Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wat denkt u van een toetreding van Georgië tot de EU?
Daar teken ik voor 10 21,74%
Daar teken ik niet voor 30 65,22%
Dat laat ik nog open, want... 6 13,04%
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2007, 22:16   #81
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een vraag die bij mij ook opdoemt is: Zou je, als je Georgië toelaat, niet Armenië diezelfde kans moeten gunnen, hoewel het in zijn geheel niet in Europa ligt? Ik ben opzich voor principieel handelen, maar voor bijvoorbeeld de Georgische economie zou een vrijhandelszone met Armenië wel heel gunstig zijn. Armenië heeft dan weer het probleem dat de staat niet stabiel is, en dat het gebieden in Azerbeidjan bezet.
Armenië zit in het Russische kamp he!
Kleine opmerking : Armenië erkent zelf Nagorno Karabach niet als onafhankelijke staat...
Op Wikipedia zegt men dat Armenië ook nogal niet-koosjer zou zijn met een kerncentrale op een seismisch nogal gevaarlijke plaats.
Oud 20 september 2007, 08:51   #82
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat denkt u van een mogelijk lidmaatschap van dit transcontinentale land? Ziet u het als een kans, of ligt het land te ver weg (in een betwist gebied) en heeft het niets met Europa te maken? Overigens, wat vind u van toetreding van dit land in contrast met een mogelijke toetreding van Turkije... met andere woorden, welk land ziet u liever toetreden en waarom?
Genoeg is genoeg

De EU zal de komende jaren uitbereidingen moeten stoppen om eerst eens
met het huidige aantal landen tot meer werkbaarheid en stabiliteit te komen.
De EU is geen vergaarbak om arme landen te helpen, want dit kan ook op een andere manier bijv door verdragen op economisch gebied.

Landen als Servie, Kosovo ,Albanie en Macedonie komen naar mijn mening het eerst in aanmerking voor economische steun.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 20 september 2007 om 08:59.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 08:58   #83
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een vraag die bij mij ook opdoemt is: Zou je, als je Georgië toelaat, niet Armenië diezelfde kans moeten gunnen, hoewel het in zijn geheel niet in Europa ligt? Ik ben opzich voor principieel handelen, maar voor bijvoorbeeld de Georgische economie zou een vrijhandelszone met Armenië wel heel gunstig zijn. Armenië heeft dan weer het probleem dat de staat niet stabiel is, en dat het gebieden in Azerbeidjan bezet.
Georgie en Armenie kunnen zich beter aansluiten bij de Russische federatie.
Dat geldt ook voor Wit Rusland en de Oekraine.
Het zou goed zijn dat er naast ,ten oosten van de EU ,een stabiele economische en politieke unie zou komen met de Russische federatie.
Het is in het belang zowel van de EU als van de Russchische federatie om niet als concurrenten maar als partners samen te werken.
Oud 20 september 2007, 09:08   #84
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Voor mij kan zelfs Rusland toetreden tot de EU, maar we moeten eerst de EU verdiepen in plaats van te verbreden. Een deftige grondwet, een europese commissie die wordt aangesteld en gecontroleerd door het parlement (maw een europese democratie), een eenheidsleger...
mja, ik ben weer de utopische europealist aan het uithangen.
jevaly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 09:27   #85
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
Voor mij kan zelfs Rusland toetreden tot de EU, maar we moeten eerst de EU verdiepen in plaats van te verbreden. Een deftige grondwet, een europese commissie die wordt aangesteld en gecontroleerd door het parlement (maw een europese democratie), een eenheidsleger...
mja, ik ben weer de utopische europealist aan het uithangen.
Als je de lat te hoog plaatst ,springt niemand er overheen.

De Russische federatie is opzichzelf al een Euro-Aziatische Unie.
Aansluiting en samenwerking bij het Westen zou prima zijn .Alleen je kunt niet van alle continenten of delen van het Westen een Unie maken,want dan weet je zeker dat het uit elkaar valt.

In een bedrijf spreken we over "de span of controle" dat principe geldt op allerlei gebieden.

Iedere werkzame eenheid heeft een "span of controle" als je de normen gaat overschrijden dan wordt het einde verhaal.

Napoleon ging te ver
Hitler ging te ver
Bush gaat te ver
En ga zo maar door.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 20 september 2007 om 09:49.
Oud 20 september 2007, 09:33   #86
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Als de lat te hoog plaatst ,springt niemand er overheen.

Aansluiting en samenwerking bij het Westen zou prima zijn .Alleen je kunt niet van alle continenten of delen van het Westen een Unie maken,want dan weet je zeker dat het uit elkaar valt.

In een bedrijf spreken we over "de span of controle" dat principe geldt op allerlei gebieden.

Iedere werkzame eenheid heeft een "span of controle" als je de normen ga overschrijden dan wordt het einde verhaal.

Napoleon ging te ver
Hitler ging te ver
Bush gaat te ver
En ga zo maar door.
bwah de meeste van die mannen willen te snel te veel, en dat is ook aan het gebeuren bij de EU: uitbreiden zonder de 'macht' eerst te consolideren. En daardoor gaat het boeltje neerwaarts, dat is logisch. Daarom vind ik dat men eerst moet uitdiepen i.p.v. uitbreiden. Ik vond dat al voor de toetreding van het Oostblok, en het debacle rond de grondwet heeft mij in dat geloof gesterkt.
jevaly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 09:51   #87
Neptunus
Gouverneur

Standaard Georgië is Europees

Wie al eens in Georgië is geweest, stelt vast dat de cultuur mentaliteit en gebruiken (op wat corruptie na) sterk aanleunen bij de Europese.

Lidmaatschap bij de EU is geen probleem (terwijl dit van het niet-Europese, sterk islamiserende Turkije wél problematisch is).
Alleen grote buur Rusland zou het lidmaatschap van Georgie bij de EU niet pruimen en bij het concept van de geldverslindende machine die de EU toch is, vallen ook heel wat vragen te stellen.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 09:55   #88
Neptunus
Gouverneur

Standaard Ook Armenië is véél Europeser dan Turkije

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Ja natuurlijk. Zowel Georgië als Armenië zijn Europese landen. Het zijn tegelijk ook de eerste twee Christenlanden van de wereld, nog voor Rome dat werd. Overigens is de vrouw van de Georgische president, Saakashvili, de Nederlandse Sandra Roelofs uit Terneuzen.

Volledig akkoord. Armenië mag er voor mijn part ook bij.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 09:56   #89
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je de lat te hoog plaatst ,springt niemand er overheen.

Iedere werkzame eenheid heeft een "span of controle" als je de normen gaat overschrijden dan wordt het einde verhaal.

Napoleon ging te ver
Hitler ging te ver
Bush gaat te ver
En ga zo maar door.
Napoleon en Hitler zou ik nou niet direct vergelijken met de Europese unie, het ging tenslotte toch om bezetters die met militair geweld hun gebied uitbreidden en steeds meer vijanden maakten. Het idee van de EU is juist om in de gebieden die je laat aansluiten vrienden te maken.
Oud 20 september 2007, 10:32   #90
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Napoleon en Hitler zou ik nou niet direct vergelijken met de Europese unie, het ging tenslotte toch om bezetters die met militair geweld hun gebied uitbreidden en steeds meer vijanden maakten. Het idee van de EU is juist om in de gebieden die je laat aansluiten vrienden te maken.
Dat aansluiten kan ook zover gaan dat vrienden je vijanden gaan worden.
Kijk nu naar de politiek van Bush.
Oud 20 september 2007, 11:30   #91
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Georgie en Armenie kunnen zich beter aansluiten bij de Russische federatie.
Dat geldt ook voor Wit Rusland en de Oekraine.
Het zou goed zijn dat er naast ,ten oosten van de EU ,een stabiele economische en politieke unie zou komen met de Russische federatie.
Het is in het belang zowel van de EU als van de Russchische federatie om niet als concurrenten maar als partners samen te werken.
Met de "wij zijn altijd Europees geweest"- en "iedereen moet oppassen voor deze onbetrouwbare leverancier (Rusland)"- en "Georgië komt eindelijk na eeuwen los van Russische overheersing"-retoriek zie ik dat niet snel gebeuren.
Oud 20 september 2007, 13:12   #92
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat denkt u van een mogelijk lidmaatschap van dit transcontinentale land? Ziet u het als een kans, of ligt het land te ver weg (in een betwist gebied) en heeft het niets met Europa te maken? Overigens, wat vind u van toetreding van dit land in contrast met een mogelijke toetreding van Turkije... met andere woorden, welk land ziet u liever toetreden en waarom?
Toen Shevernadze nog president was, zou ik het misschien nog even in overweging genomen hebben. Maar sinds die fascist van een Saakashvili de macht gegrepen heeft, heeft Georgië alle kansen op Europees lidmaatschap verspeeld. Zeker nadat hij Adzjarië geannexeerd heeft.
Eerst moet Georgië de soevereiniteit van Abchazië en Ossetië erkennen, Saakasjvili verbannen, hun pro-Amerikaanse koers afzweren, en nadien zullen we eventueel nog eens nadenken over EU-lidmaatschap.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 13:15   #93
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Om de europese invloed over te wereld te vergroten, en om een enorm blok te vormen tegen het chinese gevaar!
Georgië is (net zoals Groot-Brittannië, Polen en Turkije) een pion van de Amerikanen. Dergelijke landen kan je dus niet toelaten tot de EU.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 20 september 2007, 13:16   #94
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
We kunnen naast Kazachstan dan ook nog Armenië en Azerbeidzjan en Israel uitnodigen.

En de Nederlandse Antillen.
Liever Armenië dan Georgië.
Oud 20 september 2007, 13:24   #95
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Er zijn bvb ook heel wat Navo-lidstaten die niet aan de Atlantische Oceaan liggen.
Maar ik vind dat al die landen uit de NAVO moeten gegooid worden. Dan zijn we zélf direct verlost van dat NAVO-lidmaatschap.
Oud 20 september 2007, 13:24   #96
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Georgië is (net zoals Groot-Brittannië, Polen en Turkije) een pion van de Amerikanen. Dergelijke landen kan je dus niet toelaten tot de EU.
Dat is niet altijd zo geweest en kan opnieuw veranderen. Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, enz. zijn trouwens ook allemaal pionnen van de Amerikanen.

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 20 september 2007 om 13:24.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 13:26   #97
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Dat zou mooi uitkomen, dan kunnen we misschien zijn leger lenen voor een staatsgreep. (Of feitelijk natuurlijk twee staatsgrepen.)
Het is niet omdat Saakasjvili alleen maar aan de macht kon komen via een staatsgreep (een bestorming van het parlement), dat wij daarom zijn anti-democratische werkwijze hoeven over te nemen.
Oud 20 september 2007, 13:28   #98
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Dat is niet altijd zo geweest en kan opnieuw veranderen. Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, enz. zijn trouwens ook allemaal pionnen van de Amerikanen.
Ik ben dan ook tegen het EU-lidmaatschap van Groot-Brittannië. Charles De Gaulle was ook altijd gekeerd tegen het Britse EU-lidmaatschap, omdat we daarmee een Amerikaans Paard van Troje binnen halen. En wie zijn wij om te twijfelen aan een uitspraak van de grootste Europese politicus van de 20e eeuw?
Oud 20 september 2007, 13:44   #99
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ik ben dan ook tegen het EU-lidmaatschap van Groot-Brittannië. Charles De Gaulle was ook altijd gekeerd tegen het Britse EU-lidmaatschap, omdat we daarmee een Amerikaans Paard van Troje binnen halen. En wie zijn wij om te twijfelen aan een uitspraak van de grootste Europese politicus van de 20e eeuw?
Het VK kon idd véel beter buiten Europa blijven.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 18:54   #100
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij kan beter ineens zeggen welk land je uberhaupt nog wèl in de EU zou dulden. Dat vereenvoudigt de zaken een beetje.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be