Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2006, 14:59   #81
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Een zijsprongetje (Ik heb het hier al eerder aangekaart): Als ik een DVD koop staat er heel vaak: Talen: Engels 5.1, Frans 5.1, Nederlands 5.1 en............Vlaams (2.1). Waarom laten jullie je door de belgicisten een andere taal dan het nederlands 'aansmeren'? Zo ben je inderdaad een spreker van een taal van 6 miljoen mensen en NIET de spreker van een taal van 25 miljoen mensen.
dezelfde grammatica --> OK
dezelfde uitspraak --> Nooit!

Laatst gewijzigd door Menapius : 6 februari 2006 om 15:00.
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 15:23   #82
Orangist
Burger

Orangist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Als (onafhankelijk) Vlaandere uiteindelijk niet slaagt in zijn opzet (anschluss avec BXL) dan is de enige andere, geografisch én historisch-logische alternatief Mechelen.

Brussel-zonder-Belgie wordt noch een Vlaamse stad, noch een Waalse stad, noch een zogenaamd "internationaal statuut" (wat is dat? Welke partij wordt soeverein? Bestaat in de wereld op dit moment zo'n "staat" met een internationale-statuut?) Hier in Brussel liggen de plannen bij wijze van spreken "al klaar" om "optie 4" te kiezen: "Monaco aan de Zenne".... [SIZE=1]hoewel er overigens, bijna niets meer over is van die rivierke [/SIZE]

Ook na de Vlaamse onafhankelijkheid blijft Brussel een franstalige vulling in een nederlandstalige vlaai. Veel van de huidige problemen zoals "Zaventem" zullen blijven bestaan. De enige verschil: bye bye Wallinie
1. Waarom niet. Maakt me verder niet uit. Liefst zo snel mogelijk bij Nederland met een uitzondering voor culturele aangelegenheden (de oude Vlaamse Gemeenschap). Maar voor het overige : Mechelen is inderdaad een goede keuze.

2. Ik kan me wel voorstellen dat de EU blij zou zijn met een soort niet land gebonden hoofdstad. Een DC. Dat zal me echter verder worst wezen. Monaco, deel van Wallonië, apart, ... ze bekijken het maar.

3. Dat weet ik zo nog niet. Als iets verfranst is, dan kan ook de omgekeerde beweging plaatsvinden. Onze Vlaamse boerendochters gingen kuisen in de jaren ´30 en begonnen plots Frans te spreken (stond voornamer). Als de economie het vereist, dan zullen ze wel Nederlands gaan spreken, hoor.
Orangist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 15:26   #83
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Menapius Bekijk bericht
...aldus Guido Gezelle, de feniks van Vlaanderen...
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 15:32   #84
Orangist
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Een zijsprongetje (Ik heb het hier al eerder aangekaart): Als ik een DVD koop staat er heel vaak: Talen: Engels 5.1, Frans 5.1, Nederlands 5.1 en............Vlaams (2.1). Waarom laten jullie je door de belgicisten een andere taal dan het nederlands 'aansmeren'? Zo ben je inderdaad een spreker van een taal van 6 miljoen mensen en NIET de spreker van een taal van 25 miljoen mensen.

Zo ook in Brussel: België is in meerderheid nederlandstalig en Brussel is de hoofdstad van het nederlandstalige Vlaanderen.
Ach, dat zijn die filmmaatschappijen. Daar zou ik niet zo over vallen, hoor. Als er op een DVD 5.2 Hollands zou staan dan maakt mij dat niet uit. Zolang de mogelijkheid om in eigen taal geholpen te worden bestaat en gerespecteerd wordt.
Oud 6 februari 2006, 17:01   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De uitspraaksregels zijn dezelfde, alleen de tongval verschilt. Er is weldegelijk een verschil tussen beide zaken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 17:03   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orangist Bekijk bericht
Ach, waarom dergelijk welles nietes spelletje gaan houden. De realiteit de dag van vandaag is dat er een overdonderende meerderheid aan franstalige communicatie in onze hoofdstad is. Ik vind dat ook niet leuk maar je moet je ergens neerleggen bij de realiteit. Zet Brussel gewoon voor de keuze of ze met de Vlamingen of de Walen willen meegaan. Je zal zien dat het aantal Nederlandstaligen plots enorm zal stijgen.
Mijn inziens gaat het helemaal niet over de door aangehaalde feiten, maar wel over een aantal andere zaken.
Oud 6 februari 2006, 17:08   #87
Lestat080
Partijlid

Lestat080's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mijn inziens gaat het helemaal niet over de door aangehaalde feiten, maar wel over een aantal andere zaken.
Verklaar u nader
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 17:10   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Verklaar u nader
Alles werd al eerder gezegd:

http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=78
Oud 6 februari 2006, 17:12   #89
Lestat080
Partijlid

Standaard

Lees dan ook eens wat ik eerder op deze topic schreef. U bent een Antwerpenaar, hoe heeft u voeling met Brussel? Dat vraag ik me echt af...
Oud 6 februari 2006, 17:14   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees dan ook eens wat ik eerder op deze topic schreef. U bent een Antwerpenaar, hoe heeft u voeling met Brussel? Dat vraag ik me echt af...
Ben ik dan een Antwerpenaar? Uw zotte uitspraken beginnen tegenwoordig in alle richtingen te gaan...

Geen voeling met Brussel? Toch wel, ik heb er vroeger gewerkt (en neen, ik was niet zoals vele pendelaars die na hun werktijd zich spoeden om uit Brussel te gaan - ik heb er vele vrijtijdsuren gesleten) en daarenboven heb ik er familie en vrienden.
Oud 6 februari 2006, 17:18   #91
Lestat080
Partijlid

Standaard

Wel een groot deel van mijn familie woont ook in Brussel, en ik ben er schoolgegaan. Ik vrees dat ik vele meer voeling heb met die stad dan u zich ooit zou kunnen inbeelden.

Sorry, Waregem ligt niet bij Antwerpen. Maar evenmin in de buurt van brussel, mijn oprechte excuses.
Oud 6 februari 2006, 17:25   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel een groot deel van mijn familie woont ook in Brussel, en ik ben er schoolgegaan. Ik vrees dat ik vele meer voeling heb met die stad dan u zich ooit zou kunnen inbeelden.
Bij mijn weten heb ik niet geoordeeld over u. Bijgevolg is uw laatste zin totaal ongepast.
Oud 6 februari 2006, 17:26   #93
Orangist
Burger

Standaard

Citaat:

Sorry, Waregem ligt niet bij Antwerpen. Maar evenmin in de buurt van brussel, mijn oprechte excuses.
Ik heb er twee jaar gewoond, mijn dierbare Belgicist, gestudeerd aan de ULB en verscheidene wijken onveilig gemaakt gedurende mijn studentikoze uitspattingen. Geloof me vrij, de stad Brussel is aangenaam maar heeft niet de minste voeling met het Nederlandstalig landsgedeelte. De marollentijd is voorbij en heeft plaatsgemaakt voor allochtonen en bourgeois die zich superieur voelen, gesteund door de inertie van onze Vlaamse politici en het opportunisme van de Waalse politici. U zegt : Vlaanderen bestaat niet. U heeft gelijk. Er zijn Nederlandstaligen en er zijn Franstaligen en beiden moeten de mogelijkheid hebben zich te verenigen met hun natuurlijke buren.
Oud 6 februari 2006, 17:28   #94
Lestat080
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik heb er twee jaar gewoond, mijn dierbare Belgicist, gestudeerd aan de ULB en verscheidene wijken onveilig gemaakt gedurende mijn studentikoze uitspattingen. Geloof me vrij, de stad Brussel is aangenaam maar heeft niet de minste voeling met het Nederlandstalig landsgedeelte. De marollentijd is voorbij en heeft plaatsgemaakt voor allochtonen en bourgeois die zich superieur voelen, gesteund door de inertie van onze Vlaamse politici en het opportunisme van de Waalse politici. U zegt : Vlaanderen bestaat niet. U heeft gelijk. Er zijn Nederlandstaligen en er zijn Franstaligen en beiden moeten de mogelijkheid hebben zich te verenigen met hun natuurlijke buren.
Zoals ik in mijn vorige posts al aanhaalde. Ik sprak Nederlands tegen mijn vrienden en zij antwoordden in het Frans. Ik had er persoonlijk geen problemen mee, zij evenmin. Ik ben trouwens nooit uitgescholden voor Salle Flamand.

Salle Belge, door alochtonen daarentegen...
Oud 6 februari 2006, 20:05   #95
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach, waarom dergelijk welles nietes spelletje gaan houden. De realiteit de dag van vandaag is dat er een overdonderende meerderheid aan franstalige communicatie in onze hoofdstad is. Ik vind dat ook niet leuk maar je moet je ergens neerleggen bij de realiteit. Zet Brussel gewoon voor de keuze of ze met de Vlamingen of de Walen willen meegaan. Je zal zien dat het aantal Nederlandstaligen plots enorm zal stijgen.
Je antwoord zelf op de vraag. "Er is overdonderende meerderheid aan franstalige communicatie in onze hoofdstad". Dat lijkt me dus logisch dat ze voor een Franstalige scenario zouden kiezen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 21:31   #96
Lestat080
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Je antwoord zelf op de vraag. "Er is overdonderende meerderheid aan franstalige communicatie in onze hoofdstad". Dat lijkt me dus logisch dat ze voor een Franstalige scenario zouden kiezen.
Tuurlijk is dat logisch. Ik begrijp sommige flaminganten niet. Ze zeuren dat Brussel hun hoofdstad is, maar zagen tegelijk dat ze Franstalig is. Geef toe mannen, een Franse stad past toch niet in Vlaanderen. Of wilt u ze allen opdringen Nederlands te spreken en Frans te vergeten?
Oud 6 februari 2006, 22:07   #97
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
2%, opmerkelijk? Allez, laat maar zeggen die 2%. Dat betekent dus dat 98% gaat naar Franstalige scholen. Een absolute meerderheid, dus.
Ik zeg toch helemaal niet dat het maar 2% is. Ik zeg alleen dat zelfs in het geval het maar 2% zou zijn, het al opmerkelijk is.

In werkelijkheid is het waarschijnlijk veel meer dan 2% van de Franstaligen.

Citaat:
De enige doel van die Vlaamse scholen is Brussel proberen te vervlaamsen. Jammer genoeg voor u, willen de Franstaligen niet vervlaamsd worden. Ze willen hun taal en hun cultuur bewaren.
Wat doen al die kinderen van Franstaligen dan op de Nederlandstalige scholen? In jouw logica willen die Franstaligen hun kinderen blijkbaar wel vervlaamsen.

Citaat:
Vlamingen zouden maar te graag hun geweld in de straten van Brussel uiten en de Franstaligen vragen Nederlands te spreken in plaats van het Frans maar ze kunnen niets doen : de Franstaligen zijn in de meerderheid in Brussel en dat ergert de Vlamingen.
Waarom zouden de Vlamingen dat doen? Veel Franstaligen sturen hun kinderen uit zichzelf al naar Nederlandstalige scholen! En vervelend dat jij dat vindt...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 22:11   #98
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat hoeft toch ook helemaal niet? Heeft er ook maar één kind problemen gehad met het verstaan van de Leeuwenkoning, hetzij met de Vlaamse stemmen van Timon en Pumba, hetzij met de Nederlandse stemmen? Tuurlijk niet. Sterker nog, die Vlaamse stemmen gaven de Nederlands gesproken versie voor Nederlanders juist iets extra's!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 23:12   #99
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Zoals ik in mijn vorige posts al aanhaalde. Ik sprak Nederlands tegen mijn vrienden en zij antwoordden in het Frans. Ik had er persoonlijk geen problemen mee, zij evenmin. Ik ben trouwens nooit uitgescholden voor Salle Flamand.

Salle Belge, door alochtonen daarentegen...
En waarom ik dan wel, 3 keer op een jaar dan nog wel? Ik loop niet rond met een leeuwenvlag en ik spreek Frans als het niet anders kan zonder enige ergernis te tonen dus aan mij ligt het niet. Misschien moet je eens goed luisteren wat sommige zo achter je rug keuvelen omdat je iets bestelt of vraagt in het Nederlands.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 23:31   #100
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Brussel was toen nog een vrolijke stad. Brussel was toen olala en olijk...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be