![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
be.politics Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep be.politics. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
|
![]() Fustigator wrote:
> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug > 2006 00:41:35 +0200, in littera > <[email protected]> in foro be.history(et > aliis) vere scripsit quod sequitur: > >> Fustigator wrote: >>> Vitae forma vocatur "pyrrho" <[email protected]>, die Wed, 2 Aug 2006 >>> 14:55:13 +0200, in littera <[email protected]> >>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>> >>>> biermartin wrote: >>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>> lokale taalstrijd. >>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>> >>> Flaminganten waren tijdens WW2 voor het grootste deel collaborateurs >>> van de nazis. Ze stuurden ook hun jongens om in de SS te diene waar er >>> zelfs een aparte "Sturmbrigade" voor hen werd gesticht. >>> http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=185661 >>> www.feldgrau.com/6ssb.html >>> http://www.gutenberg-e.org/esk01/arc...sk01_ssla.html >>> >>> >>> Maar het Verzet was niet minder in Nederlandstalig België als in >>> Franstalig België. H.Claus moet zijn literair talent niet misbruiken >>> om flauwe kul te vertellen. Waarscvhijnlijk waren grote delen van zijn >>> familie tijdens WW2 "verkeerd". >> Tja hoeveel van die vlamingen die collaboreerden deden dat omdat ze >> dachten eindelijk van de franstalige luis in de pels af te geraken? > > ik vind het verschrikkelijk dat Flaminganten zo blind waren, dat ze > iedere keer uit *haat* voor de franstaligen met de mof gingen > kollaboreren, en zelfs met de afschuwelijke nazi's. En ze moeten niet > vertellen "wir haben es niet gewußt", want in 1942-43 wist iedereen > wat zich in de concentratiekampen afspeelde. Waarom geldt dit enkel voor de flaminganten die gecollaboreerd hebben en niet voor de pre-poco's die uit winstbejag collaboreerden? > >> Doet er mij aan denken, welk landsgedeelte wou na de tweede wereldoorlog >> liefst dat den leopold geen koning meer zou zijn? > > Er waren toen al 245 Flaminganten minder , plus al deze die naar > Zwitserland, Spanje en tot in Argentinië en Chili gevlucht waren. > Het is wel het bewijs dat het merendeel van de Nederlandstalige Belgen > geen Flamingant zijn. Hoe je het draait of keert, in de belgische geschiedenis is het maar een keer voorgekomen dat een koning onder druk van de bevolking aftreedt, en dat gedeelte van de bevolking dat hiervoor verantwoordelijk was, was voornamelijk franstalig. Mij moet dus geen enkele francofoon komen uitleggen dat het de vlamingen zijn die belgië willen laten springen. > >> Mensen zijn soms kort van geheugen. |
![]() |
#82 |
|
![]() Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug
2006 15:23:50 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator wrote: >> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >> 2006 00:43:18 +0200, in littera >> <[email protected]> in foro be.history(et >> aliis) vere scripsit quod sequitur: >> >>> Fustigator wrote: >>>> Vitae forma vocatur "biermartin" <[email protected]>, die 2 Aug 2006 >>>> 13:04:18 -0700, in littera >>>> <[email protected] .com> in foro >>>> be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>> >>>>> pyrrho wrote: >>>>>> biermartin wrote: >>>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>>> lokale taalstrijd. >>>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>> Ik heb dat "Het Verdriet van Belgie" nog altijd in de boekenkast staan. >>>>> Iemand stuurde het me een keer op als verjaarskado. Ik heb echt heel >>>>> hard geprobeerd, maar ik kon er niet doorkomen. Ik vond het alllemaal >>>>> nogal verwarrend, weinig samenhangend, saai en pretentieus. Het was >>>>> bijna net zo onuitstaanbaar als het werk van de nazi-collaborerende >>>>> Belg Felix Timmermans. >>>>> >>>>> Ik moet hierbij aantekenen dat ik niet bevooroordeeld ben jegens >>>>> Belgisch literair werk. "De Leeuw van Vlaanderen" vond ik een >>>>> prachtboek en ook van de boeken van Louis Paul Boon kan ik intens >>>>> genieten. >>>>> >>>>> Martin Bier >>>> Voor een keer ben ik het met Biermartin het volmondig eens, tenminste >>>> over Claus. >>>> Claus is onsamenhangend tot vervelens toe, al kan ik sommige episodes >>>> wel leuk (be)schrijven, hij is ook pretentieus en zelfingenomen. >>>> >>>> Timmermans was leuk in zijn Pallieter en aandoenlijk in zijn religieus >>>> getinte werken. Later collaboreerde hij helaas, zoals zovele >>>> Flaminganten. >>> Timmermans collaboreerde uit overtuiging, het merendeel der pré-poco's >>> uit winstbejag. >> >> Uit overtuiging? Is het Flamingante gevoel zo blind, dat ze klakkeloos >> en kritiekloos zelfs met de afschuwelijke nazi's konden collaboreren? > >Bekijk het gewoon zo, als je in je eigen land onderdrukt wordt is het >soms gemakkelijker de fouten van de nieuwe partij die je zelfbestuur >belooft door de vingers te zien. Tja dat is natuurlijk zeer tijdsgebonden, want we zijn nu allang niet meer onderdrukt. >Mensen die uit geloofsovertuiging tegen de communisten gingen vechten, >werden schandelijk gemanipuleerd maar deden dit toch vanuit hun >christelijke overtuiging. Inderdaad, vooral dat er sommige priesters-leraren ze in die richting duwden. Waarom lazen die priesters de encykliek "Mit brenneder Sorge (Pius XI 1937) tegen het nazisme niet? Een "blinde vlek"? Dat was toch vakliteratuur voor hen. >Blijft de vraag waarom de pré-poco's collaboreerden? Uit opportunisme, voor economische redenen. >Dat vind ik pas erg, uit plat winstbejag collaboreren, daar zijn geen >verzachtende omstandigheden voor, maar wat zien we, het zijn juist zij >die uit plat winstbejag gecollaboreerd hebben die op dit ogenblik de >andere collaborateurs met de vinger wijzen. ik ben daar heel ietsjes minder streng mee dan jij , omdat dat men in de steden wel honger leed. Voor mij is iedere vorm van collaboratie uiterst verwerpelijk. -- Fusti |
![]() |
#83 |
|
2006 15:30:00 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator wrote: >> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >> 2006 00:41:35 +0200, in littera >> <[email protected]> in foro be.history(et >> aliis) vere scripsit quod sequitur: >> >>> Fustigator wrote: >>>> Vitae forma vocatur "pyrrho" <[email protected]>, die Wed, 2 Aug 2006 >>>> 14:55:13 +0200, in littera <[email protected]> >>>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>> >>>>> biermartin wrote: >>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>> lokale taalstrijd. >>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>> >>>> Flaminganten waren tijdens WW2 voor het grootste deel collaborateurs >>>> van de nazis. Ze stuurden ook hun jongens om in de SS te diene waar er >>>> zelfs een aparte "Sturmbrigade" voor hen werd gesticht. >>>> http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=185661 >>>> www.feldgrau.com/6ssb.html >>>> http://www.gutenberg-e.org/esk01/arc...sk01_ssla.html >>>> >>>> >>>> Maar het Verzet was niet minder in Nederlandstalig België als in >>>> Franstalig België. H.Claus moet zijn literair talent niet misbruiken >>>> om flauwe kul te vertellen. Waarscvhijnlijk waren grote delen van zijn >>>> familie tijdens WW2 "verkeerd". >>> Tja hoeveel van die vlamingen die collaboreerden deden dat omdat ze >>> dachten eindelijk van de franstalige luis in de pels af te geraken? >> >> ik vind het verschrikkelijk dat Flaminganten zo blind waren, dat ze >> iedere keer uit *haat* voor de franstaligen met de mof gingen >> kollaboreren, en zelfs met de afschuwelijke nazi's. En ze moeten niet >> vertellen "wir haben es niet gewußt", want in 1942-43 wist iedereen >> wat zich in de concentratiekampen afspeelde. > >Waarom geldt dit enkel voor de flaminganten die gecollaboreerd hebben en >niet voor de pre-poco's die uit winstbejag collaboreerden? Dat laatste heb ik nooit beweerd: voor die is het ook uiterst verwerpelijk... >> >>> Doet er mij aan denken, welk landsgedeelte wou na de tweede wereldoorlog >>> liefst dat den leopold geen koning meer zou zijn? >> >> Er waren toen al 245 Flaminganten minder , plus al deze die naar >> Zwitserland, Spanje en tot in Argentinië en Chili gevlucht waren. >> Het is wel het bewijs dat het merendeel van de Nederlandstalige Belgen >> geen Flamingant zijn. > >Hoe je het draait of keert, in de belgische geschiedenis is het maar een >keer voorgekomen dat een koning onder druk van de bevolking aftreedt, en >dat gedeelte van de bevolking dat hiervoor verantwoordelijk was, was >voornamelijk franstalig. En het was de minderheid. De koning is enkel afgetreden omdat de CVP ministers geen kloten hadden, zoals altijd. >Mij moet dus geen enkele francofoon komen uitleggen dat het de vlamingen >zijn die belgië willen laten springen. Toen niet, nu wel, omdat het VB wil laten voorkomen dat eenieder die voor deze partij stemt een separatist is, wat beslist niet het geval is. >>> Mensen zijn soms kort van geheugen. -- Fusti |
![]() |
#84 |
|
![]() Fustigator wrote:
> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug > 2006 15:30:00 +0200, in littera <[email protected]> > in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: > >> Fustigator wrote: >>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>> 2006 00:41:35 +0200, in littera >>> <[email protected]> in foro be.history(et >>> aliis) vere scripsit quod sequitur: >>> >>>> Fustigator wrote: >>>>> Vitae forma vocatur "pyrrho" <[email protected]>, die Wed, 2 Aug 2006 >>>>> 14:55:13 +0200, in littera <[email protected]> >>>>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>> >>>>>> biermartin wrote: >>>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>>> lokale taalstrijd. >>>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>>> >>>>> Flaminganten waren tijdens WW2 voor het grootste deel collaborateurs >>>>> van de nazis. Ze stuurden ook hun jongens om in de SS te diene waar er >>>>> zelfs een aparte "Sturmbrigade" voor hen werd gesticht. >>>>> http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=185661 >>>>> www.feldgrau.com/6ssb.html >>>>> http://www.gutenberg-e.org/esk01/arc...sk01_ssla.html >>>>> >>>>> >>>>> Maar het Verzet was niet minder in Nederlandstalig België als in >>>>> Franstalig België. H.Claus moet zijn literair talent niet misbruiken >>>>> om flauwe kul te vertellen. Waarscvhijnlijk waren grote delen van zijn >>>>> familie tijdens WW2 "verkeerd". >>>> Tja hoeveel van die vlamingen die collaboreerden deden dat omdat ze >>>> dachten eindelijk van de franstalige luis in de pels af te geraken? >>> ik vind het verschrikkelijk dat Flaminganten zo blind waren, dat ze >>> iedere keer uit *haat* voor de franstaligen met de mof gingen >>> kollaboreren, en zelfs met de afschuwelijke nazi's. En ze moeten niet >>> vertellen "wir haben es niet gewußt", want in 1942-43 wist iedereen >>> wat zich in de concentratiekampen afspeelde. >> Waarom geldt dit enkel voor de flaminganten die gecollaboreerd hebben en >> niet voor de pre-poco's die uit winstbejag collaboreerden? > > Dat laatste heb ik nooit beweerd: voor die is het ook uiterst > verwerpelijk... >>>> Doet er mij aan denken, welk landsgedeelte wou na de tweede wereldoorlog >>>> liefst dat den leopold geen koning meer zou zijn? >>> Er waren toen al 245 Flaminganten minder , plus al deze die naar >>> Zwitserland, Spanje en tot in Argentinië en Chili gevlucht waren. >>> Het is wel het bewijs dat het merendeel van de Nederlandstalige Belgen >>> geen Flamingant zijn. >> Hoe je het draait of keert, in de belgische geschiedenis is het maar een >> keer voorgekomen dat een koning onder druk van de bevolking aftreedt, en >> dat gedeelte van de bevolking dat hiervoor verantwoordelijk was, was >> voornamelijk franstalig. > > En het was de minderheid. > > De koning is enkel afgetreden > omdat de CVP ministers geen kloten hadden, zoals altijd. > >> Mij moet dus geen enkele francofoon komen uitleggen dat het de vlamingen >> zijn die belgië willen laten springen. > > Toen niet, nu wel, omdat het VB wil laten voorkomen dat eenieder die > voor deze partij stemt een separatist is, wat beslist niet het geval > is. Je zegt het zelf, het VB wil het zo laten voorkomen, terwijl veel van de proteststemmers dat worst zal wezen, net als het migrantenstandpunt van het VB voor veel van hun kiezers niet echt de reden is dat ze op het VB stemmen. Dat de franstaligen het feit dat de vlamingen de transfers beu zijn beschouwen als het opblazen van belgie is hun probleem. > >>>> Mensen zijn soms kort van geheugen. |
![]() |
#85 |
|
![]() Fustigator wrote:
> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug > 2006 15:23:50 +0200, in littera <[email protected]> > in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: > >> Fustigator wrote: >>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>> 2006 00:43:18 +0200, in littera >>> <[email protected]> in foro be.history(et >>> aliis) vere scripsit quod sequitur: >>> >>>> Fustigator wrote: >>>>> Vitae forma vocatur "biermartin" <[email protected]>, die 2 Aug 2006 >>>>> 13:04:18 -0700, in littera >>>>> <[email protected] .com> in foro >>>>> be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>> >>>>>> pyrrho wrote: >>>>>>> biermartin wrote: >>>>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>>>> lokale taalstrijd. >>>>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>>> Ik heb dat "Het Verdriet van Belgie" nog altijd in de boekenkast staan. >>>>>> Iemand stuurde het me een keer op als verjaarskado. Ik heb echt heel >>>>>> hard geprobeerd, maar ik kon er niet doorkomen. Ik vond het alllemaal >>>>>> nogal verwarrend, weinig samenhangend, saai en pretentieus. Het was >>>>>> bijna net zo onuitstaanbaar als het werk van de nazi-collaborerende >>>>>> Belg Felix Timmermans. >>>>>> >>>>>> Ik moet hierbij aantekenen dat ik niet bevooroordeeld ben jegens >>>>>> Belgisch literair werk. "De Leeuw van Vlaanderen" vond ik een >>>>>> prachtboek en ook van de boeken van Louis Paul Boon kan ik intens >>>>>> genieten. >>>>>> >>>>>> Martin Bier >>>>> Voor een keer ben ik het met Biermartin het volmondig eens, tenminste >>>>> over Claus. >>>>> Claus is onsamenhangend tot vervelens toe, al kan ik sommige episodes >>>>> wel leuk (be)schrijven, hij is ook pretentieus en zelfingenomen. >>>>> >>>>> Timmermans was leuk in zijn Pallieter en aandoenlijk in zijn religieus >>>>> getinte werken. Later collaboreerde hij helaas, zoals zovele >>>>> Flaminganten. >>>> Timmermans collaboreerde uit overtuiging, het merendeel der pré-poco's >>>> uit winstbejag. >>> Uit overtuiging? Is het Flamingante gevoel zo blind, dat ze klakkeloos >>> en kritiekloos zelfs met de afschuwelijke nazi's konden collaboreren? >> Bekijk het gewoon zo, als je in je eigen land onderdrukt wordt is het >> soms gemakkelijker de fouten van de nieuwe partij die je zelfbestuur >> belooft door de vingers te zien. > > Tja dat is natuurlijk zeer tijdsgebonden, want we zijn nu allang niet > meer onderdrukt. Het gaat dan ook over een tijd dat de vlamingen in belgië als tweederangsburgers beschouwd werden, kan je niet met het heden vergelijken, alhoewel er nog franstaligen zijn die denken dat de vlamingen enkel dienen voor het geld binnen te brengen en voor de rest plat moeten gaan voor de ps dictatuur. > >> Mensen die uit geloofsovertuiging tegen de communisten gingen vechten, >> werden schandelijk gemanipuleerd maar deden dit toch vanuit hun >> christelijke overtuiging. > > Inderdaad, vooral dat er sommige priesters-leraren ze in die richting > duwden. > > Waarom lazen die priesters de encykliek "Mit brenneder Sorge (Pius XI > 1937) tegen het nazisme niet? Een "blinde vlek"? > Dat was toch vakliteratuur voor hen. > >> Blijft de vraag waarom de pré-poco's collaboreerden? > > Uit opportunisme, voor economische redenen. > >> Dat vind ik pas erg, uit plat winstbejag collaboreren, daar zijn geen >> verzachtende omstandigheden voor, maar wat zien we, het zijn juist zij >> die uit plat winstbejag gecollaboreerd hebben die op dit ogenblik de >> andere collaborateurs met de vinger wijzen. > > ik ben daar heel ietsjes minder streng mee dan jij , omdat dat men in > de steden wel honger leed. > > Voor mij is iedere vorm van collaboratie uiterst verwerpelijk. Mee eens dat iedere vorm van collaboratie verwerpelijk is, het is echter vreemd te moeten vaststellen dat enkel de flaminganten zo zwaar op die collaboratie worden aangerekend. |
![]() |
#86 |
|
![]() Fustigator schreef:
> Maar het Verzet was niet minder in Nederlandstalig België als in > Franstalig België. H.Claus moet zijn literair talent niet misbruiken > om flauwe kul te vertellen. Waarscvhijnlijk waren grote delen van zijn > familie tijdens WW2 "verkeerd". "Verkeerd"? Wie een oorlog verliest is per definitie verkeerd. De geschiedenis is er een van winnaars. Als Hitler niet zo dom was geweest om het UK aan te vallen en Rusland was de EU nu Duits. En ik weet bij Zeus niet of het zo slecht was geweest op termijn. VHfc |
![]() |
#87 |
|
![]() Fustigator wrote:
> Vitae forma vocatur marcose <[email protected]>, die Thu, 03 Aug > 2006 02:38:52 +0200, in littera > <[email protected]> in foro be.history(et aliis) > vere scripsit quod sequitur: > >> Fustigator wrote: >>> Vitae forma vocatur marcose <[email protected]>, die Mon, 31 Jul >>> 2006 03:06:13 +0200, in littera >>> <[email protected]> in foro be.history(et aliis) >>> vere scripsit quod sequitur: >>> >>>> Fustigator wrote: >>>>> Vitae forma vocatur marcose <[email protected]>, die Sun, 30 Jul >>>>> 2006 18:09:32 +0200, in littera >>>>> <[email protected]> in foro be.history(et aliis) >>>>> vere scripsit quod sequitur: >>>>> >>>>>> Fustigator wrote: >>>>>> >>>>>>> Hier moest ik effe hartelijk om lachen: >>>>>>> ==== >>>>>>> Met medewerking van de Franstalige liberale en antiklerikale >>>>>>> bourgeoisie heeft de conservatieve clerus in het bekende >>>>>>> Monsterverbond (1828) die unieke kans van het Koninkrijk der >>>>>>> Nederlanden om zeep geholpen. >>>>>>> ==== >>>>>> Voor de nuance een citaatje vanonder het stof gehaald. >>>>>> ===== >>>>>> Al in 1814 hadden de dekens van de Brusselse ambachten geprotesteerd >>>>>> omdat de Franse taaldecreten van toepassing bleven: "La proscription de >>>>>> la langue nationale flamande doit cesser. L'idiome, les lois et les >>>>>> institutions des peuples de la Belgique doivent renaitre avec le bonheur >>>>>> de ce pays." Ze schrijven het eerbiedig in het Frans. "Het verbod op de >>>>>> nationale Vlaamse taal moet worden opgeheven worden. De taal, de wetten >>>>>> en de instellingen van de volkeren van Nederland [Verenigd Koninkrijk >>>>>> der Nederlanden werd met la Belgique aangeduid] moeten herrijzen samen >>>>>> met het geluk van dit land. >>>>> Nix op tegen, ookontreir! >>>>> >>>>>> De volkstaal was in zo'n diepe staat van verval dat de mensen die haar >>>>>> spraken er makkelijk van overtuigd konden worden dat het Nederlands of >>>>>> het Hollands een vreemde taal was. >>>>> Het hollands was vreemd, niet het lokale dialect. >>>> Limburgers en Brabanders, Antwerpenaren inclusief, kunnen dat Hollands >>>> probleemloos begrijpen. De anderen met een beetje moeite. >>>> >>> Daarom zijn ze geen echte Vlamingen. >>> >> Kijk eens Fust, ik heb ooit een paar jaar in R'dam gewerkt en toen ik er >> wegging begreep ik nog geen moer van dat taaltje. Ik bedoel maar dat als >> er ergens gebroebeld wordt dan geeft dat het gebroebel nog geen >> bijzondere status. > > Wat mijn stelling bevestigt. Grappig wat ik toevallig las over het Nederlands: 'Double negation with *en* is completely extinct, apart from some rests in peripheral dialects... like West Flemish or Afrikaans' Hooft en Vondel voerden in onderlinge afspraak een zuivering door in hun taalgebruik. Die stijl is later in het ganse taalgebied overgenomen. En beetje achtergebleven he Fust. Gy en zult het nie leren! > >> Denkt ge trouwens dat het toeval is dat van alle dialecten, toen en nu, >> het taalgebruik in de Statenbijbel nog het meeste wegheeft van het >> Limburgs dialekt? > > Dewelke? BIBLIA, dat is De gantsche H. Schrifture, vervattende alle de Canonijcke Boecken des Ouden en des Nieuwen Testaments. > >>>> Frans was echter onbegrijpbaar voor die analfabeten. >>>> >>> De Luikse invloed was nochtans groot in Limburg. >>> >> De sukkel had zelfs niet het recht om een cent belasting te heffen, dat >> zegt genoeg. > > Hoe het Prinsbisdom in elkaar zat weet ik ook niet precies. enkel dat > het huidige Belgisc Limburg er deel van maakte sedert de 14e eeuw tot > aan de Franse revolutie op politiek gebied en tot 1960 op religieus > gebied. >> Een een ander onderscheid is dat wij onze zwartrokken en aanhangsels >> nooit in de kerk gedreven hebben en in de fik gestoken. Een >> onvergeeflijke nalatigheid, ik geef het grif toe. > > Ach...je kan niet alles hebben in het leven :-)) > >>>>>> Ze hielden er niet van, van dat kale >>>>>> Hollands. En de hogere klassen, die toen nog echt heersende klassen >>>>>> waren, hebben alles in het werk gesteld om hun privileges voor te >>>>>> stellen als middelen die het welzijn en de vrijheid van iedereen >>>>>> dienden. >>>>> In de upperclass werd inderdaad in België uitsluitend Frans gesproken. >>>> Het gaat erom dat ze zich voordoen als weldoener van het volk maar >>>> alleen hun eigenbelang dienen. >>> Sommigen inderdaad. Niet allemaal. >>> >>> Gek nochtans dat de Gentse Franstalige upperclass pro-Oranje was. >>> >>> Hoe verklaar jij dat? >> Lieven Bouwens had nog maar net zijn in Engeland gepikt weefgetouw op >> volle toeren aan het draaien en dat wou hij zo houden? Wat goeds is er >> ooit uit Frankrijk gekomen? > > le vin et le boursin? Die ze anderen maar node gunnen. (Napoleon verbood wijnbouw buiten Frankrijk) En geen kanaal naar Terneuzen > >>>>>> Je hoort wel eens dat Willem I het Nederlands hier heeft willen >>>>>> opdringen. Het is een lelijk en onrechtvaardig woord, opdringen, want >>>>>> Willems taalpolitiek was zeer democratisch. >>>>>> Op 1 oktober 1814 verleende Willem het Nederlands in de burgelijkestand >>>>>> en in de rechtspleging in de Vlaamse provincies enige rechten. Het >>>>>> Nederlands én het Frans werden dus erkend. In Wallonië was datalleen >>>>>> het Frans. Willen vond die taalvrijheid eigenlijk ongehoord in >>>>>> provincies waar vrijwel iedereen Nederlands sprak. Vanaf 1819 werdhet >>>>>> Nederlands de enige officiële taal in de Vlaamse provincies, Braband >>>>>> uitgezonderd. In 1822 gold dat ook voor het arrondissement Brusselen >>>>>> Leuven. Vanaf 1823 werd ernstig geprobeerd die regeling toe te passen, >>>>>> de overgangsperiode had lang genoeg geduurd. >>>>>> Willem heeft overal lagere scholen opgericht die voor die tijd vaneen >>>>>> behoorlijk niveau waren. In de Franse tijd was 59 procent van de mensen >>>>>> bij ons analfabeet, na vijftien jaar Hollands bewind was dat nog 50 >>>>>> procent. De Fransen hadden vooral voor het middelbaar onderwijs van de >>>>>> betere klassen gezorgd, en België zou achteraf hetzelfde doen. Alweer >>>>>> was de autocratische Willem verrassend democratisch, want volgens alle >>>>>> waarnemers was het onderwijs bij ons voordien erbarmelijk slecht. >>>>>> De onderwijspolitiek, behalve dan inzake seminaries, gaf geen aanleiding >>>>>> tot grootscheeps, georganiseerd protest, de taalpolitiek wel. De >>>>>> verfranste kringen voelden zich in hun broodwinning en in hun >>>>>> vanzelfsprekende voorrechten aangetast. Toch had je edellieden diehet >>>>>> eigenlijk normaal vonden dat de taal van de grote meerderheid ook >>>>>> officieel erkend werd. Het protest kwam vooral van advokaten die veelal >>>>>> in de Franse tijd waren opgeleid. Zij hadden goede relaties met depers. >>>>>> Willem en dies minister van Justitie, de remonstrant Van Maanen, die >>>>>> nogal eens als een koude calvinist is afgeschilderd deden iets volslagen >>>>>> normaals en democratisch. >>>>> Wat was in die tijd "democratisch" ? >>>> Poco-speak. >>> Nu zeker want we leven niet in een democratie maar in een >>> corrupto-particratie. >> Ons bestel is in de eerste plaats corporatistisch en in ondergeschikte >> mate particratisch. De symbiose van die twee is naar alle morele normen >> corrupt maar formeel rechtsgeldig. >> > Jammer dat we ons naar die "formaliteiten" moeten schikken, want een > "grote kuis" zou het land ten goede komen. > >>>> Ik heb het hem vergeven, en gij? >>> Wie en waarvoor? >>> >>>>>> Zeker Van Maanen was zich daar goed van >>>>>> bewust. Hun Franstalige tegenstanders verdedigden met de luidruchtige >>>>>> huilerigheid van bedorven kinderen alleen hun eigen egoïsme. >>>>> Dit is stemmingmakerij, geen argumentatie. >>>> Ik citeer uit een essay en niet uit een historisch naslagwerk. Dat hoeft >>>> ook niet op bepol. >>> Niets hoeft en alles kan op Usenet. Dat weet ik ook. >>> Dus toch stemmingmakerij. >> Helemaal niet, het kan best een accurate beschrijving zijn. Ze mist >> alleen specificatie om wetenschappelijk te zijn. > > Ik vraag me het toch serieus af. >>>>>> Pas in 1828 slaagden zuidelijke liberalen en katholieken, die normaal >>>>>> elkaars bloed wel konden drinken, erin zich te verenigen in wat terecht >>>>>> het 'monsterverbond' wordt genoemd. >>>>> Waarom? >>>> Ik heb eens gehoeheld op 'willem monsterverbond' en het blijkt dat gij u >>>> erg eenzaam moet voelen met uw onbegrip. >>> Omdat uitgerekend jij het zegt ? >>> >>> Flauw argument, als je het me vraagt. >>> Of is dat ook stemmingmakerij ? >> Als heel de wereld het erover eens is dat de samenwerking tussen twee >> aartsvijanden tegen een gemeenschappelijke tegenstander, een >> monsterverbond is en dat ook zo noemt, dan is het oneens zijn met de >> dissidente mening van de heer Fust geen stemmingmakerij maar gezond >> verstand. > > Heel de wereld? Ik dank dat buiten de in de geschiedenis > geïnteresseerde kleine minderheid van de 22 miljoen Nederlandstaligen > en een paar historici van elders , niemand daar wakker van ligt. > >>>>>> Op het kortzichtige egoïsme van de >>>>>> Franstalige liberale advocaten wees ik al. De clerus ontwikkelde een >>>>>> eigen strategie. Er werden twee petitionnementen opgesteld, >>>>>> schoolvoorbeelden van volksverlakkerij. Voor het tweede werden door >>>>>> schaamteloze, openbare gewetensdwang, vanaf de kansel, door leugenen >>>>>> bedrog van landheren, kapelaans en pastoors, 360.000 handtekeningen >>>>>> verzameld. Handtekeningen is een oneigenlijk gebruikt woord, de meeste >>>>>> mensen waren analfabeet en duizenden zetten dus een kruisje om te eisen: >>>>>> 'dat men aen Vlamingen en nog veel meer aen Walen het Hollandsch niet >>>>>> opdringe.' Voor de katholieke geestelijkheid was het Hollands >>>>>> [Nederlands] een duivels middel om hier het calvinisme binnen te >>>>>> brengen. >>>>> Natuurlijk. Hun collega's en de voorvaderen van het volk hadden tegen >>>>> het protestantisme gedurende 80 jaar gestreden in de 16e eeuw. >>>> De Spanjaarden hadden daartegen gevochten, tot groot genoegen van de >>>> RKK. >>> Als de Spaanse leiders, zelf gedurende 800 jaar onder mohamedaanse juk >>> en met een even groot aantal jaren wil om tot Europa en het >>> christendom te willen behoren en niet tot de islâm en Afro-Azië, de >>> RKK willen verdedigen dan gaat de clerus niet "nee" zeggen. >> AUB Fust, de Spaanse periode is in 1814-1830 definitief geschiedenis. > > Ik had het niet over die periode voor Spanje, maar stelde dit als > voorbeeld om de steun van de clerus aan bepaalde regimes uit te > leggen. Ge bedoeld, in een overreactie op de Moorse ervaring een veralgemeend verbod op contact met dragers van afwijkende ideeën, desnoods ten koste van de bevolking. Hopelijk leren ze ook iets uit de Belgische ervaring. > >>>> Maar die analfabeten wisten daar niets van en bijgevolg kon dat >>>> voor hen geen invloed hebben... tenzij de pastoors hen opgejut hadden. >>> De parochiepriesters wxaren de enige intellectuelen die zelf uit >>> evangelische bewogenheid dicht bij het volk waren. Zij waren de enige >>> die de briljantste elementen onder het volk probeerden een kans te >>> geven om "hogerop" te geraken. Want meer konden ze niet doen om de >>> mensen te alfabetiseren. >> Alleen in de seminaries werd voorheen degelijk onderwijs gegeven. De >> bevolking was voor 59% analfabeet. Willem I had in heel het land >> behoorlijk lager onderwijs ingericht waardoor in 1830 het analfabetisme >> teruggedrongen was tot 50%. Een opmerkelijk resultaat als ge er rekening >> mee houdt dat hij alles heeft moeten organiseren en opbouwen. >> Het getuigt alleen van de kwade trouw van de clerus dat ze geijverd - en >> bekomen - hebben om die trend te onderbreken. De bestendiging van de >> eigen positie dat was de bekommernis van de clerus. >> En wat die briljantsten betreft, als ze er per ongeluk eentje konden >> strikken (koe haas) dan was dat alleen om die te integreren in hun >> kaste, tegen het volk. > > Ik denk niet dat de clerus tegen het volk was, maar wel dat de kaste > een eigen leven leidde. > >>>>>> Vlaamse pummels tekenden voor de vrijheid van taal, het Frans, >>>>>> die ze spaken noch verstonden, analfabeten tekenden voor persvrijheid- >>>>>> en zelfs al hadden ze kunnen lezen, dan hadden ze die liberale kranten >>>>>> niet mogen lezen van de pastoor. >>>>> So what? >>>> Lekker onwetenschappelijk he Fust! >>> Inderdaad, ik vind weinig wetenschappelijke ondergrond aan je betoog. >>> Maar ja, 't is wel leuk gezegd van je. >> Ge moet mij niet zo vlot gelijk geven Fust, dit is voldoende >> gespecificeerd om voor wetenschappelijk door te gaan. > > Proest. > >> Dat gij er met uw >> twee grote voeten intrapt is uw probleem. > > Ik trap daar niet in, ik constateer dat je een plezante stijl hebt. Het punt is dat, ook vandaag nog, iedereen inziet dat de stelling juist is. >>>>>> Nooit zijn de gewone Vlaamse mensen zo bedrogen geweest door de >>>>>> geestelijke leiders aan wie ze gehecht waren en die hen onder de knoet >>>>>> hielden. België was nooit ontstaan zonder de perfiditeit en de >>>>>> machtshonger van de katholieke kerk. >>>>> Finale stemmingmakerij om de lezer het anti-clericalisme in te pompen. >>>>> Historisch dus waarde(n)loos. >>>> Zoals ik boven al schreef... Geschiedenis is trouwens nooit exacte >>>> wetenschap. >>> De werkelijkheid van wat vroeger gebeurde is zeer moeilijk helemaal >>> correct in te schatten omdat de oude geschriften ook leugens bevatten, >>> maar er bestaat iets dat historische kritiek (q.v.) heet. >> Waar is q.v. te koop? > > Quod videtur? Dat weet ik niet. Ik ook niet. > >>>>>> <c Geert van Istendael in 'Het Belgisch labyrint'> >>>>> Van welke vrijmetselaarsloge is Geert van Istendael lid ? >>>> Van Istendael groeide op in een internationaal gericht en erudiet >>>> milieu. Zo was zijn vader August Van Istendael, die drie dichtbundels >>>> publiceerde, persoonlijk raadgever van de (West-)Duitse bondskanselier >>>> Konrad Adenauer en kardinaal Frings, en algemeen secretaris van het >>>> Internationaal Christelijk Vakverbond >>>> Hij (Geert) studeerde sociologie en filosofie aan de Katholieke >>>> Universiteit Leuven. >>>> >>>> Stroper => boswachter? Mogelijk. In alle geval is hij een Belgicist >>>> (goed he) >>> waarom goed? >> Houdt gij niet van belgicisten? Ik ben er minder op gesteld. > > Ik ben internationalist en geen nationalist. >>>> en even zeker met een kalotenzieltje. Goed of slecht? >>> Dat zegt niets. >>> >>> Veel logemannen zijn van oorsprong van RK huize. >> Nog een conspiracy theorie? Vermoeiend. > > Nee, een feit. Vraag maar aan een logeman. Ik ken er geen en het interesseert mij ook niet. Het boek van GvI is evenwichtig en ik merk niets van een verstoring door het lidmaatschap van een of andere genootschap. Hij is kritisch voor alle partijen. |
![]() |
#88 |
|
![]() Fustigator wrote:
> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug > 2006 00:41:35 +0200, in littera > <[email protected]> in foro be.history(et > aliis) vere scripsit quod sequitur: > >> Fustigator wrote: >>> Vitae forma vocatur "pyrrho" <[email protected]>, die Wed, 2 Aug 2006 >>> 14:55:13 +0200, in littera <[email protected]> >>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>> >>>> biermartin wrote: >>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aande >>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>> lokale taalstrijd. >>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>> >>> Flaminganten waren tijdens WW2 voor het grootste deel collaborateurs >>> van de nazis. Ze stuurden ook hun jongens om in de SS te diene waar er >>> zelfs een aparte "Sturmbrigade" voor hen werd gesticht. >>> http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=185661 >>> www.feldgrau.com/6ssb.html >>> http://www.gutenberg-e.org/esk01/arc...sk01_ssla.html >>> >>> >>> Maar het Verzet was niet minder in Nederlandstalig België als in >>> Franstalig België. H.Claus moet zijn literair talent niet misbruiken >>> om flauwe kul te vertellen. Waarscvhijnlijk waren grote delen van zijn >>> familie tijdens WW2 "verkeerd". >> Tja hoeveel van die vlamingen die collaboreerden deden dat omdat ze >> dachten eindelijk van de franstalige luis in de pels af te geraken? > > ik vind het verschrikkelijk dat Flaminganten zo blind waren, dat ze > iedere keer uit *haat* voor de franstaligen met de mof gingen > kollaboreren, De cijfers: in totaal voor Belgie +/- 53.000 veroordelingen In procenten: Be 0,64% van de bevolking Vl 0,73%, Wa 0,52%, Br 0,56% Doodvonissen: totaal voor België 242 uitgevoerd, waarvan meer in Wallonië dan in Vlaanderen omdat in Vl de misdaden meestal van lichtere aard waren, zoals het zoeken van eigen profijt, terwijl in Wallonië verklikkingen met de dood van andere burgers tot gevolg veel meer voorkwam dan in Vlaanderen. Ageerden die Walen ook uit haat jegens de Franstaligen? Ik denk dat het gepast is als ge 60 jaar na de feiten uw wel erg schraal lijstje van motieven eens herziet. Eerstens waren er de opportunisten die uit eigenbelang, winstbejag colaboreren Dan dan waren er de collaborateurs om ideologische redenen: nazisme Ook zijn er de meelopers, een 'normaal' (in de zin van altijd weer voorkomend) verschijnsel. Tenslotte waren er diegenen die een staat zochten omdat België nooit hun vaderland wilde zijn. Wat de *haat* jegens de Franstaligen betreft: ik heb nog nooit gehoord dat de ferventste Flamingant een haar zou willen krenken om de enige reden dat iemand Franstalig is. > en zelfs met de afschuwelijke nazi's. En ze moeten niet > vertellen "wir haben es niet gewußt", want in 1942-43 wist iedereen > wat zich in de concentratiekampen afspeelde. > >> Doet er mij aan denken, welk landsgedeelte wou na de tweede wereldoorlog >> liefst dat den leopold geen koning meer zou zijn? > > Er waren toen al 245 Flaminganten minder , plus al deze die naar > Zwitserland, Spanje en tot in Argentinië en Chili gevlucht waren. > Het is wel het bewijs dat het merendeel van de Nederlandstalige Belgen > geen Flamingant zijn. > >> Mensen zijn soms kort van geheugen. |
![]() |
#89 |
|
2006 21:37:23 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator wrote: >> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >> 2006 15:23:50 +0200, in littera <[email protected]> >> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >> >>> Fustigator wrote: >>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>> 2006 00:43:18 +0200, in littera >>>> <[email protected]> in foro be.history(et >>>> aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>> >>>>> Fustigator wrote: >>>>>> Vitae forma vocatur "biermartin" <[email protected]>, die 2 Aug 2006 >>>>>> 13:04:18 -0700, in littera >>>>>> <[email protected] .com> in foro >>>>>> be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>> >>>>>>> pyrrho wrote: >>>>>>>> biermartin wrote: >>>>>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>>>>> lokale taalstrijd. >>>>>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>>>> Ik heb dat "Het Verdriet van Belgie" nog altijd in de boekenkast staan. >>>>>>> Iemand stuurde het me een keer op als verjaarskado. Ik heb echt heel >>>>>>> hard geprobeerd, maar ik kon er niet doorkomen. Ik vond het alllemaal >>>>>>> nogal verwarrend, weinig samenhangend, saai en pretentieus. Het was >>>>>>> bijna net zo onuitstaanbaar als het werk van de nazi-collaborerende >>>>>>> Belg Felix Timmermans. >>>>>>> >>>>>>> Ik moet hierbij aantekenen dat ik niet bevooroordeeld ben jegens >>>>>>> Belgisch literair werk. "De Leeuw van Vlaanderen" vond ik een >>>>>>> prachtboek en ook van de boeken van Louis Paul Boon kan ik intens >>>>>>> genieten. >>>>>>> >>>>>>> Martin Bier >>>>>> Voor een keer ben ik het met Biermartin het volmondig eens, tenminste >>>>>> over Claus. >>>>>> Claus is onsamenhangend tot vervelens toe, al kan ik sommige episodes >>>>>> wel leuk (be)schrijven, hij is ook pretentieus en zelfingenomen. >>>>>> >>>>>> Timmermans was leuk in zijn Pallieter en aandoenlijk in zijn religieus >>>>>> getinte werken. Later collaboreerde hij helaas, zoals zovele >>>>>> Flaminganten. >>>>> Timmermans collaboreerde uit overtuiging, het merendeel der pré-poco's >>>>> uit winstbejag. >>>> Uit overtuiging? Is het Flamingante gevoel zo blind, dat ze klakkeloos >>>> en kritiekloos zelfs met de afschuwelijke nazi's konden collaboreren? >>> Bekijk het gewoon zo, als je in je eigen land onderdrukt wordt is het >>> soms gemakkelijker de fouten van de nieuwe partij die je zelfbestuur >>> belooft door de vingers te zien. >> >> Tja dat is natuurlijk zeer tijdsgebonden, want we zijn nu allang niet >> meer onderdrukt. > >Het gaat dan ook over een tijd dat de vlamingen in belgië als >tweederangsburgers beschouwd werden, kan je niet met het heden >vergelijken, klopt. >alhoewel er nog franstaligen zijn die denken dat de >vlamingen enkel dienen voor het geld binnen te brengen en voor de rest >plat moeten gaan voor de ps dictatuur. Dat zijn dinosauriërs... >>> Mensen die uit geloofsovertuiging tegen de communisten gingen vechten, >>> werden schandelijk gemanipuleerd maar deden dit toch vanuit hun >>> christelijke overtuiging. >> >> Inderdaad, vooral dat er sommige priesters-leraren ze in die richting >> duwden. >> >> Waarom lazen die priesters de encykliek "Mit brenneder Sorge (Pius XI >> 1937) tegen het nazisme niet? Een "blinde vlek"? >> Dat was toch vakliteratuur voor hen. >> >>> Blijft de vraag waarom de pré-poco's collaboreerden? >> >> Uit opportunisme, voor economische redenen. >> >>> Dat vind ik pas erg, uit plat winstbejag collaboreren, daar zijn geen >>> verzachtende omstandigheden voor, maar wat zien we, het zijn juist zij >>> die uit plat winstbejag gecollaboreerd hebben die op dit ogenblik de >>> andere collaborateurs met de vinger wijzen. >> >> ik ben daar heel ietsjes minder streng mee dan jij , omdat dat men in >> de steden wel honger leed. >> >> Voor mij is iedere vorm van collaboratie uiterst verwerpelijk. > >Mee eens dat iedere vorm van collaboratie verwerpelijk is, het is echter >vreemd te moeten vaststellen dat enkel de flaminganten zo zwaar op die >collaboratie worden aangerekend. Dat is niet helemaal waar hoor, maar Flaminganten waren na de oorlog meer staatsgevaarlijk dan economische rotzakken. -- Fusti |
![]() |
#90 |
|
2006 21:32:55 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator wrote: >> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >> 2006 15:30:00 +0200, in littera <[email protected]> >> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >> >>> Fustigator wrote: >>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>> 2006 00:41:35 +0200, in littera >>>> <[email protected]> in foro be.history(et >>>> aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>> >>>>> Fustigator wrote: >>>>>> Vitae forma vocatur "pyrrho" <[email protected]>, die Wed, 2 Aug 2006 >>>>>> 14:55:13 +0200, in littera <[email protected]> >>>>>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>> >>>>>>> biermartin wrote: >>>>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>>>> lokale taalstrijd. >>>>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>>>> >>>>>> Flaminganten waren tijdens WW2 voor het grootste deel collaborateurs >>>>>> van de nazis. Ze stuurden ook hun jongens om in de SS te diene waar er >>>>>> zelfs een aparte "Sturmbrigade" voor hen werd gesticht. >>>>>> http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=185661 >>>>>> www.feldgrau.com/6ssb.html >>>>>> http://www.gutenberg-e.org/esk01/arc...sk01_ssla.html >>>>>> >>>>>> >>>>>> Maar het Verzet was niet minder in Nederlandstalig België als in >>>>>> Franstalig België. H.Claus moet zijn literair talent niet misbruiken >>>>>> om flauwe kul te vertellen. Waarscvhijnlijk waren grote delen van zijn >>>>>> familie tijdens WW2 "verkeerd". >>>>> Tja hoeveel van die vlamingen die collaboreerden deden dat omdat ze >>>>> dachten eindelijk van de franstalige luis in de pels af te geraken? >>>> ik vind het verschrikkelijk dat Flaminganten zo blind waren, dat ze >>>> iedere keer uit *haat* voor de franstaligen met de mof gingen >>>> kollaboreren, en zelfs met de afschuwelijke nazi's. En ze moeten niet >>>> vertellen "wir haben es niet gewußt", want in 1942-43 wist iedereen >>>> wat zich in de concentratiekampen afspeelde. >>> Waarom geldt dit enkel voor de flaminganten die gecollaboreerd hebben en >>> niet voor de pre-poco's die uit winstbejag collaboreerden? >> >> Dat laatste heb ik nooit beweerd: voor die is het ook uiterst >> verwerpelijk... >>>>> Doet er mij aan denken, welk landsgedeelte wou na de tweede wereldoorlog >>>>> liefst dat den leopold geen koning meer zou zijn? >>>> Er waren toen al 245 Flaminganten minder , plus al deze die naar >>>> Zwitserland, Spanje en tot in Argentinië en Chili gevlucht waren. >>>> Het is wel het bewijs dat het merendeel van de Nederlandstalige Belgen >>>> geen Flamingant zijn. >>> Hoe je het draait of keert, in de belgische geschiedenis is het maar een >>> keer voorgekomen dat een koning onder druk van de bevolking aftreedt, en >>> dat gedeelte van de bevolking dat hiervoor verantwoordelijk was, was >>> voornamelijk franstalig. >> >> En het was de minderheid. >> >> De koning is enkel afgetreden >> omdat de CVP ministers geen kloten hadden, zoals altijd. >> >>> Mij moet dus geen enkele francofoon komen uitleggen dat het de vlamingen >>> zijn die belgië willen laten springen. >> >> Toen niet, nu wel, omdat het VB wil laten voorkomen dat eenieder die >> voor deze partij stemt een separatist is, wat beslist niet het geval >> is. > >Je zegt het zelf, het VB wil het zo laten voorkomen, terwijl veel van de >proteststemmers dat worst zal wezen, net als het migrantenstandpunt van >het VB voor veel van hun kiezers niet echt de reden is dat ze op het VB >stemmen. Maar het laatste is populairder dan het separatisme. >Dat de franstaligen het feit dat de vlamingen de transfers beu zijn >beschouwen als het opblazen van belgie is hun probleem. Mee eens. >> >>>>> Mensen zijn soms kort van geheugen. -- Fusti |
![]() |
#91 |
|
![]() Vitae forma vocatur marcose <[email protected]>, die Fri, 04 Aug
2006 02:26:36 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator wrote: >> Vitae forma vocatur marcose <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >> 2006 02:38:52 +0200, in littera >> <[email protected]> in foro be.history(et aliis) >> vere scripsit quod sequitur: >> >>> Fustigator wrote: >>>> Vitae forma vocatur marcose <[email protected]>, die Mon, 31 Jul >>>> 2006 03:06:13 +0200, in littera >>>> <[email protected]> in foro be.history(et aliis) >>>> vere scripsit quod sequitur: >>>> >>>>> Fustigator wrote: >>>>>> Vitae forma vocatur marcose <[email protected]>, die Sun, 30 Jul >>>>>> 2006 18:09:32 +0200, in littera >>>>>> <[email protected]> in foro be.history(et aliis) >>>>>> vere scripsit quod sequitur: >>>>>> >>>>>>> Fustigator wrote: >>>>>>> >>>>>>>> Hier moest ik effe hartelijk om lachen: >>>>>>>> ==== >>>>>>>> Met medewerking van de Franstalige liberale en antiklerikale >>>>>>>> bourgeoisie heeft de conservatieve clerus in het bekende >>>>>>>> Monsterverbond (1828) die unieke kans van het Koninkrijk der >>>>>>>> Nederlanden om zeep geholpen. >>>>>>>> ==== >>>>>>> Voor de nuance een citaatje vanonder het stof gehaald. >>>>>>> ===== >>>>>>> Al in 1814 hadden de dekens van de Brusselse ambachten geprotesteerd >>>>>>> omdat de Franse taaldecreten van toepassing bleven: "La proscription de >>>>>>> la langue nationale flamande doit cesser. L'idiome, les lois et les >>>>>>> institutions des peuples de la Belgique doivent renaitre avec le bonheur >>>>>>> de ce pays." Ze schrijven het eerbiedig in het Frans. "Het verbod op de >>>>>>> nationale Vlaamse taal moet worden opgeheven worden. De taal, de wetten >>>>>>> en de instellingen van de volkeren van Nederland [Verenigd Koninkrijk >>>>>>> der Nederlanden werd met la Belgique aangeduid] moeten herrijzen samen >>>>>>> met het geluk van dit land. >>>>>> Nix op tegen, ookontreir! >>>>>> >>>>>>> De volkstaal was in zo'n diepe staat van verval dat de mensen die haar >>>>>>> spraken er makkelijk van overtuigd konden worden dat het Nederlands of >>>>>>> het Hollands een vreemde taal was. >>>>>> Het hollands was vreemd, niet het lokale dialect. >>>>> Limburgers en Brabanders, Antwerpenaren inclusief, kunnen dat Hollands >>>>> probleemloos begrijpen. De anderen met een beetje moeite. >>>>> >>>> Daarom zijn ze geen echte Vlamingen. >>>> >>> Kijk eens Fust, ik heb ooit een paar jaar in R'dam gewerkt en toen ik er >>> wegging begreep ik nog geen moer van dat taaltje. Ik bedoel maar dat als >>> er ergens gebroebeld wordt dan geeft dat het gebroebel nog geen >>> bijzondere status. >> >> Wat mijn stelling bevestigt. > >Grappig wat ik toevallig las over het Nederlands: 'Double negation with >*en* is completely extinct, apart from some rests in peripheral >dialects... like West Flemish or Afrikaans' > >Hooft en Vondel voerden in onderlinge afspraak een zuivering door in hun >taalgebruik. Die stijl is later in het ganse taalgebied overgenomen. > >En beetje achtergebleven he Fust. Gy en zult het nie leren! Waarom zou ik? Nederlands is voor mij toch een vreemde taal, zoals voor velen in West Vlaanderen. >>> Denkt ge trouwens dat het toeval is dat van alle dialecten, toen en nu, >>> het taalgebruik in de Statenbijbel nog het meeste wegheeft van het >>> Limburgs dialekt? >> >> Dewelke? > >BIBLIA, dat is De gantsche H. Schrifture, vervattende alle de Canonijcke >Boecken des Ouden en des Nieuwen Testaments. Ik vroeg <welk Limburgs dialect>. >> >>>>> Frans was echter onbegrijpbaar voor die analfabeten. >>>>> >>>> De Luikse invloed was nochtans groot in Limburg. >>>> >>> De sukkel had zelfs niet het recht om een cent belasting te heffen, dat >>> zegt genoeg. >> >> Hoe het Prinsbisdom in elkaar zat weet ik ook niet precies. enkel dat >> het huidige Belgisc Limburg er deel van maakte sedert de 14e eeuw tot >> aan de Franse revolutie op politiek gebied en tot 1960 op religieus >> gebied. >>> Een een ander onderscheid is dat wij onze zwartrokken en aanhangsels >>> nooit in de kerk gedreven hebben en in de fik gestoken. Een >>> onvergeeflijke nalatigheid, ik geef het grif toe. >> >> Ach...je kan niet alles hebben in het leven :-)) >> >>>>>>> Ze hielden er niet van, van dat kale >>>>>>> Hollands. En de hogere klassen, die toen nog echt heersende klassen >>>>>>> waren, hebben alles in het werk gesteld om hun privileges voor te >>>>>>> stellen als middelen die het welzijn en de vrijheid van iedereen >>>>>>> dienden. >>>>>> In de upperclass werd inderdaad in België uitsluitend Frans gesproken. >>>>> Het gaat erom dat ze zich voordoen als weldoener van het volk maar >>>>> alleen hun eigenbelang dienen. >>>> Sommigen inderdaad. Niet allemaal. >>>> >>>> Gek nochtans dat de Gentse Franstalige upperclass pro-Oranje was. >>>> >>>> Hoe verklaar jij dat? >>> Lieven Bouwens had nog maar net zijn in Engeland gepikt weefgetouw op >>> volle toeren aan het draaien en dat wou hij zo houden? Wat goeds is er >>> ooit uit Frankrijk gekomen? >> >> le vin et le boursin? >Die ze anderen maar node gunnen. (Napoleon verbood wijnbouw buiten >Frankrijk) >En geen kanaal naar Terneuzen Wel eentje van Brugge naar Breskens, die hij jammer genoeg in Sluis moest stoppen in 1814 . >>>>>>> Je hoort wel eens dat Willem I het Nederlands hier heeft willen >>>>>>> opdringen. Het is een lelijk en onrechtvaardig woord, opdringen, want >>>>>>> Willems taalpolitiek was zeer democratisch. >>>>>>> Op 1 oktober 1814 verleende Willem het Nederlands in de burgelijke stand >>>>>>> en in de rechtspleging in de Vlaamse provincies enige rechten. Het >>>>>>> Nederlands én het Frans werden dus erkend. In Wallonië was dat alleen >>>>>>> het Frans. Willen vond die taalvrijheid eigenlijk ongehoord in >>>>>>> provincies waar vrijwel iedereen Nederlands sprak. Vanaf 1819 werd het >>>>>>> Nederlands de enige officiële taal in de Vlaamse provincies, Braband >>>>>>> uitgezonderd. In 1822 gold dat ook voor het arrondissement Brussel en >>>>>>> Leuven. Vanaf 1823 werd ernstig geprobeerd die regeling toe te passen, >>>>>>> de overgangsperiode had lang genoeg geduurd. >>>>>>> Willem heeft overal lagere scholen opgericht die voor die tijd van een >>>>>>> behoorlijk niveau waren. In de Franse tijd was 59 procent van de mensen >>>>>>> bij ons analfabeet, na vijftien jaar Hollands bewind was dat nog 50 >>>>>>> procent. De Fransen hadden vooral voor het middelbaar onderwijs van de >>>>>>> betere klassen gezorgd, en België zou achteraf hetzelfde doen. Alweer >>>>>>> was de autocratische Willem verrassend democratisch, want volgens alle >>>>>>> waarnemers was het onderwijs bij ons voordien erbarmelijk slecht. >>>>>>> De onderwijspolitiek, behalve dan inzake seminaries, gaf geen aanleiding >>>>>>> tot grootscheeps, georganiseerd protest, de taalpolitiek wel. De >>>>>>> verfranste kringen voelden zich in hun broodwinning en in hun >>>>>>> vanzelfsprekende voorrechten aangetast. Toch had je edellieden die het >>>>>>> eigenlijk normaal vonden dat de taal van de grote meerderheid ook >>>>>>> officieel erkend werd. Het protest kwam vooral van advokaten die veelal >>>>>>> in de Franse tijd waren opgeleid. Zij hadden goede relaties met de pers. >>>>>>> Willem en dies minister van Justitie, de remonstrant Van Maanen, die >>>>>>> nogal eens als een koude calvinist is afgeschilderd deden iets volslagen >>>>>>> normaals en democratisch. >>>>>> Wat was in die tijd "democratisch" ? >>>>> Poco-speak. >>>> Nu zeker want we leven niet in een democratie maar in een >>>> corrupto-particratie. >>> Ons bestel is in de eerste plaats corporatistisch en in ondergeschikte >>> mate particratisch. De symbiose van die twee is naar alle morele normen >>> corrupt maar formeel rechtsgeldig. >>> >> Jammer dat we ons naar die "formaliteiten" moeten schikken, want een >> "grote kuis" zou het land ten goede komen. >> >>>>> Ik heb het hem vergeven, en gij? >>>> Wie en waarvoor? >>>> >>>>>>> Zeker Van Maanen was zich daar goed van >>>>>>> bewust. Hun Franstalige tegenstanders verdedigden met de luidruchtige >>>>>>> huilerigheid van bedorven kinderen alleen hun eigen egoïsme. >>>>>> Dit is stemmingmakerij, geen argumentatie. >>>>> Ik citeer uit een essay en niet uit een historisch naslagwerk. Dat hoeft >>>>> ook niet op bepol. >>>> Niets hoeft en alles kan op Usenet. Dat weet ik ook. >>>> Dus toch stemmingmakerij. >>> Helemaal niet, het kan best een accurate beschrijving zijn. Ze mist >>> alleen specificatie om wetenschappelijk te zijn. >> >> Ik vraag me het toch serieus af. >>>>>>> Pas in 1828 slaagden zuidelijke liberalen en katholieken, die normaal >>>>>>> elkaars bloed wel konden drinken, erin zich te verenigen in wat terecht >>>>>>> het 'monsterverbond' wordt genoemd. >>>>>> Waarom? >>>>> Ik heb eens gehoeheld op 'willem monsterverbond' en het blijkt dat gij u >>>>> erg eenzaam moet voelen met uw onbegrip. >>>> Omdat uitgerekend jij het zegt ? >>>> >>>> Flauw argument, als je het me vraagt. >>>> Of is dat ook stemmingmakerij ? >>> Als heel de wereld het erover eens is dat de samenwerking tussen twee >>> aartsvijanden tegen een gemeenschappelijke tegenstander, een >>> monsterverbond is en dat ook zo noemt, dan is het oneens zijn met de >>> dissidente mening van de heer Fust geen stemmingmakerij maar gezond >>> verstand. >> >> Heel de wereld? Ik dank dat buiten de in de geschiedenis >> geïnteresseerde kleine minderheid van de 22 miljoen Nederlandstaligen >> en een paar historici van elders , niemand daar wakker van ligt. >> >>>>>>> Op het kortzichtige egoïsme van de >>>>>>> Franstalige liberale advocaten wees ik al. De clerus ontwikkelde een >>>>>>> eigen strategie. Er werden twee petitionnementen opgesteld, >>>>>>> schoolvoorbeelden van volksverlakkerij. Voor het tweede werden door >>>>>>> schaamteloze, openbare gewetensdwang, vanaf de kansel, door leugen en >>>>>>> bedrog van landheren, kapelaans en pastoors, 360.000 handtekeningen >>>>>>> verzameld. Handtekeningen is een oneigenlijk gebruikt woord, de meeste >>>>>>> mensen waren analfabeet en duizenden zetten dus een kruisje om te eisen: >>>>>>> 'dat men aen Vlamingen en nog veel meer aen Walen het Hollandsch niet >>>>>>> opdringe.' Voor de katholieke geestelijkheid was het Hollands >>>>>>> [Nederlands] een duivels middel om hier het calvinisme binnen te >>>>>>> brengen. >>>>>> Natuurlijk. Hun collega's en de voorvaderen van het volk hadden tegen >>>>>> het protestantisme gedurende 80 jaar gestreden in de 16e eeuw. >>>>> De Spanjaarden hadden daartegen gevochten, tot groot genoegen van de >>>>> RKK. >>>> Als de Spaanse leiders, zelf gedurende 800 jaar onder mohamedaanse juk >>>> en met een even groot aantal jaren wil om tot Europa en het >>>> christendom te willen behoren en niet tot de islâm en Afro-Azië, de >>>> RKK willen verdedigen dan gaat de clerus niet "nee" zeggen. >>> AUB Fust, de Spaanse periode is in 1814-1830 definitief geschiedenis. >> >> Ik had het niet over die periode voor Spanje, maar stelde dit als >> voorbeeld om de steun van de clerus aan bepaalde regimes uit te >> leggen. > >Ge bedoeld, in een overreactie op de Moorse ervaring een veralgemeend >verbod op contact met dragers van afwijkende ideeën, desnoods ten koste >van de bevolking. Vergeet niet dat dit in de tijden van het absolutisme was en van "cujus regio illius religio"(wiens streek, diens godsdienst) >Hopelijk leren ze ook iets uit de Belgische ervaring. Van de excessen van de Franse Revolutie hebben we ook geleerd. >>>>> Maar die analfabeten wisten daar niets van en bijgevolg kon dat >>>>> voor hen geen invloed hebben... tenzij de pastoors hen opgejut hadden. >>>> De parochiepriesters wxaren de enige intellectuelen die zelf uit >>>> evangelische bewogenheid dicht bij het volk waren. Zij waren de enige >>>> die de briljantste elementen onder het volk probeerden een kans te >>>> geven om "hogerop" te geraken. Want meer konden ze niet doen om de >>>> mensen te alfabetiseren. >>> Alleen in de seminaries werd voorheen degelijk onderwijs gegeven. De >>> bevolking was voor 59% analfabeet. Willem I had in heel het land >>> behoorlijk lager onderwijs ingericht waardoor in 1830 het analfabetisme >>> teruggedrongen was tot 50%. Een opmerkelijk resultaat als ge er rekening >>> mee houdt dat hij alles heeft moeten organiseren en opbouwen. >>> Het getuigt alleen van de kwade trouw van de clerus dat ze geijverd - en >>> bekomen - hebben om die trend te onderbreken. De bestendiging van de >>> eigen positie dat was de bekommernis van de clerus. >>> En wat die briljantsten betreft, als ze er per ongeluk eentje konden >>> strikken (koe haas) dan was dat alleen om die te integreren in hun >>> kaste, tegen het volk. >> >> Ik denk niet dat de clerus tegen het volk was, maar wel dat de kaste >> een eigen leven leidde. >> >>>>>>> Vlaamse pummels tekenden voor de vrijheid van taal, het Frans, >>>>>>> die ze spaken noch verstonden, analfabeten tekenden voor persvrijheid- >>>>>>> en zelfs al hadden ze kunnen lezen, dan hadden ze die liberale kranten >>>>>>> niet mogen lezen van de pastoor. >>>>>> So what? >>>>> Lekker onwetenschappelijk he Fust! >>>> Inderdaad, ik vind weinig wetenschappelijke ondergrond aan je betoog. >>>> Maar ja, 't is wel leuk gezegd van je. >>> Ge moet mij niet zo vlot gelijk geven Fust, dit is voldoende >>> gespecificeerd om voor wetenschappelijk door te gaan. >> >> Proest. >> >>> Dat gij er met uw >>> twee grote voeten intrapt is uw probleem. >> >> Ik trap daar niet in, ik constateer dat je een plezante stijl hebt. > >Het punt is dat, ook vandaag nog, iedereen inziet dat de stelling juist is. Zou je willen. > >>>>>>> Nooit zijn de gewone Vlaamse mensen zo bedrogen geweest door de >>>>>>> geestelijke leiders aan wie ze gehecht waren en die hen onder de knoet >>>>>>> hielden. België was nooit ontstaan zonder de perfiditeit en de >>>>>>> machtshonger van de katholieke kerk. >>>>>> Finale stemmingmakerij om de lezer het anti-clericalisme in te pompen. >>>>>> Historisch dus waarde(n)loos. >>>>> Zoals ik boven al schreef... Geschiedenis is trouwens nooit exacte >>>>> wetenschap. >>>> De werkelijkheid van wat vroeger gebeurde is zeer moeilijk helemaal >>>> correct in te schatten omdat de oude geschriften ook leugens bevatten, >>>> maar er bestaat iets dat historische kritiek (q.v.) heet. >>> Waar is q.v. te koop? >> >> Quod videtur? Dat weet ik niet. > >Ik ook niet. >> >>>>>>> <c Geert van Istendael in 'Het Belgisch labyrint'> >>>>>> Van welke vrijmetselaarsloge is Geert van Istendael lid ? >>>>> Van Istendael groeide op in een internationaal gericht en erudiet >>>>> milieu. Zo was zijn vader August Van Istendael, die drie dichtbundels >>>>> publiceerde, persoonlijk raadgever van de (West-)Duitse bondskanselier >>>>> Konrad Adenauer en kardinaal Frings, en algemeen secretaris van het >>>>> Internationaal Christelijk Vakverbond >>>>> Hij (Geert) studeerde sociologie en filosofie aan de Katholieke >>>>> Universiteit Leuven. >>>>> >>>>> Stroper => boswachter? Mogelijk. In alle geval is hij een Belgicist >>>>> (goed he) >>>> waarom goed? >>> Houdt gij niet van belgicisten? Ik ben er minder op gesteld. >> >> Ik ben internationalist en geen nationalist. >>>>> en even zeker met een kalotenzieltje. Goed of slecht? >>>> Dat zegt niets. >>>> >>>> Veel logemannen zijn van oorsprong van RK huize. >>> Nog een conspiracy theorie? Vermoeiend. >> >> Nee, een feit. Vraag maar aan een logeman. > >Ik ken er geen en het interesseert mij ook niet. Zij intersseren zich wel aan jou, want ze hebben welbepaalde ideeên over hoe de maatschappij volgens hen dient georganiseerd te worden. > Het boek van GvI is >evenwichtig en ik merk niets van een verstoring door het lidmaatschap >van een of andere genootschap. Hij is kritisch voor alle partijen. > het is niet omdat je het niet merkt dat het d'er niet is. -- Fusti |
![]() |
#92 |
|
![]() Vitae forma vocatur marcose <[email protected]>, die Fri, 04 Aug
2006 02:28:40 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator wrote: >> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >> 2006 00:41:35 +0200, in littera >> <[email protected]> in foro be.history(et >> aliis) vere scripsit quod sequitur: >> >>> Fustigator wrote: >>>> Vitae forma vocatur "pyrrho" <[email protected]>, die Wed, 2 Aug 2006 >>>> 14:55:13 +0200, in littera <[email protected]> >>>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>> >>>>> biermartin wrote: >>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>> lokale taalstrijd. >>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>> >>>> Flaminganten waren tijdens WW2 voor het grootste deel collaborateurs >>>> van de nazis. Ze stuurden ook hun jongens om in de SS te diene waar er >>>> zelfs een aparte "Sturmbrigade" voor hen werd gesticht. >>>> http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=185661 >>>> www.feldgrau.com/6ssb.html >>>> http://www.gutenberg-e.org/esk01/arc...sk01_ssla.html >>>> >>>> >>>> Maar het Verzet was niet minder in Nederlandstalig België als in >>>> Franstalig België. H.Claus moet zijn literair talent niet misbruiken >>>> om flauwe kul te vertellen. Waarscvhijnlijk waren grote delen van zijn >>>> familie tijdens WW2 "verkeerd". >>> Tja hoeveel van die vlamingen die collaboreerden deden dat omdat ze >>> dachten eindelijk van de franstalige luis in de pels af te geraken? >> >> ik vind het verschrikkelijk dat Flaminganten zo blind waren, dat ze >> iedere keer uit *haat* voor de franstaligen met de mof gingen >> kollaboreren, > >De cijfers: in totaal voor Belgie +/- 53.000 veroordelingen >In procenten: Be 0,64% van de bevolking >Vl 0,73%, Wa 0,52%, Br 0,56% >Doodvonissen: totaal voor België 242 uitgevoerd, waarvan meer in >Wallonië dan in Vlaanderen omdat in Vl de misdaden meestal van lichtere >aard waren, zoals het zoeken van eigen profijt, terwijl in Wallonië >verklikkingen met de dood van andere burgers tot gevolg veel meer >voorkwam dan in Vlaanderen. > >Ageerden die Walen ook uit haat jegens de Franstaligen? Nee, ze waren niet Flamingant: daar heb je een punt :-)) >Ik denk dat het >gepast is als ge 60 jaar na de feiten uw wel erg schraal lijstje van >motieven eens herziet. >Eerstens waren er de opportunisten die uit eigenbelang, winstbejag >colaboreren >Dan dan waren er de collaborateurs om ideologische redenen: nazisme >Ook zijn er de meelopers, een 'normaal' (in de zin van altijd weer >voorkomend) verschijnsel. >Tenslotte waren er diegenen die een staat zochten omdat België nooit hun >vaderland wilde zijn. Dat waren enkel Flaminganten,w ant het wallingatisme is een nietig randfenomeentje. >Wat de *haat* jegens de Franstaligen betreft: ik heb nog nooit gehoord >dat de ferventste Flamingant een haar zou willen krenken om de enige >reden dat iemand Franstalig is. Roeland van Walleghem werd toch veroordeeld voor medplichtigheid aan de moord op een FDF militant (1970). ===== ROELAND VAN WALLEGHEM : Is een Blokmilitant die, met anderen, een afficheplakker van het FDF, Jacques Georgin aanviel in 1970. Deze overleed aan een hartaanval. == http://www.dezwerfkat.be/vlbl2.htm ==== In de nacht van 10 op 11 september 1970 raakten een VU en FDF plakploeg met elkaar slaags in Laken (iets wat toendertijd wel vaker gebeurde). Eén FDF'er, Jacques Georgin, schoot er het leven bij in toen zijn hart het begaf. == http://www.taalaktiekomitee.org/nieu..._ransbeeck.htm >> en zelfs met de afschuwelijke nazi's. En ze moeten niet >> vertellen "wir haben es niet gewußt", want in 1942-43 wist iedereen >> wat zich in de concentratiekampen afspeelde. >> >>> Doet er mij aan denken, welk landsgedeelte wou na de tweede wereldoorlog >>> liefst dat den leopold geen koning meer zou zijn? >> >> Er waren toen al 245 Flaminganten minder , plus al deze die naar >> Zwitserland, Spanje en tot in Argentinië en Chili gevlucht waren. >> Het is wel het bewijs dat het merendeel van de Nederlandstalige Belgen >> geen Flamingant zijn. >> >>> Mensen zijn soms kort van geheugen. > > -- Fusti |
![]() |
#93 |
|
![]() Vitae forma vocatur "VHfc" <[email protected]>, die 3 Aug 2006
15:06:35 -0700, in littera <[email protected] .com> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator schreef: > >> Maar het Verzet was niet minder in Nederlandstalig België als in >> Franstalig België. H.Claus moet zijn literair talent niet misbruiken >> om flauwe kul te vertellen. Waarscvhijnlijk waren grote delen van zijn >> familie tijdens WW2 "verkeerd". > >"Verkeerd"? Wie een oorlog verliest is per definitie verkeerd. De >geschiedenis is er een van winnaars. Als Hitler niet zo dom was geweest >om het UK aan te vallen en Rusland was de EU nu Duits. En ik weet bij >Zeus niet of het zo slecht was geweest op termijn. Ik vond Hitler's "vacuum clening" van de Joden niet zo'n goed idee, eerlijk gezegd. >VHfc -- Fusti |
![]() |
#94 |
|
![]() Fustigator wrote:
> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug > 2006 21:37:23 +0200, in littera <[email protected]> > in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: > >> Fustigator wrote: >>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>> 2006 15:23:50 +0200, in littera <[email protected]> >>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>> >>>> Fustigator wrote: >>>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>>> 2006 00:43:18 +0200, in littera >>>>> <[email protected]> in foro be.history(et >>>>> aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>> >>>>>> Fustigator wrote: >>>>>>> Vitae forma vocatur "biermartin" <[email protected]>, die 2 Aug 2006 >>>>>>> 13:04:18 -0700, in littera >>>>>>> <[email protected] .com> in foro >>>>>>> be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>>> >>>>>>>> pyrrho wrote: >>>>>>>>> biermartin wrote: >>>>>>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>>>>>> lokale taalstrijd. >>>>>>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>>>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>>>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>>>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>>>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>>>>> Ik heb dat "Het Verdriet van Belgie" nog altijd in de boekenkast staan. >>>>>>>> Iemand stuurde het me een keer op als verjaarskado. Ik heb echt heel >>>>>>>> hard geprobeerd, maar ik kon er niet doorkomen. Ik vond het alllemaal >>>>>>>> nogal verwarrend, weinig samenhangend, saai en pretentieus. Het was >>>>>>>> bijna net zo onuitstaanbaar als het werk van de nazi-collaborerende >>>>>>>> Belg Felix Timmermans. >>>>>>>> >>>>>>>> Ik moet hierbij aantekenen dat ik niet bevooroordeeld ben jegens >>>>>>>> Belgisch literair werk. "De Leeuw van Vlaanderen" vond ik een >>>>>>>> prachtboek en ook van de boeken van Louis Paul Boon kan ik intens >>>>>>>> genieten. >>>>>>>> >>>>>>>> Martin Bier >>>>>>> Voor een keer ben ik het met Biermartin het volmondig eens, tenminste >>>>>>> over Claus. >>>>>>> Claus is onsamenhangend tot vervelens toe, al kan ik sommige episodes >>>>>>> wel leuk (be)schrijven, hij is ook pretentieus en zelfingenomen. >>>>>>> >>>>>>> Timmermans was leuk in zijn Pallieter en aandoenlijk in zijn religieus >>>>>>> getinte werken. Later collaboreerde hij helaas, zoals zovele >>>>>>> Flaminganten. >>>>>> Timmermans collaboreerde uit overtuiging, het merendeel der pré-poco's >>>>>> uit winstbejag. >>>>> Uit overtuiging? Is het Flamingante gevoel zo blind, dat ze klakkeloos >>>>> en kritiekloos zelfs met de afschuwelijke nazi's konden collaboreren? >>>> Bekijk het gewoon zo, als je in je eigen land onderdrukt wordt is het >>>> soms gemakkelijker de fouten van de nieuwe partij die je zelfbestuur >>>> belooft door de vingers te zien. >>> Tja dat is natuurlijk zeer tijdsgebonden, want we zijn nu allang niet >>> meer onderdrukt. >> Het gaat dan ook over een tijd dat de vlamingen in belgië als >> tweederangsburgers beschouwd werden, kan je niet met het heden >> vergelijken, > > klopt. > >> alhoewel er nog franstaligen zijn die denken dat de >> vlamingen enkel dienen voor het geld binnen te brengen en voor de rest >> plat moeten gaan voor de ps dictatuur. > > Dat zijn dinosauriërs... > >>>> Mensen die uit geloofsovertuiging tegen de communisten gingen vechten, >>>> werden schandelijk gemanipuleerd maar deden dit toch vanuit hun >>>> christelijke overtuiging. >>> Inderdaad, vooral dat er sommige priesters-leraren ze in die richting >>> duwden. >>> >>> Waarom lazen die priesters de encykliek "Mit brenneder Sorge (Pius XI >>> 1937) tegen het nazisme niet? Een "blinde vlek"? >>> Dat was toch vakliteratuur voor hen. >>> >>>> Blijft de vraag waarom de pré-poco's collaboreerden? >>> Uit opportunisme, voor economische redenen. >>> >>>> Dat vind ik pas erg, uit plat winstbejag collaboreren, daar zijn geen >>>> verzachtende omstandigheden voor, maar wat zien we, het zijn juist zij >>>> die uit plat winstbejag gecollaboreerd hebben die op dit ogenblik de >>>> andere collaborateurs met de vinger wijzen. >>> ik ben daar heel ietsjes minder streng mee dan jij , omdat dat men in >>> de steden wel honger leed. >>> >>> Voor mij is iedere vorm van collaboratie uiterst verwerpelijk. >> Mee eens dat iedere vorm van collaboratie verwerpelijk is, het is echter >> vreemd te moeten vaststellen dat enkel de flaminganten zo zwaar op die >> collaboratie worden aangerekend. > > Dat is niet helemaal waar hoor, maar Flaminganten waren na de oorlog > meer staatsgevaarlijk dan economische rotzakken. Ook niet echt waar, na de oorlog is er een ander gedeelte van de bevolking dat het land in quasi burgeroorlog stortte. |
![]() |
#95 |
|
![]() Fustigator wrote:
> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug > 2006 21:32:55 +0200, in littera > <[email protected]> in foro be.history(et > aliis) vere scripsit quod sequitur: > >> Fustigator wrote: >>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>> 2006 15:30:00 +0200, in littera <[email protected]> >>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>> >>>> Fustigator wrote: >>>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>>> 2006 00:41:35 +0200, in littera >>>>> <[email protected]> in foro be.history(et >>>>> aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>> >>>>>> Fustigator wrote: >>>>>>> Vitae forma vocatur "pyrrho" <[email protected]>, die Wed, 2 Aug 2006 >>>>>>> 14:55:13 +0200, in littera <[email protected]> >>>>>>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>>> >>>>>>>> biermartin wrote: >>>>>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>>>>> lokale taalstrijd. >>>>>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>>>>> >>>>>>> Flaminganten waren tijdens WW2 voor het grootste deel collaborateurs >>>>>>> van de nazis. Ze stuurden ook hun jongens om in de SS te diene waar er >>>>>>> zelfs een aparte "Sturmbrigade" voor hen werd gesticht. >>>>>>> http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=185661 >>>>>>> www.feldgrau.com/6ssb.html >>>>>>> http://www.gutenberg-e.org/esk01/arc...sk01_ssla.html >>>>>>> >>>>>>> >>>>>>> Maar het Verzet was niet minder in Nederlandstalig België als in >>>>>>> Franstalig België. H.Claus moet zijn literair talent niet misbruiken >>>>>>> om flauwe kul te vertellen. Waarscvhijnlijk waren grote delen van zijn >>>>>>> familie tijdens WW2 "verkeerd". >>>>>> Tja hoeveel van die vlamingen die collaboreerden deden dat omdat ze >>>>>> dachten eindelijk van de franstalige luis in de pels af te geraken? >>>>> ik vind het verschrikkelijk dat Flaminganten zo blind waren, dat ze >>>>> iedere keer uit *haat* voor de franstaligen met de mof gingen >>>>> kollaboreren, en zelfs met de afschuwelijke nazi's. En ze moeten niet >>>>> vertellen "wir haben es niet gewußt", want in 1942-43 wist iedereen >>>>> wat zich in de concentratiekampen afspeelde. >>>> Waarom geldt dit enkel voor de flaminganten die gecollaboreerd hebben en >>>> niet voor de pre-poco's die uit winstbejag collaboreerden? >>> Dat laatste heb ik nooit beweerd: voor die is het ook uiterst >>> verwerpelijk... >>>>>> Doet er mij aan denken, welk landsgedeelte wou na de tweede wereldoorlog >>>>>> liefst dat den leopold geen koning meer zou zijn? >>>>> Er waren toen al 245 Flaminganten minder , plus al deze die naar >>>>> Zwitserland, Spanje en tot in Argentinië en Chili gevlucht waren. >>>>> Het is wel het bewijs dat het merendeel van de Nederlandstalige Belgen >>>>> geen Flamingant zijn. >>>> Hoe je het draait of keert, in de belgische geschiedenis is het maar een >>>> keer voorgekomen dat een koning onder druk van de bevolking aftreedt, en >>>> dat gedeelte van de bevolking dat hiervoor verantwoordelijk was, was >>>> voornamelijk franstalig. >>> En het was de minderheid. >>> >>> De koning is enkel afgetreden >>> omdat de CVP ministers geen kloten hadden, zoals altijd. >>> >>>> Mij moet dus geen enkele francofoon komen uitleggen dat het de vlamingen >>>> zijn die belgië willen laten springen. >>> Toen niet, nu wel, omdat het VB wil laten voorkomen dat eenieder die >>> voor deze partij stemt een separatist is, wat beslist niet het geval >>> is. >> Je zegt het zelf, het VB wil het zo laten voorkomen, terwijl veel van de >> proteststemmers dat worst zal wezen, net als het migrantenstandpunt van >> het VB voor veel van hun kiezers niet echt de reden is dat ze op het VB >> stemmen. > > Maar het laatste is populairder dan het separatisme. Enkel een versterking dat men de vlamingen niet met de vinger moet wijzen wat betreft het opblazen van belgie. > >> Dat de franstaligen het feit dat de vlamingen de transfers beu zijn >> beschouwen als het opblazen van belgie is hun probleem. > > > Mee eens. >>> >>>>>> Mensen zijn soms kort van geheugen. |
![]() |
#96 |
|
![]() Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Sat, 05 Aug
2006 11:43:30 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator wrote: >> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >> 2006 21:37:23 +0200, in littera <[email protected]> >> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >> >>> Fustigator wrote: >>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>> 2006 15:23:50 +0200, in littera <[email protected]> >>>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>> >>>>> Fustigator wrote: >>>>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>>>> 2006 00:43:18 +0200, in littera >>>>>> <[email protected]> in foro be.history(et >>>>>> aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>> >>>>>>> Fustigator wrote: >>>>>>>> Vitae forma vocatur "biermartin" <[email protected]>, die 2 Aug 2006 >>>>>>>> 13:04:18 -0700, in littera >>>>>>>> <[email protected] .com> in foro >>>>>>>> be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>>>> >>>>>>>>> pyrrho wrote: >>>>>>>>>> biermartin wrote: >>>>>>>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>>>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>>>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>>>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>>>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>>>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>>>>>>> lokale taalstrijd. >>>>>>>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>>>>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>>>>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>>>>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>>>>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>>>>>> Ik heb dat "Het Verdriet van Belgie" nog altijd in de boekenkast staan. >>>>>>>>> Iemand stuurde het me een keer op als verjaarskado. Ik heb echt heel >>>>>>>>> hard geprobeerd, maar ik kon er niet doorkomen. Ik vond het alllemaal >>>>>>>>> nogal verwarrend, weinig samenhangend, saai en pretentieus. Het was >>>>>>>>> bijna net zo onuitstaanbaar als het werk van de nazi-collaborerende >>>>>>>>> Belg Felix Timmermans. >>>>>>>>> >>>>>>>>> Ik moet hierbij aantekenen dat ik niet bevooroordeeld ben jegens >>>>>>>>> Belgisch literair werk. "De Leeuw van Vlaanderen" vond ik een >>>>>>>>> prachtboek en ook van de boeken van Louis Paul Boon kan ik intens >>>>>>>>> genieten. >>>>>>>>> >>>>>>>>> Martin Bier >>>>>>>> Voor een keer ben ik het met Biermartin het volmondig eens, tenminste >>>>>>>> over Claus. >>>>>>>> Claus is onsamenhangend tot vervelens toe, al kan ik sommige episodes >>>>>>>> wel leuk (be)schrijven, hij is ook pretentieus en zelfingenomen. >>>>>>>> >>>>>>>> Timmermans was leuk in zijn Pallieter en aandoenlijk in zijn religieus >>>>>>>> getinte werken. Later collaboreerde hij helaas, zoals zovele >>>>>>>> Flaminganten. >>>>>>> Timmermans collaboreerde uit overtuiging, het merendeel der pré-poco's >>>>>>> uit winstbejag. >>>>>> Uit overtuiging? Is het Flamingante gevoel zo blind, dat ze klakkeloos >>>>>> en kritiekloos zelfs met de afschuwelijke nazi's konden collaboreren? >>>>> Bekijk het gewoon zo, als je in je eigen land onderdrukt wordt is het >>>>> soms gemakkelijker de fouten van de nieuwe partij die je zelfbestuur >>>>> belooft door de vingers te zien. >>>> Tja dat is natuurlijk zeer tijdsgebonden, want we zijn nu allang niet >>>> meer onderdrukt. >>> Het gaat dan ook over een tijd dat de vlamingen in belgië als >>> tweederangsburgers beschouwd werden, kan je niet met het heden >>> vergelijken, >> >> klopt. >> >>> alhoewel er nog franstaligen zijn die denken dat de >>> vlamingen enkel dienen voor het geld binnen te brengen en voor de rest >>> plat moeten gaan voor de ps dictatuur. >> >> Dat zijn dinosauriërs... >> >>>>> Mensen die uit geloofsovertuiging tegen de communisten gingen vechten, >>>>> werden schandelijk gemanipuleerd maar deden dit toch vanuit hun >>>>> christelijke overtuiging. >>>> Inderdaad, vooral dat er sommige priesters-leraren ze in die richting >>>> duwden. >>>> >>>> Waarom lazen die priesters de encykliek "Mit brenneder Sorge (Pius XI >>>> 1937) tegen het nazisme niet? Een "blinde vlek"? >>>> Dat was toch vakliteratuur voor hen. >>>> >>>>> Blijft de vraag waarom de pré-poco's collaboreerden? >>>> Uit opportunisme, voor economische redenen. >>>> >>>>> Dat vind ik pas erg, uit plat winstbejag collaboreren, daar zijn geen >>>>> verzachtende omstandigheden voor, maar wat zien we, het zijn juist zij >>>>> die uit plat winstbejag gecollaboreerd hebben die op dit ogenblik de >>>>> andere collaborateurs met de vinger wijzen. >>>> ik ben daar heel ietsjes minder streng mee dan jij , omdat dat men in >>>> de steden wel honger leed. >>>> >>>> Voor mij is iedere vorm van collaboratie uiterst verwerpelijk. >>> Mee eens dat iedere vorm van collaboratie verwerpelijk is, het is echter >>> vreemd te moeten vaststellen dat enkel de flaminganten zo zwaar op die >>> collaboratie worden aangerekend. >> >> Dat is niet helemaal waar hoor, maar Flaminganten waren na de oorlog >> meer staatsgevaarlijk dan economische rotzakken. > >Ook niet echt waar, na de oorlog is er een ander gedeelte van de >bevolking dat het land in quasi burgeroorlog stortte. Waarom zou het ene het andere noodzakelijkerwijze uitsluiten? -- Fusti |
![]() |
#97 |
|
2006 11:45:12 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator wrote: >> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >> 2006 21:32:55 +0200, in littera >> <[email protected]> in foro be.history(et >> aliis) vere scripsit quod sequitur: >> >>> Fustigator wrote: >>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>> 2006 15:30:00 +0200, in littera <[email protected]> >>>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>> >>>>> Fustigator wrote: >>>>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>>>> 2006 00:41:35 +0200, in littera >>>>>> <[email protected]> in foro be.history(et >>>>>> aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>> >>>>>>> Fustigator wrote: >>>>>>>> Vitae forma vocatur "pyrrho" <[email protected]>, die Wed, 2 Aug 2006 >>>>>>>> 14:55:13 +0200, in littera <[email protected]> >>>>>>>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>>>> >>>>>>>>> biermartin wrote: >>>>>>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>>>>>> lokale taalstrijd. >>>>>>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>>>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>>>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>>>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>>>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>>>>>> >>>>>>>> Flaminganten waren tijdens WW2 voor het grootste deel collaborateurs >>>>>>>> van de nazis. Ze stuurden ook hun jongens om in de SS te diene waar er >>>>>>>> zelfs een aparte "Sturmbrigade" voor hen werd gesticht. >>>>>>>> http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=185661 >>>>>>>> www.feldgrau.com/6ssb.html >>>>>>>> http://www.gutenberg-e.org/esk01/arc...sk01_ssla.html >>>>>>>> >>>>>>>> >>>>>>>> Maar het Verzet was niet minder in Nederlandstalig België als in >>>>>>>> Franstalig België. H.Claus moet zijn literair talent niet misbruiken >>>>>>>> om flauwe kul te vertellen. Waarscvhijnlijk waren grote delen van zijn >>>>>>>> familie tijdens WW2 "verkeerd". >>>>>>> Tja hoeveel van die vlamingen die collaboreerden deden dat omdat ze >>>>>>> dachten eindelijk van de franstalige luis in de pels af te geraken? >>>>>> ik vind het verschrikkelijk dat Flaminganten zo blind waren, dat ze >>>>>> iedere keer uit *haat* voor de franstaligen met de mof gingen >>>>>> kollaboreren, en zelfs met de afschuwelijke nazi's. En ze moeten niet >>>>>> vertellen "wir haben es niet gewußt", want in 1942-43 wist iedereen >>>>>> wat zich in de concentratiekampen afspeelde. >>>>> Waarom geldt dit enkel voor de flaminganten die gecollaboreerd hebben en >>>>> niet voor de pre-poco's die uit winstbejag collaboreerden? >>>> Dat laatste heb ik nooit beweerd: voor die is het ook uiterst >>>> verwerpelijk... >>>>>>> Doet er mij aan denken, welk landsgedeelte wou na de tweede wereldoorlog >>>>>>> liefst dat den leopold geen koning meer zou zijn? >>>>>> Er waren toen al 245 Flaminganten minder , plus al deze die naar >>>>>> Zwitserland, Spanje en tot in Argentinië en Chili gevlucht waren. >>>>>> Het is wel het bewijs dat het merendeel van de Nederlandstalige Belgen >>>>>> geen Flamingant zijn. >>>>> Hoe je het draait of keert, in de belgische geschiedenis is het maar een >>>>> keer voorgekomen dat een koning onder druk van de bevolking aftreedt, en >>>>> dat gedeelte van de bevolking dat hiervoor verantwoordelijk was, was >>>>> voornamelijk franstalig. >>>> En het was de minderheid. >>>> >>>> De koning is enkel afgetreden >>>> omdat de CVP ministers geen kloten hadden, zoals altijd. >>>> >>>>> Mij moet dus geen enkele francofoon komen uitleggen dat het de vlamingen >>>>> zijn die belgië willen laten springen. >>>> Toen niet, nu wel, omdat het VB wil laten voorkomen dat eenieder die >>>> voor deze partij stemt een separatist is, wat beslist niet het geval >>>> is. >>> Je zegt het zelf, het VB wil het zo laten voorkomen, terwijl veel van de >>> proteststemmers dat worst zal wezen, net als het migrantenstandpunt van >>> het VB voor veel van hun kiezers niet echt de reden is dat ze op het VB >>> stemmen. >> >> Maar het laatste is populairder dan het separatisme. > >Enkel een versterking dat men de vlamingen niet met de vinger moet >wijzen wat betreft het opblazen van belgie. Het "België barst-syndroom" is een aandoening die enkel een kleine fractie van ded bevolking aantast. [...] -- Fusti |
![]() |
#98 |
|
![]() Fustigator wrote:
> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Sat, 05 Aug > 2006 11:43:30 +0200, in littera > <[email protected]> in foro be.history(et > aliis) vere scripsit quod sequitur: > >> Fustigator wrote: >>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>> 2006 21:37:23 +0200, in littera <[email protected]> >>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>> >>>> Fustigator wrote: >>>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>>> 2006 15:23:50 +0200, in littera <[email protected]> >>>>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>> >>>>>> Fustigator wrote: >>>>>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>>>>> 2006 00:43:18 +0200, in littera >>>>>>> <[email protected]> in foro be.history(et >>>>>>> aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>>> >>>>>>>> Fustigator wrote: >>>>>>>>> Vitae forma vocatur "biermartin" <[email protected]>, die 2 Aug 2006 >>>>>>>>> 13:04:18 -0700, in littera >>>>>>>>> <[email protected] .com> in foro >>>>>>>>> be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>>>>> >>>>>>>>>> pyrrho wrote: >>>>>>>>>>> biermartin wrote: >>>>>>>>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>>>>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>>>>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>>>>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>>>>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>>>>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>>>>>>>> lokale taalstrijd. >>>>>>>>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>>>>>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>>>>>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>>>>>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>>>>>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>>>>>>> Ik heb dat "Het Verdriet van Belgie" nog altijd in de boekenkast staan. >>>>>>>>>> Iemand stuurde het me een keer op als verjaarskado. Ik heb echt heel >>>>>>>>>> hard geprobeerd, maar ik kon er niet doorkomen. Ik vond het alllemaal >>>>>>>>>> nogal verwarrend, weinig samenhangend, saai en pretentieus. Het was >>>>>>>>>> bijna net zo onuitstaanbaar als het werk van de nazi-collaborerende >>>>>>>>>> Belg Felix Timmermans. >>>>>>>>>> >>>>>>>>>> Ik moet hierbij aantekenen dat ik niet bevooroordeeld ben jegens >>>>>>>>>> Belgisch literair werk. "De Leeuw van Vlaanderen" vond ik een >>>>>>>>>> prachtboek en ook van de boeken van Louis Paul Boon kan ik intens >>>>>>>>>> genieten. >>>>>>>>>> >>>>>>>>>> Martin Bier >>>>>>>>> Voor een keer ben ik het met Biermartin het volmondig eens, tenminste >>>>>>>>> over Claus. >>>>>>>>> Claus is onsamenhangend tot vervelens toe, al kan ik sommige episodes >>>>>>>>> wel leuk (be)schrijven, hij is ook pretentieus en zelfingenomen. >>>>>>>>> >>>>>>>>> Timmermans was leuk in zijn Pallieter en aandoenlijk in zijn religieus >>>>>>>>> getinte werken. Later collaboreerde hij helaas, zoals zovele >>>>>>>>> Flaminganten. >>>>>>>> Timmermans collaboreerde uit overtuiging, het merendeel der pré-poco's >>>>>>>> uit winstbejag. >>>>>>> Uit overtuiging? Is het Flamingante gevoel zo blind, dat ze klakkeloos >>>>>>> en kritiekloos zelfs met de afschuwelijke nazi's konden collaboreren? >>>>>> Bekijk het gewoon zo, als je in je eigen land onderdrukt wordt is het >>>>>> soms gemakkelijker de fouten van de nieuwe partij die je zelfbestuur >>>>>> belooft door de vingers te zien. >>>>> Tja dat is natuurlijk zeer tijdsgebonden, want we zijn nu allang niet >>>>> meer onderdrukt. >>>> Het gaat dan ook over een tijd dat de vlamingen in belgië als >>>> tweederangsburgers beschouwd werden, kan je niet met het heden >>>> vergelijken, >>> klopt. >>> >>>> alhoewel er nog franstaligen zijn die denken dat de >>>> vlamingen enkel dienen voor het geld binnen te brengen en voor de rest >>>> plat moeten gaan voor de ps dictatuur. >>> Dat zijn dinosauriërs... >>> >>>>>> Mensen die uit geloofsovertuiging tegen de communisten gingen vechten, >>>>>> werden schandelijk gemanipuleerd maar deden dit toch vanuit hun >>>>>> christelijke overtuiging. >>>>> Inderdaad, vooral dat er sommige priesters-leraren ze in die richting >>>>> duwden. >>>>> >>>>> Waarom lazen die priesters de encykliek "Mit brenneder Sorge (Pius XI >>>>> 1937) tegen het nazisme niet? Een "blinde vlek"? >>>>> Dat was toch vakliteratuur voor hen. >>>>> >>>>>> Blijft de vraag waarom de pré-poco's collaboreerden? >>>>> Uit opportunisme, voor economische redenen. >>>>> >>>>>> Dat vind ik pas erg, uit plat winstbejag collaboreren, daar zijn geen >>>>>> verzachtende omstandigheden voor, maar wat zien we, het zijn juist zij >>>>>> die uit plat winstbejag gecollaboreerd hebben die op dit ogenblik de >>>>>> andere collaborateurs met de vinger wijzen. >>>>> ik ben daar heel ietsjes minder streng mee dan jij , omdat dat men in >>>>> de steden wel honger leed. >>>>> >>>>> Voor mij is iedere vorm van collaboratie uiterst verwerpelijk. >>>> Mee eens dat iedere vorm van collaboratie verwerpelijk is, het is echter >>>> vreemd te moeten vaststellen dat enkel de flaminganten zo zwaar op die >>>> collaboratie worden aangerekend. >>> Dat is niet helemaal waar hoor, maar Flaminganten waren na de oorlog >>> meer staatsgevaarlijk dan economische rotzakken. >> Ook niet echt waar, na de oorlog is er een ander gedeelte van de >> bevolking dat het land in quasi burgeroorlog stortte. > > Waarom zou het ene het andere noodzakelijkerwijze uitsluiten? Het een sluit het ander niet noodzakelijkerwijze uit, maar een quasi burgeroorlog of flaminganten, ik weet wat ik als het meest staatsgevaarlijk beschouw. |
![]() |
#99 |
|
2006 13:31:22 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator wrote: >> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Sat, 05 Aug >> 2006 11:43:30 +0200, in littera >> <[email protected]> in foro be.history(et >> aliis) vere scripsit quod sequitur: >> >>> Fustigator wrote: >>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>> 2006 21:37:23 +0200, in littera <[email protected]> >>>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>> >>>>> Fustigator wrote: >>>>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>>>> 2006 15:23:50 +0200, in littera <[email protected]> >>>>>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>> >>>>>>> Fustigator wrote: >>>>>>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>>>>>> 2006 00:43:18 +0200, in littera >>>>>>>> <[email protected]> in foro be.history(et >>>>>>>> aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>>>> >>>>>>>>> Fustigator wrote: >>>>>>>>>> Vitae forma vocatur "biermartin" <[email protected]>, die 2 Aug 2006 >>>>>>>>>> 13:04:18 -0700, in littera >>>>>>>>>> <[email protected] .com> in foro >>>>>>>>>> be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>>>>>> >>>>>>>>>>> pyrrho wrote: >>>>>>>>>>>> biermartin wrote: >>>>>>>>>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>>>>>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>>>>>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>>>>>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>>>>>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>>>>>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>>>>>>>>> lokale taalstrijd. >>>>>>>>>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>>>>>>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>>>>>>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>>>>>>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>>>>>>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>>>>>>>> Ik heb dat "Het Verdriet van Belgie" nog altijd in de boekenkast staan. >>>>>>>>>>> Iemand stuurde het me een keer op als verjaarskado. Ik heb echt heel >>>>>>>>>>> hard geprobeerd, maar ik kon er niet doorkomen. Ik vond het alllemaal >>>>>>>>>>> nogal verwarrend, weinig samenhangend, saai en pretentieus. Het was >>>>>>>>>>> bijna net zo onuitstaanbaar als het werk van de nazi-collaborerende >>>>>>>>>>> Belg Felix Timmermans. >>>>>>>>>>> >>>>>>>>>>> Ik moet hierbij aantekenen dat ik niet bevooroordeeld ben jegens >>>>>>>>>>> Belgisch literair werk. "De Leeuw van Vlaanderen" vond ik een >>>>>>>>>>> prachtboek en ook van de boeken van Louis Paul Boon kan ik intens >>>>>>>>>>> genieten. >>>>>>>>>>> >>>>>>>>>>> Martin Bier >>>>>>>>>> Voor een keer ben ik het met Biermartin het volmondig eens, tenminste >>>>>>>>>> over Claus. >>>>>>>>>> Claus is onsamenhangend tot vervelens toe, al kan ik sommige episodes >>>>>>>>>> wel leuk (be)schrijven, hij is ook pretentieus en zelfingenomen. >>>>>>>>>> >>>>>>>>>> Timmermans was leuk in zijn Pallieter en aandoenlijk in zijn religieus >>>>>>>>>> getinte werken. Later collaboreerde hij helaas, zoals zovele >>>>>>>>>> Flaminganten. >>>>>>>>> Timmermans collaboreerde uit overtuiging, het merendeel der pré-poco's >>>>>>>>> uit winstbejag. >>>>>>>> Uit overtuiging? Is het Flamingante gevoel zo blind, dat ze klakkeloos >>>>>>>> en kritiekloos zelfs met de afschuwelijke nazi's konden collaboreren? >>>>>>> Bekijk het gewoon zo, als je in je eigen land onderdrukt wordt is het >>>>>>> soms gemakkelijker de fouten van de nieuwe partij die je zelfbestuur >>>>>>> belooft door de vingers te zien. >>>>>> Tja dat is natuurlijk zeer tijdsgebonden, want we zijn nu allang niet >>>>>> meer onderdrukt. >>>>> Het gaat dan ook over een tijd dat de vlamingen in belgië als >>>>> tweederangsburgers beschouwd werden, kan je niet met het heden >>>>> vergelijken, >>>> klopt. >>>> >>>>> alhoewel er nog franstaligen zijn die denken dat de >>>>> vlamingen enkel dienen voor het geld binnen te brengen en voor de rest >>>>> plat moeten gaan voor de ps dictatuur. >>>> Dat zijn dinosauriërs... >>>> >>>>>>> Mensen die uit geloofsovertuiging tegen de communisten gingen vechten, >>>>>>> werden schandelijk gemanipuleerd maar deden dit toch vanuit hun >>>>>>> christelijke overtuiging. >>>>>> Inderdaad, vooral dat er sommige priesters-leraren ze in die richting >>>>>> duwden. >>>>>> >>>>>> Waarom lazen die priesters de encykliek "Mit brenneder Sorge (Pius XI >>>>>> 1937) tegen het nazisme niet? Een "blinde vlek"? >>>>>> Dat was toch vakliteratuur voor hen. >>>>>> >>>>>>> Blijft de vraag waarom de pré-poco's collaboreerden? >>>>>> Uit opportunisme, voor economische redenen. >>>>>> >>>>>>> Dat vind ik pas erg, uit plat winstbejag collaboreren, daar zijn geen >>>>>>> verzachtende omstandigheden voor, maar wat zien we, het zijn juist zij >>>>>>> die uit plat winstbejag gecollaboreerd hebben die op dit ogenblik de >>>>>>> andere collaborateurs met de vinger wijzen. >>>>>> ik ben daar heel ietsjes minder streng mee dan jij , omdat dat men in >>>>>> de steden wel honger leed. >>>>>> >>>>>> Voor mij is iedere vorm van collaboratie uiterst verwerpelijk. >>>>> Mee eens dat iedere vorm van collaboratie verwerpelijk is, het is echter >>>>> vreemd te moeten vaststellen dat enkel de flaminganten zo zwaar op die >>>>> collaboratie worden aangerekend. >>>> Dat is niet helemaal waar hoor, maar Flaminganten waren na de oorlog >>>> meer staatsgevaarlijk dan economische rotzakken. >>> Ook niet echt waar, na de oorlog is er een ander gedeelte van de >>> bevolking dat het land in quasi burgeroorlog stortte. >> >> Waarom zou het ene het andere noodzakelijkerwijze uitsluiten? > >Het een sluit het ander niet noodzakelijkerwijze uit, maar een quasi >burgeroorlog of flaminganten, ik weet wat ik als het meest >staatsgevaarlijk beschouw. het grote verschil tussen de Flaminganten en extreem-links, is dat extreem-links uit mensen bestaat die niets hebben of bijna, dus meer bereid zijn om de revolutie te perpetreren dan de Flaminganten die meestal gerecruteerd worden bij de intellectuelen en d e middeenstand. Die hebben teveel werkgelegenheid te verliezen om aan een revolutie te willen beginnen. Maar toch zijn de Flaminganten staatsgevaarlijk omdat ze aan het <België barst syndroom> lijden, wat staatsvernietigend is. -- Fusti |
![]() |
#100 |
|
![]() Fustigator wrote:
> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Sat, 05 Aug > 2006 13:31:22 +0200, in littera <[email protected]> > in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: > >> Fustigator wrote: >>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Sat, 05 Aug >>> 2006 11:43:30 +0200, in littera >>> <[email protected]> in foro be.history(et >>> aliis) vere scripsit quod sequitur: >>> >>>> Fustigator wrote: >>>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>>> 2006 21:37:23 +0200, in littera <[email protected]> >>>>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>> >>>>>> Fustigator wrote: >>>>>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>>>>> 2006 15:23:50 +0200, in littera <[email protected]> >>>>>>> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>>> >>>>>>>> Fustigator wrote: >>>>>>>>> Vitae forma vocatur Pallieter <[email protected]>, die Thu, 03 Aug >>>>>>>>> 2006 00:43:18 +0200, in littera >>>>>>>>> <[email protected]> in foro be.history(et >>>>>>>>> aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>>>>> >>>>>>>>>> Fustigator wrote: >>>>>>>>>>> Vitae forma vocatur "biermartin" <[email protected]>, die 2 Aug 2006 >>>>>>>>>>> 13:04:18 -0700, in littera >>>>>>>>>>> <[email protected] .com> in foro >>>>>>>>>>> be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >>>>>>>>>>> >>>>>>>>>>>> pyrrho wrote: >>>>>>>>>>>>> biermartin wrote: >>>>>>>>>>>>>> Aan ieder objectief observerend en redelijk denkend mens is het aan de >>>>>>>>>>>>>> andere kant wel duidelijk dat de taal het grote Belgische scheurmiddel >>>>>>>>>>>>>> is. Er zijn Franstalige en Nederlandstalige politieke partijen. >>>>>>>>>>>>>> Gewone Belgische partijen zijn er niet. Ik kan me verder nog goed >>>>>>>>>>>>>> herinneren hoe, begin jaren '80, boeren in de Voerstreek elkaar met >>>>>>>>>>>>>> zeisen, hooivorken en zelfs vuurwapens te lijf gingen n.a.v. een >>>>>>>>>>>>>> lokale taalstrijd. >>>>>>>>>>>>> Onlangs zag ik op TV, Hugo Claus aan de hand van zijn boek: "Het verdriet >>>>>>>>>>>>> van Belgie" nog eens keurig uitleggen waarom er zo weinig Vlamingen in WOII >>>>>>>>>>>>> in het verzet zaten. Zij voelden zich al bezet door de franstalige elite en >>>>>>>>>>>>> het idee om voor een onduidelijke entitiet als "Belgie" in het verzet te >>>>>>>>>>>>> gaan vonden ze tamelijk lachwekkend. >>>>>>>>>>>> Ik heb dat "Het Verdriet van Belgie" nog altijd in de boekenkast staan. >>>>>>>>>>>> Iemand stuurde het me een keer op als verjaarskado. Ik heb echt heel >>>>>>>>>>>> hard geprobeerd, maar ik kon er niet doorkomen. Ik vond het alllemaal >>>>>>>>>>>> nogal verwarrend, weinig samenhangend, saai en pretentieus. Het was >>>>>>>>>>>> bijna net zo onuitstaanbaar als het werk van de nazi-collaborerende >>>>>>>>>>>> Belg Felix Timmermans. >>>>>>>>>>>> >>>>>>>>>>>> Ik moet hierbij aantekenen dat ik niet bevooroordeeld ben jegens >>>>>>>>>>>> Belgisch literair werk. "De Leeuw van Vlaanderen" vond ik een >>>>>>>>>>>> prachtboek en ook van de boeken van Louis Paul Boon kan ik intens >>>>>>>>>>>> genieten. >>>>>>>>>>>> >>>>>>>>>>>> Martin Bier >>>>>>>>>>> Voor een keer ben ik het met Biermartin het volmondig eens, tenminste >>>>>>>>>>> over Claus. >>>>>>>>>>> Claus is onsamenhangend tot vervelens toe, al kan ik sommige episodes >>>>>>>>>>> wel leuk (be)schrijven, hij is ook pretentieus en zelfingenomen. >>>>>>>>>>> >>>>>>>>>>> Timmermans was leuk in zijn Pallieter en aandoenlijk in zijn religieus >>>>>>>>>>> getinte werken. Later collaboreerde hij helaas, zoals zovele >>>>>>>>>>> Flaminganten. >>>>>>>>>> Timmermans collaboreerde uit overtuiging, het merendeel der pré-poco's >>>>>>>>>> uit winstbejag. >>>>>>>>> Uit overtuiging? Is het Flamingante gevoel zo blind, dat ze klakkeloos >>>>>>>>> en kritiekloos zelfs met de afschuwelijke nazi's konden collaboreren? >>>>>>>> Bekijk het gewoon zo, als je in je eigen land onderdrukt wordt is het >>>>>>>> soms gemakkelijker de fouten van de nieuwe partij die je zelfbestuur >>>>>>>> belooft door de vingers te zien. >>>>>>> Tja dat is natuurlijk zeer tijdsgebonden, want we zijn nu allang niet >>>>>>> meer onderdrukt. >>>>>> Het gaat dan ook over een tijd dat de vlamingen in belgië als >>>>>> tweederangsburgers beschouwd werden, kan je niet met het heden >>>>>> vergelijken, >>>>> klopt. >>>>> >>>>>> alhoewel er nog franstaligen zijn die denken dat de >>>>>> vlamingen enkel dienen voor het geld binnen te brengen en voor de rest >>>>>> plat moeten gaan voor de ps dictatuur. >>>>> Dat zijn dinosauriërs... >>>>> >>>>>>>> Mensen die uit geloofsovertuiging tegen de communisten gingen vechten, >>>>>>>> werden schandelijk gemanipuleerd maar deden dit toch vanuit hun >>>>>>>> christelijke overtuiging. >>>>>>> Inderdaad, vooral dat er sommige priesters-leraren ze in die richting >>>>>>> duwden. >>>>>>> >>>>>>> Waarom lazen die priesters de encykliek "Mit brenneder Sorge (Pius XI >>>>>>> 1937) tegen het nazisme niet? Een "blinde vlek"? >>>>>>> Dat was toch vakliteratuur voor hen. >>>>>>> >>>>>>>> Blijft de vraag waarom de pré-poco's collaboreerden? >>>>>>> Uit opportunisme, voor economische redenen. >>>>>>> >>>>>>>> Dat vind ik pas erg, uit plat winstbejag collaboreren, daar zijn geen >>>>>>>> verzachtende omstandigheden voor, maar wat zien we, het zijn juist zij >>>>>>>> die uit plat winstbejag gecollaboreerd hebben die op dit ogenblik de >>>>>>>> andere collaborateurs met de vinger wijzen. >>>>>>> ik ben daar heel ietsjes minder streng mee dan jij , omdat dat men in >>>>>>> de steden wel honger leed. >>>>>>> >>>>>>> Voor mij is iedere vorm van collaboratie uiterst verwerpelijk. >>>>>> Mee eens dat iedere vorm van collaboratie verwerpelijk is, het is echter >>>>>> vreemd te moeten vaststellen dat enkel de flaminganten zo zwaar op die >>>>>> collaboratie worden aangerekend. >>>>> Dat is niet helemaal waar hoor, maar Flaminganten waren na de oorlog >>>>> meer staatsgevaarlijk dan economische rotzakken. >>>> Ook niet echt waar, na de oorlog is er een ander gedeelte van de >>>> bevolking dat het land in quasi burgeroorlog stortte. >>> Waarom zou het ene het andere noodzakelijkerwijze uitsluiten? >> Het een sluit het ander niet noodzakelijkerwijze uit, maar een quasi >> burgeroorlog of flaminganten, ik weet wat ik als het meest >> staatsgevaarlijk beschouw. > > het grote verschil tussen de Flaminganten en extreem-links, is dat > extreem-links uit mensen bestaat die niets hebben of bijna, dus meer > bereid zijn om de revolutie te perpetreren dan de Flaminganten die > meestal gerecruteerd worden bij de intellectuelen en d e middeenstand. > Die hebben teveel werkgelegenheid te verliezen om aan een revolutie te > willen beginnen. > > Maar toch zijn de Flaminganten staatsgevaarlijk omdat ze aan het > <België barst syndroom> lijden, wat staatsvernietigend is. Dat de mensen die extreem links zijn niets of bijna niets hebben is ook al lang voorbijgestreefd, je hoeft maar te zien wie er actief is in die hoek. Sommige flaminganten mogen dan al aan het belgië barst syndroom lijden, de laat maar waaien mentaliteit van extreem links is mijns inziens veel gevaarlijker voor de staat, gezien meer en meer vlamingen door dit beleid in de armen van het VB gedreven worden. Vroeger was de stem van een werkman minder waard dan die van iemand met kapitaal, nu is de stem van een vlaming minder waard dan die van een franstalige. Zolang links en extreem links dit systeem gekoppeld aan het profiteurisme van wallonië blijven steunen, zal het VB blijven groeien. |