Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Democratie
ik ben overtuigd democraat! 29 31,87%
democratie..mm...nog steeds de beste van de slechtste systemen (naar Churchill) 28 30,77%
ik w�*s democraat 1 1,10%
het parlementarisme is een schijndemocratie en moet verdwijnen 10 10,99%
democratie is een systeem voor de kleine man die zich groot wil wanen, in de vuilbak ermee! we hebben nood aan een sterke Leider 13 14,29%
alle macht aan het proletariaat! 10 10,99%
Aantal stemmers: 91. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2003, 10:34   #81
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Is het niet heerlijk zoals in de Verenigde Staten? Daar kan je in gezelschap of familie gewoon zeggen:"Ik ben democraat" of "Ik ben republikein" en niemand die je een hand weigert of je lelijk bekijkt!
Daarom heb ik in de poll ingevuld dat ik een democraat ben... zelfs al ben ik republikein!

[size=6]Ik ben een democratische republikein![/size]
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2003, 10:41   #82
henk
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Citaat:
Teveel macht bij de partijen is ongetwijfeld een kwaad, maar een kwaad met een kwaad oplossen is geen echte oplossing. Politieke partijen zijn onmisbaar in een goedfunctionerende democratie.
Dat kan alleen maar door een politieker geschreven zijn.
In een goed werkende democratie zijn politiek partijen volkomen overbodig zoals ook in een goed werkend rechtssysteem advokaten volkomen overbodig zijn.
Neen, ik ben geen politieker (en momenteel ook geen ambitie in die richting). En ik vraag me af hoe je een democratisch systeem ziet functioneren zonder politieke partijen. Indien je parlement verkozen wordt uit individuelen, moeten die toch een coalitie vormen om een uitvoerende macht te verkiezen, en dit leidt vanzelf naar een partijensysteem. Da's nu eenmaal hoe een parlementair systeem werkt.
Indien je een presidentieel systeem hebt waarbij de president rechtsreeks verkozen wordt, en dus in principe geen coalitie nodig is om een executieve te verkiezen, dan nog zullen (blijvende) coalities gevormd worden om een tegengewicht te bieden aan de politieke macht vd president. Blijvende coalities zullen ontstaan omdat een vaste coalitie enkele voordelen biedt aan parlementsleden, zoals een verminderde onderhandelingskost en eenvoudigere steun voor eigen voorstellen.
Een rechtssysteem zonder advocaten lijkt me een utopie, en hetzelfde kan gezegd worden van een parlementaire democratie zonder politieke partijen.

En voor Knuppel. Dat het bindend referendum een aanvulling en correctie kan zijn op een partijensysteem, da's een opmerking die ik kan aanvaarden. Maar het enige dat ik me afvraag is of er ook geen schot in de zaak komt bij ons, als je een petitie ondertekend door 200.000 man binnengooit op de partijbureaus. Bovendien meen ik me te herinneren dat bijv het Vlaams parlement ook bepaalde punten op de agenda dient te plaatsen indien er een verzoek wordt ingediend, ondertekend door x aantal mensen. Dat levert natuurlijk niet echt hetzelfde op als een referendum, maar het is wel een mogelijkheid die zelden of nooit gebruikt wordt. Het referendum lijkt me ook geen mirakelpil die ervoor zal zorgen dat iedereen zich plots voor politiek zal interesseren. Bovendien laten referenda toe dat burgers zich onverantwoordelijk gedragen. Voer een referendum in over belastingen, moeten ze omhoog of omlaag? Ik denk dat ik het antwoord reeds ken, maar dat zal niet noodzakelijk in het voordeel van de ganse natie werken, neen? Of moeten bepaalde topics dan toch maar uitgesloten worden van referenda?
henk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2003, 11:13   #83
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henk
Indien je parlement verkozen wordt uit individuelen, moeten die toch een coalitie vormen om een uitvoerende macht te verkiezen, en dit leidt vanzelf naar een partijensysteem. Da's nu eenmaal hoe een parlementair systeem werkt.
Dat is hoe een particratisch systeem werkt. Coalitievorming heeft alles te maken met particratie, en niets met democratie. Coalitievorming (en de inhoud van het daarbij gesloten bestuursakkoord) wordt bedisseld in partijbesturen en ontsnapt aan de greep van de kiezers. Het gevolg van coalitievorming is dat bepaalde verkozenen (die in de 'oppositie' terechtkomen) worden uitgeschakeld, wat neerkomt op een de facto vernietiging van de stemmen die naar die uitgesloten verkozenen gingen. In een democratie horen de verkozenen te besturen volgens het Zwitserse Konkordanz-systeem, zonder uitsluiting van enige oppositie.

Citaat:
Dat het bindend referendum een aanvulling en correctie kan zijn op een partijensysteem, da's een opmerking die ik kan aanvaarden. Maar het enige dat ik me afvraag is of er ook geen schot in de zaak komt bij ons, als je een petitie ondertekend door 200.000 man binnengooit op de partijbureaus. Bovendien meen ik me te herinneren dat bijv het Vlaams parlement ook bepaalde punten op de agenda dient te plaatsen indien er een verzoek wordt ingediend, ondertekend door x aantal mensen. Dat levert natuurlijk niet echt hetzelfde op als een referendum, maar het is wel een mogelijkheid die zelden of nooit gebruikt wordt.
Het petitierecht is het recht om te mogen bedelen. In een democratie is het volk de soeverein. En de soeverein bedelt niet, hij beslist.

Citaat:
Het referendum lijkt me ook geen mirakelpil die ervoor zal zorgen dat iedereen zich plots voor politiek zal interesseren. Bovendien laten referenda toe dat burgers zich onverantwoordelijk gedragen.
Het huidige particratische systeem laat toe dat parlementairen zich onverantwoordelijk gedragen.

Citaat:
Voer een referendum in over belastingen, moeten ze omhoog of omlaag? Ik denk dat ik het antwoord reeds ken
U kent het antwoord niet. In Zwitserland hebben de burgers al honderd jaar de gelegenheid gehad om de belastingen af te schaffen. Ze hebben dat niet gedaan. Integendeel, de Zwitsers hebben diverse belastingen langs direct-democratische weg goedgekeurd. U neemt gewoon de particratische ideologie over, volgens dewelke alleen toppolitici verstand hebben en het volk (dat nochtans wel bekwaam wordt geacht om die politici te verkiezen) uit een meute debielen bestaat, die niet beseffen dat koken geld kost.

Citaat:
.... maar dat zal niet noodzakelijk in het voordeel van de ganse natie werken, neen? Of moeten bepaalde topics dan toch maar uitgesloten worden van referenda?
Een soeverein volk beslist over alles, wanneer het maar wil.
Oud 5 januari 2003, 11:54   #84
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Dank U Jos. Geen verdere kommentaar.
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2003, 12:33   #85
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vind ik ook , Bece.

Jos Verhulst is veel té goed voor de Belgische politiek.

Misschien dat de partijen daarom de benen niet onder hun kont uitlopen om hem erbij te krijgen?

Zou Jos dan toch de enige man van democratische principes kunnen zijn?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2003, 14:12   #86
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het referendum lijkt me ook geen mirakelpil die ervoor zal zorgen dat iedereen zich plots voor politiek zal interesseren. Bovendien laten referenda toe dat burgers zich onverantwoordelijk gedragen.
De niet geïnteresseerden mandateren hun voorkeur aan de meerderheid van de stemmers wegens stemrecht i.p.v. stemplicht.

Is de huidige particratie een mirakelmiddel voor efficiënt bestuur en uitvoering van de wil van een meerderheid inzake onderscheiden (hot-)items?
Gedraagt het gros der 'verkozenen' zich steeds verantwoord?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2003, 19:50   #87
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Vooralsnog blijf ik groot aanhanger van het systeem van de Parijse Commune dat volgens mij de beste en meest democratische bestuursvorm is. En toevallig één van de vele verwezenlijkingen van dat systeem is net het bindend volksreferendum. Meer zelfs, in de praktijk is er alleen maar dat. Geen parlement of gemeenteraad, enkel een strikt uitvoerend orgaan dat ook rechtsreeks verkozen wordt.
Oud 6 januari 2003, 09:57   #88
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

HeHE Knuppel. Ik ben zeker even fanatiek democraat als Jos.
Ik begrijp dus niet goed wat hij bij Vivant gaat zoeken. Een partij die wel spreekt over het BROV maar die het slechts in een afgezwakte en theoretische, en dus nep, versie in haar eigen rangen laat toepassen.
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be