Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 8 oktober 2007, 16:03   #81
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

En klets! De CDH wil (weeral!) een algemene regularisatie van vreemdelingen.

Doe maar op! Ze hebben hier al es tienduizenden illegalen beloond voor hun onderduiken en ze willen dat nog es doen! Laat ze maar binnenkomen, de gemiddelde Belg zal wel betalen en altijd zélf de wet volgen zonder ervoor beloond te worden.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline  
Oud 8 oktober 2007, 16:05   #82
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

karel de gucht is een van vlaanderen's intelligentste en bekwaamste politici.
zo'n man geeft ons tenminste enig serieux in het buitenland.
u moet tevens zijn laatste boek 'Pluche - over de banalisering van extreem rechts' eens lezen. een absolute aanrader.
ook voor VBers die meer inzicht in zichzelf willen krijgen.
Mitgard is offline  
Oud 8 oktober 2007, 16:05   #83
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Bij mij enkel van het huilen, want het VB heeft geen opbouwers in zijn bestuur zitten, enkel afbrekers.

Daar hebt u dan misschien wel gelijk in, zeker daar het de bedoeling is om Belgie af te breken. Van mij mag dat.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 8 oktober 2007, 16:07   #84
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
zo'n man geeft ons tenminste enig serieux in het buitenland.
Hahah, dat moet u dan eens in Nederland vragen.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 8 oktober 2007, 16:16   #85
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Hahah, dat moet u dan eens in Nederland vragen.
jep.
het grootste deel van de nederlanders gaf karel de gucht gelijk en vindt balkenende ook stijfburgerlijk.
allez, da's toch prachtig, eindelijk eens een minister die niet altijd een pokerface opzet en af en toe eens buiten de lijntjes van de protocolaire ratjetoe (hollands woord, beste nederlandse vrienden) kleurt.

maar soit. u moet zijn boek 'pluche' echt eens lezen.
te koop in de betere boekhandel.
ideaal geschenk voor de eindejaarsfeesten.
Mitgard is offline  
Oud 8 oktober 2007, 16:23   #86
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
u moet zijn boek 'pluche' echt eens lezen.
Bij De Slegte ligt het al te koop voor 3 euro.
Kortaf is offline  
Oud 8 oktober 2007, 16:25   #87
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Bij De Slegte ligt het al te koop voor 3 euro.
neenee, dat is 'rechts voor de raap' van jean-marie dedecker wat ge bedoelt.
dat heb ik ook al in de delhaize zien liggen tussen de kookboeken en de toiletromannekes.
Mitgard is offline  
Oud 8 oktober 2007, 16:53   #88
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Links Vlaanderen denkt niet

Hier een uittrekseltje uit een opniestuk van filisoof De Graeve (niet te verwarren met onze forumfilosoof ):

Citaat:
Links Vlaanderen wordt door de huidige politieke crisis pijnlijk geconfronteerd met de eigen niet geringe verantwoordelijkheid in de ontsporing van de Belgische democratie. Het zou de democratische waarden scherp kunnen stellen, op grond waarvan een oplossing van deze crisis denkbaar wordt. Maar links Vlaanderen denkt niet. Het signeert, het emotioneert, het speelt zijn valse morele spel. Het doet er alles aan om dit debat te ontlopen en in de kiem te smoren. En wie het debat uit de emosfeer probeert te halen, krijgt alle voorziene verwensingen naar het hoofd: flamingantisme, nationalisme, verlichtingsfanatisme… Weldenkend zijn in Vlaanderen betekent blijkbaar vooral één ding: veel praats hebben.

Onze mooie grijze hemel zal geen beton worden. De solidariteit zal niet stilvallen, op voorwaarde dat je de grondslag ervan blijvend democratiseert (wat een politiek debat veronderstelt, en geen gemoraliseer). Dit politieke debat, over de kern van de zaak, namelijk de verdere democratisering van België, zal zijn historisch beslag krijgen. Want niemand kan dat verhinderen. Niet links, niet rechts. Geen Vlaming, geen Franstalige. Vorst noch onderdaan. Ni dieu, ni… Maingain, nietwaar, linkse vrienden? België zal democratisch zijn, of het zal niet zijn. Daar zet �*k mijn handtekening onder.

Peter De Graeve is filosoof. Hij doceert aan de Universiteit Antwerpen
Bron:
Links Vlaanderen denkt niet
De Standaard van 8/10/07
Chipie is offline  
Oud 8 oktober 2007, 16:56   #89
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jep.
het grootste deel van de nederlanders gaf karel de gucht gelijk en vindt balkenende ook stijfburgerlijk.
allez, da's toch prachtig, eindelijk eens een minister die niet altijd een pokerface opzet en af en toe eens buiten de lijntjes van de protocolaire ratjetoe (hollands woord, beste nederlandse vrienden) kleurt.

maar soit. u moet zijn boek 'pluche' echt eens lezen.
Ja, ik zal nog geld uitgeven voor een schrijfsel van mestkever De Gught, ik denk het niet.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 8 oktober 2007, 16:58   #90
Pavolini
Banneling

Standaard

De liberalen zijn historisch gezien altijd de grootste belgicisten geweest, België is een creatie van hen. Het is logisch dat ze hun kindje willen in leven houden, ook al is het zo ziek als een hond en zo lelijk als de nacht. Hun Vlaamsgezindheid is altijd al laf en vals geweest, ze zijn en blijven de spreekbuis van de Franstalige bourgeoisie en van het grootkapitaal dat geen splitsing wenst.

Pavolini is offline  
Oud 8 oktober 2007, 17:04   #91
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
De liberalen zijn historisch gezien altijd de grootste belgicisten geweest, België is een creatie van hen. Het is logisch dat ze hun kindje willen in leven houden, ook al is het zo ziek als een hond en zo lelijk als de nacht. Hun Vlaamsgezindheid is altijd al laf en vals geweest, ze zijn en blijven de spreekbuis van de Franstalige bourgeoisie en van het grootkapitaal dat geen splitsing wenst.

het ene moment zijn de franstaligen luie werkloze profiteurs in de sociale hangmat, het andere moment wordt nog eens het beeld opgeroepen van de rijke franstalige bourgeoisie die de arme vlaamsche keuterboerkes uitbuit.
wat is het nu?
kan het zijn dat het misschien gewoon blinde haat voor bepaalde mensen op basis van taal is?
Mitgard is offline  
Oud 8 oktober 2007, 17:08   #92
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ja, ik zal nog geld uitgeven voor een schrijfsel van mestkever De Gught, ik denk het niet.
nu ge het zegt, het boek is misschien -hoewel zeer helder geschreven en toegankelijk voor het brede publiek- toch wat te moeilijk voor u.
het staat immers vol van nuanceringen, doordachte analyses, benaderingen vanuit verschillende perspectieven...
zware kost voor iemand die voornamelijk slogans en hooligangezangen uit VB-pamfletten gewoon is.
Mitgard is offline  
Oud 8 oktober 2007, 17:08   #93
Don Quichote
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Bij mij enkel van het huilen, want het VB heeft geen opbouwers in zijn bestuur zitten, enkel afbrekers.
In tegenstelling tot de opbouwers van de poco partijen.

Zij hebben een onland gebouwd dat onbestuurbaar is.
Met de grootste staatsschuld van Europa.
Met de hoogste belastingen van Europa.
Met de laagste pensioenen....

Jaja, we zijn in bekwame handen.
Don Quichote is offline  
Oud 8 oktober 2007, 17:08   #94
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard Open brief aan mijn éénrichtingspennevriend

Ik hoop dat U het niet erg vindt dat ik u aanspreek met Karel. U kent mij ondertussen want U doet uw mond open en ik heb reden om U een brief te schrijven. Nu vindt U weer dat bepaalde politieke partijen onder de BHV lat door moeten, andere zelfs op hun buik gaan liggen wil er ooit een federale regering komen. U vindt dat die partijen te hoog hebben ingezet, onhaalbare beloften gedaan omtrent BHV.

Nu in volle formatiebesprekingen is een dergelijke, luidop uitgesproken mening op zijn minst opmerkelijk. Met een beetje slechte wil zou men er een tactisch manouver kunnen in zien. Een verdorven geest zou namelijk kunnen denken dat u de spanningen binnen het electoraal kartel CD&V - NVA wil opkloppen tot ze vechtend over de grond. Want als we even die slechte gedachtengang doortrekken, zou het een zware blamage voor de VLD betekenen moest de CD&V slagen waar uw partij reeds 8 jaar aan het falen, maar vooral aan het nietsdoen is. Bovendien worden de liberalen dan de grootste politiek fractie. Mogen die dan niet de premier leveren ? Wilt U echt het land nog eens Verhofstadt als premier opdringen ? Of wilt u de eer van de doodsteek aan dhr Reynders laten.

Wij weten, beste Karel, dat U niet hoog oploopt met bekrompen Vlaams angstnationalisme. Maar men mag zich toch afvragen of het nu nodig was om de Vlaamse schijneenheid zo dramatisch pijnlijk te doorbreken gedurende de formatiegesprekken. Zeker gezien de Waalse broeders, over grenzen van oppositie heen zeer unisoon klinken de laatste tijd. Of was uw liberale solidariteit groter dan uw Vlaamse ? Want uw vriendjes van de MR hebben extra deuken moeten bestellen, ze waren door hun voorraad heen gelachen. Bij de CDH hebben ze een extra lading spierontspanners moeten aansleuren om de lachkrampen te bestrijden.

Maar ach, beste Karel, dat zijn allemaal kleinpolitieke oprispingen van iemand die zeker niet kan verdacht worden VLD fan te zijn. Wat mij echter meer zorgen baart is uw schijnbaar zeer kort geheugen. Het is pas geleden van 13 mei 2004 dat uw toenmalige voorzitter dhr Dirk Sterkx samen met de toenmalige minister Bart Somers een verklaring ondertekende dat de VLD er alles aan zou doen om de splitsing van BHV zo snel mogelijk op de federale agenda te krijgen en dat die splitsing Vlaanderen niets mocht kosten. Dit slechte geheugen is misschien een verklaring waarom de formatiegesprekken zo lang duren, doch het lijkt mij redelijk onverzettelijk vast te staan dat dit geheugenverlies niet echt een voordeel is voor een "toponderhandelaar".

Als uw geheugen toch niet zo slecht is als hierboven vermoedt, dan zie ik maar één mogelijkheid. Die twee piassen die dat verklaringkje daar hebben getekend zijn quantité negligable ? Het was toch U zelf die ik dat heb horen beweren op TV, dat de VLD niets heeft beloofd of zich tot niets heeft geëngageerd ? Die ex voorzitter en die huidige voorzitter mogen vertellen en doen wat ze willen, de VLD top annex toponderhandelaar mogen dat geklets naast zich neerleggen ? Elk dorp, elke vereniging heeft wel zo'n aantal Estragons of Vladimirs maar vreselijk democratisch kan men dergelijke houding niet noemen, vrees ik. Voor iemand die een Pluche boek vol geschreven heeft over democratie en de noodzaak van die te verdedigen, legt u de lat wel heel laag. Daar onder door gaan kan niet meer, U mag zo lang op uw buik liggen als u wil.

Wel, beste Karel, dergelijk vingerdik politiek opportunisme, dedain of geheugenverlies komt uw partij zeker niet te goede. Kijk maar naar de reacties op de Vlaamse fora. Of beter nog naar de VLD uitslag op 10 juni laatstleden. Het wereldrecord electoraal verlies kwam dicht in de buurt. Ik vraag mij af hoe lang de VLD nog gaat verder doen met een top die zich zo buitenwerelds gedraagt ? Tot zo lang de laatste Vlaamse liberaal uit de VLD wegtrekt en het licht uitdoet ?

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline  
Oud 8 oktober 2007, 17:12   #95
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nu ge het zegt, het boek is misschien -hoewel zeer helder geschreven en toegankelijk voor het brede publiek- toch wat te moeilijk voor u.
het staat immers vol van nuanceringen, doordachte analyses, benaderingen vanuit verschillende perspectieven...
zware kost voor iemand die voornamelijk slogans en hooligangezangen uit VB-pamfletten gewoon is.
Ja, u bent vele slimmer dan mij, dat weet u want u kent me goed.

Soms denk ik dat uw blind fanatisme alleen overstegen wordt door u mateloze arrogantie.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 8 oktober 2007, 17:13   #96
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
In tegenstelling tot de opbouwers van de poco partijen.

Zij hebben een onland gebouwd dat onbestuurbaar is.
Met de grootste staatsschuld van Europa.
Met de hoogste belastingen van Europa.
Met de laagste pensioenen....

Jaja, we zijn in bekwame handen.
Oh ja, we hebben het hier zo slecht. We zouden meer pensioen kunnen trekken, en minder belastingen betalen.
We leven tussen de top 5% van de wereld en maar klagen en zagen. Ik heb niet genoeg bleit, bleit, bleit. Ge moest verlegen zijn.
Oud 8 oktober 2007, 17:13   #97
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al goed dat jij niet altijd onder de medicatie zit en een argumentatieve uitblinker bent, hé Mitgard?
Oud 8 oktober 2007, 17:20   #98
Pavolini
Banneling

Standaard

Citaat:
het ene moment zijn de franstaligen luie werkloze profiteurs in de sociale hangmat, het andere moment wordt nog eens het beeld opgeroepen van de rijke franstalige bourgeoisie die de arme vlaamsche keuterboerkes uitbuit.
wat is het nu?
kan het zijn dat het misschien gewoon blinde haat voor bepaalde mensen op basis van taal is?

Nooit heb ik het Waalse volk verweten dat ze sociaal-economisch arm zijn. Ik verwijt het de Belgische kaste (grootkapitalisten die meestal Franstalig zijn) dat zij de Belgische constructie in stand houden om hun zakken te vullen, ten koste van zowel het Vlaamse volk (dat het ganse boeltje mag blijven betalen) als het Waalse volk (dat in een uitzichtloze situatie werd gemanoeuvreerd). Nogmaals, wie echte solidariteit wil moet België laten barsten.
Pavolini is offline  
Oud 8 oktober 2007, 17:33   #99
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Oh ja, we hebben het hier zo slecht. We zouden meer pensioen kunnen trekken, en minder belastingen betalen.
We leven tussen de top 5% van de wereld en maar klagen en zagen. Ik heb niet genoeg bleit, bleit, bleit. Ge moest verlegen zijn.
Je moet altijd streven naar meer en beter, want als je dat niet meer doet, zal je achteruit gaan.
Kazan is offline  
Oud 8 oktober 2007, 17:54   #100
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Citaat:
De Belgen worden collectief armer

Ondanks de stijgende vastgoedprijzen en meer pensioenplannen worden de Belgen collectief armer. Dat blijkt uit de eindverhandeling van Charlotte Daelemans aan de Leuvense universiteit, zo berichten Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen vrijdag. Het gezamenlijke vermogen (spaargeld en beleggingen) van alle Belgen bedraagt volgens de meeste recente cijfers 618 miljard euro. Het is voor het eerst sinds 1980 dat dat cijfer daalt. Daelemans ziet de beurscrash sinds 2000 en minder spaardrang bij de Belgen als mogelijke oorzaken. Ook het zwarte geld loopt alsmaar verder weg onder druk van de strenge Europese regels. Opmerkelijk is dat vrouwen volgens Daelemans' berekeningen steeds meer vermogen in handen zullen krijgen. (belga)
Citaat:
Belgische staat moet zijn leveranciers nog 2,5 miljard

Het ankerprincipe is voor minister Van Den Bossche een methode om de begroting op te smukken.

Het uitstel van krediet van 2006 naar 2007 wordt geschat op meer dan 2,5 miljard euro. Sinds vier jaar remt de staat ieder jaar de uitgaven van de departementen af en stelt kredieten uit tot het volgende jaar, volgens het zogenoemde ankerprincipe.

Verfraaien
Het bedrag komt overeen met anderhalve keer het budget van de federale politie en vijf keer dat van Volksgezondheid. Het ankerprincipe maakt het mogelijk om de begroting van de staat, die de laatste jaren in evenwicht is, te verfraaien. Volgens de krant Le Soir bedroeg het uitstel van betaling voor de invoer van het ankerprincipe in 2002 ongeveer 500 miljoen euro. "Het ankerprincipe heeft een sneeuwbaleffect gecreëerd: door de uitgaven naar het volgende jaar te verplaatsen, heeft de betalingsachterstand zich opgehoopt sinds 2002", luidt het. (belga)

bron: het laatste nieuws
Citaat:
België heeft hoogste loonkosten ter wereld
(11/04 10:30
De gemiddelde loonkosten per werknemer liggen in België op 53.577 euro per jaar. Dat is meer dan tien keer zoveel als in bepaalde Oost-Europese landen, bijna 8.000 euro meer dan in Japan, en meer dan 20.000 euro meer dan in de Verenigde Staten. België is daardoor niet alleen de koploper in Europa, maar ook wereldwijd, zo blijkt uit een studie van het consultancybureau Mercer, die vandaag verschijnt.
In de rangschikking van het bureau wordt België erg snel gevolgd door landen als Zweden, Duitsland, Luxemburg en Groot-Brittannië, maar in de meeste van die landen is het gemiddelde nettoloon een stuk hoger. De grote verschillen zitten in de bijdragen voor de sociale zekerheid en de voordelen die aan werknemers worden verleend, zoals pensioenspaarplannen en hospitalisatieverzekeringen: die elementen zijn duizenden euro's per jaar hoger dan de andere landen in de Europese topvijf, en een veelvoud van het bedrag dat in Japan en de VS wordt neergeteld. Per personeelslid betaalt een Belgische werkgever gemiddeld 12.667 euro per jaar aan de sociale zekerheid, in Japan is dat 5.183 euro en in de VS 2.196. Daarbij komt een gemiddeld bedrag van 4.383 euro aan voordelen, wat in lijn ligt met de situatie in Japan maar het dubbele is van wat een Amerikaanse werknemer opstrijkt.
Voorzitter Rudi Thomaes van het Verbond der Belgische Ondernemingen (VBO), de grootste werkgeversorganisatie in ons land, schrikt er allerminst van. "Als we ergens de top halen in de wereld, is het wel met de zogenaamde 'loonwig’: hoeveel kost je aan de werkgever, en hoeveel hou je over? Dat voelden we al langer aan."
Citaat:
dinsdag 18 oktober 2005 | Bron: belga
LONDEN/BERLIJN - België is weer een beetje corrupter geworden. Ons land is dit jaar vijf plaatsen gedaald op de jaarlijkse lijst van Transparency International (TI) van landen waar corruptie het minst voorkomt. In 2003 en 2004 stond ons land nog op, respectievelijk 17 en 14, dit jaar is dat nummer 19.
De minst corrupte landen blijven Finland en IJsland; aan de andere kant van het spectrum prijken Bangladesh en Tsjaad. De ngo TI onderzocht 159 landen. In bijna de helft, zeventig, speelt corruptie volgens de organisatie ,,een rol''.
Voorzitter Peter Eigen van Transparency ondersteepte bij publicatie van het rapport dat ,,corruptie een belangrijkje oorzaak is van armoede en tegelijkertijd een grote hindernis om die armoede te bestrijden''.
Citaat:

België zakt plek in ranglijst minst corrupte landen

In de Scandinavische landen is er het minst corruptie. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport van de anticorruptieorganisatie Transparency International (TI). België is in de rangschikking een plaatsje gezakt en staat nu 21ste.

De corruptieperceptie-index, opgesteld via peilingen bij zakenmensen en specialisten, rangschikt 180 landen op een schaal van nul ('zeer corrupt') naar tien ('zeer proper'). Denemarken, Finland en Nieuw-Zeeland blijken de beste leerlingen van de klas. Van de Noord-Europese landen staan ook Zweden (gedeeld 4de), IJsland (6de) en Noorwegen (gedeeld 9de) in de top-10. België staat net na Frankrijk en de VS, maar net voor Chili en Barbados. Ons land haalde vorig jaar nog een score van 7,3. Nu is dat 7,1. Nederland stijgt van de negende naar de zevende plaats. Luxemburg en Groot-Brittannië delen de twaalfde plaats, Duitsland staat zestiende. Onderaan het klassement bengelen Irak, Myanmar en Somalië. Vorig jaar was de rode lantaarn nog voor Haïti, dat nu op de drie na laatste plaats staat. 'Landen die verscheurd worden door conflicten, betalen een enorme prijs op het vlak van de capaciteit om te besturen', stelt Huguette Labelle, voorzitster van TI.
De organisatie merkt op dat de armste landen ter wereld vaak ook de meest corrupte zijn.Maar ook de 'propere' landen moeten nog meer inspanningen doen om te vermijden dat hun bedrijven proberen om functionarissen van buitenlandse landen om te kopen, of de ogen sluiten voor de herkomst van verdachte fondsen in hun financiële instellingen, luidt het. Volgens TI hebben verschillende Afrikaanse landen, waaronder Namibië, Zuid-Afrika en Swaziland, het voorbije jaar echte vooruitgang geboekt, en bewijst dat hun wil om hervormingen door te voeren.
Ook verschillende Oost-Europese landen boekten vooruitgang in de strijd tegen de corruptie. Voorbeelden zijn Kroatië, Tsjechië, Macedonië en Roemenië. Zij werden geprikkeld in hun proces voor toetreding tot de EU, aldus TI.
14:02 - 26/09/2007 © Tijd.be

Citaat:

Belgische justitie hopeloos vergeleken met Nederlandse

In Amsterdam is woensdag het proces begonnen tegen Mohammed Bouyeri, verdacht van moord op de Nederlandse cineast Theo van Gogh. Het Nederlandse gerecht slaagde er in nauwelijks vier maanden tijd in de zaak 'zittingsrijp' te maken. In België kunnen we daar alleen maar van dromen.Zelfs de meest eenvoudige zaken - een diefstal met betrapping op heterdaad bijvoorbeeld - nemen in dit land maanden tot jaren in beslag vooraleer ze voor de rechter kunnen worden gebracht. Zodra dat gebeurd is, wordt de uitspraak vaak verschillende keren uitgesteld.

Gisteren beval het Gentse hof van beroep in de zaak over handel met voorkennis door drie (ex-)bestuurders van voedingsgroep Ter Beke voor de tweede keer bijkomend onderzoek. De feiten dateren van midden jaren 90. Toch menen de raadsheren dat ze over onvoldoende gegevens beschikken om een uitspraak te doen. Er moeten getuigen verhoord worden, briefwisseling en verslagen van de raad van bestuur opgevraagd, enzovoort. In feite moet het hele onderzoek overgedaan worden.

Toegegeven, financiële zaken zijn doorgaans bijzonder complex, en kunnen niet over dezelfde kam geschoren worden als moordzaken of ordinaire diefstallen. Het is normaal dat dat soort onderzoeken langer aansleept. Toch is het absurd dat na negen jaar onderzoek enkele zeer voor de hand liggende vragen nog gesteld moeten worden. Zo wil het gerecht van advocaat Louis Verbeke (extern bestuurder bij Ter Beke) en van gedelegeerd bestuurder Luc De Bruyckere horen welke afspraken er in het bedrijf bestonden over inkoop van eigen aandelen. Verwacht wordt dat het arrest uiteindelijk pas valt na het gerechtelijk reces.Jammer genoeg gaat het niet om een alleenstaand geval. De lijst is eindeloos. Het frappantste voorbeeld van een eindeloos durend onderzoek is allicht het Beaulieu-dossier. Het onderzoek naar belastingfraude bij de tapijtengroep zou eerstdaags afgerond worden. Een eventueel proces kan nog maanden of jaren op zich laten wachten. Nochtans dateren de feiten van midden jaren 80, en werd het onderzoek in 1990 opgestart. België heeft bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens talloze veroordelingen opgelopen, omdat de redelijke termijn overschreden is. Toch slagen de opeenvolgende ministers van Justitie er niet in de gerechtelijke achterstand substantieel terug te dringen. Ook de huidige minsiter van Justitie, Laurette Onkelinx (PS), heeft al enkele initiatieven ontwikkeld, maar voorlopig zijn het pleisters op een houten been. Het kan niet voldoende gezegd en geschreven worden: het gerecht heeft nood aan structurele en diepgaande hervormingen, aan meer middelen en mensen. En aan een minister van Justitie die echt luistert naar de klachten van de magistratuur en andere actoren van het gerecht. Op z'n minst heeft het gerecht nood aan een minister die zich enkel met justitie bezighoudt, en niet met de talrijke nevenbezigheden van het vice-premierschap

Citaat:
04/10Staatsveiligheid volgt fundamentalisten slecht

"De Staatsveiligheid gedraagt zich tegenover het islamfundamentalisme niet als een inlichtingendienst, ze zamelt niet actief zelf informatie in. Ze heeft geen langetermijnvisie op dat extremisme en kan niet eens met zoekrobotten opzoekingen doen in haar eigen rapporten." Dat schrijft het Comité I, dat de inlichtingendiensten controleert, in een nieuw verslag. In 2001 had het Comité al gewaarschuwd dat de Staatsveiligheid "uit politieke correctheid" de problematiek van het moslimfundamentalisme in België zwaar onderschatte. Het Comité I pleitte toen voor een langetermijnvisie op het fundamentalisme. Er is ondertussen weinig veranderd Wat besluit het nieuwe rapport? Als het Comité I aan de Staatsveiligheid vraagt om een overzicht te geven van welke extremistische groepen, activiteiten en niet-gouvernementele organisaties zij volgt en welke analyses de Staatsveiligheid heeft gemaakt van het fundamentalisme, dan heeft de Staatsveiligheid daar twee maanden tijd voor nodig. Ze moet een analist vrij maken om die informatie op te zoeken. Het Comité I besluit hieruit dat de Staatsveiligheid helemaal niet vooruitziend is: de Staatsveiligheid moet namelijk onmiddellijk op dringende vragen van overheden kunnen antwoorden.

Citaat:
Belgische koningen overtraden met gemak de grondwet.

De ergste schending dateert van november 1918 toen Albert I eigenmachtig de GW herschreef. Voor de wijziging van-de GW was (en is) een tweederde meerderheid nodig in een constituante, maar daar trok Albert zich niets van aan. Hij voerde, zonder het parlement te raadplegen, het algemeen stemrecht voor mannen in, terwijl de drie traditionele partijen in 1917 nochtans waren overeengekomen om na de oorlog ook aan vrouwen stemrecht te verlenen. Dat laatste wilden de koning en de linkse partijen echter verhinderen omdat ze vreesden dat de vrouwen conservatief zouden stemmen.

Citaat:
VOLGENS REGELS OVSE IS BELGIE MEEST ONDEMOCRATISCHE LAND VAN EUROPA

WANNEER INTERNATIONALE VERKIEZINGSWAARNEMERS IN BELGIË?
De OVSE (Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa) is een minder bekende internationale organisatie. Ze werd opgericht kort na de Tweede Wereldoorlog en omvat alle Europese landen, ook België dus, en de Aziatische staten van de voormalige Sovjetunie. De voornaamste taak van de OVSE bestaat op dit ogenblik in het promoten van de democratie.

Dat doet zij, vooral, door waarnemers te sturen naar verkiezingen in de verschillende landen die er lid van zijn, om daar te controleren of de verkiezingen wel echt eerlijk verlopen. Zo trekken waarnemers van de OVSE regelmatig naar landen als Kazakstan, Bosnië, Montenegro of Oezbekistan om na te gaan of deze oostelijk gelegen "barbaren" wel goed de regels van onze democratie snappen en toepassen.

Verkiezingswaarneming is vooral het werk van het ODIHR, een onderafdeling van het OVSE.

De ODIHR gaf in 2005 het "Election Observation Handbook", hierna "EOH" genoemd, uit.
Het bevat, naast een omschrijving van de taak van verkiezingswaarnemers, een opsomming van de regels en principes waaraan verkiezingen moeten voldoen om "eerlijk" te kunnen genoemd worden.

Uit nieuwsgierigheid ben ik deze regels voor eerlijke verkiezingen gaan opzoeken en heb ze vergeleken met de situatie in België. Een overzicht:
1. Geen wijzigingen in de verkiezingswetgeving kort voor de verkiezingen
EOH: "Significant changes in the legislative framework should not be introduced shortly before an election, except under special circumstances and when the needed amendments have broad support, as this can create confusion and lead to an unstable and unpredictable environment."

PRAKTIJK: In België wordt altijd een nieuwe kieswet gemaakt kort voor de verkiezingen.
Bij de huidige verkiezingen waren de wijzigingen weliswaar beperkt. Maar dat was zeker niet het geval bij vorige verkiezingen, waar belangrijke wijzigingen zoals het halveren van het effect van de lijststemmen, de (on)mogelijkheid om op meer dan één lijst te kandideren, de verdeling van plaatsen op de lijst tussen mannen en vrouwen, enz., kort voor de verkiezingen werden geïntroduceerd.

2. Bij elektronisch stemmen moeten er voldoende mogelijkheden voor controle zijn.
EOH: Bij computerstemmen roept het handboek op tot "the establishment of inclusive and transparent certification procedures" en " Facilities that produce a permanent paper record with a manual audit capacity, and serious considerations to ensure a voter-verified auditable
paper trail".
Met andere woorden: er moeten voldoende mogelijkheden tot controle zijn en er moet een papieren afdruk zijn van de uitgebrachte stem.

PRAKTIJK: In België is aan geen van beide voorwaarden voldaan.

3. Indien er partijfinanciering vanwege de overheid is, dienen alle partijen, zonder onderscheid, daarvan te genieten
EOH: "Regulations on campaign financing should not favour or discriminate against any party or candidate. ... Where the government may provide funds for campaigning, this should be done on a fair and equitable basis".

PRAKTIJK: Tegen het Vlaams Belang loopt een procedure die mogelijk zal leiden tot een verlies van partijfinanciering kort na de verkiezingen.

4. De politieke partijen moeten op gelijke mate toegang hebben tot de media, zowel de private als de staatsmedia.
EOH: "Candidates and political parties should have unimpeded access to the media on a non-discriminatory basis. ... OSCE commitments, as agreed by all OSCE participating States, call for unimpeded access to the media on a non-discriminatory basis for all political groupings and individuals wishing to participate in the electoral process. The media, taken as a whole, have a responsibility to provide sufficient and balanced information to enable voters to make a well-informed choice. ... Possible problems to be aware of: Defamation of candidates or distortion of candidate messages by the media. ..."

PRAKTIJK: Het Vlaams Belang komt zeer weinig aan bod in de media. Wanneer er toch over gesproken wordt gebeurt dat meestal met de bedoeling om de partij of haar boodschap te schaden.

5. De staatsmedia, in het bijzonder, moeten neutraal zijn en mogen geen partijen discrimineren.
EOH: "State-owned media, or public media, have a special responsibility to provide balanced and neutral information on the election and the contestants."

PRAKTIJK: De VRT blinkt nog het meest uit in discriminatie ten aanzien van het Vlaams Belang. Dat het Vlaams Belang niet vertegenwoordigd is in de belangrijkste TV-debatten is typisch.

6. Alle partijen moeten de mogelijkheid hebben om politieke advertenties te plaatsen in kranten en commerciële media
EOH: "If paid political advertising is permitted in the public or private media, then the costs and conditions should be reasonable and should be equally applied to all candidates."

PRAKTIJK: Alle dagbladen weigeren om advertenties van het Vlaams Belang op te nemen.

7. Partijen mogen niet verhinderd worden om bijeenkomsten te houden
EOH: "Fundamental freedoms such as the rights to freedom of expression, assembly, and association must be respected at all times. There should be no arbitrary or unreasonable restrictions on campaign activities, meetings, or rallies. If permits are required for public
rallies or demonstrations, these should be freely and equally available to all contestants. The government is responsible for ensuring respect for these rights. "

PRAKTIJK: Het Vlaams Belang kon geen enkele meeting houden in de hoofdstad van dit land. Zaaluitbaters werden geïntimideerd en meetings verboden. Zelfs een protestmanifestatie tegen deze praktijken werd verboden.

8. Kandidaten bij de verkiezingen mogen niet geïntimideerd worden
EOH: "It is particularly important that campaigning should be free from violence or intimidation. There should be no disruptions of campaign meetings. Citizens should not fear retribution, such as loss of employment, for their campaign activities."
Uit een ander boek van de OVSE: "A related issue critical to a democratic election is freedom from intimidation. LTOs should be alert to, and report any indications of, undue pressure on candidates, parties, or voters."

PRAKTIJK: Kandidaten van het Vlaams Belang worden systematisch ontslagen uit de vakbonden (die nochtans de werkloosheid uitbetalen, het monopolie hebben op sociaal overleg en sociale verkiezingen, en die ook verschillende sociale uitkeringen exclusief voorbehouden voor vakbondleden). Sinds de gemeenteraadsverkiezingen zijn al meer dan 500 mensen ontslagen uit hun vakbond.

9. Partijen mogen niet verboden worden. Kandidaten mogen er niet van weerhouden worden om deel te nemen aan verkiezingen.
EOH: "All political forces and movements should be able to nominate and field candidates freely and on equal terms. Any arbitrary or discriminatory practices for the purpose of disqualifying or undermining certain candidates or political forces contravene OSCEcommitments. .. There are certain reasonable restrictions that may be applied to individuals wishing to run for office. For example, it may be reasonable to exclude any person currently serving a prison sentence for having committed a serious crime. However, loss of candidate rights should be proportional to the crime committed, and candidate rights should be
automatically reinstated once the sentence has been served. ... .Possible problems to be aware of: Banning, suspension, or deregistration of parties or candidates; Restrictive or discriminatory policies with regard to the formation operation of political parties or civil society groups; Selective implementation of the law with respect to the registration of parties or candidates; ... .."

PRAKTIJK: Het Vlaams Blok werd in 2004 verboden. Kort voor de verkiezingen diende de regering een wetsontwerp in om de politieke rechten te ontnemen aan mensen die zelfs de lichtste veroordeling wegens racisme hebben opgelopen.

10. Per kiesomschrijving moet het aantal verkozenen proportioneel zijn aan het aantal kiezers.
EOH: "Equal suffrage implies that each citizen’s vote should have the same value. This means that, under proportional-representation systems, the number of representatives for each district should be proportional to the size of the electorate, ..."

PRAKTIJK: In stemmen uitgedrukt, zijn Vlaamse kamerzetels gemiddeld heel wat duurder dan Franstalige.

11. Verkiezingen moeten doorgaan in overeenstemming met wet en grondwet
EOH: "The legislative framework for an election includes not only the election law but also a range of legislation on related matters. Depending on the circumstances, the legal analyst,and possibly other members of an EOM, may also need to review constitutional provisions and other legislation relevant to the election, including the law on political parties,
citizenship laws, voter-registration laws, campaign-financing laws, media laws, and possibly elements of the criminal code and administrative code."

PRAKTIJK: Het grondwettelijke hof van dit land, het Arbitragehof, oordeelde dat de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde ongrondwettelijk is. Toch zullen in deze kieskring verkiezingen doorgaan.

BESLUIT:
In bv. Georgië, Wit-Rusland, Kazakstan of Zuid-Ossetië, zullen de mensen van het OVSE wel al eens meegemaakt hebben dat het handboek der democratie niet tot in alle details werd nageleefd. Maar zijn ze al in een land geweest dat er in slaagt ongeveer alle regels tegelijk te breken? Tijd voor internationale verkiezingswaarnemers in België, het meest ondemocratische land van Europa.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be