Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2005, 19:45   #81
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Voorpost verstoort Franstalige rondleiding door Antwerpen

Leden van de Vlaams-nationalistische groepering Voorpost hebben zondagmiddag in Antwerpen een rondleiding van een Franssprekende gids verstoord. Ze vonden het niet kunnen dat de man in het Frans een rondleiding gaf in een Vlaamse stad.

Vandaag viert Wallonië feest. B-plus, een groep met zowel Vlamingen, Walen als Brusselaars, vierde deze dag symbolisch in een pand aan de Keizerstraat in Antwerpen. Er stond ook een wandeling in de Antwerpse binnenstad op de agenda. De gids sprak voor de gelegenheid Frans, maar dit was niet naar de zin van een dertigtal leden van Voorpost dat lucht gekregen had van het gebeuren.

Voorpost verstoorde het gebeuren met vlaggen van de Vlaamse Leeuw en luidkeels geroep en gezang. De onruststokers deelden ook pamfletten uit waarin ze pleiten voor de scheiding van Vlaanderen en Wallonië. Er stond ook in dat België op barsten staat. Tevens meldden ze dat de strijd nog niet gestreden is en dat de Waalse Haan op Waals grondgebied hoort.

De politie kwam ter plaatse om de rust te herstellen. De leden van Voorpost zongen nog één keer de Vlaamse Leeuw en vertrokken dan weer.

Bron: HLN
Toen anti Vlaams crapuul de IJzerwake kwam verstoren kon u uw blijdschap niet onder stoelen of banken steken.

Hypocriet.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 20:07   #82
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
Geen Frans in Antwerpen.
Tis te zien dat u van Leuven bent!
Oud 20 september 2005, 20:10   #83
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Toen anti Vlaams crapuul de IJzerwake kwam verstoren kon u uw blijdschap niet onder stoelen of banken steken.

Hypocriet.
Ziet u het verschil dan niet tussen een manifestatie (IJzerwake) en een rondleiding door Antwerpen?

Ik kan dergelijk gedrag alleen maar aanmoedigen. Uiteindelijk zullen zo'n zaken de Vlaamse Beweging de doodsteek geven.

Het gedrag van die flaminganten was ongastvrij en anti-Vlaams. Het Vlaams-nationalisme heeft weer eens haar vieze gelaat getoond: bekrompen en fascistisch.
Oud 20 september 2005, 20:12   #84
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Beste Pelgrim,

De vraag is : was het een manifestatie of was het een toeristische rondleiding ?

Ik kan me best voorstellen dat een afdeling VNJ of zo een toeristische uitstap doet naar Charleroi en dat die gids dan Nederlands spreekt...

Waarom zou dan het FDF of de PS geen rondleiding in antwerpen in het Frans mogen becommentariëren ?

Gaat "De voorpost" ook te keer tegen een afvaardiging van NPD militanten
die een toeristische uitstap naar antwerpen maken en in het duits rondgeleid worden ?

Don't shrink your brain !
Oud 20 september 2005, 20:19   #85
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Heb je daar meer info over? Wie? Wanneer? Bron?
Yep, zelfs van de favoriete nieuwsbron van vele VB'ertjes
http://www.blokwatch.be/content/view/438/39/lang,nl/

Maar t stond ook in de gazet hoor.
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 21:04   #86
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Een beetje serieus blijven, aub. De voertaal in Wallonië is het Frans en niet die dialecten waarover u het hebt.
Als de Vlamingen de plannen van de Belgische staat niet hadden kunnen saboteren, dan had u hier ook kunnen schrijven: "Een beetje serieus blijven, aub. De voertaal in Vlaanderen is het Frans en niet die dialecten waarover u het hebt."

Maar dat is dus mislukt.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 21:07   #87
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
ook de esperantisten ontvangen dikwijls franstalige samideanoj en leiden deze in de internacia lingvo rond. Gaat mijn goede vriend Pelgrim de data van deze evenementen aan zijn andere vrienden van Voorpost doorspelen om deze aktiviteiten te komen verstoren met leeuwenvlaggen ?
Komen die esperantisten met de uitdrukkelijke boodschap dat het Vlaamse en het Waalse gewest moeten afgeschaft worden? Hebben zij al manifestaties van andersdenkenden verstoord?

Neen? Dan is uw tussenkomst zonder voorwerp.

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 20-09-2005 at 22:07
Reason:
--------------------------------

Citaat:
ook de esperantisten ontvangen dikwijls franstalige samideanoj en leiden deze in de internacia lingvo rond. Gaat mijn goede vriend Pelgrim de data van deze evenementen aan zijn andere vrienden van Voorpost doorspelen om deze aktiviteiten te komen verstoren met leeuwenvlaggen ?
Komen die esperantisten met de uitdrukkelijke boodschap dat het Vlaamse en het Waalse gewest moeten afgeschaft worden? Hebben zij al manifestaties van andersdenkenden verstoord?

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Komen die esperantisten met de uitdrukkelijke boodschap dat het Vlaamse en het Waalse gewest moeten afgeschaft worden? Hebben zij al manifestaties verstoord?

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 20 september 2005 om 21:07.
Oud 20 september 2005, 21:44   #88
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
3. Bplus-actie, slimme, Bplus.
BUB, Bplus, allemaal één pot fascistisch nat.
Oud 21 september 2005, 08:15   #89
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor

Zulk geweld kan wat mij betreft helemaal niet. Ik betreur dit. Voor zover het Blokwatch-artikel waarheidsgetrouw is, natuurlijk...

Ik merk alvast wel de volgende zaken op in dat interview:

Citaat:
Dit toont eveneens aan hoe zwak extremisten in de maatschappij staan: zij kennen alleen het allerlaatste wapen van een zwak individu en dat is geweld.
Daarmee weten we dus waaraan we ons hadden mogen verwachten had men de extremisten van de BUB naar het parlementair halfrond gestemd.

Citaat:
Allereerst wilden we de publieke opinie in België tonen dat niet elke Vlaming zomaar mee stapt in het verhaal van Vlaams-nationalistisch extremisme. Niet elke Vlaming is een separatist.
Vreemd dat dit moet aangetoond worden in een land waar de bevolking volgens Hans massaal tegen de Flaminganten, en massaal voor België is.

Citaat:
We hebben er ook mee aangetoond dat het Vlaams Belang enkel voor de eigen vrije meningsuiting opkomt. Het VB – naar eigen zeggen toch de grootste verdediger van de vrije meningsuiting – steunt immers een initiatief als de IJzerwake dat hier rechtstreeks tegen indruist. Of wil het VB misschien duidelijk maken dat voor een onafhankelijk Vlaanderen alle rechten moeten wijken?
De IJzerwake is geen publiek forum waar iedereen zomaar zijn ding kan komen doen. Sinds het VB-proces, halen de tegenstanders van het VB maar al te graag die VB-verwijzing naar het recht op vrije meningsuiting boven. Jammer genoeg voor hen blijkt dat keer op keer in een verkeerde context te gebeuren...[edit]
[size=1]After edit by Distel on 21-09-2005 at 09:16
Reason:

Citaat:

Zulk geweld kan wat mij betreft helemaal niet. Ik betreur dit. Voor zover het Blokwatch-artikel waarheidsgetrouw is, natuurlijk...

Citaat:
Dit toont eveneens aan hoe zwak extremisten in de maatschappij staan: zij kennen alleen het allerlaatste wapen van een zwak individu en dat is geweld.
Daarmee weten we dus waaraan we ons hadden mogen verwachten had men de extremisten van de BUB naar het parlementair halfrond gestemd.

Citaat:
Allereerst wilden we de publieke opinie in België tonen dat niet elke Vlaming zomaar mee stapt in het verhaal van Vlaams-nationalistisch extremisme. Niet elke Vlaming is een separatist.
Vreemd dat dit moet aangetoond worden in een land waar de bevolking volgens Hans massaal tegen de Flaminganten, en massaal voor België is.

Citaat:
We hebben er ook mee aangetoond dat het Vlaams Belang enkel voor de eigen vrije meningsuiting opkomt. Het VB – naar eigen zeggen toch de grootste verdediger van de vrije meningsuiting – steunt immers een initiatief als de IJzerwake dat hier rechtstreeks tegen indruist. Of wil het VB misschien duidelijk maken dat voor een onafhankelijk Vlaanderen alle rechten moeten wijken?
De IJzerwake is geen publiek forum waar iedereen zomaar zijn ding kan komen doen. Sinds het VB-proces, halen de tegenstanders van het VB maar al te graag die VB-verwijzing naar het recht op vrije meningsuiting boven. Jammer genoeg voor hen blijkt dat keer op keer in een verkeerde context te gebeuren...[/size]

[size=1]After edit by Distel on 21-09-2005 at 09:15
Reason:

Citaat:

"Dit toont eveneens aan hoe zwak extremisten in de maatschappij staan: zij kennen alleen het allerlaatste wapen van een zwak individu en dat is geweld."

"Allereerst wilden we de publieke opinie in België tonen dat niet elke Vlaming zomaar mee stapt in het verhaal van Vlaams-nationalistisch extremisme. Niet elke Vlaming is een separatist."

"We hebben er ook mee aangetoond dat het Vlaams Belang enkel voor de eigen vrije meningsuiting opkomt. Het VB – naar eigen zeggen toch de grootste verdediger van de vrije meningsuiting – steunt immers een initiatief als de IJzerwake dat hier rechtstreeks tegen indruist. Of wil het VB misschien duidelijk maken dat voor een onafhankelijk Vlaanderen alle rechten moeten wijken?"

De IJzerwake is geen publiek forum waar iedereen zomaar zijn ding kan komen doen. Sinds het VB-proces, halen de tegenstanders van het VB maar al te graag die VB-verwijzing naar het recht op vrije meningsuiting boven. Jammer genoeg voor hen blijkt dat keer op keer in een verkeerde context te gebeuren...[/size]

Citaat:

"Dit toont eveneens aan hoe zwak extremisten in de maatschappij staan: zij kennen alleen het allerlaatste wapen van een zwak individu en dat is geweld."

"Allereerst wilden we de publieke opinie in België tonen dat niet elke Vlaming zomaar mee stapt in het verhaal van Vlaams-nationalistisch extremisme. Niet elke Vlaming is een separatist."

"We hebben er ook mee aangetoond dat het Vlaams Belang enkel voor de eigen vrije meningsuiting opkomt. Het VB – naar eigen zeggen toch de grootste verdediger van de vrije meningsuiting – steunt immers een initiatief als de IJzerwake dat hier rechtstreeks tegen indruist. Of wil het VB misschien duidelijk maken dat voor een onafhankelijk Vlaanderen alle rechten moeten wijken?"

[/edit]
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes

Laatst gewijzigd door Distel : 21 september 2005 om 08:16.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 08:39   #90
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Waals, Picardisch, Lorrain, Champenois, Letzeburgs,... zijn talen, en geen dialecten van het Frans. Net zoals het Nederlands een taal is, en geen dialect van het Duits.
Ik beschouw die als dialecten, niet als talen. Wie spreekt nog die talen of dialecten? Misschien de oude bevolking van die regio's en nog...........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 08:44   #91
Egidius

Standaard

Citaat:
Ik beschouw die als dialecten, niet als talen.
Hoe u ze beschouwt, is geen argument.
Het Letzeburgs is alvast een aparte taal, zelfs een officiële taal in het Groot-Hertogdom. Dat een taalimperialist dat een dialiect wil noemen, zegt niets over de taal in kwestie, maar alles over de taalimperialist.

Egidius
Oud 21 september 2005, 10:32   #92
Teerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Antwerps is ook een dialect, maar toch hoor je Antwerpenaren zelden of nooit algemeen nederlands spreken, waar ze ook zijn en tegen wie ze ook praten. Dit is het arrogante en chauvinistische karakter van de Antwerpenaar. Als je een A'penaar naar zijn telefoonnummer vraagt zal hij zelden de prefix 03 vermelden; men hoort in België te weten dat 03 voor A'pen staat. Als de meester of juf op school vraagt: "Waar ligt België", dan antwoordt de hele klas in koor "ROND AANTWAARPE" (dit laatste is maar een flauwe grap)
Oud 21 september 2005, 10:50   #93
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

?

Ik ben geboren en getogen antwerpenaar.

Zowat iedereen die ik tegenkom en me een telefoonnummer geef zegt de 03 erbij.

En ik heb nog nooit in mijn leven het antwoord 'rond aantwaarpe' gehoord.
Oud 21 september 2005, 13:47   #94
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Hoe puberaal bent u wel niet...
Sterke reply Hans!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 14:34   #95
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beschouw die als dialecten, niet als talen. Wie spreekt nog die talen of dialecten? Misschien de oude bevolking van die regio's en nog...........
Waals, Picardisch, Champenois en Gaumais werden in 1990 door het Waals Gewest erkend als streektalen. Het Letzeburgs is behalve de taal uit Aarlen, ook de belangrijkste taal in het Groot-Hertogdom Luxemburg. Het zijn dus geen dialecten, maar autonome talen. Waals verschilt evenveel van het Frans als het Nederlands van het Duits, of het Catalaans van het Spaans.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 15:07   #96
Teerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
?

Ik ben geboren en getogen antwerpenaar.

Zowat iedereen die ik tegenkom en me een telefoonnummer geef zegt de 03 erbij.

En ik heb nog nooit in mijn leven het antwoord 'rond aantwaarpe' gehoord.
Ik moet eerlijk toegeven dat wat ik allemaal verteld heb over de A'penaren algemeen gekende dogma's zijn. En van dat ROND AANTWAARPE was maar en grap, maar toch een goede.

Mag ik ook eens plagen ja?
Oud 21 september 2005, 15:10   #97
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Waals, Picardisch, Champenois en Gaumais werden in 1990 door het Waals Gewest erkend als streektalen. Het Letzeburgs is behalve de taal uit Aarlen, ook de belangrijkste taal in het Groot-Hertogdom Luxemburg. Het zijn dus geen dialecten, maar autonome talen. Waals verschilt evenveel van het Frans als het Nederlands van het Duits, of het Catalaans van het Spaans.
De taal uit Aarlen is het Frans, net als in de rest van Wallonië. Niet het Waals of het Letzeburgs. Spreekt u Antwaarps in Antwerpen? Nee, u spreekt er Nederlands.
Oud 21 september 2005, 15:14   #98
Egidius

Standaard

Citaat:
De taal uit Aarlen is het Frans, net als in de rest van Wallonië. Niet het Waals of het Letzeburgs.
Voila, de taal van het pure, onversneden taalfascisme.

Citaat:
Spreekt u Antwaarps in Antwerpen? Nee, u spreekt er Nederlands.
Als het aan mensen als u had gelegen, hadden we er nu Frans gesproken.

Egidius[edit]
[size=1]After edit by Egidius on 21-09-2005 at 16:14
Reason:

Citaat:
De taal uit Aarlen is het Frans, net als in de rest van Wallonië. Niet het Waals of het Letzeburgs.
Voila, de taal van het pure, onversneden taalfascisme.

Citaat:

Egidius[/size]

[size=1]After edit by Egidius on 21-09-2005 at 16:14
Reason:

Citaat:
Voila, de taal van de pure, onversneden taalfascist.

Citaat:

Egidius[/size]

Citaat:
Voila, de taal van het pure, onversneden taalfascist.

Citaat:

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 21 september 2005 om 15:14.
Oud 21 september 2005, 15:18   #99
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Voila, de taal van het pure, onversneden taalfascisme.(1)

Als het aan mensen als u had gelegen, hadden we er nu Frans gesproken.(2)

Egidius
(1). Ah ja? Ga dat zeggen tegen alle mensen waarvan hun taal het Frans is. Wees dan niet verbaasd als ze u als een onnozelaar beschouwen.

(2). Dikke zever. Niets anders.
Oud 21 september 2005, 15:21   #100
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Egidius,

De politieke overtuiging van iemand die een toeristische uitstap maakt is toch niet relevant : die mensen aren gewoon op stap in de schilderachtige keizerstraat met een franstalige gids... een groep flaminganten zou toch ook bv. een uitstap naar Charleroi mogen maken en door een nederlandstalige gegidst worden. Iets anders zou zijn indien men op de Grote Markt in Antwerpen in de fransche taal de 2taligheid van Antwerpen gaat eisen, dat men dan Voorpost tegen krijgt spreekt vanzelf en dan is het nog zeer de vraag of dergelijke manifestatie door de Burgemeester zou toegelaten worden.

De aktie van voorpost is afkeurenswaardig zoals het strooien van nagels tijdens het "Gordelevenement" door franskiljons eveneens afkeurenswaardig is.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be