Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat te doen met Saxe-Cobourg
Koning van Wallonië 14 29,17%
Verbannen naar een (onbewoond?) eiland 4 8,33%
De guillotine 10 20,83%
Terugsturen naar Duitsland 4 8,33%
in een museum zetten 16 33,33%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2006, 15:23   #81
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
euhm... als wij een republiek wensen in Vlaanderen dan roepen we gewoon de Vlaamse onafhankelijkheid uit. Het Belgische Parlement en de senaat erkennen we gewoon niet langer als legitieme instellingen. Het komt er alleen op aan een macht uit te bouwen in de straat, niet in de pluchen zetelkes. Dan mogen de franstalige senators op hun kop gaan staan zoveel ze willen.
'De straat' krijg je pas mee als zijn portemonee helem�*�*l geplunderd is.
Oud 14 augustus 2006, 15:40   #82
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Wat het onderwerp betreft. Iedereen weet dat het niet in het financieel belang van de franstaligen is dat 'het cement van Belgique' verdwijnt. En vermits de Franstaligen letterlijk alles wat wij willen kunnen tegenhouden (kijk maar naar BHV) zal de monarchie in stand worden gehouden zolang Belgique bestaat. Dat IS nu eenmaal democratie op zijn Belgisch. De rest is illuzie.

dat is toch niet helemaal correct. Eigenlijk heeft Wallonië er op lange termijn wel baat bij dat het onafhankelijk wordt van de vernederende aalmoespolitiek van de Belze staat, ongeacht hoe groot die aalmoezen ook zijn. Voor het Waalse volk is de Belze staat evengoed een ramp, alleen is er nog een politieke heersende klasse die die ramp wat camoufleert met een laagje goudlak.
Oud 14 augustus 2006, 16:05   #83
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Alvast vind ik dat zolang Laken van ons centjes krijgt, ze tenminste ieder een maandelijks optreden moeten uitvoeren.

Geef toe: Fluppe spant de kroon bij een life optreden. Lorre heeft deze maand zijn best al gedaan als stand-up comedian en Bébert heeft deze keer Paola laten optreden in de familiesoap, aflevering: glaasje op, zie dat je niet valt.

Maandelijkse aflevering zijn wel strikt noodzakelijk.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2006, 16:20   #84
PAJOT
Banneling

Standaard

1. het schijngezag dat de zg. demokraten welwillend toelaten vervangen door een waarachtig koninklijk gezag

2. een loyale houding die gefundeerd is op de onvergetelijke verdiensten die zij aan België bewezen hebben
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2006, 16:37   #85
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard Hoe geraak je van de monarchie af ?

Binnen de Belgische wetgeving kan je nooit van Saksen Coburg af. Er blijven zeker voldoende monarchisten, begicisten en andere belanghebbenden over om deze grondwetwijziging te blokkeren.

Een andere weg is: laat België voor wat het is. Als de Walen zich België willen noemen met de staatsschuld en kunstmatige constructies, dat ze maar doen. Vlaanderen moet zich eenzijdig afscheiden; zich onafhankelijk verklaren. Zelfs de europese zetels mogen ze hebben (die moeten ze zelf betalen). Het is dan aan "België" om Vlaanderen te dwingen België te blijven. Als de vlamingen 6 maanden geen sociale bijdragen, btw, accijnzen, personen- en bedrijfsbelastingen meer aan de belgische schatkist betalen ligt "België" op zijn gat en wordt alles mogelijk. Dus zet eerst al je spaargeld en geld dat je aan de Staat moet in het buitenland. Hou het in reserve voor de toekomstige wettige Vlaamse staat. Zorg dat er niets af te pakken is.

Het koningshuis gaat met "België" mee in de aanbieding, dit wil zeggen : niet bij ons.

Dit senario is ook een illusie. Vlamingen zijn platbroeken en gatlekkers.
Oud 14 augustus 2006, 17:23   #86
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
'De straat' krijg je pas mee als zijn portemonee helem�*�*l geplunderd is.
Tja, als België blijft bestaan "tot de zon ontploft", komt het ook wel zo ver...
Oud 14 augustus 2006, 17:25   #87
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
1. het schijngezag dat de zg. demokraten welwillend toelaten vervangen door een waarachtig koninklijk gezag
Da hebben we al gehad en dat was niet erg schitterend voor de mensen. Die zogenaamde "demokraten" zijn particraten en een particratie is een elitocratie. Veel beter is het eens een echte democratie te instaleren, zodat die ene monarchist of de elite die de macht onderling deelt, eens lekker te kakken wordt gezet.

Citaat:
2. een loyale houding die gefundeerd is op de onvergetelijke verdiensten die zij aan België bewezen hebben
België kan m'n rug op...
Oud 17 augustus 2006, 11:19   #88
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ben net terug van enkele dagen Zweden en het viel me echt op hoe koningsgezind dat land is. Overal in het straatbeeld is 'de kroon' alomtegenwoordig aanwezig: op autobussen, op het stadswapen (ik was in Göteborg), op kleding (T-shirts met een afbeelding van een kroon op, echt waar), op uithangborden van cafe's, op de nationale munt (de 'Kroon'). Zie ik hier nog niet zo snel gebeuren... 8)
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 11:58   #89
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een fascist steunt per definitie de heersende klassen, dus ook de monarchie.
Pajot
(sorry pajot, ik moest metaan aan u denken)
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 12:06   #90
Ambiorix

Standaard

de monarchie moet verwijderd worden ten einde een Vlaamse democratische en sociale volksrepubliek te bereiken. Dit doel heiligt alle middelen die nodig zijn, maar de demokratische weg is natuurlijk de eerste en beste optie.
Oud 17 augustus 2006, 20:19   #91
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
de monarchie moet verwijderd worden ten einde een Vlaamse democratische en sociale volksrepubliek te bereiken. Dit doel heiligt alle middelen die nodig zijn, maar de demokratische weg is natuurlijk de eerste en beste optie.
Wees practisch, toon mij deze democratische weg.
Oud 17 augustus 2006, 22:33   #92
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Wees practisch, toon mij deze democratische weg.
niet op belgicistische partijen stemmen in het Vlaams Parlement. Als in dat parlement een meerderheid gevonden wordt om de federale op te blazen en de grondwet als onlegitiem te verklaren dan heeft de democratie haar werk gedaan. Of dat haalbaar is.. ik weet het niet.
Oud 17 augustus 2006, 23:18   #93
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
niet op belgicistische partijen stemmen in het Vlaams Parlement. Als in dat parlement een meerderheid gevonden wordt om de federale op te blazen en de grondwet als onlegitiem te verklaren dan heeft de democratie haar werk gedaan. Of dat haalbaar is.. ik weet het niet.
indien dat lukt zijn er twee opties.

- het belgisch establishment is slim en legt zich neer, iedereen neemt braaf ontslag en weg.
- meer waarschijnlijk: de meer reactionaire elementen zullen op de een of andere manier dat Vlaamse parlement proberen uit te schakelen, ofwel via allerhande juridische trukken ofwel via de klassieke manier.

Denk er om dat er nog steeds een legeraparaat is. Om het met F. Engels te zeggen: een bende gewapende mannen.
Oud 17 augustus 2006, 23:20   #94
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Denk er om dat er nog steeds een legeraparaat is. Om het met F. Engels te zeggen: een bende gewapende mannen.
de IRA heeft het zijne voor een poosje niet meer nodig:

ook Libanon, Tsjetsjenië, Corsica, enz. zijn handige leveranciers
Oud 18 augustus 2006, 00:08   #95
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
indien dat lukt zijn er twee opties.

- het belgisch establishment is slim en legt zich neer, iedereen neemt braaf ontslag en weg.
- meer waarschijnlijk: de meer reactionaire elementen zullen op de een of andere manier dat Vlaamse parlement proberen uit te schakelen, ofwel via allerhande juridische trukken ofwel via de klassieke manier.

Als het Belgisch establishment er zich braaf bij neerlegt, dan is dat een slecht teken. Dat is dan het bewijs dat ze al in de Vlaamse instellingen geïnfiltreerd zitten.
En als ik onze Vlaamse partijen zie, als ik de Vlaamse media zie, enz... dan lijkt het Belgisch establishment daar al zeer grondig in geïnfiltreerd.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 04:01   #96
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het Belgisch establishment er zich braaf bij neerlegt, dan is dat een slecht teken. Dat is dan het bewijs dat ze al in de Vlaamse instellingen geïnfiltreerd zitten.
En als ik onze Vlaamse partijen zie, als ik de Vlaamse media zie, enz... dan lijkt het Belgisch establishment daar al zeer grondig in geïnfiltreerd.
Dat heb je goed gezien.
Daarom zullen ze zich ook bij de onafhankelijk neerleggen. Omdat dezelfden die vandaag de macht in hebben in Belgique ze nooit anders dan ook in Vlaanderen hadden. Onlogisch is dat trouwens niet. Het gaat er overal ter wereld zo aan toe.

Desalniettemin zal de afscheiding van Belgique het einde betekenen van Belgique zoals we het altijd gekend hebben: gedomineerd door Franstaligen. Het zal echter nog een halve eeuw duren voor Vlaanderen de Belgische ziektes kwijt zal zijn.
Oud 18 augustus 2006, 10:06   #97
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
awel dan verwijs ik naar de post boven de uwe
Oud 18 augustus 2006, 14:59   #98
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zie het vlaams parlement ook als hefboom naar vlaamse onafhankelijkheid...

Al is een referendum in vlaanderen uiteraard ook noodzakelijk.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:20   #99
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Pajot (sorry pajot, ik moest metaan aan u denken)
u moet zich niet verontschuldigen. Ik ben tenminste een consequente fascist omdat ik weet wat het betekent.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 17:58   #100
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
u moet zich niet verontschuldigen. Ik ben tenminste een consequente fascist omdat ik weet wat het betekent.
Én belgicist én franskiljon

Dat maakt ons tot zowat tegenpolen...

Laatst gewijzigd door Tantist : 18 augustus 2006 om 17:58.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be