Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2003, 19:40   #81
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Oh, nou snap ik de verwarring. Met 'terug in Limburg' bedoel ik toen Kim terugkwam in Limburg, waar die foto's hier van zijn. Vlamingen gebruiken het woord 'terug' ook om een verandering in plaats aan te geven, vandaar dat Patriot dacht dat ik dezelfde dag bedoelde, maar Nederlanders gebruiken het alleen om een verandering in tijd aan te geven. Als ik dezelfde dag zou bedoelen, had ik wel gezegd 'tegelijkertijd' of 'op dat moment' o.i.d.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 20:44   #82
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Is die vrouw...voorzitster van de N-VA?
Nee, dat is jullie +80-jarige Waals-Brabantse kandidate op de kamerlijst!
Wat hebt u toch tegen "mémé"?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2003, 10:19   #83
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Citaat:
Zit dan zelf niet te zeiken over een tachtigjarig besje dat naast Kim Clijsters zit, en vind jezelf vooral niet ongelofelijk geestig door te zeggen "die vrouw, is dat de voorzitster van de N-VA"?

Als je zelf hoogbejaarden als lijstvulling gaat gebruiken ("BUB is een partij van jonge, nieuwe mensen!" ), wat perfect in orde is, moet je geen achterlijke grapjes debiteren over andere partijen, die dat niet doen.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2003, 11:10   #84
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Jan, heeft West-Vlaanderen eigenlijk een volkslied?
Neen. In de jeugd- en studentenbeweging heeft men wel een soort provincielied, maar dat is zeker geen "volkslied". Bijvoorbeeld, de studenten van Oost-Vlaanderen en de leden van Oost-Vlaamse jeugdbewegingen (oude stijl wel te verstaan) zingen bijvoorbeeld "Klokke Roeland", maar dat wordt evengoed door andere gezongen. Het kan niet vergeleken worden met het Friese volkslied bijvoorbeeld.
Het Land van Waas heeft er ook één...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2003, 13:13   #85
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Citaat:
Neen. In de jeugd- en studentenbeweging heeft men wel een soort provincielied, maar dat is zeker geen "volkslied". Bijvoorbeeld, de studenten van Oost-Vlaanderen en de leden van Oost-Vlaamse jeugdbewegingen (oude stijl wel te verstaan) zingen bijvoorbeeld "Klokke Roeland", maar dat wordt evengoed door andere gezongen. Het kan niet vergeleken worden met het Friese volkslied bijvoorbeeld.
Is dat soms:
"Land in een gordel van stromen geprangd;
Vlakten der zee waarin polders zich spreiden,
Enz."
Dat heb ik vroeger nog op school geleerd: een prachtig lied!
Oud 12 juni 2003, 13:17   #86
Luddo
Minister

Standaard

Hier de volledige tekst:

WAASLAND
J. De Wilde - Fernand Van Durme

1. Land in een gordel van stromen geprangd,
vlakten der zee waarin polders zich spreiden,
Meren van lover met kammen van heide,
lucht waar de zon taferelen in brandt:

Land onzer vad'ren, uit Wase geboren,
grond van ons Vlaand'ren, gewonnen door strijd !
Jonge geslachten betreden uw voren,
staan met de hakke en strijdbijl bereid.

2. Volk dat woestijnen in tuinen omschiep,
bouwers van dijken, bedwingers van vloeden,
Strijders om altaar en haardstee te hoeden,
zaaiers van weelde uit arbeid gediept:

3. Weelde voor d'ogen en eer van ons bloed,
arbeid en kunst zullen blijvend u kronen,
Waasland, u blijven wij trouwe betonen,
schoonheid en kracht, gij ons erfdeel en goed:
Oud 12 juni 2003, 13:42   #87
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zeer mooi, Luddo.
Maar ik vrees dat dit voor sommigen hier niet van 'ons' Vlaandren mag gezegd worden.
Oud 12 juni 2003, 16:26   #88
Dimitri

Standaard

Inderdaad een mooi lied. Ik begrijp dus dat er geen provinciale volksliederen zijn, maar wel streekliederen? Kent iemand nog het volkslied van andere streken?

Ik ontdekte zelf vorig jaar toevallig dat Rotterdam zelfs een 'stedelied' heeft, dat niemand kent en ook al erg oud is (maar ja, dat is het Wilhelmus ook). Het is geschreven in 1895 door ds. B. ten Kate en gecomponeerd door organist G.B. van Krieken. De eerste vier regels van het derde couplet moesten helaas in 1941 vervangen worden. Ik heb de oude tekst ertussen geplaatst.

Rotterdams Stedelied

'k Heb U lief, Rotterdam, met uw drukke gewoel,
Waar het leven zoo krachtig in bruist,
Koningin van de Maas, uit wier golven een lied,
Vol van glorie en hoop u omruischt!
In den wedstrijd van handel en scheepvaart houdt gij
Fier de vlag onzer vaad'ren omhoog;
En uw heden is niet van 't verleden ontaard,
Dat met roem Hollands naam overtoog.

Met verrukking aanschouw ik de groeiende vloot,
Die steeds talrijker havens vervult,
Voortgestuwd langs het spoor voor de waat'ren gebaand,
Door uw moed, uw beleid, uw geduld.
Tweede stad, eerste haven van 't dierbare land,
Dat ik dankbaar mijn vaderland noem;
Gij vergaart als weleer, uit de baren der zee,
U de schatten van rijkdom en roem.

1895-1940
Sedert lang heeft geen krijgsvuur gevlamd langs uw stroom,
Sedert lang rust uw zwaard in de scheê,
En geen bloedroode lauwer versiert thans uw krans,
Gij geniet steeds de kostlijken vreê.

Al heeft plots weer het krijgsvuur gevlamd langs uw stroom,
Gij stond dapper en hebt niet versaagd,
En als immer weerstond gij dien moeilijken tijd,
Door een roemrijk verleden geschraagd.
Want door eendracht en vroomheid en moed houdt gij stand,
Fiere spruit van oud-Hollandsche stam;
Daarom blijft ge ons lief en wij zingen uw roem,
WANT DAAR IS TOCH MAAR ÉÉN ROTTERDAM

Vorig jaar stond er ook een audiofragmentje op internet, gezongen door het mannenkoor van de RET, de Rotterdamse openbaarvervoermaatschappij, maar dat is helaas niet meer te vinden.
Oud 13 juni 2003, 19:26   #89
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Citaat:
Is dat soms:
"Land in een gordel van stromen geprangd;
Vlakten der zee waarin polders zich spreiden,
Enz."
Dat heb ik vroeger nog op school geleerd: een prachtig lied!
Jep! En dat van een Kempenaar, dat ik dat nog mag meemaken!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2003, 22:43   #90
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dimitri, het verschil is dat flaminganten helemaal niet vriendelijk zijn t.o.v. Belgisch-gezinden. Op dit forum wordt dat wel overduidelijk.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2003, 22:49   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dimitri, het verschil is dat flaminganten helemaal niet vriendelijk zijn t.o.v. Belgisch-gezinden. Op dit forum wordt dat wel overduidelijk.
Heeft dit iets met de discussie te maken? Mij dunkt dat dit niet het geval is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2003, 23:00   #92
ssjkristof
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
De belgicisten tov de Vlamingen daarintegen ...
Oud 13 juni 2003, 23:04   #93
Mr Cash
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Heeft dit iets met de discussie te maken? Mij dunkt dat dit niet het geval is.
Gewoon de dagelijkse holle slogan van Hans. Hij moet ergens naartoe met zijn flamingantenfobie.
Oud 13 juni 2003, 23:16   #94
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik heb ff moeten zoeken, maar ik vermoed dat je bericht een reactie is op mijn bericht bovenaan de bladzijde, klopt dat?

Als je inderdaad een vergelijking wil maken met die rugbywedstrijd: denk je dat als de supporters niet vriendelijk tegenover elkaar zouden zijn, de Baskische vlaggen ineens wel verboden zouden zijn? Trouwens, op politiek gebied zijn de Basken inderdaad niet zo vriendelijk. Er bestaat nog altijd zoiets als de ETA die met bomaanslagen Baskenland onafhankelijk probeert te krijgen. Reden genoeg dus om Baskische vlaggen uit Parijs te weren als teken van 'terrorisme'. Blijkbaar hebben de Fransen echter geen moeite met regionale symbolen, net zomin als er in Nederland moeilijk wordt gedaan over Friese vlaggen of in Groot-Brittannië over Schotse vlaggen. Alleen in België wordt daar wel moeilijk over gedaan. Wie is er dan niet vriendelijk?
Oud 13 juni 2003, 23:21   #95
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Citaat:
Zit dan zelf niet te zeiken over een tachtigjarig besje dat naast Kim Clijsters zit, en vind jezelf vooral niet ongelofelijk geestig door te zeggen "die vrouw, is dat de voorzitster van de N-VA"?

Als je zelf hoogbejaarden als lijstvulling gaat gebruiken ("BUB is een partij van jonge, nieuwe mensen!" ), wat perfect in orde is, moet je geen achterlijke grapjes debiteren over andere partijen, die dat niet doen.

Wat is er toch mis met u? Ik maak toch helemaal geen grapjes over bejaarden?!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2003, 10:21   #96
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ongelooflijk in welke bochten de flaminganten zich blijven wringen om hun SMADELIJKE NEDERLAAG door te spoelen. Er is maar EEN VADERLAND en dat is BELGIE, maar dat heeft die bende landverraders en depresievelingen die 5% van de bevolking uitmaken nog niet door.
Hier gaan we weer. Ze hebben een aantal Belgische vodden gezien op Roland Garros en ze roepen euforisch uit dat er maar één vaderland is: Belgie. "Ein Reich, Ein Volk", jaja, dat kennen we nog.

Weten jullie ook waarom er geen Vlaamse vlaggen te zien waren op Roland Garros?

Ivan Mertens, VL²:
Citaat:
In de media, meer bepaald één krant, schreef men dat Roland Garros een puur Belgisch feest was en er van Vlaanderen Vlagt geen spoor was.

Zonder deze vernoeming van VL² zouden wij, onze stijl indachtig van steeds positief, vriendelijk en nooit agressief zijn, van wat ons in Parijs overkwam niets geschreven hebben. Nu denken wij echter dat de waarheid ook haar rechten heeft en daarom volgende reactie...

Inderdaad: er was geen spoor van Vlaanderen Vlagt in het stadion van Roland Garros tijdens de finale tussen Kim en Justine.
Was Vlaanderen Vlagt dan afwezig? Neen ze waren in getale ter plaatse. Maar onder bepaalde invloed mochten er die zaterdag, geen Vlaamse, en wellicht ook Waalse, vlaggen binnen.
Dit ging zover dat zelfs kinderen met hun klein Vlaams zwaaivlaggetje niet voorbij de ingangspoort mochten. En erger nog bepaalde Franstalige vonden dat ze die vlaggetjes uit de kinderen hun handen moesten trekken.
En o wee als je toch binnen geraakte met bijvoorbeeld de vlag onder je jas verstopt, dan bracht even bovenhalen ervan je direct een pak miserie bij, fouilleren inbegrepen.
Het was dus echt geen kunst er een Belgisch feest van te maken gezien enkel Belgische vlaggen aanwezig waren en de andere verboden waren.
We laten aan ieder die dit leest de vrijheid te oordelen wie nu eigenlijk de onverdraagzame zijn.
Wij weten wel dat bij vele aanwezigen, Vlamingen maar ook Fransen, die dit alles opmerkten Vl² en dus Vlaanderen sterk gescoord hebben met hun positieve en agressieloze actie.
Of hoe je zonder ‘spoor van ’toch kunt scoren.

Mr. Van Der Kelen heeft gelijk. Er was inderdaad geen spoor van Vl² op ,Roland-Garros en dus was het nogal simpel het een echt Belgisch eenheidsfeest te noemen als je Waalse en Vlaamse vlaggen verbied. Als er geen verbod is op welke vlag dan ook dan krijg je beelden zoals twee dagen later in Bree waar de Leeuw niet uit beeld te krijgen was maar ook hier en daar een B-vlag te zien was. En die Leeuwen kwamen niet enkel van Vl² actievoerders.
De zo geroemde eendrachtigheid van Roland Garros werd in Bree naar de hoek van de mythes verwezen.
Kijk, flaminganten kunnen dan ook heel gemakkelijk na de Ronde van Vlaanderen uitroepen, na het zien van MASSA's Vlaamse vlaggen, dat "Belgie niet meer bestaat"...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2003, 10:43   #97
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Klein verschilletje: de Belgische vlaggen waren spontaan (ook in Brussel en in de Parijse straten !), Vl vl. is georganiseerd.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2003, 10:49   #98
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Klein verschilletje: de Belgische vlaggen waren spontaan (ook in Brussel en in de Parijse straten !), Vl vl. is georganiseerd.
Ze verkopen maandelijks, zowel tijdens (sport)manifastaties als via internet, honderden vlaggen. Spontaan dus!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2003, 10:57   #99
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Zeno, de ACTIES zijn niet spontaan (je hebt trouwens geen cijfers over de verkoop van Belgische vlaggen, maar ik weet toch dat ze steeds uitverkocht zijn in de winkels in Leuven...). Ik heb geen probleem met Vl. vlaggen, maar wél met de zwarte versie ervan- en zéker als het georganiseerd is.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2003, 11:30   #100
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeno, de ACTIES zijn niet spontaan (je hebt trouwens geen cijfers over de verkoop van Belgische vlaggen, maar ik weet toch dat ze steeds uitverkocht zijn in de winkels in Leuven...). Ik heb geen probleem met Vl. vlaggen, maar wél met de zwarte versie ervan- en zéker als het georganiseerd is.
Lees nu toch eens alles dat er staat!!

Citaat:
Mr. Van Der Kelen heeft gelijk. Er was inderdaad geen spoor van Vl² op ,Roland-Garros en dus was het nogal simpel het een echt Belgisch eenheidsfeest te noemen als je Waalse en Vlaamse vlaggen verbied. Als er geen verbod is op welke vlag dan ook dan krijg je beelden zoals twee dagen later in Bree waar de Leeuw niet uit beeld te krijgen was maar ook hier en daar een B-vlag te zien was. En die Leeuwen kwamen niet enkel van Vl² actievoerders.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be