Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Polygamie legaliseren?
Ja, binnen het burgerlijk huwelijk 11 12,94%
Ja, buiten het burgerlijk huwelijk (legaal samenwonen, voor het "huwelijk" zorgen ze zelf maar) 13 15,29%
Ja, onder andere voorwaarden 7 8,24%
Neen 40 47,06%
Andere mening 4 4,71%
Geen mening 10 11,76%
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2006, 09:54   #81
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Een aantal mensen stemden op de "met andere voorwaarden" optie. Kunnen ze even zeggen wat ze daarmee bedoelen?

Dank bij voorbaat.
Oud 7 december 2006, 09:59   #82
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Misschien wel wennen maar zijn die vrouwen dan nog echt gelukkig? Ik denk het niet. Persoonlijk zou ik liever alleen/single zijn als het financieel mogelijk is, dan één van de zovele vrouwen van een man.

Bwa, ik toch wel hoor.

Dat is dus het grote probleem dat veel maken.

Het is niet omdat men in gemeenschap leeft, dat er meer moet achter zitten dan een vriendschappelijke samenleven.

Er zijn zo mensen die samenleven op één grote boerderij en daar alles samen doen, maar waar iedereen toch zijn eigen prive domein heeft en er geen spraken is van sex tussen meerdere verschillende personen.

Er zijn zo voldoende voorbeelden op de wereld waar gezinnen of singels samen leven, zonder dat men er meer moet achter zoeken dan een klein dorpje op zich. Maar waar iedereen klaar staat om iedereen te helpen.

En dat is dus het probleem van ons westerlingen, hier is het ieder voor zichzelf en dat de andere zijn plan maar trekt.

En sommige mannen en/of vrouwen hebben idd niet genoeg aan één partner, andere mensen voelen zich perfect gelukkig als ze alleen kunnen leven. Wel zijn immers allemaal verschillend en ik vind dus dat de wet iedereen daarin de vrije keuze moet laten.
Citaat:
ik heb nog nooit op deze wereld vrouwen zien vechten
Ik heb een heel verzameling zusters en kan je verzekeren dat ik duizend maal liever tussen een groep van 100 mannen die vechten ga staan, dat dat ik er ooit zou moeten aan beginnen om 2 vechtende vrouwen uit elkaar te halen. Veel kans dat ik dat laatste niet overleef, want vrouwen zijn de gemeenste vechters die er bestaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 14:50   #83
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Een aantal mensen stemden op de "met andere voorwaarden" optie. Kunnen ze even zeggen wat ze daarmee bedoelen?

Dank bij voorbaat.
De voorwaarde die ik in mijn gedachte stel is dat de eerste vrouw die men ermee trouwt op de hoogte moet zijn voor de toekomstige plannen van de man, als zij dan akkoord gaat dat er een andere vrouw nog erbij komt dan denk ik dat er veel misverstanden uit de weg geruimd zullen zijn...en als de vrouw niet akkoord is, tja pech voor de man,.
Oud 7 december 2006, 15:10   #84
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Wou jij de avontuurtjes van onze politici wettelijk maken?? De Wael, leterme, Van Hecke,....
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 15:13   #85
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Wou jij de avontuurtjes van onze politici wettelijk maken?? De Wael, leterme, Van Hecke,....
Eigenlijk zou ik wel een factuur moeten sturen met een één en een paar nulletjes derachter !!!
Oud 7 december 2006, 15:28   #86
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
De voorwaarde die ik in mijn gedachte stel is dat de eerste vrouw die men ermee trouwt op de hoogte moet zijn voor de toekomstige plannen van de man, als zij dan akkoord gaat dat er een andere vrouw nog erbij komt dan denk ik dat er veel misverstanden uit de weg geruimd zullen zijn...en als de vrouw niet akkoord is, tja pech voor de man,.
En omgekeerd, natuurlijk.
Oud 7 december 2006, 15:32   #87
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dank bij voorbaat.
Zowel binnen (voor de traditionelen) als buiten het huwelijk (samenlevingscontract). Zodat er geen sprake kan zijn van enige discriminatie tov deze relatievorm..
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 20:19   #88
vulpes
Gouverneur

Standaard

eigenlijk vind ik het een zeer moeilijke vraag..

enerzijds neem ik als uitgangspunt de individuele vrijheid.. indien die individuele vrijheid wordt doorgetrokken, betekent het dat iemand vrij is om in commune te leven.. zolang alle partijen daarmee instemmen tenminste.

anderzijds ben ik geen voorstander van ongebreidelde individuele vrijheid.. en al te grote individuele vrijheid, zonder enige consensus omtrent bepaalde waarden, bepaalde principes ondermijnt een samenleving...

Een samenleving kan in beperkte mate 'uitzonderingen' aan zonder te desintegreren. vandaar dat ik er een geen drama van zou maken indien een aantal mensen in een polygame situatie leven.. da's evenwel iets anders dan 'formeel' een fiat geven.. Als het waardenpatroon in het algemeen verandert (met andere woorden, indien polygamie mainstream wordt) liggen de zaken anders.

Nog enkele bemerkingen:
1) ons maatschappelijk systeem is gebaseerd op het 'klassieke huwelijk'.. polygamie gaat een impact hebben op uitkeringen (hoe groot? wie krijgt een overlevingspensioen? wie is gedekt door hospitalisatieverzekering etc.) Met andere woorden: ons 'systeem' kan geen polygamie zomaar aan.
2) 'k vind persoonlijk dat kinderen in principe het recht hebben om hun biologische ouders te kennen.. voor sommigen is het emotioneel van belang, anderen zijn geïnteresseerd in de genetische historiek.. Een vrouw die tegelijk met meerdere mannen seksuele relaties onderhoudt kan moeilijk zeggen van wie haar kind.. dat probleem stelt zich niet waar een man verschillende vrouwen heeft.. maar tegen een dergelijk onderscheid (mannen mogen wel verschillende vrouwen hebben, maar vrouwen geen meerdere mannen) verzet mijn emancipatorische aard zich..

zoals gezegd: moeilijk stelling innemen..
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 20:55   #89
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Het is wel logisch dat de "eerste" vrouw op de hoogte moet zijn. Anders is het geen polygamie maar gewoon een ordinaire affaire.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 00:25   #90
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dank bij voorbaat.
Ik heb de vijfde optie gekozen, "andere mening". Ik vind namelijk dat men enkel polygamie kan aanvaarden als men elke vorm van samenleven een wettelijk statuut geeft. Dus ook een vrouw die een relatie heeft twee bisexuele mannen, of een man die twee of meer bisexuele vriendinnen heeft. Biseksualiteit is geen voorwaarde natuurlijk, in Ierland was er een man die met twee zussen samenleefde, en dat ging ook. Vanzelfsprekend mag geen enkele partner meer rechten hebben dan de ander, tenzij men dit zelf uitdrukkelijk zo vastlegt in een soort onderling samenlevingscontract. De staat noch enig religieus instituuut heeft volgens mij het recht om zich te moeien met de vrije keuzes van consenting adults, maar de overheid moet wel de grondrechten van het individu waarborgen. Zolang niemand wordt onderdrukt, moet de wet niet tussenbeide komen.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 8 december 2006 om 00:25.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 00:36   #91
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
In het westen zou dat ook weleens omgekeerd kunnen worden.. feministic style.
5 mannen met één kuisvrouw dan?

Volgens mij maak je je nogal ilusies in onze maatschappij die nog steeds patriarchaal is. Het feit dat mannen nog steeds 25% meer verdienen dan vrouwen en vrouwen veel meer huishoudelijk werk doen zegt genoeg zeker...

BTW; ik heb ja gezegd, maar "onder andere voorwaarden"; kwestie dat ik niet geloof in gamie. Het huwelijk is uitgevonden in een tijd dat je na het huwelijk maximaal 20 jaar bij elkaar bleef in het beste geval om de kinderen in een beschermend gezin op te voeden, en toen toch stierf. Nu is die samenlevingsvorm wel wat achterhaald.

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 8 december 2006 om 00:42.
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 00:47   #92
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
2) 'k vind persoonlijk dat kinderen in principe het recht hebben om hun biologische ouders te kennen..
Dat de kinderen de moeder kennen is vrij natuurlijk... Dat ze de vader kennen is puur een cultureel en dus relatief gegeven uit het monogame huwelijk, een uitvinding van de laatste 2000 jaar. Het is trouwens een direct gevolg van het patriarchaat, het privébezit en het erfsysteem... Voor meer uitleg lees "De oorspong van het gezin, particuliere eigendom en staat" van Engels.

Eigenlijk is het vrij natuurlijk dat niemand weet wie wiens vader is, en dat is niet eens zo'n slecht idee in een samenleving, zou al heel wat problemen oplossen
Oud 8 december 2006, 06:37   #93
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
In het westen zou dat ook weleens omgekeerd kunnen worden.. feministic style.
En wat is het probleem?

Even serieus:
1 man, meerdere vrouwen
1 vrouw, meerdere mannen
meerdere mannen, meerdere vrouwen

Zolang niemand wordt gedwongen in relaties (in het algemeen dan, dus ook in monogame huwelijken), is voor mij alles mogelijk!

En ik denk dat er veel mensen in huwelijken worden gedwongen: geld, macht, klasse, godsdienst en wat al meer.
Ook ben ik overtuigd dat vele vrouwen gedwongen worden te gaan samenwonen arabic style.... maar daar heb ik geen bewijzen voor. Wel toont het doorsnee moslim gedrag ten opzichte van vrouwen aan, dat deze (vrouwen dus) weinig of helemaal geen rechten hebben.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 11:05   #94
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Persoonlijk ben ik geen voorstander van polygamie e.d. maar goed, mijn visie is daarom die van een ander nog niet en daarom zie ik er geen echt probleem in wanneer dit buiten het huwelijk gebeurt. Trouwen is voor mij nog altijd met één iemand (louter wettelijk gezien in dit geval).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 11:11   #95
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Het lijkt wel verleidelijk.

Je hebt bvb. 10 vrouwen, 2 doen er de was, 4 gaan uit werken om geld te verdienen, 2 maken eten, 2 kuisen. 's Nachts kan je kiezen wie je gaat gebruiken. En aangezien er zoveel vrouwen bijeen zijn maken ze vooral elkaar het leven zuur en leef jij als een koning die niets moet doen en alles krijgt.

Toch maar niet.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 11:14   #96
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
's Nachts kan je kiezen wie je gaat gebruiken.
Dat is dus ook het enige waar mannen bij polygamie aan denken...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 11:20   #97
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 11:44   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, er zijn ook mannen die weten dat meerdere vrouwen die samen leven veel andere problemen kan oplossen, er komen dan wel een paar nieuwe problemen opduiken. Maar dit telt ook bij mannen hoor.

En geloof het maar, ik ben als énige jongen opgegroeid tussen 11 vrouwen(meisjes) en ik was niet de jongste of de oudste.
Heb 6 jaar op zee gezetten.
Ieder mens heeft immers zijn positieve en zijn negatieve kanten.

Voor sommige mannen zijn vrouwen dus weldegenlijk meer dan stoeipoezen.

Dus Kim, niet veralgemenen heel.
Oud 8 december 2006, 12:01   #99
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Polygamie legaliseren?
Vergeet de polyandrie niet aub...

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 december 2006 om 12:01.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 12:07   #100
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet alle mannen, beste Kim...

Er zijn ook verstandige mannen, zèlfs op dit forum.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be