Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2024, 07:30   #81
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Oh, wachten de meeste voetgangers, fietsers of nog erger, E-steppers dan op het juiste lichtsignaal?
Fietsers zie je ivg met de andere zwakke weggebruikers slechts zelden verkeerslichten negeren, wel iets meer dan wagens als je nog snel door het oranje/rood rijden niet meetelt. Wagens negeren dan weer ontzettend veel meer andere verkeersregels. Er zijn maar weinige autodebielisten die wanneer je ze een kilometer volgt in de stad niet ettelijke verkeersinbreuken begaan. Op zeer drukke kruispunten zie je amper verkeersinbreuken, gewoon omdat dit amper mogelijk is. Enkel de autodebielisten vlammen daar geregeld door het oranje/rood waardoor de zwakke weggebruiker de U-bochters bij groen soms moeten voorlaten om niet omvergereden te worden.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2024, 10:23   #82
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Oh, wachten de meeste voetgangers, fietsers of nog erger, E-steppers dan op het juiste lichtsignaal?
Die hoeven nergens meer te wachten, die zwakke weggebruikers mogen kris kras door het verkeer slalommen want als ze een auto raken dan krijgt de automobilist toch de schuld.
Voor meer veiligheid mogen fietsers in alle richtingen tegelijk oversteken...
Niet enkel verwarrend maar bovendien uiterst gevaarlijk.
Citaat:
"Integrale" lichten, een nieuw signaal voor meer veiligheid.
Met dit verkeerslicht kunnen fietsers (en eventueel ook voetgangers) in alle richtingen en in één keer oversteken.
Kortom, wanneer het groen is voor zwakke weggebruikers, zijn alle andere lichten (voor gemotoriseerde voertuigen) rood.
Dat kan dus voor geen meter kloppen behalve als de wachttijden aan verkeerslichten, en ook de files, nog veel langer worden of als alle verkeerslichten worden vervangen.

Aan elk kruispunt is het immers beurtelings groen voor het verkeer, verkeerslichten zijn nooit overal tegelijk rood....als de ene richting rood licht heeft, dan is het in de andere richting groen licht.
Of gaat de politiek alle verkeerslichten vervangen door "integrale" lichten? Nogal een dure grap...
Maar dat financieren dan de fietsers misschien wel door ook verkeersbelasting te moeten betalen om de (hele) weg te gebruiken, net zoals de auto's die niet meer mogen voorbij steken.
Oud 16 september 2024, 10:53   #83
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Fietsers zie je ivg met de andere zwakke weggebruikers slechts zelden verkeerslichten negeren, wel iets meer dan wagens als je nog snel door het oranje/rood rijden niet meetelt. Wagens negeren dan weer ontzettend veel meer andere verkeersregels. Er zijn maar weinige autodebielisten die wanneer je ze een kilometer volgt in de stad niet ettelijke verkeersinbreuken begaan. Op zeer drukke kruispunten zie je amper verkeersinbreuken, gewoon omdat dit amper mogelijk is. Enkel de autodebielisten vlammen daar geregeld door het oranje/rood waardoor de zwakke weggebruiker de U-bochters bij groen soms moeten voorlaten om niet omvergereden te worden.
Ik moet toegeven, verkeersinbreuken door elk soort van weggebruiker zijn hier schering en inslag.
Speedelekers die hun maximum snelheid zien als de minimale, E-steppers die met 2 of zelfs 3 op die veel te krachtige chinesium doodsmobielen door het verkeer heel flitsen, of kamikaze voetgangers die de kinderwagen voor de wielen van de andere weggebruikers duwen alsof het een T90 is...
Maar witneus bomma , die maakt er bitter weinig, zelfs al heeft ze haar rijbewijs 60 jaar geleden gewoon gekregen....

En ik als 2de generatie witneusmigrant (geen zwart of mokka velleke) mag er geen bedenkingen bij maken?
Oud 16 september 2024, 11:00   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fietsers zie je ivg met de andere zwakke weggebruikers slechts zelden verkeerslichten negeren, wel iets meer dan wagens als je nog snel door het oranje/rood rijden niet meetelt.
En dat proberen aan te tonen doe je natuurlijk niet, kon wel eens serieus tegenvallen.

Het is namelijk helemaal omgekeerd qua roodlicht-PVs, daar verzamelden fietsers er ~50% meer dan voetgangers. En vooral! ook nog stijgende tendens bij fietsers en afnemende tendens bij voetgangers.

Op heterdaad betrapte fietsers - vergeleken met voetgangers - die een rl-PV in Belgie kregen was 8-9 jaar geleden:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/08...en-door-rood-/

Meer en meer fietsers rijden door rood

Vorig jaar hebben in België 2256 fietsers een pv gekregen omdat ze door het rode licht waren gereden. Dat zijn er 7,5 procent meer dan in 2015. De cijfers komen van Binnenlandse Zaken, kamerlid Franky Demon (CD&V) heeft ze opgevraagd.

Katrien Boon, za 26 aug 2017

Door het rode licht rijden met je fiets kan grote gevolgen hebben. Als je betrapt wordt, kan je een boete krijgen van 174 euro. En de politie kan ook je autorijbewijs - als je dat hebt - onmiddellijk intrekken. Toch negeren meer en meer fietsers het rode licht, met meer dan 2200 pv's in 2016 als gevolg.
[...]

Voetgangers doen het beter

Opvallend: bij de voetgangers is er een positieve trend merkbaar. In 2016 kregen iets meer dan 1500 voetgangers een pv omdat ze een rood licht negeerden. Dat is een daling met bijna 7 procent tegenover 2015.
Een voetganger die door het rood stapt, kan een boete krijgen van 58 euro.
- Ongeacht het aantal van beide - en hun handhaving - ligt het aantal rl-PVs van fietsers dus ~50% hoger in 2016.

- De zwarte cijfers niet-betrapten zal navenant vele malen hoger liggen.

"slechts zelden ivg met de andere zwakke weggebruikers"

Toch nog ff ggl op wat recentere cijfers als men die nog kan vinden, aha cijfers van 2021:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08...voor-fietsers/

Elke dag krijgen 34 fietsers een verkeersboete: wat mag er wel en niet op de fiets?

Vorig jaar hebben in ons land elke dag gemiddeld 34 fietsers een verkeersboete gekregen. Dat schrijft Het Nieuwsblad op basis van cijfers van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V). In totaal werden vorig jaar 12.517 fietsers beboet. Welke boetes worden het meest uitgeschreven voor fietsers? En mag je bijvoorbeeld zonder handen of met een hoofdtelefoon fietsen? Een overzicht.

Sielke Sanen, do 04 aug 2022

Fietsverlichting en verkeerslichten

De meeste boetes voor fietsers (2.563) werden vorig jaar uitgeschreven voor "technische eisen". Het gaat dan bijvoorbeeld over fietsverlichting die ontbreekt of remmen die niet werken. Daarnaast zijn er ook 1.240 boetes uitgeschreven voor fietsers die rijden zonder verlichting. Voor alle soorten fietsen is het verplicht de lichten aan te hebben als het donker is, of als het zicht beperkt is tot 200 meter.

In 2021 kregen 2.064 fietsers een boete voor het negeren van de verkeerslichten. Nochtans gelden die voor alle bestuurders, dus ook voor fietsers. Een fietser die een rood of vast oranjegeel verkeerslicht negeert, begaat een overtreding, zelfs als hij rechts afslaat.
[...]

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2024 om 11:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2024, 14:55   #85
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En dat proberen aan te tonen doe je natuurlijk niet, kon wel eens serieus tegenvallen.

Het is namelijk helemaal omgekeerd qua roodlicht-PVs, daar verzamelden fietsers er ~50% meer dan voetgangers. En vooral! ook nog stijgende tendens bij fietsers en afnemende tendens bij voetgangers.

Op heterdaad betrapte fietsers - vergeleken met voetgangers - die een rl-PV in Belgie kregen was 8-9 jaar geleden:

- Ongeacht het aantal van beide - en hun handhaving - ligt het aantal rl-PVs van fietsers dus ~50% hoger in 2016.

- De zwarte cijfers niet-betrapten zal navenant vele malen hoger liggen.

"slechts zelden ivg met de andere zwakke weggebruikers"

Toch nog ff ggl op wat recentere cijfers als men die nog kan vinden, aha cijfers van 2021:
Met een fiets door het rood rijden in de stad is gevaarlijker dan te voet omdat je aan hogere snelheid minder overzicht hebt. Daarom wordt door de politie sneller ingegrepen wanneer fietsers dit doen en nog sneller wanneer autodebielisten het doen. Ik zie dagelijks tientallen voetgangers rood negeren en fietsers zie ik dat slechts zeer sporadisch doen. Een keer per week een fietser is veel maar elke dag zie ik meerdere voetgangers rood negeren. Soms staat de politie er gewoon op te kijken. Bij een fietser gaat de sirene direct aan. Dat trekt de cijfers volledig scheef. Dat en de heksenjacht op fietsers omdat de politici schrik hebben van het gezaag van de autodebielisten die een zeer grote meerderheid van het kiesvee uitmaken. Spaar me dus uw diarree van internetlinks want naakte cijfers zeggen dikwijls niets over de werkelijkheid. Jouw bijdrage getuigt van complete wereldvreemdheid, dat zal elke eerlijke stadsbewoner kunnen beamen.

Oud 16 september 2024, 18:02   #86
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jouw bijdrage getuigt van complete wereldvreemdheid, dat zal elke eerlijke stadsbewoner kunnen beamen.
Persoonlijk worden omdat de cijfers je dik ongelijk geven.

Stuur uw wereldvreemde grieven maar naar de overheid en ook naar de minister van Binnenlandse Zaken.

Citaat:
elke eerlijke stadsbewoner

Citaat:
Dat en de heksenjacht op fietsers omdat de politici schrik hebben van het gezaag van de autodebielisten die een zeer grote meerderheid van het kiesvee uitmaken.
Die heb ik nog nooit gehoord, want fietsers worden eerder in watten gelegd, dat weet zowat iedereen.
In Limburg liggen alvast stukjes toeristische fietsweg (fietsen tussen de mijntterrils = 6,2 miljoen/380 meter) die wellicht duurder zijn dan de autosnelweg per meter.

Moet je laatste nieuwe complottheorie zijn. Ook de media is erbij betrokken.

Automobilisten zijn meestal ook fietser en sowieso ook voetganger, en omgekeerd.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2024 om 18:30.
Oud 16 september 2024, 18:56   #87
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spaar me dus uw diarree van internetlinks want naakte cijfers zeggen dikwijls niets over de werkelijkheid. Jouw bijdrage getuigt van complete wereldvreemdheid, dat zal elke eerlijke stadsbewoner kunnen beamen.
Echt?

Een fietsende stadsbewoner die uit de dagelijkse werkelijkheid getuigt:
Citaat:
Waarom Michiel Hendryckx zijn fiets verkocht: “De fietser is een egocentrisch monster geworden”

Michiel Hendryckx

Zaterdag 30 maart 2024 om 03:00

Vorige week kreeg ik van een vrijwilliger van de Gentse Fietsersbond de vraag om mee te werken aan een fotoproject. Dit is mijn licht gewijzigde antwoord.

Geachte heer De Bruyckere,

De timing van uw schrijven kan moeilijk ongelukkiger. Ik heb gisteren mijn twee jaar oude elektrische fiets verkocht. Nu heb ik alleen nog een oude Brompton die ik om nostalgische redenen niet wegdoe en waar ik waarschijnlijk nooit meer mee ga rijden. De enige reden waarom ik afhaak, is het gedrag van de andere fietsgebruikers. Vroeger had fietsen een uitgesproken zacht karakter, fietsers hadden respect voor voetgangers, voor andere fietsers. Zwakken onder elkaar. Het ging traag en het was bergop vrij inspannend. De komst van de elektrische fiets en zeker van de speedpedelec heeft het plaatje verpest. Het soort hufters dat vroeger met auto’s met gefumeerde ruiten door de stad scheurde, heeft zich verlegd. Een matzwarte speedpedelec van pakweg 8.000 euro is de nieuwe cool. Wie daarmee de weg op gaat, voelt zich boven iedereen verheven.

Ik heb het echt gehad met het schelden, het gelijktijdig langs links en rechts ingehaald worden, het spuwen. Probeert u eens gezapig op het fietspad langs de Coupure te rijden. Of op de fietssnelweg naar De Pinte.

De wegcode is duidelijk alleen voor auto’s bedoeld. Ik heb nog nooit een fietser zien stoppen voor een zebrapad. Voorrang van rechts? Nooit van gehoord. Haaientanden? Verkeerslichten? Op een winteravond in de regen volledig in het zwart zonder licht. Een bakfiets vol kinderen, geen van allen met helm. De fietser is een egocentrisch monster geworden. En ik ben niet de enige die met tegenzin de fietshelm afgooit.

Met groet,

Michiel H.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240325_93848923
En nu gaat het eruitlullen weer beginnen.

Een genuanceerde reactie van Speed Pedelec Vlaanderen:
https://speedpedelecvlaanderen.be/20...e-verandering/
...

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2024 om 19:25.
Oud 16 september 2024, 21:02   #88
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die electrische steps zijn razend gevaarlijk. Niet alleen voor diegenen die ermee rondvliegen in de steden maar evenzeer voor de automobilisten. Ik heb in Brussel reeds meer dan eens meegemaakt dat er plots een uit een zijstraat aan hoge snelheid een hoofdbaan komt opgevlogen. Zwakke weggebruiker ???
Oud 17 september 2024, 00:10   #89
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met een fiets door het rood rijden in de stad is gevaarlijker dan te voet omdat je aan hogere snelheid minder overzicht hebt. Daarom wordt door de politie sneller ingegrepen wanneer fietsers dit doen en nog sneller wanneer autodebielisten het doen. Ik zie dagelijks tientallen voetgangers rood negeren en fietsers zie ik dat slechts zeer sporadisch doen. Een keer per week een fietser is veel maar elke dag zie ik meerdere voetgangers rood negeren. Soms staat de politie er gewoon op te kijken. Bij een fietser gaat de sirene direct aan. Dat trekt de cijfers volledig scheef. Dat en de heksenjacht op fietsers omdat de politici schrik hebben van het gezaag van de autodebielisten die een zeer grote meerderheid van het kiesvee uitmaken. Spaar me dus uw diarree van internetlinks want naakte cijfers zeggen dikwijls niets over de werkelijkheid. Jouw bijdrage getuigt van complete wereldvreemdheid, dat zal elke eerlijke stadsbewoner kunnen beamen.
Waar komt u vandaan? Fietser zijn notoire stoplicht negeerders, maar ja zij zijn dan ook juridisch zeer goed beschermde weggebruikers. Ook als de fietser fout zat en het niet de schuld van de automobilist is, dan nog heb je als automobilist een probleem. Ja, dan heb ik het over gevallen, waar de automobilist groen heeft en er plots een fietser opduikt, die mits er geen defect is, gewoon rood heeft genegeerd.
Dit is wanneer de bescherming van de zogenoemde zwakke verkeersdeelnemer schuurt, ook wanneer ze duidelijk wél fout zaten, worden ze nog beschermd, dit voelt uiteraard verkeerd voor de personen, die in deze gevallen niet fout zaten en toch een probleem hebben, omdat die roekeloze zwakker verkeersgebruiker meer bescherming geniet, nou daar ben je mooi klaar mee...
Wat automobilisten wel veel doen, is bij oranje gas bij geven om geen rood te hebben. Daar hebben andere automobilisten overigens ook last, dan kan je niet rijden, omdat een andere automobilist door donkeroranje is gereden.
Oud 17 september 2024, 02:20   #90
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echt?

Een fietsende stadsbewoner die uit de dagelijkse werkelijkheid getuigt:

En nu gaat het eruitlullen weer beginnen.

Een genuanceerde reactie van Speed Pedelec Vlaanderen:
https://speedpedelecvlaanderen.be/20...e-verandering/
...
Ik zie amper speedelecs in de stad. Misschien was de man zelf wel zo'n hufter en kan hij beter eens in de spiegel kijken. Ik ben trouwens nog zo een trage fietser, met open ogen.

Oud 17 september 2024, 02:26   #91
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Waar komt u vandaan? Fietser zijn notoire stoplicht negeerders, maar ja zij zijn dan ook juridisch zeer goed beschermde weggebruikers. Ook als de fietser fout zat en het niet de schuld van de automobilist is, dan nog heb je als automobilist een probleem. Ja, dan heb ik het over gevallen, waar de automobilist groen heeft en er plots een fietser opduikt, die mits er geen defect is, gewoon rood heeft genegeerd.
Dit is wanneer de bescherming van de zogenoemde zwakke verkeersdeelnemer schuurt, ook wanneer ze duidelijk wél fout zaten, worden ze nog beschermd, dit voelt uiteraard verkeerd voor de personen, die in deze gevallen niet fout zaten en toch een probleem hebben, omdat die roekeloze zwakker verkeersgebruiker meer bescherming geniet, nou daar ben je mooi klaar mee...
Wat automobilisten wel veel doen, is bij oranje gas bij geven om geen rood te hebben. Daar hebben andere automobilisten overigens ook last, dan kan je niet rijden, omdat een andere automobilist door donkeroranje is gereden.
Blablabla, ik weet wat ik elke dag zie. De fietsroutes naar en in de stad doen trouwens weinig verkeerslichten aan. Wat autodebielisten die op kruispunten staan aan te schuiven en iedereen in de weg zitten betreft heb je wel gelijk: elke dag. Veel veel meer dan eens de argeloze fietser op z'n vintage koersfietsje die door het rood knalt alsof het niets is. Dat zie ik zelfs niet wekelijks. Er is gewoon een enorme anti fiets hetze bij dikke vetzakken en sminkdozen die diep van binnen beseffen dat ze aanranders, verkrachters en moordenaars zijn en daarom zo hatelijk doen tegenover fietsers terwijl zij zelf het krapuul zijn dat niet enkel de grondwet en de mensenrechten schendt maar ook nog, veel meer dan de fietsers, de verkeerswetgeving. Dat ondervind ik elke dag aan den lijve. De uitlaat moet naar binnen. Nu!

Oud 17 september 2024, 08:22   #92
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blablabla, ik weet wat ik elke dag zie.
Ik ook. Alle dagen een resem fietsers die het verkeersreglement aan hun laars lappen.
Vanmorgen al wandelend denk ik wel 10. Naast het fietspad rijden .....veel te snel rijden en rode lichten lijken er alleen maar te staan voor automobilisten. Ik moet nog de eerste wielertoerist zien die uit zijn pedalen klikt en stopt voor een rood licht. Er gaat geen dag voorbij of ze rijden hier ergens met 2 op zo'n e-step en niet zelden tegen de 40 per uur daar waar de auto zich aan 30 moet houden.
De meesten voelen zich vogelvrij op die fiets en dat is begrijpelijk gezien ze ongeveer onbestaande pakkans.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 september 2024 om 08:28.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2024, 09:23   #93
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blablabla, ik weet wat ik elke dag zie. De fietsroutes naar en in de stad doen trouwens weinig verkeerslichten aan. Wat autodebielisten die op kruispunten staan aan te schuiven en iedereen in de weg zitten betreft heb je wel gelijk: elke dag. Veel veel meer dan eens de argeloze fietser op z'n vintage koersfietsje die door het rood knalt alsof het niets is. Dat zie ik zelfs niet wekelijks. Er is gewoon een enorme anti fiets hetze…
Een enorme anti fiets hetze....daarom wordt van vele wegen 30-zones en fietsstraten gemaakt waar auto's aan een gedwongen slakkengangetje niet mogen voorbij steken??
Aanpassingen van de hele infrastructuur voor fietsers maakt van jouw bewering van "anti fiets hetze" een dikke leugen, er is een enorme anti auto hetze gaande met oa fietsers die zich koning van de baan wanen maar toch telkens als zwakke weggebruiker het onderspit zullen delven.
En elke fietser op z'n vintage koersfietsje die door het rood knalt is geen argeloze maar een fiets terrorist en of dat dagelijks of wekelijks gebeurt is irrelevant....en vaak zijn dat de verkeerslachtoffers waarvan de automobilist dan onterecht de schuld krijgt.
Citaat:
… bij dikke vetzakken en sminkdozen die diep van binnen beseffen dat ze aanranders, verkrachters en moordenaars zijn en daarom zo hatelijk doen tegenover fietsers terwijl zij zelf het krapuul zijn dat niet enkel de grondwet en de mensenrechten schendt maar ook nog, veel meer dan de fietsers, de verkeerswetgeving. Dat ondervind ik elke dag aan den lijve. De uitlaat moet naar binnen. Nu!
Zeg, gaat het een beetje?
Vanwaar die diepgewortelde haat en persoonlijke kruistocht om alle automobilisten over een kam te scheren, te beledigen en te criminaliseren?!
Iets meegemaakt? Een verkeersdode door een zatte chauffeur of zo?
Dat is erg maar daar is dan die ene automobilist verantwoordelijk voor en niemand anders.

Laat gij verder iedereen eens de vrije keuze op welke manier men zich verplaatst.
Zorg er maar voor dat gij als fietser de verkeerswetgeving volgt en respecteert voordat je alle automobilisten belastert en haat zaait door hen dikke vetzakken en sminkdozen, krapuul, aanranders, verkrachters en zelfs moordenaars te noemen, dat is beschamende veralgemening.
Je zou beter als fietser zelf eens wat respect tonen voor andere weggebruikers, te beginnen met je woordgebruik, misschien krijg je dan als fietser ook wat respect.
Oud 17 september 2024, 10:14   #94
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie amper speedelecs in de stad. Misschien was de man zelf wel zo'n hufter en kan hij beter eens in de spiegel kijken. Ik ben trouwens nog zo een trage fietser, met open ogen.
De kans dat die bekende man een hufter was is wellicht veel kleiner dat jij er een was.

En meer open ogen als een persfotograaf gaat moeilijk.
Oud 17 september 2024, 21:43   #95
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die electrische steps zijn razend gevaarlijk. Niet alleen voor diegenen die ermee rondvliegen in de steden maar evenzeer voor de automobilisten. Ik heb in Brussel reeds meer dan eens meegemaakt dat er plots een uit een zijstraat aan hoge snelheid een hoofdbaan komt opgevlogen. Zwakke weggebruiker ???

De enige echte zwakke weggebruiker is nu de voetganger. In die mate dat ik in Antwerpen zelfs geen 100 meter meer te voet ga met al die fietsgekken die je van overal voorbijvlammen. Een fietsbel bestaat niet meer of hoeft niet meer.

0,0 respect .....verleden week nog vastgesteld er geen enkel fietser stopte aan het zebrapad.

Maar geen probleem ...ik neem nu wel mijn auto....ook voor paar honderd meter.....Als ze willen moeten ze dan maar hun tanden stuk rijden tegen mijn stevige carrosserie

Ik kan alleen maar beamen wat Michiel Hendryckx schrijft.

PS ; aan alle fietsende fietsgekken hier gelieve te noteren dat jullie GEEN voorrang hebben op een zebrapad.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 september 2024 om 21:46.
Oud 18 september 2024, 08:38   #96
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zou me niet verwonderen dat in drukke voetgangerszones de fietsers quasi verplicht worden af te stappen van hun fiets, want stapvoets rijden watisda?

Het is zelfs een derdegraadsovertreding...
Citaat:
https://www.wegcode.be/nl/regelgevin...iet%20hinderen.

Hoofdstuk III. Overtredingen van de 3e graad

Art. 3. De overtredingen op de hierna vermelde bepalingen zijn overtredingen van de derde graad in de zin van artikel 29 § 1, tweede lid, van dezelfde wet :

17° De bestuurders die in de voetgangerszones rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.

Artikel : 22sexies 2, lid 2
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06...e-fietsers-en/

Minstens 2 keer per dag wordt er in de voetgangerszone gecontroleerd op fietsers en steppers die te snel rijden.

Brusselse politie doet extra controles op fietsers en steppers in voetgangerszone: “Wie te snel rijdt, krijgt boete van 174 euro”

Omdat het mooie weer meer voetgangers, fietsers en steppers de stad inlokt, drijft de politie van Brussel het aantal controles op te snelle fietsers en steppers in de voetgangerszone aan de beurs weer op. “Het is een kleine groep die het verbrodt voor de anderen en daar willen we tegen optreden”, klinkt het.

radio2, Ines Vandebeek, di 25 jun

Laatst gewijzigd door Micele : 18 september 2024 om 08:50.
Oud 18 september 2024, 11:33   #97
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zou me niet verwonderen dat in drukke voetgangerszones de fietsers quasi verplicht worden af te stappen van hun fiets, want stapvoets rijden watisda?

Het is zelfs een derdegraadsovertreding...

Het loont de moeite even op een bank te gaan zitten aan het beursplein in Brussel.

Het is schrikbarend hoe die fietsgekken daar rondrijden en niet zelden de voetgangers daar een aap doen verschieten.

Ik dacht dat dat daar een voetgangers zone was geworden

Het lijkt daar meer op een startplaats van de Vuelta

Ik heb heimwee naar de tijd ik er als voetganger comfortabel op het voetpad kon wandelen en dat alles met wielen op de straat reed.

Wie me niet gelooft......Beursplein Brussel.
Oud 18 september 2024, 19:22   #98
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die heb ik nog nooit gehoord, want fietsers worden eerder in watten gelegd, dat weet zowat iedereen.
In Limburg liggen alvast stukjes toeristische fietsweg (fietsen tussen de mijntterrils = 6,2 miljoen/380 meter) die wellicht duurder zijn dan de autosnelweg per meter.

Moet je laatste nieuwe complottheorie zijn. Ook de media is erbij betrokken.

Automobilisten zijn meestal ook fietser en sowieso ook voetganger, en omgekeerd.
Je mag fietsparadijs Limburg wel niet vergeijken met de rest van ons land. Eenmaal je de provinciegrenzen oversteekt is het dikwijls veel minder aangenaam en gevaarlijker fietsen. Dat het provinciebestuur daar een grote rol in heeft gespeeld mogen we zeker niet vergeten. Trouwens, fietsen tussen de terrils gaat een meervoud (toerisme) opbrengen van hetgeen dat gekost heeft. Verleden zondagnamiddag was het er al pokkedruk. En het is er echt wel mooi fietsen. Voor niet geoefende fietsers best vertrekken in As en niet omgekeerd.

Diegenen die van hun teut geven dat fietsers op de baan rijden moeten er welaan denken dat:
Sommige groepen wettelijk op de rijbaan mogen/moeten rijden.
Vele auto's op fietspaden geparkeerd staan. Voetgangers blijkbaar niet weten dat ze slechts zelden op verplichte fietspaden smogen wandelen. En natuurlijjk zijn sommige fietspaden in dermate slechte staat dat ze onbereidbaar worden voor fietsers met dunne banden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het loont de moeite even op een bank te gaan zitten aan het beursplein in Brussel.

Het is schrikbarend hoe die fietsgekken daar rondrijden en niet zelden de voetgangers daar een aap doen verschieten.

Ik dacht dat dat daar een voetgangers zone was geworden

Het lijkt daar meer op een startplaats van de Vuelta

Ik heb heimwee naar de tijd ik er als voetganger comfortabel op het voetpad kon wandelen en dat alles met wielen op de straat reed.

Wie me niet gelooft......Beursplein Brussel.
Ik moet u gelijk geven wat fietsers in Brussel betreft. Sommigen halen daar halsbrekende toeren uit. Onverantwoord.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2024, 20:00   #99
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Je mag fietsparadijs Limburg wel niet vergeijken met de rest van ons land.
Weet ik wel, daarom heet het ook "fietsparadijs".

Citaat:
Eenmaal je de provinciegrenzen oversteekt is het dikwijls veel minder aangenaam en gevaarlijker fietsen.
Klopt, maar toch worden fietsers relatief gezien tov andere vervoermiddelen eerder in de watten gelegd.

Citaat:
Dat het provinciebestuur daar een grote rol in heeft gespeeld mogen we zeker niet vergeten. Trouwens, fietsen tussen de terrils gaat een meervoud (toerisme) opbrengen van hetgeen dat gekost heeft. Verleden zondagnamiddag was het er al pokkedruk. En het is er echt wel mooi fietsen. Voor niet geoefende fietsers best vertrekken in As en niet omgekeerd.
Dat is ook de bedoeling. En volgende keer ben ik er dan ook bij.

Citaat:
Diegenen die van hun teut geven dat fietsers op de baan rijden moeten er welaan denken dat:
Sommige groepen wettelijk op de rijbaan mogen/moeten rijden.
Behalve als er een absoluut fietsverbod geldt (zoals verbodsbord C11. Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen.), borden of verkeerstekens gaan boven regels, Art 6.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 september 2024 om 20:15.
Oud 21 september 2024, 10:29   #100
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Vias viseert nu de brommerkes ondanks hun eigen studie...
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09...of-van-school/

Elke schooldag raken 14 scholieren gewond bij ongeval op weg naar of van school
In België vinden er elke dag gemiddeld 14 ongevallen plaats met kinderen tussen 3 en 18 jaar, die onderweg zijn naar of van school.
Dat blijkt uit cijfers van het verkeersveiligheidsinstituut VIAS.
De studie toont ook aan dat brommers bij 1 op de 6 ongevallen betrokken zijn.
Bij 5 van de 6 ongevallen zijn volgens de vias studie dus geen brommers betrokken...maar vias doet net alsof de gewonde scholieren vallen door ongevallen met brommers.
Jongeren mogen niet met brommers rijden, ze moeten te voet of met de fiets...
Autoterreur?
Na de auto worden nu de brommerkes geviseerd: brommerterreur...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be