Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2006, 17:45   #81
IlluSionS667
Banneling

IlluSionS667's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Big_daddy Bekijk bericht
Pourquoi ?
Jouw hele redenering steunt op de stelling dat de verliezers van de strijd verantwoordelijk zijn voor dat de winnaars later allemaal hebben uitgespookt. Denk maar niet dat Europa even decadent zou geweest zijn als de Duitsers de oorlog hadden gewonnen.
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 18:08   #82
Big_daddy
Gouverneur

Big_daddy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Jouw hele redenering steunt op de stelling dat de verliezers van de strijd verantwoordelijk zijn voor dat de winnaars later allemaal hebben uitgespookt. Denk maar niet dat Europa even decadent zou geweest zijn als de Duitsers de oorlog hadden gewonnen.
Dan zul je terug moeten leren lezen, ik zeg dat die Oostfrontlosers voor niets zijn gestorven en niet dat ze verantwoordelijk zouden zijn voor de verkiezing van Kofi Anan als secretarisgeneraal van de UNO of voor het broeikaseffect. Je moet die arme dutskes niet gaan opzadelen met alle zonden van Israël. Sterven, verliezen voor niets, nada,... En dit ondanks zichzelf ! Alsof dat niet erg genoeg zou zijn....
Vl'ààààànderenvan slagveld tot reservaat . Watte?? Vloms nomdedom!I don't love it, I won't leave it. I hate it, and I shit on it. "Is dat cultureel genoeg voor u ...?"Vlaanderen ; 0 jaar ......http://www.verzet.org http://www.ffrf.org/quiz/
Big_daddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 18:42   #83
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Big_daddy Bekijk bericht
Dan zul je terug moeten leren lezen, ik zeg dat die Oostfrontlosers voor niets zijn gestorven en niet dat ze verantwoordelijk zouden zijn voor de verkiezing van Kofi Anan als secretarisgeneraal van de UNO of voor het broeikaseffect. Je moet die arme dutskes niet gaan opzadelen met alle zonden van Israël. Sterven, verliezen voor niets, nada,... En dit ondanks zichzelf ! Alsof dat niet erg genoeg zou zijn....
big-daddy is dat niet die dikke neger die ni kan zingen maar daar wat uit zen nek staat te kotsen. Moest dit correct zijn dan hebt gij daar een schoon voorbeeld aan genomen. Zo voort doen kunt mischien ook nog eens een podium halen.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2006, 18:28   #84
Avondland
Lokaal Raadslid

Avondland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Het feit of iemand laf/dapper is, betekend vanuit moreel/ethisch oogpunt niks.
bv. Met een gekaapte boeing een flatgebouw binnenvliegen is ook heel "dapper", maar desondanks blijft het moreel verwerpelijk.
Er is toch een heus verschil tussen een zelfmoordterrorist en een soldaat hoor.
Avondland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 05:59   #85
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
1. Een vraagje. Wat is er zo verkeerd aan collaboreren?
Economische collaboratie in Wallonie bleek in de on-staat niet strafbaar te zijn. Idealistische Vlaams-gezinde collaboratie (omdat van de on-staat toch niets te verwachten was voor Vlaanderen) daarentegen moest in bloed gesmoord worden en zeker en vast niet vergeten worden in de volgende generaties. Waar was de Kerk trouwens in het aanzetten tot vechten tegen het goddeloze communisme? En nadien zijn kazak keerde, toen het de anderen waren die wonnen?

Denk er trouwens ook aan dat toen (60 jaar) geleden er geen internet, televisie of andere snelle informatie bronnen waren. Alle nieuws kwam van kranten of radio. Probeer dan maar eens een gefundeerde opinie te vormen. Denk ook aan de enorme invloed de Kerk (nog) had?!

Citaat:
2. Dus de ene 'misdaad' mag bestraft worden door een andere?
Blijkbaar wel eh?
Het blijft gewoon verschrikkelijk wat er na (beide) oorlogen is gebeurd en dan alleen in Vlaanderen! Moest deze on-staat nog maar een klein beetje gevoel voor rechtvaardigheid hebben: ze zou op zijn minst verontschuldigingen kunnen uiten voor de wetteloosheid onmiddellijk na de bevrijding. En de processen herzien, met een onpartijdige jurie.
Maar hoor je heel Wallonie al op zijn achterste poten staan?
Spreek nog maar het woord 'amnestie' uit en de on-staat ligt plat!
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 10:54   #86
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meeheulden, jongens toch
U denkt blijkbaar dat iedereen wist van de concentratiekampen.
Maar iedereen kende de politiek van de nazi's wel.

Het enige wat ik jammer vindt is dat er zovelen ontsnapt zijn aan vervolging op het einde van de oorlog. Men had er meer jacht op moeten maken en al die collaborateurs ophangen. De Sovjetunie was en stuk praktischer met de collaborateurs die ze oppakten. Naar de goelags ermee en nooit meer teruggezien.
Die vlaamse Oostfronters zijn zowat de grootste misdadigers uit de geschiedenis.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 10:55   #87
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
Er is toch een heus verschil tussen een zelfmoordterrorist en een soldaat hoor.
Een zelfmoordterrorist is nog altijd beter dan een soldaat die onschuldige burgers doodschiet en zelf nog blijft leven.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 13:14   #88
Graaf van Vlaanderen
Partijlid

Graaf van Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Een zelfmoordterrorist is nog altijd beter dan een soldaat die onschuldige burgers doodschiet en zelf nog blijft leven.
Een soldaat schiet niet altijd onschuldige burgers dood
Een terrorist wel
Oud 3 juli 2007, 14:52   #89
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Het enige wat ik jammer vindt is dat er zovelen ontsnapt zijn aan vervolging op het einde van de oorlog. Men had er meer jacht op moeten maken en al die collaborateurs ophangen. De Sovjetunie was en stuk praktischer met de collaborateurs die ze oppakten. Naar de goelags ermee en nooit meer teruggezien.
Die vlaamse Oostfronters zijn zowat de grootste misdadigers uit de geschiedenis.
Je bent wel zeer selectief in je verontwaardiging.
Miljoenen mensen zijn omgekomen in de goelags en dit reeds in de dertiger jaren, toen de paranoïde Stalin met zijn zuiveringen begon. Na de oorlog werden ganse bevolkingsgroepen gedeporteerd, zelfs de krijgsgevangenen die uit de nazi-kampen terugkeerden werden beschuldigd van verraad en gedeporteerd.

Niet de Vlaamse en Waalse oostfronters zijn de misdadigers, wel Stalin en Hitler, beiden verantwoordelijk voor de dood van ontelbare miljoenen mensen.

.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 14:54   #90
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uhu. Gij zijt ontsnapt uit Geel, zeker?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 18:32   #91
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Prachtig gewoon hoe jij gehersenspoeld bent door het belgische regime.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 21:14   #92
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Iedereen die zijn leven veil heeft voor een hoger ideaal en vecht volgens de soldatencode (ongeacht zijn overtuiging) kan op mijn sympathie rekenen. Existentieel zijn zulke strijders niet "links" of "rechts", hoewel mijn persoonlijke politieke voorkeur uiteraard naar een Oostfronter en niet naar een Rode Brigadist uitgaat.

Soit, de geschiedenis achteraf bekeken had ik liever méér Westfronters gezien.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 21:45   #93
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Er was inderdaad een groot verschil tussen economische en idealistische collaboratie.
Uit economische overwegingen trekt men niet naar het oostfront me dunkt? (Wel heb ik gehoord dat mensen zonder veel tegenstribbelen in Duitsland gingen werken daar het hen en hun gezin zou helpen.)
Citaat:
Meeheulden, jongens toch
U denkt blijkbaar dat iedereen wist van de concentratiekampen.
Als u het normaal vindt dat mensen zich zomaar onderwerpen aan en zelfs meewerken met een militaristisch, autoritair en racistisch bewind dat hun land vernietigt, mag u dat ook gewoon zeggen hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Helden noch verraders : jong, naïef en misleid
Ten dele.
Maar een vraagje, blonk men op het Oostfront niet uit in Joden afschieten (dus niet deporteren, vergassen en verbranden maar gewoon in een massagrafje dumpen)? Zoja, in hoeverre deden onze naïeve jongeren daar aan mee?

@Illusionist: De grootste communistische partijen in Europa zaten volgens mij nog in de Comintern. De S-U werd toch lange tijd (ook na WOII) gesteund door dacht ik. Maar soit, dat neemt niet weg dat velen (tegen de lijn van de S-U in) meteen in het verzet gingen, dacht ik...
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 21:51   #94
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Als u het normaal vindt dat mensen zich zomaar onderwerpen aan en zelfs meewerken met een militaristisch, autoritair en racistisch bewind dat hun land vernietigt, mag u dat ook gewoon zeggen hoor.
Ok. Ik vind het normaal dat bepaalde mensen tegen de communisten gingen vechten omdat ze geloofden dat dat goed was.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 3 juli 2007, 22:00   #95
StevenNr1

Standaard

U vroeg wat er verkeerd is aan collaboreren, blijkbaar mag men dat niet eens meeheulen met een verschrikkelijk regime noemen?
Oud 3 juli 2007, 22:02   #96
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
U vroeg wat er verkeerd is aan collaboreren, blijkbaar mag men dat niet eens meeheulen met een verschrikkelijk regime noemen?
Een verschrikkelijk regime. En dat weet u door de talloze documentaires, naslagwerken, getuigenissen en archieven die zijn gemaakt/vrijgegeven na de oorlog.

En de Oostfronters 'heulden' niet mee met dat regime. Welk voordeel hebben ze eruit gehaald?

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 3 juli 2007 om 22:02.
Oud 3 juli 2007, 22:06   #97
StevenNr1

Standaard

Ik dacht dat u het breder bedoelde (collaborateurs in het algemeen), maar inderdaad het topic gaat over de Oostfronters, my mistake, sorry.
Nu, dat laatste is een goede vraag, kregen de verwanten hier geen betere behandeling voor wat hun jonge zoon (meestal toch) ginds ging 'presteren' ?
Oud 3 juli 2007, 22:12   #98
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat u het breder bedoelde (collaborateurs in het algemeen), maar inderdaad het topic gaat over de Oostfronters, my mistake, sorry.
Fijn dat u een fout kan toegeven.

Citaat:
Nu, dat laatste is een goede vraag, kregen de verwanten hier geen betere behandeling voor wat hun jonge zoon (meestal toch) ginds ging 'presteren' ?
Neuh. Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken, maar in mijn dorp (en het naburige) wonen/woonden een aantal ex-Oostfronters. Naar wat ik indertijd gehoord heb, kregen hun families daar geen compensaties voor. Ik denk dat de Duitsers de kans om communisten te bevechten al als een beloning op zich beschouwden

Oud 3 juli 2007, 22:59   #99
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oké, het levende bewijs dat Stalin zeker zo gevaarlijk was als Hitler, is bij deze geleverd.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een goelag en een concentratiekamp? Het ene is goed, want daar doe je gewoon de slechte in verdwijnen en het andere daar stop je onschuldige mensen in? Is dat jouw simplistische manier van redeneren? Dus hele gezinnen uitmoorden, omdat ze een verkeerde ideologie hebben, mag dus volgens jou?

Wel, ik walg bij dit soort veronderstellingen. Het komt er gewoon op neer dat wat JIJ als goed beschouwt, de waarheid moet zijn en wie het niet met je eens is, moet verdwijnen. Maar o wee, als jou ooit iets overkomt. Bravo: je redeneert net als Stalin, Hitler, Pol Pot, Napoleon en andere tirannen.
Oud 4 juli 2007, 13:46   #100
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar een vraagje, blonk men op het Oostfront niet uit in Joden afschieten (dus niet deporteren, vergassen en verbranden maar gewoon in een massagrafje dumpen)? Zoja, in hoeverre deden onze naïeve jongeren daar aan mee?
Geen enkele. Alleen de Einsatzgruppen moesten achter het front afrekenen met de partizanen.

Al de rest wat erover verteld wordt, is grotendeels ontsproten aan het brein van Ilja Ehrenburg.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be