Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2006, 17:31   #81
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Van Severen noch Verschaeve beschouw ik als "oorlogsmisdadigers". Van Severen niet, daar die al dood was toen de Duitsers hier hun gezag verstigden. Verschaeven al evenmin, omdat hij handelde vanuit zijn geloof (bedreiging van het communisme) en een oprecht volksnationalisme.
Verschaeve was een christelijk fundamentalist die "vanuit zijn geloof" talloze jong mensen de dood injoeg. Verschaeve was de Osama Bin Laden van Vlaanderen.

Citaat:
Zoals al eerder gezegd, meen ik te hebben gelezen dat Verschaeve na de oorlog zijn standpunt heeft bijgesteld.
En waar meent u dat gelezen te hebben? Bron?
In maart 1945 vanuit Duitsland nog Vlamingen ronselen voor het oostfront... "zijn standpunt bijgesteld"???

Van den Berghe, u bent een gevaarlijk individu.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 19:46   #82
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Mij goed, dat ze Verschaeve en andere duistere figuren schrappen, maar ze moeten dan zo consequent zijn dat dit ook gebeurt met colaborateur Leo III en massamoordenaar Leo II.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 19:51   #83
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Mij goed, dat ze Verschaeve en andere duistere figuren schrappen, maar ze moeten dan zo consequent zijn dat dit ook gebeurt met colaborateur Leo III en massamoordenaar Leo II.
inderdaad, maar dat ze enkel deze colaborateurs viseren en niet de andere heeft andere redenen. Toch moeten we niet aan twijfelachtige figuren van het verleden blijven hangen. C verschaeve was fout, punt uit. en zijn uitgesproken vlaams-nationalisme maakt dat niet goed.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 21:36   #84
Lestat080
Partijlid

Lestat080's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
De rest van de actie heeft alle kenmerken van een doorsnee BUB-actie: hypocriet, historisch niet correct, en een tikkeltje ranzig.
Als iemand zijn standpunten 'bijschaaft', worden die van het verleden niet vergeten. Zeker niet als ze nazistisch zijn, sorry. Het is ooit zo geweest, en zelfs zou hij achteraf de nobelprijs gewonnen hebben, het blijft een collaborateur.
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 22:39   #85
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
De rest van de actie heeft alle kenmerken van een doorsnee BUB-actie: hypocriet, historisch niet correct, en een tikkeltje ranzig.
Als iemand zijn standpunten 'bijschaaft', worden die van het verleden niet vergeten. Zeker niet als ze nazistisch zijn, sorry. Het is ooit zo geweest, en zelfs zou hij achteraf de nobelprijs gewonnen hebben, het blijft een collaborateur.
Verschaeve blijft een collaborateur, en er is voor mij geen enkele goede reden om een straat naar hem te noemen.

Dat neemt niet weg dat de BUB- actie hypocriet is, historisch niet correct, en een tikkeltje ranzig.

Hypocriet omdat er heelwat Belgische straten genoemd zijn naar Leopold III, evennens een collaborateur uit WOII. Over die straten rept de BUB niet.

Historisch niet correct omdat Van Severen ook bij de Nazi's prijkt:
(Van Severen riep in 1940 op om de Duitsers te betrijden, maar werd toch door de Belgische staatsveiligheid opgepakt, naar Frankrijk overgebracht en in Abbeville samen met 20 andere burgers door enkele Franse officieren geëxecuteerd).
Van Severen was extreemrechts, maar was geen Nazi, en zeker geen collaborateur

- Ranzig, omdat op een andere BUB-affiche Van Severen en Verschaeve boven een stapel vermoorde Joden staan afgebeeld.
Verschaeve was een collaborateur, en heeft heelwat foute dingen gedaan, maar hij heeft geen oorlogsmisdaden begaan zoals het vermoorden, verraden of deporteren van Joden.
Van Severen was zelf het slachtoffer van een oorlogsmisdaad.

Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 8 februari 2006 om 22:41.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 22:59   #86
Lestat080
Partijlid

Lestat080's schermafbeelding

Standaard

Het is alsof het uw doel (of dat van uw account) is om de BUB gelijk te maken met de grond meneer.

Al uw argumenten kloppen overigens wel, maar Leopold steun ik evenmin. Overigens zijn alle argumenten van het BUB wel correct. Het is toch onmenselijk om straten naar nazis te vernoemen, alsof men met dit verleden hoog in het vaandel hoort te lopen.

Nuja, soms gebeuren er wel rare dingen in de wereld...
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 00:09   #87
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik kan me in ieder geval herinneren dat in de jaren negentig ergens in de buurt van Rotterdam een vernoemde straatnaam veranderd werd toen bleek dat de betrokken persoon 'fout' was geweest in de Tweede Wereldoorlog.
Ik heb dit via Google kunnen terugvinden: het gaat om de Burgemeester Jasstraat in Nieuwerkerk aan den IJssel. Er is een lokale nieuwssite met allerlei nieuwsberichten hierover te vinden, uit 1995 en 1996. Leuk om te zien hoe het proces van een straatnaamverandering zich voltrekt.

Week 19 (1995): "De Nieuwerkerkse politiek gaat onderzoeken of de Burgemeester Jasstraat in Dorrestein wellicht een andere naam moet krijgen. In een publikatie in Het kanaal werd vorige week bekend gemaakt dat burgemeetser Jas tijdens de oorlog vrijwillig lid was van een Duitsgezinde organisatie. D66-fractievoorzitter Van Mechelen vroeg afgelopen dinsdag in de gemeenteraad of daarom een naamsverandering overwogen moet worden. Loco-burgemeester Wiegman zegde toe dit in het zogenaamde fractievoorzittersoverleg te zullen bespreken."

Week 37: "Burgemeester en wethouders vinden dat de naam Burgemeester Jasstraat niet meer gehandhaafd kan worden na wat bekend is geworden over het oorlogsverleden van burgemeester Jas. Afgelopen voorjaar werd bekend dat Jas lid is geweest van een Duitsgezinde organisatie. Dat is inmiddels bevestigd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken, dat ook bekend maakte dat Jas hiervoor na de oorlog officieel is berispt. Het gemeentebestuur wil nu gaan overleggen met de bewoners van Jasstraat over de consequenties hiervan voor de naam van de straat."

Week 38: "De gemeente Nieuwerkerk houdt op maandag 2 oktober een informatie-avond in het Raadhuis voor bewoners van de Burgemeester Jasstraat over de straatnaamwijziging. Burgemeester en wethouders vinden dat de naam Burgemeester Jasstraat niet meer gehandhaafd kan worden na de bevestiging van het oorlogsverleden van Jas door het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Op de voorlichtingsavond zullen de consequenties hiervan en eventuele onkostenvergoedingen voor adreswijzing met de bewoners besproken worden. Ook de landelijke pers besteedt aandacht aan de straatnaamwijziging. De afgelopen week maakten De Telegraaf en Radio Rijnmond er melding van; deze zondag zendt de VPRO-radio een reportage uit."

Week 40: "De naam van de burgemeester Jasstraat wordt op z'n vroegst per 1 januari 1997 gewijzigd. Dat zei loco-burgemeester Wiegman afgelopen maandag op een informatie-avond voor bewoners van de Jasstraat. De gemeente wil de straatnaam veranderen na wat bekend werd over het oorlogsverleden van burgemeester Jas. Op de voorlichtingsavond bleek dat veel bewoners van de Jasstraat de naamswijziging liever niet hebben. Wethouder Wiegman zegde toe dat alle redelijke kosten als gevolg van de naamswijziging door de gemeente vergoed zullen worden. Waarschijnlijk zal de gemeenteraad in november een besluit nemen over de straatnaamwijziging."

Week 45: "De Nieuwerkerkse gemeenteraad heeft dinsdag besloten de naam van de Burgemeester Jasstraat per 1 januari 1997 te wijzigen. Alleen de raadsleden Kuivenhoven van het CDA, Burgers van de VVD en Van den Berg van de SGP waren tegen de wijziging. Volgens hen is er te weinig duidelijkheid over het oorlogsverleden van Jas en over de vernoeming om de straatnaam te wijzigen."

Week 7 (1996): "De Burgemeester Jasstraat gaat per 1 januari 1997 Vrijheidslaan heten. Dat staat in een voorstel van Burgemeester en Wethouders dat aanstaande donderdag besproken wordt in de commissie Algemene Zaken. In november besloot de gemeenteraad al de straatnaam te veranderen vanwege het bekend geworden oorlogsverleden van burgemeester Jas. Er is voor Vrijheidslaan gekozen omdat dat een neutrale benaming is. De keuze ligt in het verlengde van de benaming van de Verzetsstraat, waarbij ook bewust geen persoon vernoemd is die zich in de oorlog verdienstelijk heeft gemaakt, maar voor een algemene naam gekozen is."

-----

En hier gaat het dus niet eens om een prominente collaborateur, maar een eenvoudige burgemeester die "vrijwillig lid" was van een "Duitsgezinde organisatie". Opvallend is in ieder geval wel, dat de bewoners niet op de straatnaamwijziging zaten te wachten, maar dat hiertoe desondanks binnen een paar maanden werd besloten. Je kunt je natuurlijk afvragen of bij het wijzigen van een straatnaam die misschien al tientallen jaren bestaat en bekend is zonder dat er iemand een probleem van maakte, niet een wat zorgvuldiger afweging nodig is, waarbij het oordeel van de bewoners het zwaarste weegt. Als men dan toch de straatnamen gaat aanpassen, zou ik dat in ieder geval anders doen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 14:39   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Het is alsof het uw doel (of dat van uw account) is om de BUB gelijk te maken met de grond meneer.
Dat denk ik niet. Wat de bubbelsmurfen doen en zeggen, is al meer dan voldoende. Daardoor boren ze hun eigen club de grond in.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 15:35   #89
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
http://www.belgischeunie.be/_NED/nieuws.htm

En dit maal, waarde flaminganten, zijn de bewijzen er duidelijk.
Ze moesten inderdaad namen als de Leopold II Laan en de Karel Woestelaan en het Rogierplein,... schrappen... Collaborateurs van een vijandig regime.
Oud 9 februari 2006, 15:37   #90
Tantist

Standaard

Citaat:

Al uw argumenten kloppen overigens wel, maar Leopold steun ik evenmin. Overigens zijn alle argumenten van het BUB wel correct. Het is toch onmenselijk om straten naar nazis te vernoemen, alsof men met dit verleden hoog in het vaandel hoort te lopen.

Nuja, soms gebeuren er wel rare dingen in de wereld...
Nuja, mensen zullen Joris van Severen, niet gehinderd door enig historisch bewustzijn, altijd wel als nazi blijven aanzien, terwijl de man ziedde van woede toen Hitler België binnenviel.
Oud 9 februari 2006, 15:40   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Nuja, mensen zullen Joris van Severen, niet gehinderd door enig historisch bewustzijn, altijd wel als nazi blijven aanzien, terwijl de man ziedde van woede toen Hitler België binnenviel.
Inderdaad, in een toespraak heeft Van Severen trouwens heel duidelijk gezegd dat hij de "Duitse orde en de Italiaanse orde" verwierp. Als dat geen duidelijke taal was.
Oud 9 februari 2006, 15:52   #92
Tantist

Standaard

Citaat:
Inderdaad, in een toespraak heeft Van Severen trouwens heel duidelijk gezegd dat hij de "Duitse orde en de Italiaanse orde" verwierp. Als dat geen duidelijke taal was.
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat dit in een andere context te plaatsen valt. Men beschuldigde Van Severen er van dat hij een fascist en een nazi was, die een gelijkaardig maatschappelijk model op wou leggen. Het Verdinaso had als slagzin "Dietschland en orde". Van Severen wou hiermee aantonen dat zijn Dietse orde geen Italiaanse of Duitse orde was, wat ook correct is: het corporatisme van Van Severen is niet hetzelfde als dat van Mussolini en alleszins minder Völkisch als Hitlers brol. Het is bovendien redelijk gedecentraliseerd, wat je niet kan zeggen van het Italiaanse fascisme en het Duitse nazisme, beide unitaristische stromingen.
Oud 9 februari 2006, 17:16   #93
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet. Wat de bubbelsmurfen doen en zeggen, is al meer dan voldoende. Daardoor boren ze hun eigen club de grond in.
Dat geldt evenzeer voor u.

Alleen bent u in nog veel diepere krochten afgegleden door het hier op te nemen voor een rabiate oorlogsmisdadiger als Verschaeve, een religieuze fanaticus die jonge Vlamingen naar een ver front stuurde om te vechten tegen een niet-bestaande dreiging. En dat in dienst van een monsterachtig regime, dat Verschaeve tot op het eind van de oorlog onvoorwaardelijk trouw bleef. Nog in maart 1945 (!) ronselde de Zwarte Pastoor jonge Vlamingen voor de SS.
Bovendien verraadde Verschaeve de Vlaamse Zaak als pleitbezorger van de DeVlag en de SS-Flandern. Voor beide organisaties was het een uitgemaakte zaak dat Vlaanderen deel moest uitmaken van het Duizendjarige nazi-rijk.

Jammer genoeg betaat de hel niet. Anders belandde u zeker en vast nog naast Verschaeve op de eeuwige barbecue.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 18:57   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat dit in een andere context te plaatsen valt. Men beschuldigde Van Severen er van dat hij een fascist en een nazi was, die een gelijkaardig maatschappelijk model op wou leggen. Het Verdinaso had als slagzin "Dietschland en orde". Van Severen wou hiermee aantonen dat zijn Dietse orde geen Italiaanse of Duitse orde was, wat ook correct is: het corporatisme van Van Severen is niet hetzelfde als dat van Mussolini en alleszins minder Völkisch als Hitlers brol. Het is bovendien redelijk gedecentraliseerd, wat je niet kan zeggen van het Italiaanse fascisme en het Duitse nazisme, beide unitaristische stromingen.
Dat zeg ik toch: de ideologie van Joris van Severen was geen fascisme (de Italiaanse orde) en was al evenmin nazisme (de Duitse orde). En voor het overige stipt u een bijkomend verschil aan: de fascisten en nazi's beschouwden de staat als alomheersend, terwijl Joris van Severen dit bijvoorbeeld volledig verwierp.
Oud 9 februari 2006, 21:22   #95
John Stufflebeam
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Week 37: "Burgemeester en wethouders vinden dat de naam Burgemeester Jasstraat niet meer gehandhaafd kan worden na wat bekend is geworden over het oorlogsverleden van burgemeester Jas. Afgelopen voorjaar werd bekend dat Jas lid is geweest van een Duitsgezinde organisatie. Dat is inmiddels bevestigd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken, dat ook bekend maakte dat Jas hiervoor na de oorlog officieel is berispt. Het gemeentebestuur wil nu gaan overleggen met de bewoners van Jasstraat over de consequenties hiervan voor de naam van de straat."
Dan komt burgemeester Jas er nog goedkoop vanaf. De burgemeester van Ronse, Leo Vindevogel, werd in september 1945 geëxecuteerd. Hij was parlementslid sinds 1925, maar zijn parlementaire onschendbaarheid werd niet opgeheven. Hij was geen lid van een Duitse organisatie.

O ja, hij was Vlaams nationalist.
Oud 9 februari 2006, 21:42   #96
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van Severen was toch direct bij de Duitse inval als 'staatsgevaarlijk' opgepakt en een paar dagen later geëxecuteerd geweest in Frankrijk? Hoe kan die man in Godsnaam een colaborateur zijn als hij nooit onder Nazi bewind heeft geleefd?

Die bubbels toch. Ze doen alles om toch maar het Vlaams Nationalisme in discrediet te brengen. Niet dat het lukt.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 21:52   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Van Severen was toch direct bij de Duitse inval als 'staatsgevaarlijk' opgepakt en een paar dagen later geëxecuteerd geweest in Frankrijk? Hoe kan die man in Godsnaam een colaborateur zijn als hij nooit onder Nazi bewind heeft geleefd?

Die bubbels toch. Ze doen alles om toch maar het Vlaams Nationalisme in discrediet te brengen. Niet dat het lukt.
Ondertussen verbaast me van de bubbelsmurfen niets meer. Iedere keer weer slagen ze erin zichzelf de grond in te stampen. Denken we maar aan de "glorierijke" bijeenkomst aan de Munt... Of aan de Wilmots-zaak.

Daarom zeg ik: nog meer van dat!
Oud 10 februari 2006, 15:11   #98
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Dan komt burgemeester Jas er nog goedkoop vanaf. De burgemeester van Ronse, Leo Vindevogel, werd in september 1945 geëxecuteerd. Hij was parlementslid sinds 1925, maar zijn parlementaire onschendbaarheid werd niet opgeheven. Hij was geen lid van een Duitse organisatie.

O ja, hij was Vlaams nationalist.
Ik heb het verhaal over burgemeester Vindevogel gelezen. Onwaarschijnlijk dat een politieke collaborateur (d.w.z. zonder bloed aan z'n handen) de doodstraf krijgt. Niet dat de collaboratie goed te praten is, maar de doodstraf lijkt me eerder weggelegd voor oorlogsmisdadigers.

Het is eigenlijk wel opmerkelijk hoezeer de mentaliteit van de overheid in Nederland en België verschilde na WOII.
In Nederland had de meerderheid van de politieke en justitiële elite een principiële afkeer van de doodstraf. De belangrijkste reden om ze toch weer (tijdelijk) in te voeren, was dat men vreesde voor de reactie van de bevolking: lynchpartijen etc. De mogelijkheid van doodstraf werd echter strikt beperkt tot de gevallen die vielen onder de zgn. Bijzondere Rechtspleging, d.w.z. oorlogsmisdaden en collaboratie. Uiteindelijk werd slechts 39 keer de doodstraf daadwerkelijk uitgevoerd. In veel meer gevallen werd deze omgezet in levenslang, soms voor veel zwaardere gevallen dan die waarvoor de doodstraf vlak na de oorlog wel ten uitvoer was gebracht. Zo werden de 'Vier van Breda' (vier Duitse oorlogsmisdadigers die gevangen zaten in de Koepelgevangenis in Breda) niet terechtgesteld, maar NSB-propagandist Max Blokzijl wel. Blokzijl was als hoofd van de afdeling Perswezen van het Departement voor Volksvoorlichting en Kunsten niet direct verantwoordelijk voor de dood van mensen (indirect wordt hij wel verantwoordelijk gehouden voor de dood van de inmiddels zaligverklaarde pater en hoogleraar Titus Brandsma, die als hoofd van de katholieke media zich verzette tegen de nazidictatuur en daarvoor werd gedeporteerd), maar hij was door zijn wekelijkse radiopraatjes wel zeer bekend en werd zuiver op grond daarvan ter dood veroordeeld.
In België daarentegen heeft de overheid blijkbaar doelbewust een zo grootschalig mogelijk vergeldingsactie uitgevoerd, die niet altijd even zuiver was en ook een behoorlijk staatkundig tintje had. Het aantal veroordeelden en ook het aantal daadwerkelijke executies was in België dan ook een stuk hoger dan in Nederland.

Over burgemeester Jas vond ik nog dat hij tot 1949 burgemeester bleef van Nieuwerkerk aan den IJssel en afscheid nam in een buitengewone raadsvergadering. Een feestelijk afscheid dus. Hij was volgens het streekarchief overigens al sinds 1923 burgemeester van het dorp. Op de site van datzelfde streekarchief vond ik ook een dossier over zijn rol in de oorlog:

602 enz. Stukken betreffende het gedrag van burgemeester F. Jas van Nieuwerkerk a/d IJssel tijdens de oorlog, (1940) 1941 - 1945. -- 5 omslagen

[SIZE=1]602. Rapport van F.Th. Voorrips, plaatselijk commandant van de BS [Binnenlandse Strijdkrachten, het georganiseerd verzet, D.], afd. Nieuwerkerk a/d IJssel, aan de militaire commissaris voor Gouda e.o., 30 mei 1945; afschrift. 1 stuk (2 bladen). Met bijlagen: [/SIZE]
[SIZE=1](1) Circulaire van de burgemeester aan mannelijke inwoners om voor de Weermacht in Ouderkerk a/d IJssel arbeid te verrichten, 25 febr. 1944. 1 stuk. --- Exemplaar bestemd voor C. van der Werf. [/SIZE]
[SIZE=1](2) Systeemkaarten van de buurtschap, het blokhoofd en het wijkhoofd, waaruit blijkt dat F. Jas in de periode dec. 1941 tot okt. 1943 lid van de Nederlandsche Volksdienst is geweest. Met een kwitantie van de blokleider wegens contributiebetaling over okt. 1942. 4 stukken. [/SIZE]
[SIZE=1](3) Rapport van C.A. de Vogel, oud-gemeenteveldwachter, over het gedrag van F. Jas in het begin van de oorlog, 26 mei 1945. 1 stuk (2 bladen). [/SIZE]
[SIZE=1](4) Circulaire van de buurtschapsleider van de Winterhulp Nederland en de Nederlandsche Volksdienst aan alle inwoners van Nieuwerkerk a/d IJssel met mededeling van de wijk- en blokindeling en oproep om lid te worden, 16 april 1942. 1 stuk. [/SIZE]
[SIZE=1]603. Beschikking van b. en w. van Nieuwerkerk a/d IJssel waarbij de werkloosheidsuitkering van C. de Graaf wordt stopgezet omdat hij geweigerd heeft in Duitsland te gaan werken, 21 aug. 1940; afschrift. 1 stuk. [/SIZE]
[SIZE=1]604. Circulaire van de burgemeester aan mannelijke inwoners om voor de Weermacht in Ouderkerk a/d IJssel arbeid te verrichten, 25 febr. 1944; afschrift van het exemplaar bestemd voor E. van Stein. 1 stuk. --- Zie vnr. 602 (1). [/SIZE]
[SIZE=1]605. Brieven van F. Jas aan de aannemers J. Fijan en C. van ....en (onleesbaar gemaakt) waarin hun wordt opgedragen mee te werken aan het plaatsen van palen in de Zuidplaspolder ten behoeve van de Weermacht, mei 1944. 2 stukken. [/SIZE]
[SIZE=1]606. Brief van .. Vink sr. te Moordrecht aan de voorzitter van de Adviescommissie Zuivering Gemeentepersoneel, rayon Capelle a/d IJssel, inzake de zuivering van enkele personen, in afwachting van de beslissing over F. Jas, 7 juli 1945; fotokopie. 1 stuk. [/SIZE]
[SIZE=1]607. "F. Jas: burgemeester in oorlogstijd". Krantenknipsel uit Het Kanaal met tekst van een artikel door A.M. den Boer, 3 mei 1995. Met fotokopie van het artikel "Bestuurders tussen bezetting en bevrijding" door Ida Stroosnijder in NG-magazine april 1995, en een inhoudsopgave van de stukken vnrs. 602 - 606. 3 stukken.[/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
De Nederlandsche Volksdienst is waarschijnlijk de Duitsgezinde organisatie waarop gedoeld werd. Een beschrijving van deze organisatie vond ik hier. Kort gezegd gaat het om een door de bezetter opgerichte en op nazi-leest geschoeide liefdadigheidsorganisatie bedoeld om sympathie te winnen bij het Nederlandse volk. Niet heel erg schokkend om daar gewoon lid van te zijn. Zo wordt ook duidelijk waarom de man na de oorlog burgemeester mocht blijven en zelfs een straat naar zich vernoemd kreeg.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 10 februari 2006 om 15:14.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 21:39   #99
John Stufflebeam
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik heb het verhaal over burgemeester Vindevogel gelezen. Onwaarschijnlijk dat een politieke collaborateur (d.w.z. zonder bloed aan z'n handen) de doodstraf krijgt. Niet dat de collaboratie goed te praten is, maar de doodstraf lijkt me eerder weggelegd voor oorlogsmisdadigers.

Het is eigenlijk wel opmerkelijk hoezeer de mentaliteit van de overheid in Nederland en België verschilde na WOII.
In Nederland had de meerderheid van de politieke en justitiële elite een principiële afkeer van de doodstraf. De belangrijkste reden om ze toch weer (tijdelijk) in te voeren, was dat men vreesde voor de reactie van de bevolking: lynchpartijen etc. De mogelijkheid van doodstraf werd echter strikt beperkt tot de gevallen die vielen onder de zgn. Bijzondere Rechtspleging, d.w.z. oorlogsmisdaden en collaboratie. Uiteindelijk werd slechts 39 keer de doodstraf daadwerkelijk uitgevoerd. In veel meer gevallen werd deze omgezet in levenslang, soms voor veel zwaardere gevallen dan die waarvoor de doodstraf vlak na de oorlog wel ten uitvoer was gebracht. Zo werden de 'Vier van Breda' (vier Duitse oorlogsmisdadigers die gevangen zaten in de Koepelgevangenis in Breda) niet terechtgesteld, maar NSB-propagandist Max Blokzijl wel. Blokzijl was als hoofd van de afdeling Perswezen van het Departement voor Volksvoorlichting en Kunsten niet direct verantwoordelijk voor de dood van mensen (indirect wordt hij wel verantwoordelijk gehouden voor de dood van de inmiddels zaligverklaarde pater en hoogleraar Titus Brandsma, die als hoofd van de katholieke media zich verzette tegen de nazidictatuur en daarvoor werd gedeporteerd), maar hij was door zijn wekelijkse radiopraatjes wel zeer bekend en werd zuiver op grond daarvan ter dood veroordeeld.
In België daarentegen heeft de overheid blijkbaar doelbewust een zo grootschalig mogelijk vergeldingsactie uitgevoerd, die niet altijd even zuiver was en ook een behoorlijk staatkundig tintje had. Het aantal veroordeelden en ook het aantal daadwerkelijke executies was in België dan ook een stuk hoger dan in Nederland.

Citaat:
As one might expect, there are big differences in how various societies have attempted to tackle the problem of 'dealing with the past'. Post World War II, many of the formerly occupied countries pursued severe retributive justice. In Denmark, the Netherlands and Norway, generally regarded as models of liberal democracy, retroactive legislation was passed, introducing the death penalty for extreme cases of collaboration and crimes against humanity. Belgium had the highest proportion of death sentences in relation to the size of its population - 4,170 were condemned, of whom 230 were executed. In France, 6,763 people were condemned, 767 executed. These figures are over and above those summarily executed by partisans or enraged citizens in the immediate aftermath of liberation. In France, the estimated number of such summary executions is estimated to be at least 4,500. Across Europe, too, tens of thousands were imprisoned - 38,000 in France, 40,000 in Holland, 50,000 in Belgium, and 21,000 in Norway, equivalent to 633 for every 100,000 Norwegians. Many later benefited from amnesties, though ironically this meant that some of the more highly placed and responsible collaborators escaped more lightly than those whose offences may have been less grave but suffered the rough justice of the streets.
230 (of 242) executies in België is inderdaad erg hoog. De straffen werden uitgesproken door militaire rechtbanken, alhoewel de beklaagden meestal burgers waren. Was dat in Nederland ook zo?
Oud 10 februari 2006, 23:18   #100
Schavuit
Partijlid

Standaard

wat een flagrante fout van de bub om joris van severen op die affiche te zetten afgeschilderd als nazi en collaborateur

Laatst gewijzigd door Schavuit : 10 februari 2006 om 23:20.
Schavuit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be