Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2007, 14:28   #81
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
De relatie Nederland-Vlaanderen doet me denken aan het "junior eurovisiesongfestival" van 2005 dat in Hasselt (Vlaanderen dus) werd georganiseerd. "Wij" werden vertegenwoordigd door een Waals meisje met een Frans liedje... Het enige liedje in onze eigen taal kwam -hoe kan het ook anders- uit Nederland.
Tess!

Hier thuis hebben we in elk geval met z'n allen hevig voor onze Tess gesupporterd.

Citaat:
Ik ben nooit echt een grote voorstander geweest van Vlaanderen+Nederland, maar ik merk bij mezelf de laatste tijd toch een kentering.
Zeno, dat dit van jou komt doet me uitzonderlijk genoegen. Het is een bevestiging van mijn aanvoelen van de laatste twee jaar.

Citaat:
Laatst was ik in De Panne en het viel me echt op hoe die badplaats enorm verfranst is. In meedere café's verstond het personeel zelfs geen Nederlands. Gelukkig hielpen de vele Nederlandse toeristen om het Nederlands op peil te houden...
Hetzelfde geldt overigens voor Voeren, de Rand en ... Brussel.

Citaat:
Dat was zo'n moment waarop ik besefte: Vlamingen en Nederlanders: één strijd
En dan hebben we het nog niet gehad over wat echt telt: de economie (European mainport Antwerp-Rotterdam) en de EU.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 14:28   #82
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Zeeuws Vlaanderen is een prachtig stukje Nederland.
Wij kunnen het zeker niet missen.
Zeker!

Zeeuws-Vlaanderen mag zichzelf gelukkig prijzen dat het zich heeft kunnen losscheuren van Belgique.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 14:29   #83
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat mij opvalt, is dat men in Nederland heel vaak denigrerend over de "mensen van beneden de rivieren" kan spreken, met het scheldwoord "nepbelgen" erbij.
Is het scheldwoord "nepbelg" nog erger dan het scheldwoord "belg?"
Oud 16 juli 2007, 14:31   #84
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
In feite, het graafschap Vlaanderen was historisch gezien een Frans leen.
Illegitieme middeleeuwse brol.

Citaat:
Is dat soms de reden waarom de Nederlandse zenders Vlaamse programma's ondertitelen en Vlaamse zenders Nederlandse?
Ik bedoelde dat het taalkundig gezien niet kan dat Vlamingen (Zuid-Nederlanders) een minderheid binnen hun eigen land (Nederland) kunnen zijn.
Oud 16 juli 2007, 14:31   #85
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de Limburgers zouden het echter nog veel slechter gehad hebben, want Maastricht was op dat moment meer verfranst dan Brussel. Het uit de klauwen van Belgique houden heeft het gered.
Inderdaad. In 1830 werd er in Maastricht meer frans gesproken dan in Brussel. Je ziet dus wat de politiek kan doen om verfransing in de hand te werken of te bestreiden. Een omgekeerde beweging is dus mogelijk.

Het "vernederlandsen" van Maastricht is het beste bewijs tegen degenen die beweren dat een onafhankelijk Vlaanderen de verfransing in de rand geen halt zal toeroepen.
Oud 16 juli 2007, 14:33   #86
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
racistische xenofoob!
Nou ja, Duveltje heeft wel helemaal gelijk, jullie hebben geen Nederlanders nodig om Vlaanderen op te bouwen. Sterker nog, Vlaanderen hoeft helemaal niet 'opgebouwd' te worden, de streek functioneerd prima, het zal alleen politiek even doorbijten worden. Wat niet wil zeggen dat het niet leuker is met zijn allen in één land. Ik denk dat een staat met daarin Vlaanderen en Nederland economisch en politiek sterker in zijn schoenen staat en tegelijkertijd van binnen de verscheidenheid kan waarborgen. Ik wil vooral niet gaan doempreken wat er gebeurd als er niet één staat komt, want dat slaat nergens op, ik denk wel dat het samen nog beter kan gaan.
Oud 16 juli 2007, 14:33   #87
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Trouwens waarom zou een dergelijke unie de Nederlandse symbolen moeten overnemen?
Waarom zou Nederland zijn symbolen moeten veranderen? Het is niet Nederland dat zich in 1830 wederrechtelijk afgescheurd heeft met de steun van een buitenlandse mogendheid.

Citaat:
Gewoon meer bewijs van Nederlandse overheersing en opslorping...
Als je in een geweldincident je been verliest, en het wordt naderhand weer aangenaaid, is dat geen opslorping maar herstel.
Oud 16 juli 2007, 14:35   #88
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Laatst was ik in De Panne en het viel me echt op hoe die badplaats enorm verfranst is. In meedere café's verstond het personeel zelfs geen Nederlands. Gelukkig hielpen de vele Nederlandse toeristen om het Nederlands op peil te houden... Dat was zo'n moment waarop ik besefte: Vlamingen en Nederlanders: één strijd
De Panne is DE gemeente van mijn familie. Met pijn in het hart zie ik de boel verfransen.
Citaat:
Inderdaad. In 1830 werd er in Maastricht meer frans gesproken dan in Brussel. Je ziet dus wat de politiek kan doen om verfransing in de hand te werken of te bestreiden. Een omgekeerde beweging is dus mogelijk.

Het "vernederlandsen" van Maastricht is het beste bewijs tegen degenen die beweren dat een onafhankelijk Vlaanderen de verfransing in de rand geen halt zal toeroepen.
Mja de vraag is : HOE hebben die Nederlanders dat gedaan? Op hardhandige wijze? (geen administratie of onderwijs meer in het Frans?)
Want dat zijn dingen die wij nu niet meer kunnen doen....
Oud 16 juli 2007, 14:35   #89
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Wel, ik ben daar niet zeker van. De laatste jaren lijkt de tegenstand in Vlaamsnationalistische middens op te bloeien. Belgicisten en Vlaamsnationalisten verenigd in één strijd tegen "Olland", zo lijkt het wel.

Het ziet er meer en meer naar uit dat de onafhankelijkheidsstrijd in het beste geval een omweg is, in het slechtste geval een middel om het uiteindelijke doel te vermijden.

Het zou goed zijn als de radikale Vlaamse Beweging die tussenstap gewoon zou overslaan en simpel en goed zou beginnen ijveren voor een aansluiting bij Nederland.
Er is weinig tegenstand hoor.

Zowel Groot-Nederlanders als voorstanders van een onafhankelijk Vlaanderen zijn het er over eens dat de eerste stap het barsten van Belgique en het uitroepen van een onafhankelijk Vlaanderen is.

Er is dus geen enkel probleem tot na de onafhankelijkheid. Zolang die er niet is kunnen we perfect samenwerken tegen onze gemeenschappelijke vijand.
Oud 16 juli 2007, 14:38   #90
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Waarom zou Nederland zijn symbolen moeten veranderen? Het is niet Nederland dat zich in 1830 wederrechtelijk afgescheurd heeft met de steun van een buitenlandse mogendheid.
Weerom bewijs dat het om een mentaliteit van opslorping gaat. Men gaat hier duidelijk niet uit van twee gelijkwaardige partners.

Niemand heeft trouwens de bevolking in 1815 gevraagd of we wel deel wouden uitmaken van dat koninkrijk. Tot aan de Franse revolutie had men hier ten minste relatieve autonomie en behield men de eigen instellingen. Het grootste deel van de bevolking zou in 1815 niet rouwig geweest zijn om weer onder die relatief vrije Oostenrijkse hegemonie te komen.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 14:39   #91
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mja de vraag is : HOE hebben die Nederlanders dat gedaan? Op hardhandige wijze? (geen administratie of onderwijs meer in het Frans?)
Belgique heeft een politiek die de verfransing aanmoedigt. Wanneer die aanmoediging wegvalt, zal al een groot deel van de verfransing wegvallen.

Maar er zijn nog andere mogelijkheden: het uidoven van de faciliteiten (volgens de wet moet dat zelfs!), het verder uitbouwen van zaken zoals de Vlaamse wooncode etc.
Oud 16 juli 2007, 14:40   #92
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Er is weinig tegenstand hoor.

Zowel Groot-Nederlanders als voorstanders van een onafhankelijk Vlaanderen zijn het er over eens dat de eerste stap het barsten van Belgique en het uitroepen van een onafhankelijk Vlaanderen is.

Er is dus geen enkel probleem tot na de onafhankelijkheid. Zolang die er niet is kunnen we perfect samenwerken tegen onze gemeenschappelijke vijand.
Ha! Ik betwijfel ten sterkste dat er ooit een meerderheid voor reintegratie in "Olland" te vinden is. Onafhankelijkheid misschien wel, doch waarom deze direct opgeven/verkwanselen om onder Den Haag te vallen...
Oud 16 juli 2007, 14:40   #93
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Weerom bewijs dat het om een mentaliteit van opslorping gaat. Men gaat hier duidelijk niet uit van twee gelijkwaardige partners.

Niemand heeft trouwens de bevolking in 1815 gevraagd of we wel deel wouden uitmaken van dat koninkrijk. Tot aan de Franse revolutie had men hier ten minste relatieve autonomie en behield men de eigen instellingen. Het grootste deel van de bevolking zou in 1815 niet rouwig geweest zijn om weer onder die relatief vrije Oostenrijkse hegemonie te komen.
Deze vlag dan in plaats van deze ?

Dan is er direct een nieuw symbool dat de vereniging uitdrukt en is er geen sprake van opslorping.
Oud 16 juli 2007, 14:41   #94
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Panne is DE gemeente van mijn familie. Met pijn in het hart zie ik de boel verfransen.

Je mag niet vergeten dat Maastricht eigenlijk altijd een Nederlandstalige stad is geweest; enkel de hogere klassen spraken Frans. Dat was ook het geval in andere Nederlandstalige steden (Gent, Antwerpen).
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 14:42   #95
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ha! Ik betwijfel ten sterkste dat er ooit een meerderheid voor reintegratie in "Olland" te vinden is. Onafhankelijkheid misschien wel, doch waarom deze direct opgeven/verkwanselen om onder Den Haag te vallen...
Ik ben dan ook een separatist. En onafhankelijkheid is volgens mij wel te bereiken.

Voor Groot-Nederland ben ik niet direct te vinden, maar ik heb er ook niet echt iets tegen.
Oud 16 juli 2007, 14:42   #96
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Je mag niet vergeten dat Maastricht eigenlijk altijd een Nederlandstalige stad is geweest; enkel de hogere klassen spraken Frans. Dat was ook het geval in andere Nederlandstalige steden (Gent, Antwerpen).
Dat was ook het geval in Brussel.

Maar daar heeft de belgische verfransingspolitiek wel iets aan gedaan.
Oud 16 juli 2007, 14:43   #97
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Deze vlag dan in plaats van deze ?

Dan is er direct een nieuw symbool dat de vereniging uitdrukt en is er geen sprake van opslorping.
Weinig verschil me dunkt. Zie daar geen enkel Vlaamse link in, enkel een Hollandse.
Oud 16 juli 2007, 14:44   #98
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Weinig verschil me dunkt. Zie daar geen enkel Vlaamse link in, enkel een Hollandse.
Is nochtans traditioneel de "Grootnederlandse" vlag.
Oud 16 juli 2007, 14:44   #99
Dimitri

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer is "Vlaanderen" een deel van Nederland geweest: buiten de Willemistische periode nooit.

Het graafschap Vlaanderen, het hertogdom Brabant,... waren enkel door een personele unie verenigd met de Bourgondische linie van het huis Capet-Valois en daarna de Spaanse en Oostenrijkse Habsburgers. Later werd een mate van eendracht tussen de instellingen betracht doch dan was het Noorden reeds lang gaan lopen.

In feite, het graafschap Vlaanderen was historisch gezien een Frans leen.
Des te meer reden om nu eens werk te maken van Vlaams-Nederlandse samenwerking!

Geschiedenis is geschiedenis, de toekomst is de toekomst.

Citaat:
Is dat soms de reden waarom de Nederlandse zenders Vlaamse programma's ondertitelen en Vlaamse zenders Nederlandse?
Nee, de reden daarvoor heb je hierboven beschreven: te weinig samenwerking in het verleden. Maar ik heb nog nooit ondertiteling nodig gehad hoor.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 14:44   #100
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Precies dat laatste wil ik hier, een beetje als constructieve provocatie, in vraag stellen. Staar je asjeblief niet blind op die magische onafhankelijkheid, want dat wordt een zware desillusie. Laten we meteen voor de rechte weg kiezen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be