![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar neen, maar ik vind het heel heel mager wat Paulus over Jezus zegt. Hij zegt niets over de historische Jezus. Dat is wat ik zeg. En ik vind dit hoogst verwonderlijk voor een enthousiaste adept dat hij niets, maar dan ook niets zegt over de persoon die hij zo bewondert. Er is hier iets wat niet klopt. U probeert dit onder tafel te vegen. Dat is uw recht, maar kom dan niet af dat u de enige bent die toegeeft. U geeft helemaal niets toe. Laatst gewijzigd door system : 21 april 2007 om 17:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Beste Lomeanor, En de bijbel? Ik hoor je zeggen dat het voorgeborchte uit de middeleeuwen komt. Niemand, zover als ik gelezen heb vernoemt een citaat. Nochtans bestaan er teksten over het voorgeborchte in de "Encyclopedie van het Christendom" Katholiek deel waar er een aantal teksten vermeld worden over het voorgeborchte (ook wel Limbus genoemd in het Latijn), verwijzend naar Lucas, naar de Hebreeën, Romeinen,Mattheüs,Korintiërs. Heeft niemand dat nog opgezocht. Dat zijn dus door de apostelen en evangelisten ontvangen teksten van de "Heilige Geest", dus God zelf. Tenzij de zware druggebruiker Johannes, die de Apocalyps schreef terwijl hij zwaar onder invloed was. Geen enkele paus heeft het recht de maaksels van "God" te doen verdwijnen, ook niet Gregorius en zeker niet Benedictus XVI. En als een van die pausen zich vergist heeft moet de laatste plaatsvervanger zich zwaar verontschuldigen omdat zijn voorgangers de moeders en vroeg gestorven kinderen en vele anderen, gewoon in de steek gelaten hebben. Zij hadden zelf toch ook kinderen? Groetjes, ![]() ![]() ![]() Gerard Golsteyn. ![]()
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag is wie daar in de middeleeuwen mee op de proppen kwam en waarom ik er die nog kreeg ingedrild anno de 50-er jaren van de 20ste eeuw. Het heeft dus niet alleen erg lang geduurd voor deze roomse hypothese naar de prullenmand verwezen werd. De vraag is ook wat de nieuwe, even Roomse hypothese, waard is.
![]() |
![]() |
#85 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het antwoord is nogal simpel: omdat elke religie de greep op zijn gelovigen past lost zogauw het de mannelijke rokkendragers duidelijk wordt dat geen kat nog in dergelijke onnozele dogma's gelooft.
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Puud Citaat:
En zo hoort men het eens uit een andere hoek. De 'heilige' kerk. Ernstige vragen moet men zich stellen bij dit 'heilig' zijn. Laatst gewijzigd door system : 21 april 2007 om 21:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over Soemoe-Aboem weten we bijna niets. Hij wordt slechts vermeld als stichter van het Babylonische rijk. We weten nauwelijks meer over hen. Toch wordt zijn historisch bestaan aangenomen. Over Jezus hebben we veel meer historisch materiaal. Toch meent u te mogen stellen dat er geen genoeg materiaal is om tot een zekerheid te kunnen komen. Indien dat zo is, dan hebben volgens u heel veel figuren uit het Nabije Oosten nooit bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 april 2007 om 07:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Jezus wordt door heel wat verschillende schrijvers uit de oudheid vermeld. Het feit dat ze wel of niet christelijk zijn, mag er niet toe doen. Wordt Caesar bvb. veel vermeld door niet-Romeinse schrijvers?
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 april 2007 om 08:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn vraag blijft en is al veel eerder gesteld maar nooit door u beantwoord: welke criteria hanteert u wanneer u spreekt over 100% zekerheid in relatie tot figuren uit de verre Oudheid. Hanteert u hedendaagse criteria? Of bent u bereid de criteria bij te stellen in relatie tot de feitelijke gegevenheid en toenmalige geschiedschrijving van de Oudheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar neen! De kranten maken er een rommeltje van en zijn blijkbaar niet in staat weer te geven wat er in dat theologisch document staat. Daarenboven is de hele gedachtegang over de limbus puerorum of limbus infantium nooit een deel geweest van de kerkelijke leer. 't Was een theologische opinie. Men moet het bijgevolg niet voorstellen alsof de paus een eeuwenoud geloof nu even met een pennentrek verandert. Dat zou hij trouwens niet kunnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We hebben geensins "te weinig gegevens" om tot een zekerheid van een historisch bestaan te komen. Alleen al omdat u, arbitrair, een aantal bronnen niet wil erkennen. Vergeet u trouwens niet in te gaan op mijn vraag over uw criteria? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu kunt u zeggen: ja maar we hebben toch de evangelies. Ja dat is zo en daarom neig ik ook om te zeggen dat Jezus heeft bestaan. Maar we hebben ook Paulus (de allereerste bron) en die zegt niets over de historische Jezus. Laatst gewijzigd door system : 22 april 2007 om 11:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik begin het steeds moeilijker te hebben met discriminaties in het Katholiek Geloof:
er hebben wie weet hoeveel miljoenen mensen geleefd voor Christus' geboorte, leven en dood... zijn die dan allemaal verdoemd geweest of ten minste in een voorgeborgte terecht gekomen... waarom? Wat hadden die misdaan om nooit het Eeeuwig Licht te kunnen aanschouwen, wat het ultieme doel is van een Christen Mens? en ook dit nog... in de Goede oude Mechelse Cathechismus die ik in het basis- en lager- secundair heb moeten van buiten leren... (zowel in het Frans als in het Vlaams) en soms zelfs moest aanhoren in allerlei voorberidingen op Communie, Vormsel, etc... staat dat er voor een doodzonde drie voorwaarden moeten vervuld zijn... alle drie samen... t.t.z. wetens, willens en met het inzicht kwaad te doen... (hier enkel NL aangehaald, niet het F)... wie van die arme drommels van voor Christus wist het, wilde het en had het inzicht kwaad te doen...???? of wie van die foeutussen of babies??? en verder zelfs... wat steeds meer problemen begint te stellen... waarom heeft dè God miskleumen als hel en duivel geschapen? In die mate zelfs dat hij er zou hebben zijn leven voor moeten geven? is dit reine zelfkastijding... iets scheppen wat verplicht tot leiden en voor een deel van de mensen die geleefd hebben... eeuwige verdoemenis ? De problematiek gaat dus veel verder dan ongeboren of geboren dode kinderen die niet gedoopt zijn?
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |