Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2007, 19:54   #81
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Notionele aftrek is niet neoliberaal.
Maar dat had je nog niet door, zeker?
Adrian daar gaat we het niet opnieuw over hebben. De notionele aftrek is maar één van de duizende middeltjes waarop het kapitalisme zich vandaag manifesteert, dat is: in zijn neoliberale vorm.

Gij moet proberen bewijzen dat het (neo)liberalisme niet leidt tot een corporatistisch systeem zoals we dat nu kennen.

De bewijslast ligt bij u hé. Niet bij ons.

Tot nog toe hebt ge geen enkel geloofwaardig argument kunnen aandragen waaruit zou blijken dat (neo)liberalisme niet leidt tot corporatistisch kapitalisme.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 19:58   #82
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De notionele aftrek is maar één van de duizende middeltjes waarop het kapitalisme zich vandaag manifesteert,
Kapitalisme als tegenhander van communisme?
Ja.

Citaat:
dat is: in zijn neoliberale vorm.
Neen...

Citaat:
Gij moet proberen bewijzen dat het (neo)liberalisme niet leidt tot een corporatistisch systeem zoals we dat nu kennen.
Waarom zou ik dat moeten?

Citaat:
De bewijslast ligt bij u hé. Niet bij ons.
Jij beweert dat dit 'neoliberaal' is. Die bewijslast ligt wel bij u.

Citaat:
Tot nog toe hebt ge geen enkel geloofwaardig argument kunnen aandragen waaruit zou blijken dat (neo)liberalisme niet leidt tot corporatistisch kapitalisme.
Dat kan het neoliberalisme niet. Dat kan enkel de democratie.
En ik kan niet voorspellen wat mensen denken.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 19:58   #83
Aldous
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Dag Aldous. Welkom op dit forum. Om hier te kunnen deelnemen aan de discussies is wel enige kennis van de hedendaagse politiek en economie vereist.
Dan zit ik hier op mijn plaats, want ik ben mijn licenciaat in de politieke wetenschappen aan het afwerken en doe er een master in het management (bedrijfseconomie) bij.

Het zou trouwens interessant zijn om van jou te horen waar mijn kennis mij tekort schoot in de antwoorden.

Laatst gewijzigd door Aldous : 7 oktober 2007 om 20:04.
Aldous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 19:59   #84
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik snap niet waarom ge de discussie altijd zo wilt verplaatsen, van zodra je op een fout wordt gewezen. Verder antwoord je - natuurlijk - niet op vragen. Negeer je heelder teksten.

Enfin, ja, zo kan ik het natuurlijk ook.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 8 oktober 2007, 16:24   #85
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge laat uw gebrek aan rationele argumenten dus afhangen van iemand anders zijn visies.

Genoeg gezegd. Ge kunt uzelf dus niet verdedigen.

Bovendien, niemand gaat nog mee in uw zwakke poging om iedereen die kritisch is 'communistisch' te noemen. Wake up, dat kon misschien in de jaren '90, maar nu pakt dat niet meer.

Ik stel de vraag dus nog eens: kunt ge uw eigen systeem rationeel verantwoorden en beargumenteren?

Duidelijk niet, want alles wat ge tot hiertoe hebt gezegd is: "gij zijt communist, dus moet ik mijn eigen gepruts niet verantwoorden". Zwak en totaal ongeloofwaardig.

Ge kunt het dus niet.

En weet ge waarom niet? Omdat er geen rationele argumenten te bedenken zijn voor het neoliberale systeem. Probeer nog maar eens.
Uw bericht slaat nergens op.

1) Ik heb nooit het woord communisme gebruikt, enkel uw eigen bejubeling van het leninisme-marxisme-stalinisme beantwoord. En dan is tenminste de Sovjetunie daar hèt grote voorbeeld van geweest. Voor mijn part zijn de andere genoemde landen hiermee één pot nat, maar kom.

2) De rationele argumenten staan er in twee zinnen in (maar je moet mijn berichten wel beter lezen) : ter herhaling : uw systeem heeft nog nooit iets anders gebracht dan bloedige dictaturen met steenrijke leiders en straatarme, hongerlijdende en onderontwikkelde bevolkingen. Onze Westerse wereld daarentegen is een wereld van vrije ontwikkelde democratieën waarin de bevolkingen in ongekende weelde, comfort en voorspoed leven.

Dat u terugblaft met wat loze zinnen is normaal, ge hebt hiertegen namelijk geen poot om op te staan.
Oud 8 oktober 2007, 22:57   #86
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
uw systeem heeft nog nooit iets anders gebracht dan bloedige dictaturen met steenrijke leiders en straatarme, hongerlijdende en onderontwikkelde bevolkingen. Onze Westerse wereld daarentegen is een wereld van vrije ontwikkelde democratieën waarin de bevolkingen in ongekende weelde, comfort en voorspoed leven.
Da's dus uw antwoord op de vraag of het gat dat de notionele interestaftrek in de begroting slaat wel te rechtvaardigen is.

Ik zie de ongekende 'weelde' waar gij over spreekt wel even anders:

1. ten eerste groeit de kloof tussen arm en rijk bij ons enorm, en stagneert de 'weelde' van de (lagere) middenklasse al heel lang (in de VS is er al sinds 1975 geen vooruitgang in de reëele koopkracht van die mensen); de groep wordt steeds groter.

2. ten tweede zijn de kosten van uw weelde rampzalig niet enkel voor mensen, maar voor de planeet in zijn geheel; een ware milieu-catastrofe die niet te overzien is, gaande van de totale destructie van de biodiversiteit, tot de massa-vervuiling van ons water en onze lucht, tot de vernietiging van heelder ecosystemen, tot, binnenkort, de catastrofale effecten van de klimaatopwarming; geweldig, uw 'weelde' - de massa-vernietiging van het leven op deze planeet. Maar ach, dat zijn allemaal 'externaliteiten', die tellen niet mee. Gelukkig staat dit systeem op instorten omdat ze wel meetellen.

3. ten derde is uw weelde grotendeels gebouwd op de massa-vernietiging van heelder populaties van mensen in andere werelddelen; vraag maar aan de Congolezen, de vijf miljoen dode Congolezen, het gevolg van uw allesontziende lust voor natuurlijke hulpbronnen; of vraag maar aan de Irakis en de Darfuri, het gevolg van uw onlesbare dorst naar petroleum; of vraag misschien eens aan de Birmanen, die in catastrofale miserie leven als gevolg van uw stilzwijgende collaboratie aan de dictatuur daar; of laten we misschien de Brazilianen eens aan het woord, die hun natuurlijke erfgoed ommaaien om voor u goedkope soya te produceren; of vraag eens aan de Senegalese boeren die in systematische armoede worden gehouden omdat uw katoensubsidies maar niet naar omlaag willen; de Chinese (kind)arbeidertjes die bij honderdduizenden te vroeg sterven om uwe goedkope plastieke rommel te maken zijn ook heel blij met uw 'weelde'; over de vernietiging van andere volkeren als gevolg van uw imperialistisch systeem zullen we gewoon zwijgen, het is al bloederig genoeg. Maar ook dit zijn allemaal maar 'externaliteiten'.

Miljoenen dode mensen en de vernietiging van de planeet - dat is uw 'weelde' ja.

Ik noem dat diepe armoede: geestelijke armoede.

Maar goed, gij hebt vandaag nog het recht om vanuit uw van de wereld en de werkelijkheid afgescheiden bubbel uw systeem te verdedigen. Gelukkig gaat dat niet meer lang duren; de mensen zijn dat beu, en de planeet zelf zal het u niet lang meer toelaten. Maar dat wilt ge pas inzien wanneer het zover is. Gevolg van uw geestelijke armoede.
Oud 8 oktober 2007, 23:02   #87
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ten eerste groeit de kloof tussen arm en rijk bij ons enorm
bwaah...

Oud 9 oktober 2007, 07:17   #88
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Nogmaals: waar krijgt men dat geld nu eigenlijk?
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 07:41   #89
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's dus uw antwoord op de vraag of het gat dat de notionele interestaftrek in de begroting slaat wel te rechtvaardigen is.

1. ten eerste groeit de kloof tussen arm en rijk bij ons enorm, en stagneert de 'weelde' van de (lagere) middenklasse al heel lang (in de VS is er al sinds 1975 geen vooruitgang in de reëele koopkracht van die mensen); de groep wordt steeds groter.

2. ten tweede zijn de kosten van uw weelde rampzalig niet enkel voor mensen, maar voor de planeet in zijn geheel; een ware milieu-catastrofe die niet te overzien is, gaande van de totale destructie van de biodiversiteit, tot de massa-vervuiling van ons water en onze lucht, tot de vernietiging van heelder ecosystemen, tot, binnenkort, de catastrofale effecten van de klimaatopwarming; geweldig, uw 'weelde' - de massa-vernietiging van het leven op deze planeet. Maar ach, dat zijn allemaal 'externaliteiten', die tellen niet mee. Gelukkig staat dit systeem op instorten omdat ze wel meetellen.

3. ten derde is uw weelde grotendeels gebouwd op de massa-vernietiging van heelder populaties van mensen in andere werelddelen; vraag maar aan de Congolezen, de vijf miljoen dode Congolezen, het gevolg van uw allesontziende lust voor natuurlijke hulpbronnen; of vraag maar aan de Irakis en de Darfuri, het gevolg van uw onlesbare dorst naar petroleum; of vraag misschien eens aan de Birmanen, die in catastrofale miserie leven als gevolg van uw stilzwijgende collaboratie aan de dictatuur daar; of laten we misschien de Brazilianen eens aan het woord, die hun natuurlijke erfgoed ommaaien om voor u goedkope soya te produceren; of vraag eens aan de Senegalese boeren die in systematische armoede worden gehouden omdat uw katoensubsidies maar niet naar omlaag willen; de Chinese (kind)arbeidertjes die bij honderdduizenden te vroeg sterven om uwe goedkope plastieke rommel te maken zijn ook heel blij met uw 'weelde'; over de vernietiging van andere volkeren als gevolg van uw imperialistisch systeem zullen we gewoon zwijgen, het is al bloederig genoeg. Maar ook dit zijn allemaal maar 'externaliteiten'.

Miljoenen dode mensen en de vernietiging van de planeet - dat is uw 'weelde' ja.

Maar goed, gij hebt vandaag nog het recht om vanuit uw van de wereld en de werkelijkheid afgescheiden bubbel uw systeem te verdedigen. Gelukkig gaat dat niet meer lang duren; de mensen zijn dat beu, en de planeet zelf zal het u niet lang meer toelaten. Maar dat wilt ge pas inzien wanneer het zover is. Gevolg van uw geestelijke armoede.
Aha, en de oplossing van deze -op z'n minst- overdreven analyse is dus terug proberen met die vreselijke ervaring van het leninisme-marxisme-stalinisme.

BTW : het was geen antwoord op de vraag of het gat dat de notionele interestaftrek in de begroting slaat wel te rechtvaardigen is. Ik zie in dat verband zowel pro als contra argumenten. Mijn punt gaat hem vooral in jouw oplossing, waar jij nog steeds geen duidelijk antwoord op hebt gegeven, namelijk waarom je het leninisme-marxisme-stalinisme zodanig bejubelt. Of wil je van onze rijke en comfortabele maatschappijen werkelijk een systeem voeren zoals destijds in de Sovjetunie. Je weet wel, met ultrarijke leiders, straatarme en hongerlijdende bevolkingen, zware repressie, massamoorden, deportaties naar de Goellag, allee, je weet wel wat ik bedoel.
Oud 9 oktober 2007, 17:53   #90
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
bwaah...

Bedankt voor dit mooie bewijsmateriaal. Iedereen die de moeite doet zal zien dat in Angelsaksische landen waar het neoliberalisme huishoudt de kloof gegroeid is (US, UK). Idem in the transitielanden die het rauwe kapitalisme pas zijn beginnen kennen (India, China). In landen met een meer sociaal regiem is de index consistent gedaald (Noorwegen, Frankrijk, Duitsland, Italië).

Maar dat is niks nieuws, talloze recente rapporten tonen dit alles heel mooi aan.

Bedankt dat je mijn case mee maakt.

Laatst gewijzigd door C2C : 9 oktober 2007 om 17:55.
Oud 9 oktober 2007, 18:02   #91
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En nu gaan we kijken naar de absolute welvaart!
Oud 10 oktober 2007, 03:53   #92
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
En nu gaan we kijken naar de absolute welvaart!
wordt gij uw eigen gezever nooit beu? man man als student zou ik wel andere dingen te doen hebben.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 10 oktober 2007 om 03:56.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 12:40   #93
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Aha, en de oplossing van deze -op z'n minst- overdreven analyse is dus terug proberen met die vreselijke ervaring van het leninisme-marxisme-stalinisme.

BTW : het was geen antwoord op de vraag of het gat dat de notionele interestaftrek in de begroting slaat wel te rechtvaardigen is. Ik zie in dat verband zowel pro als contra argumenten. Mijn punt gaat hem vooral in jouw oplossing, waar jij nog steeds geen duidelijk antwoord op hebt gegeven, namelijk waarom je het leninisme-marxisme-stalinisme zodanig bejubelt. Of wil je van onze rijke en comfortabele maatschappijen werkelijk een systeem voeren zoals destijds in de Sovjetunie. Je weet wel, met ultrarijke leiders, straatarme en hongerlijdende bevolkingen, zware repressie, massamoorden, deportaties naar de Goellag, allee, je weet wel wat ik bedoel.
Mond gesnoerd?

Dacht het wel.
Oud 10 oktober 2007, 23:25   #94
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
wordt gij uw eigen gezever nooit beu? man man als student zou ik wel andere dingen te doen hebben.
Snap je het weer niet?
Oud 12 oktober 2007, 19:08   #95
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Vandaag dik dossier in De Standaard over het complete bedrog van de notionele diefstal. Iedereen heeft dat nu kunnen lezen. Case closed.

PS: het VBO heeft het lef te zeggen dat iedereen die diefstal en fraude aanklaagt moet zwijgen. Die mannen hebben zichzelf dus zoëven compleet irrelevant gemaakt in elk maatschappelijk debat. Fantastisch om zien.
Oud 13 oktober 2007, 10:24   #96
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandaag dik dossier in De Standaard over het complete bedrog van de notionele diefstal. Iedereen heeft dat nu kunnen lezen. Case closed.
Met andere woorden, je hebt gelijk en we moeten terug naar het marxisme-stalinisme-leninisme (sic C2C).

Oud 13 oktober 2007, 10:34   #97
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:

C2C, ik ben het grotendeels eens met je betoog. Echter vind ik het raar dat je dictatoriale kantjes vertoont, wat net de fout was en is van communistische/socialistische systemen en tegenwoordig zelfs van de democratische systemen.

Waarom zou hij in een communistisch systeem niet meer het recht op vrije meningsuiting mogen hebben? Is net DAT niet wat het communisme (en de Belgische democratie) tot een onmogelijkheid maakt : té dictatoriaal!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 10:38   #98
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat die aftrek de schatkist uiteraard geld kost, want ze komt neer op een belastingverlaging. Minder belastinginkomsten betekent dat de staat zijn geld elders gaat moeten halen. En we weten waar dat meestal gebeurt: bij de kleine man.
Vreemd dat ge het meest voor de hand liggende alternatief zelfs niet aanhaalt.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 11:44   #99
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Een inkomen komt toch op verschillende manieren op uw boterham
Het is de manier van voorstellen. En de fiskale weg volgt de minst belaste weg

Als je uw inkomen uit arbeid bekijkt, is het lekker 70% belast,
Haal je uw inkomenuit de beursbelegging is het 0% belast.
En dat zegt genoeg. Socialisten hebben nooit iets veranderd aan dit onevenwicht, integendeel, als er liberale partijen voorstellen om een flat tax in te voeren, voeren zij dat af als asociaal en andere tralalala

Feitelijk is het toch zielig als je ziet dat een miljardair als Frere zijn vermogen verdubbelt zonder belasting te betalen, en dat hetzelfde vermogen het inkomen voorstelt van 1000 mensen... die daar eventjes 2x meer belasting op betaald hebben...

Dus elke analyse in die richting moet toch wel met enige relativering bekeken worden.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 11:48   #100
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Een inkomen komt toch op verschillende manieren op uw boterham
Het is de manier van voorstellen. En de fiskale weg volgt de minst belaste weg

Als je uw inkomen uit arbeid bekijkt, is het lekker 70% belast,
Haal je uw inkomenuit de beursbelegging is het 0% belast.
En dat zegt genoeg. Socialisten hebben nooit iets veranderd aan dit onevenwicht, integendeel, als er liberale partijen voorstellen om een flat tax in te voeren, voeren zij dat af als asociaal en andere tralalala

Feitelijk is het toch zielig als je ziet dat een miljardair als Frere zijn vermogen verdubbelt zonder belasting te betalen, en dat hetzelfde vermogen het inkomen voorstelt van 1000 mensen... die daar eventjes 2x meer belasting op betaald hebben...

Dus elke analyse in die richting moet toch wel met enige relativering bekeken worden.
Er duikt daar dan wel een probleem op : diegenen die hun zuurverdiende en zwaarbelaste centjes NOGMAALS belast zien omdat ze sparen of beleggen zullen niet erg tevreden zijn, hoewel het effect voor hen nauwelijks voelbaar is, maar wél voor de groorkapitalisten... Maar tja : blijkbaar wil iedereen het liberale systeem he : alles voor het kapitaal, niks voor de arbeiders...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be