![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Alle drugs legaliseren? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
24 | 27,91% |
Deze maatregel gaat (iets) te ver voor mij, maar ik steun het legaliseren van bepaalde soorten drugs |
![]() ![]() ![]() |
20 | 23,26% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
40 | 46,51% |
Ander / Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,33% |
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom doen druggebruikers dat wel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Volgens mij heeft een normaal mens geen drugs nodig om zich goed te voelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
|
![]() Illegale drugs zijn zo duur dat je zelfs met werken niet genoeg verdient om ze dagelijks te betalen.Zoek maar eens 150 of 200 euros tezamen alle dagen.En dan heb enkel genoeg voor je heroïne, al de rest van je levensonderhoud komt er nog bovenop.Heroïne zou héél goedkoop kunnen vervaardigt worden door de pharmaceutica-industrie.Niet meer kosten als banale aspirientjes...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Partijlid
|
![]() De legalisatie van drugs werkt zoiezo drempel verlagend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De juiste stelling is: Een mens die zich goed voelt heeft geen drugs nodig. Zorg er dus voor dat alle mensen zich goed voelen en het drugsprobleem is al voor 80% opgelost.
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten tweede zou ik duidelijk de scheiding trekken tussen wat nu nog een slachtofferloze misdaad is (druggebruik) en wat een slachtoffervolle misdaad is (en zal blijven), nl. auto's stelen. Indien chocolade illegaal zou zijn, zou je het op de zwarte markt moeten kopen. Aldus geeft het meer aanleiding tot criminaliteit (het is dan al illegaal op zich) en buitensporig gedrag. In de tweede wereldoorlog zag je zoiets bijvoorbeeld met bepaalde etenswaren, radio's, &c.
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() Oorspronkelijk bericht door lombas
Laat ons eens even alles op een rijtje zetten. Er bestaat een breed draagvlak bij de bevolking om soft-drugs te legaliseren. Misschien geen meerderheid, maar met het komen van de volgende generatie zal dat wel het geval worden. Enfin, het staat eigenlijk los van hoevéél mensen de titel wensen te ondersteunen: het gaat om principes. Het gaat om hoeveel mensen ze aan de cannabis en cocaïne kiunnen krijgen: zorg dat er genoeg verslaafden zijn, dan volgt dat "breed draagvlak" vanzelf? ![]() ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 17 juli 2006 om 11:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(Als iemand medelijden wenst te hebben, doet die dat uit eigen beweging, ik bedoel dat het staatsdraagvlak weg dient te vallen, het is absurd en agressief)
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Waarom niet heel eenvoudig.
Wie verslaafd is kan drugs op voorschrift krijgen (wel tegen redelijke betaling) Wie illegaal drugs verhandeld krijgt ZWARE straffen. (iets anders dan een paar maand voorwaardelijk) Voordelen. 1. Het is voor drugshandelaars niet meer interessant om mensen drugsverslaafd te maken want er is daarna niets meer aan verdiend. 2. Men kent de drugsverslaafden en kan dus gemakkelijker controle over hen uitoefenen en eventueel afkikprogramma's opstellen. 3. Men zou op die manier veel meer te weten komen over het fenomeen drugs.
![]() |
#91 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alle gekheid op een stokje. Ik acht mensen capabel zelf uit te maken wat ze doen; en als ze dat niet kunnen, is dat geen reden om mij (nu, ik gebruik wel geen drugs, ben er zelfs tegen, maar in dit voorbeeld...) vanalles op te leggen. Het is niet omdat één of andere idioot zijn vrouw en kinderen vermoord, dat ik geen relatie meer mag aangaan. Citaat:
Wat het tweede betreft, daar moet ik - en de meeste libertariërs met mij - het oneens mee zijn. Ik zei al dat mensen zelf kiezen om te gebruiken, dus moeten ze daar de gevolgen van dragen. Ze hebben niet het recht om door middel van agressie (belastingen) de overheid op te dragen geld te stelen bij hun naasten. Wat wél een duidelijk fenomeen zal zijn, is dat ex-verslaafden zich gaan verenigen om nu-verslaafden te helpen en bijna-verslaafden af te raden te gebruiken (zoals bijvoorbeeld de AA). Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Lombas.
Als het echt niet in je kraam te pas komt lees je echt niet meer wat er staat. Foei. 1. Ik ben tegen legalisering van drugs. Als je de moeite had genomen om de reactie te lezen had je gemerkt dat je , als drugsverslaafde, de drugs op medisch voorschrift kan krijgen, zoals je ook een hoop medicijnen op voorschrift kan krijgen (en daar ziten een hele hoop drugs tussen.) 2. Is in punt 1 al beantwoord. Drugs blijven illegaal zoals ook de verkoop van bepaalde medicijnen zonder voorschrift illegaal en strafbaar is. 3. Er zijn heel wat drugs op de markt waaraan ik je heel gemakkelijk verslaafd kan maken zonder dat je dat zelf weet. (iets over het onderwerp lezen kan echt geen kwaad ,weet je) Verder zijn er twee soorten drugs. Diegene die je verslaafd maken omwille van bepaalde stoffen die ze bevatten. Sigaretten, chocolade, suiker, .... en drugs die je niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk afhankelijk maken, alcohol, weet, cocaine...... De laatste soort is de gevaarlijkste omdat afkikken daarvan veel zwaarder is. 4. daar drugs illegaal blijven is dit naast de kwestie. 5. weet niet wat je hier mee bedoeld, maar er zijn heel wat onbekende verslaafden. Die kan men dus niet bij het onderzoek betrekken. Zelfs als drugs legaal waren zouden er nog heel wat verslaafden zijn die dit niet eventjes aan de grote klok gaan hangen. In het beschreven systeem moet je je bekend maken wil je van goedkope drugs kunnen genieten. En in het algemeen. De maatschappij heeft wel degelijk last van druggebruikers. Denk maar eens aan de honderden onschuldige doden en zwaargewonden die jaarlijks het slachtoffer zijn van mensen die onder invloed zijn van alcohol en waar de maatschappij diep voor in de zakken moet tasten. En dit dan om maar één voorbeeldje te noemen.
![]() |
#93 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een verslaving is altijd geestelijk, en soms ook lichamelijk. Het onderscheid dat je hier maakt slaat echt nergens op.
![]() |
![]() |
#94 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Bij legalisering van alle drugs, betekent dit dat iedereen zijn huis-, tuin- en keukenbrouwsels en -kweeksels zonder meer aan de man mag brengen ?
Betekent dit dat b.v. eender welke geneesmiddel gewoon in de supermarktrekken mag terechtkomen. Of hoe gaat men de klassieke paradox bevoorrading-consumptie bij totale legalisatie aanpakken ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nicotine geeft niemand een goed gevoel, maakt ook niet overmoedig of agressief (tenzij men het niet aan het lichaam kan toevoegen) of zo. Sigaretten, suiker, vetten...zijn dus niet geestelijk verslavend maar bevatten stoffen die zich in het lichaam vastzetten waardoor het lichaam zich daaraan gewend en deze stoffen nadrukkelijk vraagt. In tegenstelling tot alcohol, weet, cocainne.... die de gebruiker een indruk van goed gevoel geven. Men vergeet zijn zorgen en problemen door het gebruik en verkeert dus niet echt meer in deze wereld. Ik dacht niet dat je een genie moest zijn om dit te weten.
![]() |
![]() |
#96 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Sigaretten bijvoorbeeld, denk je nu echt dat hier enkel om een nicotineprobleem gaat: 1. Om fysieke afhankelijkheid van nicotine te kweken, moet je eerst het afweermechanisme van je eigen lichaam overwinnen. Anders waren alle rokers verslaafd na de eerste sigaret. Het is zo dat nicotine snel wordt afgebroken in het bloed en de behoefte aan een nieuwe dosis, maar de initiatie in het gebruik gebeurt altijd door het nemen van een mentale barrière. 2. Wie raakt van zijn rookverslaving af op een puur fysieke manier? Niemand. Je moet leren de mentale knop om te draaien en dan volgt het fysieke meestal vanzelf. Of nog... Heroïne: zelfs de zwaarste verslaafde is na drie weken fysiek afgekickt, de mentale strijd kan levenslang duren (de meeste heroïnegebruikers worden ook ziek bij het eerste gebruik, toch zetten ze door => lijkt mij voorzeker een mentale kwestie). Cocaïne veroorzaakt zelfs geen lichamelijke afhankelijkheid, enkel een mentale. Verslavingen worden trouwens zelden opgelost door enkel aan het fysieke aspect ervan te werken. Zelfs niet bij toxicomanen. Als je een graad van verslaving wilt omschrijven, moeten er meestal drie factoren bij betrokken worden: 1. de aard en hoeveelheid van de gebruikte stof 2. de mentale en fysieke toestand van de gebruiker 3. de context en omstandigheden van het gebruik Rekening houdend met die drie factoren kan je een eenvoudige genieter van een glas wijn onderscheiden van een flessen leegklokkende zuipschuit. Niet met het onderscheid dat jij maakt.
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 18 juli 2006 om 10:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als er iets diep verborgen zit, weet je maar nooit. Syd Barret is gestorven. Heeft LSD iets naar boven gespit dat anders nooit naar boven gekomen zou zijn? Of was het sowieso naar boven gekomen, ondanks de drugs? Dat is altijd een belangrijke vraag omtrent de 'trigger effects' van drugs. En soms kan die niet altijd beantwoord worden, zeker niet op statistische wijze. Citaat:
Zolang de grens op 18 jaar ligt, is dat de grens die ik handhaaf, ongeacht wat politiekers of onze zelfverklaarde 'rebellen' beweren. Zolang ik medeverantwoordelijk ben voor het gedrag van mijn koters (wat dus ook aansprakelijkheid voor 100% inhoudt), heb ik medezeggenschap over het gebruik van middelen dat hun gedrag ten kwade kan beïnvloeden. Het is nu eenmaal veel eerlijker om over vrije keuze praten als je iemand tenminste de kans hebt gegeven dit vermogen eerst te ontwikkelen. Sommigen noemen dat zelfs geen voorbeeld van goed ouderschap, maar ouderschap tout court.
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 18 juli 2006 om 14:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De stelling in de openingspost keurt deze tweede vorm van controle expliciet af, wegens vrijheidsbeperkend en ongeoorloofd agressief. Zowel qua productie als qua consumptie. Maar dat creëert m.i. een bijkomend probleem op het vlak van productie. En hiermee doel ik nog niet zozeer op de klassieke middelen in deze discussies (cannabis, heroïne en cocaïne met alcohol als de grote boze wolf die wel vrij mag rondlopen) maar op de verslavingen die ontstaan tgv de synthetische drugs en geneesmiddelen. Met synthetische drugs bedoel ik die substanties die meestal bestemd zijn voor puur recreatief gebruik, van LSD tot XTC. Hoewel hun chemische samenstelling stoffen kan bevatten die op zich niet schadelijk zijn of zelfs bevorderlijk voor het organisme, de combinatie van deze stoffen is er enkel en alleen op gericht een verdovend, opwekkend of hallucinogeen effect op te wekken die volledig buiten het kader van een medische of therapeutische behandeling valt. Geneesmiddelen kunnen uiteraard ook zo gebruikt worden (zeker de voorschriftplichtige), maar hun ontstaan hebben ze in de eerste plaats te danken aan een medisch nuttige toepassing. Daarom worden voor dergelijke middelen uitgebreide labtesten, proeftijden en kwaliteitslabels geëist. Wanneer ze voorschriftplichtig zijn komt dit er op neer dat eerst een bepaald parcours moet doorlopen worden vooraleer men ze kan produceren en te koop aanbieden. En wanneer men ze wilt gebruiken zal men eerst een bepaald ziektebeeld moeten laten vaststellen of op zijn minst een arts raadplegen (de overconsumptie van geneesmiddelen ingevolge het terugbetalingssysteem van onze SZ maakt ook deel uit van de wereld der verslaafden, nl. de verslaafden onder medisch toezicht, maar dit beschouw ik toch eerder als voer voor een afzonderlijke discussie). Dus de hamvragen zijn: hoe ver wordt de overheid teruggedrongen op dit terrein ? Ga je de geneesmiddelen nu ook volledig vrij laten aan de gebruiker/vrager ? Ga je de synthetische drugs volledig vrij laten in productie of ga je ze dan onderbrengen in hetzelfde circuit als geneesmiddelen ? Ga je de geneesheren allerlei hierin betrekken of juist volledig uitsluiten ? Ga je van de apothekerij een oord van volledig gedereguleerd, vrij ondernemerschap maken ? Ga je de handel in grondstoffen voor al deze middelen intensief controleren waarna ieder zijn plan mag trekken, producenten en consumenten ? Daarenboven hebben we nog de 'homebrewers'. Ga je toestaan dat iedereen zijn persoonlijke huisvlijt te koop mag aanbieden? Dat elke experimentele kwakzalver zijn brouwsels als veilig en betrouwbaar mag pushen? Dat we op de redelijkheid en de rationaliteit van de mens moeten rekenen dat het allemaal wel goedkomt?
![]() |
![]() |
#99 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat je beweert over controle en certicaten van kwaliteit is vanzelfsprekend. In de vrije markt kan dit gegarandeerd worden door kwaliteitslabels. Die kennen we nu, in mindere mate, ook al. Meritus, de Keurslager, ... Indien deze organisaties niet neutraal blijven verliezen ze hun geloofwaardigheid (en deel van de koek). Niet perfect, zeker niet. Maar ongedwongen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ lombas
Ik ga de links zeker eens lezen. Mijn reactie ten gronde zal later volgen. Misschien zelfs pas van 't weekend. Mijn metabolisme draait nu vierkant door de warmte. En die PC is ook al veel te warm. enkel hierover al een directe reactie Citaat:
Het productieproces van alcohol is veel complexer en gevarieerder dan het gros van de synthetische drugs, en kan bogen op een lange traditie, zeker in ons land, met een rijke variëteit aan smaken. Alcohol wordt ook al eens gedronken voor de smaak eerder dan voor de roes. Niet zo bij synthetische drugs die slechts een doel dienen: de high. Mijn grootvader stookte zijn eigen jenever omdat hij 'die slappe brol uit de winkel' niet lustte. Maar veel amateur chemici proberen een variant op een drug te vinden die nog goedkoper is met nog meer (zwaarder) effect.
![]() |