog de koran en afgeleiden gaat gebruiken in het onderwijs. Je kan die woke boeken dus maar beter verbieden. Er bestaat geen wit patriarchaat dat de wereld leidt, mannen en vrouwen verschillen en je kan niet zomaar je geslacht kiezen en veranderen, alle ellende in de wereld ligt niet aan het kolonialisme en dat kolonialisme leeft niet voort in een neokolonialisme, nieuwkomers in het westen worden niet institutioneel of structureel gediscrimineerd, dik zijn is niet gezond, niet alle blanken zijn geprivilegieerd en alle POC's onderdrukt, ... .

Als je Gramsci, Foucault, hooks, Butler, ... leest blijkt maar al te goed wat ze willen en waar ze voor staan: alle traditionele sociale banden vernietigen en de mens atomiseren omdat ze geloven dat gezin tot nationalisme leidt en nationalisme tot oorlog, omdat ze geloven dat die traditionele banden de klassenstrijd onmogelijk maken, omdat ze geloven dat je als vrouw nooit vrij kan zijn zolang het gezin bestaat. Maar dat is bullshit natuurlijk. De wokes gebruiken die big lie techniek jij benoemt om hun waanzin door te drukken en het lukt hen overal: aan de universiteiten, in de politiek en omgeving, in de media, in het cultuurwezen en in het bedrijfsleven. Overal zie de de woketermen opduiken, termen die op het eerste zicht onschuldig lijken maar die van hun normale betekenis zijn ontdaan en dikwijls net het tegenovergestelde betekenen en wensen te bewerkstelligen. Men is tegen discriminatie maar wat men eigenlijk wil is discrimineren, men zegt te willen dekoloniseren maar wat echt gebeurt is koloniseren, men zegt voor diversiteit te zijn maar sluit iedereen uit die anders denkt en ga zo maar door.
Zit jij hier nu te faken dat jij die gasten hun boeken zou lezen????

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 18:09   #90
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De origine van het begrip woke komt uit de zwarte gemeenschap (uit een lied dacht ik) en betekent letterlijk ‘wees wakker’ en laat je niet doen.
...
Letterlijk?
Woke betekent letterlijk:
- verb: past simple of wake
- adjective: aware, especially of social problems such as racism and inequality .

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 8 maart 2023, 18:51   #91
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Letterlijk?
- adjective: aware, especially of social problems such as racism and inequality .
https://www.vox.com/culture/21437879...on-controversy

Citaat:
Before 2014, the call to “stay woke” was, for many people, unheard of. The idea behind it was common within Black communities at that point — the notion that staying “woke” and alert to the deceptions of other people was a basic survival tactic. But in 2014, following the police killing of Michael Brown in Ferguson, Missouri, “stay woke” suddenly became the cautionary watchword of Black Lives Matter activists on the streets, used in a chilling and specific context: keeping watch for police brutality and unjust police tactics.
Citaat:
The first time many people heard “woke” in its current context was likely during the birth of the Black Lives Matter movement. In 2014 in Ferguson, Missouri, Black citizens took to the streets nightly to protest the police shooting death of Michael Brown. As they did so, they urged each other to “stay woke” against police actions and other threats.

But “woke” and the phrase “stay woke” had already been a part of Black communities for years, long before Black Lives Matter gained prominence. “While renewed (inter)national outcry over anti-Black police violence certainly fueled widespread and mainstream usage of the word in the present, it has a much longer history,” deandre miles-hercules, a doctoral linguistics researcher at the University of California Santa Barbara, told me.

The earliest known examples of wokeness as a concept revolve around the idea of Black consciousness “waking up” to a new reality or activist framework and dates back to the early 20th century.
Citaat:
Although “woke” as a watchword was the term’s earliest known usage, it took on three primary contexts within Black communities during the 20th century: 1) slang for being literally awake; 2) slang for being suspicious of a cheating romantic partner; and 3) the original, politically charged usage of always being on the lookout for systemic injustice. In a 2017 interview with OkayPlayer, funk singer Georgia Anne Muldrow describes first hearing the term used by ’60s jazz musicians in its most literal context — as in, slang for not falling asleep.

Muldrow carried “stay woke” forward in a crucial way: She wrote and recorded an unreleased version of a song called “Master Teacher” with the refrain “I’d stay woke,” in reference to the ’60s jazz musicians of yore. Muldrow’s usage inadvertently contributed to the term’s political meaning getting a boost when, in 2008, R&B artist Erykah Badu released an updated version of “Master Teacher” on her politically themed album New Amerykah Part One (4th World War).
Erykah Badu - Master Teacher
Oud 8 maart 2023, 19:49   #92
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Letterlijk?
Ik zie niet in waarom ongelijkheid en racisme "sociale problemen" zouden zijn. Men zegt dat wel, maar we hebben veel langer als maatschappij goed gedraaid waar zoiets normaal was, dan waar zoiets een "probleem" was.
Oud 8 maart 2023, 21:05   #93
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Ik zal het boek lezen als het toevallig in m'n pollen geraakt. Ik ga het niet speciaal kopen. Wat woke is weten we ondertussen.
Een protest tegen woke is terecht. De teneur van het boek is voorspelbaar. Daar hoef ik geen geld aan te geven.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 09:28   #94
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Is zelfs geen vereiste om te weten wat mensen poneren. Bovendien bestaan er mensen die die boeken wel degelijk lezen.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 11:43   #95
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van bell hooks zelf heb ik nog niets gelezen maar wel van Negri en de anderen. En ook uit het waanzinnige ouevre van Deleuze, Guattari, Zizek, ... heb ik wel eens iets gelezen, net als van de meer recentere wokes al is dat dikwijls digitaal en diagonaal om niet over te geven. Dus ja, wanneer ik boeken over woke lees kan ik meestal wel mee. In tegenstelling tot Wikipedia vind ik cultuurmarxisme, The theory en wokism geen complottheorieën, er schuilt meer waarheid in dan in de kritische theorieën over wit patriarchaat, gender, dekolonisatie, enormisme, ... die uit de 'social sciences' komen.

Ik kan begrijpen dat jou dat verrast aangezien je na het behalen van je universiteitsdiploma niet veel meer hebt gedaan dan je vrouw bezwangeren, blabla verkopen, zuipen en je schoofzak aan de haak hangen na een te vroeg opgenomen en te hoog pensioen. Je bent ook geen zoekend mens zoals ik, leider Bart weet alles voor jou.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 18:35   #96
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://www.demorgen.be/politiek/bar...eren~b19dfe37/

Hij is mislukt en het is de schuld van ‘de Anderen’.
Wat bedoel je nu eigenlijk?

Is ie al aan het broeden op wat er nog overblijft na zijn exit?

Van burgeroorlogen tot woke-razzia's?

Ja, het er is er ene die de touwtjes in handen wil hebben. En die partij heeft goed geboerd.

Te weinig diversificatie? Die weet denk ik maar al te goed wat zijn "strong suit" is. Dus die gaat dat ook niet zomaar veranderen door "emotie of omstandigheden".

Och, je weet toch niet goed genoeg wat er speelt.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2023, 22:12   #97
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Van bell hooks zelf heb ik nog niets gelezen maar wel van Negri en de anderen. En ook uit het waanzinnige ouevre van Deleuze, Guattari, Zizek, ... heb ik wel eens iets gelezen, net als van de meer recentere wokes al is dat dikwijls digitaal en diagonaal om niet over te geven. Dus ja, wanneer ik boeken over woke lees kan ik meestal wel mee. In tegenstelling tot Wikipedia vind ik cultuurmarxisme, The theory en wokism geen complottheorieën, er schuilt meer waarheid in dan in de kritische theorieën over wit patriarchaat, gender, dekolonisatie, enormisme, ... die uit de 'social sciences' komen.

Ik kan begrijpen dat jou dat verrast aangezien je na het behalen van je universiteitsdiploma niet veel meer hebt gedaan dan je vrouw bezwangeren, blabla verkopen, zuipen en je schoofzak aan de haak hangen na een te vroeg opgenomen en te hoog pensioen. Je bent ook geen zoekend mens zoals ik, leider Bart weet alles voor jou.
Wel, ... je zou het niet zeggen pertang.

Oud 9 maart 2023, 22:15   #98
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Wat bedoel je nu eigenlijk?

Is ie al aan het broeden op wat er nog overblijft na zijn exit?

...
Dat is de interpretatie van Bart Eeckhout. Het boek ligt hier, maar ik moet het nog lezen. Voorlopig ben ik teveel bezig met Dragon Age.
Oud 11 maart 2023, 21:45   #99
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.demorgen.be/snelnieuws/o...-ons~b89e9d06/

Oud 19 maart 2023, 22:19   #100
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oei, Bart gebruikte belastingsgeld om reclame te maken voor zijn boekje:

https://www.demorgen.be/politiek/wel...hier~b7604c5b/

Citaat:
Anders is het voor campagnes waarin bijvoorbeeld een boek wordt gepromoot zonder dat er inhoudelijk een boodschap aan wordt gekoppeld. Denk bijvoorbeeld aan Over woke van N-VA-voorzitter Bart De Wever. De N-VA sponsorde een tweetal advertenties die doorlinken naar de site van uitgever Borgerhoff & Lamberigts, waar zijn boek voor 19,99 euro te koop werd aangeboden. N-VA-leden krijgen wel korting. “Hij gebruikt op die manier belastinggeld om zijn boek te promoten. Dat is een moeilijke kwestie.”
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be