Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2006, 18:59   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cmb Bekijk bericht
Pak die problemen dan aan. Maar moet dit door een splitsing van een staatje van amper een voorschoot groot?
Bij mijn weten speelt de oppervlakte van een staat niet onmiddellijk een rol in de aanpak van sociale problemen. Integendeel zelfs! Kijk naar Luxemburg bijvoorbeeld waar er heel wat minder sociale onvrede is dan in een groot land als Duitsland.

Kleinschalige aanpak werkt beter. Daarom is de kans veel groter dat men veel doelgerichter kan worden in een Vlaamse context. Ook omdat er over heel veel zaken een consensus bestaat en we daarenboven met een gelijke economische situatie te maken hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 19:36   #82
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik begrijp niet waarom een vakbond niet unitair mag/kan/moet zijn.
Als die vakbond telkens weer verlamd wordt door communitaire twisten, is het beter ze te splitsen.

Citaat:
Het is juist die eenheid die een vakbond sterk maakt.
Kijk, dáár heb ik dus problemen mee: hier wordt dogmatisch geponeerd dat die eenheid een sterkte is. Dat wordt als een dogma opgelegd en daar kan niet aan getornd worden. Waarom zou die eenheid een sterkte zijn? Niet beter een vabond die kan inspelen op de specifieke situatie van VL en WAL, dan een logge unitaire structuur die bij elk probleem 17 jaar te laat komt??
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 19:49   #83
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over de Belgische staat verdedigen, maar wel over het de macht van het getal: hoe meer leden hoe sterker een vakbond. En of je dit nu wil of niet: België is groter dan Vlaanderen alleen.
500.000 gedreven vakbondsleden kunnen meer verschil maken dan 1.000.000 vakbonders die in hun zetel blijven zitten.
Er zijn nog andere factoren dan "de macht van het getal".

De Corsicanen, Basken,... tonen dat hun vakbonden qua radicaliteit zeker niet moeten onderdoen voor hun unitaire tegenhangers.

Volgens mij is de situatie er in Wallonië ook zo erg aan toe omdat de Walen in de jaren '60, '70 en '80 geen eigen vakbonden hadden. Een eigen Waalse vakbond zou veel doortastender hebben kunnen optreden tegen de teloorgang en later uitverkoop van de Waalse industrie.
Maar de Belgische regering kon quasi ongestoord voordoen omdat ze niets te vrezen hadden van de makke unitaire bonden. (de eisen van de Vlaamse en Waalse vakbonders lagen immers mijlenver uit elkaar)
Oud 25 april 2006, 19:51   #84
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
absoluut niet, maar ik kan me voorstellen dat er Vlamingen zijn die deze als argumenten gebruiken om vakbonden te splitsen.
Laat de economie maar globaliseren, vakbonden zullen wel navelstaren!

Bij mijn weten waren het de Walen die de vakbond hebben gesplitst.
Oud 25 april 2006, 19:55   #85
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komaan! Wat zijn de problemen van een Vlaamse metallo? Wat zijn de problemen van een Waalse metallo? Zijn die niet krak dezelfde?
Brood op tafel krijgen, en een ietwat comfortabel leventje kunnen leiden. Maar dat geldt niet alleen voor de Vlaamse en Waalse metallo', maar ook voor de Oezbeekse ambtenaren, Argentijnen uit de trasportsector,...

Maar de omstandigheden waarin hij dat wil aanpakken, zijn totaal verschillend. Aangezien Vlaanderen en Wallonië een andere sociaal-economische situatie kennen, zijn eigen vakbonden vereist.
Oud 25 april 2006, 19:58   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar de omstandigheden waarin hij dat wil aanpakken, zijn totaal verschillend. Aangezien Vlaanderen en Wallonië een andere sociaal-economische situatie kennen, zijn eigen vakbonden vereist.
Of op z'n minst vakbonden die deze meerduidigheid aanvaarden en bijgevolg ook naar andere afspraken streven in de verschillende gebieden opdat er aan de verschillende noden kan gewerkt worden. Door de eenheidsworst die de huidige vakbonden nastreven is dat evenwel niet mogelijk.
Oud 25 april 2006, 21:54   #87
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over de Belgische staat verdedigen, maar wel over het de macht van het getal: hoe meer leden hoe sterker een vakbond. En of je dit nu wil of niet: België is groter dan Vlaanderen alleen. En ik die dacht dat de Vlaamse ontvoogding toch al een tijd achter de rug is.
Dan denk je totaal verkeerd.
Vlaanderen kan nog altijd niet zelf beslissen over eigen bestuur.
Vlaanderen betaalt nog jaarlijks 12 miljard euro aan Wallonië om er een slecht bestuur overeind te houden.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 16:21   #88
cmb
Vreemdeling

cmb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad. Dus wat is nog de waarde van dergelijke afspraken als de omstandigheden per onderneming anders zijn. Dus boort u met uw uitspraak eigenlijk de nationale afspraken de grond in.
Nee, ik doe dat niet: ik vind dat iedereen, arbeider of bediende, onder de zelfde, veilige en minst ongezonde, omstandigheden moet kunnen werken, met dezelfde verloning voor mensen die in hetzelfde PC werken. Denk je echt dat dit automatisch gebeurd, zonder sociaal overleg?
cmb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 16:29   #89
cmb
Vreemdeling

cmb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bij mijn weten waren het de Walen die de vakbond hebben gesplitst.
it takes two to tango! Een resolutie op het congres van 2005 die opdracht gaf aan het nat. secr. om te bekijken wat er binnen de structuren eventueel zou kunnen veranderen qua autonomie tss beide landsdelen, werd unaniem goedgekeurd.
Oud 26 april 2006, 16:31   #90
cmb
Vreemdeling

cmb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brood op tafel krijgen, en een ietwat comfortabel leventje kunnen leiden. Maar dat geldt niet alleen voor de Vlaamse en Waalse metallo', maar ook voor de Oezbeekse ambtenaren, Argentijnen uit de trasportsector,...

Jarenlang waren de Waalse metallo's in de meerderheid. Was dat dan zo slecht voor de Vlamingen?
Oud 26 april 2006, 16:37   #91
cmb
Vreemdeling

cmb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Inderdaad: de problemen van een werknemer waar ook ter wereld zijn dezelfde als de problemen van een Belg met de nuance dat het hier in vegelijking met andere landen redelijk goed is. Daarom dat ik niet begrijp dat een centrale van het abvv, lid van europese en wereldvakorganistaies, denkt dat een klein clubje sterker is.
Oud 26 april 2006, 16:44   #92
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten speelt de oppervlakte van een staat niet onmiddellijk een rol in de aanpak van sociale problemen. Integendeel zelfs! Kijk naar Luxemburg bijvoorbeeld waar er heel wat minder sociale onvrede is dan in een groot land als Duitsland.

Kleinschalige aanpak werkt beter. Daarom is de kans veel groter dat men veel doelgerichter kan worden in een Vlaamse context. Ook omdat er over heel veel zaken een consensus bestaat en we daarenboven met een gelijke economische situatie te maken hebben.
Ik neem aan dat er in Vaticaanstad minder sociale onvrede is dan in Luxemburg maar daarom pleit ik ook nog niet voor de onafhankelijkheid van Luxemburg stad. Wat is klein? Als een Amerikaan een Chinees of zelfs een Duitser hoort dat men België wil opsplitsen omdat kleinschaligheid beter zou zijn dan denk ik toch dat ze zouden gniffelen. Consensus is een relatief begrip. Op het moment van een eventuele Vlaamse onafhankelijkheid zal men zien hoe broos die "consensus" wel niet is. Eenmaal de externe verschillen wegvallen zullen de interne verschillen groter en belangrijker worden. Ik stel bijvoorbeeld vast dat de twee partijen die het dichts bij elkaar staan rond dit soort onderwerpen NVA en VB elkaar voor rotte vis uitschelden dat het geen naam heeft. Nochtans is de consensus er grotendeels.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 17:13   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik doe dat niet: ik vind dat iedereen, arbeider of bediende, onder de zelfde, veilige en minst ongezonde, omstandigheden moet kunnen werken, met dezelfde verloning voor mensen die in hetzelfde PC werken. Denk je echt dat dit automatisch gebeurd, zonder sociaal overleg?
U slaat de bal wel mis, hoor. Mijn stelling is geen pleidooi tegen sociaal overleg, maar wel een pleidooi voor een werkbaar sociaal overleg dat inspeelt op de verschillende situaties in respectievelijke Vlaanderen en Wallonië. Nu is dat niet mogelijk, daar men nationale afspraken moet afspreken. Die afspraken brengen geen meerwaarde en leiden niet tot een economische opleving (in Wallonië) of economische bestendigheid (Vlaanderen).
Oud 26 april 2006, 17:16   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik neem aan dat er in Vaticaanstad minder sociale onvrede is dan in Luxemburg maar daarom pleit ik ook nog niet voor de onafhankelijkheid van Luxemburg stad. Wat is klein? Als een Amerikaan een Chinees of zelfs een Duitser hoort dat men België wil opsplitsen omdat kleinschaligheid beter zou zijn dan denk ik toch dat ze zouden gniffelen.
Kijk eens aan, blijkbaar is de VS plotseling een voorbeeld waarnaar verwezen kan worden als het over sociaal overleg en onvrede gaat... Dat we dit nog uit een linkse pen mogen lezen. De verrassingen zijn de wereld nog niet uit.

Feit is en blijft dat men in het Groothertogdom Luxemburg vlugger en beter kan inspelen op economische veranderingen dan in Duitsland. De flexibiliteit is er veel groter, omdat er een kleinere kring is en ook een gelijke economische situatie, daar waar men in Duitsland met veel meer moet rekening houden.
Oud 26 april 2006, 18:14   #95
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk eens aan, blijkbaar is de VS plotseling een voorbeeld waarnaar verwezen kan worden als het over sociaal overleg en onvrede gaat... Dat we dit nog uit een linkse pen mogen lezen. De verrassingen zijn de wereld nog niet uit.

Feit is en blijft dat men in het Groothertogdom Luxemburg vlugger en beter kan inspelen op economische veranderingen dan in Duitsland. De flexibiliteit is er veel groter, omdat er een kleinere kring is en ook een gelijke economische situatie, daar waar men in Duitsland met veel meer moet rekening houden.
Ik heb helemaal niet gezegd dat de VS een voorbeeld is qua sociaal overleg alleen dat België maar een klein land is met amper evenveel inwoners als een grote stad in de VS. Ik denk alleen niet dat het zinvol is om het sociaal overleg zodanig op te splitsen dat het langzamerhand wordt gedegradeerd tot een individueel overleg tussen werknemer en werkgever. Want naar anologie van mijn vorige bijdrage. Eenmaal de verschillen met Wallonië wegvallen zullen de verschillen in Vlaanderen groter worden.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 18:19   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik heb helemaal niet gezegd dat de VS een voorbeeld is qua sociaal overleg alleen dat België maar een klein land is met amper evenveel inwoners als een grote stad in de VS. Ik denk alleen niet dat het zinvol is om het sociaal overleg zodanig op te splitsen dat het langzamerhand wordt gedegradeerd tot een individueel overleg tussen werknemer en werkgever. Want naar anologie van mijn vorige bijdrage. Eenmaal de verschillen met Wallonië wegvallen zullen de verschillen in Vlaanderen groter worden.
Dit is alles is een ideologische opstelling die niets van doen heeft met een praktisch inzicht om het welzijn van de werknemer na te streven. Het is een krampachtige poging de Belgische staatsstructuur te verdedigen.
Oud 26 april 2006, 20:45   #97
cmb
Vreemdeling

cmb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is alles is een ideologische opstelling die niets van doen heeft met een praktisch inzicht om het welzijn van de werknemer na te streven. Het is een krampachtige poging de Belgische staatsstructuur te verdedigen.
het een heeft toch niets met het andere te maken !
Oud 29 april 2006, 21:19   #98
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik lees hier dat de splitsing niet gewild is door de militanten.

En dan herinner ik me dat op betogingen van de havenvakbonden zo al geregeld eens een Vlaamse Leeuw te zien is.
En dan herinner ik me dat de havenvakbonden momenteel sterk Vlaams Belang gericht zijn.
En dan herinner ik me het verhaal van een Meervoud-medewerker die zelf uit de mond van vakbondsmensen heeft gehoord dat het maar eens tijd werd.

Opnieuw is de Belze staat weer een beetje meer gesplitst. Nu blijkt ook de arbeidersbeweging richting splitsing te gaan. Links, en vooral klein-links, komt nogal graag aanlopen met het fabeltje van de immer unitaristische arbeidersbeweging maar wie de geschiedenis er even op nagaat merkt dat communautaire discussies altijd hebben bestaan. De realiteit is dat de Belgische natie niet meer bestaat en dat in de hoofden van steeds meer mensen de Vlaamse en Waalse naties een veel grotere rol spelen. Niet voor niets hebben een aantal Waalse vakbonden zelfs de haan in hun logo!

Dat de splitsing van de vakbond de arbeidersbeweging verzwakt is trouwens bullshit. De Basken bewijzen dat een eigen autonome vakbond zelfs veel doeltreffender en radicaler kan zijn dan een eenheidsgedrocht. Vanuit onafhankelijke posities kan er veel beter samengewerkt worden dan vanuit een geforceerde 'eenheid'.

Belgique heeft afgedaan, eens te meer is dat bewezen.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 29 april 2006 om 21:20.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 07:21   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het een heeft toch niets met het andere te maken !
Bijgevolg moet u niet op de barrikaden gaan staan om België te verdedigen. Dit gebeurt vanuit sommige vakbondsmiddens evenwel.
Oud 30 april 2006, 08:35   #100
rroloff
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
PS - help mij mijn gastenboek vullen
Tot uw dienst.
rroloff is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be