![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 17 oktober 2007 om 14:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() Jij hebt je niet te moeien met de rechten van Gaia.
Laatst gewijzigd door Dycore : 17 oktober 2007 om 14:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() Desiderius, ik wist niet dat jij uit je nek kon lullen. Ik verschiet werkelijk van uw stelling in deze thread.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() Ik zei in dezelfde post dan ook dat ik voor een onmiddellijk verbod op onverdoofd slachten ben. Ik kan alleen niet tegen hypocrisie. Iemand die geen graten ziet in de bio-industrie, maar wel moord en brand schreeuwt over onverdoofd slachten, is uitermate hypocriet en geeft meteen ook te kennen dat het hem/haar niet te doen is om dierenleed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat die 'inconvenient truths' betreft... Begin eens een gefundeerde discussie over de grenzen van het leven en ge hebt meteen, ONMIDDELLIJK prijs met uw uit wetenschappelijke argumentatie opgetrokken ethica. Zin in een potje discussiëren over abortus en ethiek, Edina? Of moeten we daar dan maar die fameuze 'consensus' van jou volgen. Een consensus die overigens minder ruim is dan je hem hier voortdurend laat uitschijnen overigens... Het ultieme punt is dat ik een hekel heb aan het vermenselijken van het dierlijke. Voor mij blijft er inderdaad een cesuur bestaan en geen enkele wetenschapper heeft tot op vandaag het tegendeel kunnen bewijzen. GEEN ENKELE, Edina... Dus als je een Nobelprijs ambieert, ziedaar uw uitdaging: de missing link ligt op jou te wachten. (of niet, wat natuurlijk ook kan) Dus neen, je kan een vis of een paard of een aap niet benaderen vanuit de menselijke ethiek. Overigens, het heeft bovendien ook nog te maken met esthetiek, maar daar ga je uiteraard feestelijk aan voorbij. Omdat jouw gevierde 'wetenschap' daar al helemaal geen zinvolle uitspraken over kan doen. Conclusie: ik ben tegen onnodig dierenleed, altijd en overal. Maar... ik laat me niet de les lezen door een stelletje geitenwollensokkenneuzelaars die dénken dat ze uit een meetstaatje het ultieme bewijs hebben gevonden dat een dier dat volgens alle andere parameters perfect 'normaal' functioneert, in werkelijkheid ongelukkig zou zijn en om die reden pleit voor botte, lineaire maatregelen. D�*�*r gaat het om.
![]() |
![]() |
#91 | ||||
|
![]() Citaat:
Als er hier één iemand is die van meet af aan met veronderstellingen kwam en woorden in de mond legde, dan ben jij het wel, beste Desiderius. Want was jouw eerste inbreng in deze discussie niet dat voorstanders van een verbod op pony's op de kermis zogezegd wel voorstander waren van onverdoofd slachten? Zonder dat je daar ook maar één voorbeeld van kon geven? En was jij het niet die beweerde dat ik had gezegd dat de pharma-industrie zonder dierproeven kon, terwijl ik nooit iets dergelijks heb beweerd? Juist ja, misschien moet je het hand af en toe ook eens in eigen boezem steken. Aangezien je steevast weigert in te gaan op bepaalde zaken, kan ik niet anders dan afgaan op wat je eerder schreef hé. Je hebt nog nooit gezegd wat een wild dier in gevangenschap dan zoal meer krijgt dan voedsel en rust... Waarschijnlijk kon je zelf ook niets anders bedenken. En op de eerste argumenten waarom pony's wel op kermissen zouden moeten toegelaten worden, is het ook nog steeds wachten... Ik kan overigens haast niet wachten op de referentie van dat wereldschokkende artikel in Nature, dus vergeet het aub niet. Citaat:
Citaat:
Die cesuur is niet meer dan een gewoon dogma dat nog nooit wetenschappelijk werd bewezen. En zoals ik je ook in mijn vorige post al zei (die je overigens mooi hebt genegegeerd): het is niet voldoende dat er niet kan bewezen worden dat die scheiding er niet is, dat hij er daarom wel is hé! Voor dat laatste heb je ook bewijs nodig natuurlijk. Bewijs dat er evenmin is. Wat we wel weten is dat ondertussen talrijke "argumenten" waarop die scheiding werd gebaseerd weerlegd zijn. Met wetenschappelijke feiten. Maar om dat dogma toch te kunnen behouden worden telkens zaken opnieuw gedefiniëerd, om even later weer weerlegd en opnieuw gedefiniëerd te kunnen worden. Kortom: die scheiding is en blijft een dogma. Een dogma dat je even goed kan toepassen op om het even welke 2 diersoorten. Citaat:
Over welke parameters die perfect 'normaal' functioneren heb je het nu trouwens precies? Je blijft natuurlijk opzettelijk vaag, maar ik had toch graag gehad dat je eens wat dieper inging op die parameters. Ik hoef je er nu toch echt niet op te wijzen dat zelfs in de meest erbarmelijke omstandigheden, sommige 'parameters' wel eens perfect 'normaal' kunnen functioneren. Ook bij de mens overigens. Voortplanting is een perfect voorbeeldje van zo'n parameters. Zelfs waar hongersnood of oorlog heerst worden kinderen geboren. Daar ga je het welzijn van mensen toch ook niet op beoordelen, veronderstel ik? Overigens zijn er net verschillende parameters die aantonen dat wilde dieren in gevangenschap nu net niet zo 'normaal' functioneren. Niet alleen gedragsparameters, maar ook fysiologische parameters. En je schijnt overigens al helemaal compleet voorbij te gaan aan het feit dat niet elk individu hetzelfde reageert op stress. En voor je begint te zeuren: ook bij dieren is dat het geval ja. En nee, dat heeft met vermenselijken niets te maken. Ethologie is geen "geitenwollensokkenneuzelarij", maar wetenschap, hoe graag jij er ook iets anders van maakt. Laatst gewijzigd door Edina : 18 oktober 2007 om 11:12. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je werkelijk alles op één hoop wil gooien, betrek er dan meteen ook de mensen bij. Zijn toch ook zoogdieren? Rijdt dan toch op de rug van een paar illegale Afrikanen die met plezier een centje willen verdienen. We weten toch ook niet hoe die mensen zich voelen met onze Westerse perceptie en ethiek? En laat de dieren in vrijheid, waar ze schitteren. Ver van de mensen. Want idd we kunnen ze moeilijk benaderen met onze menselijke ethiek. Dwz niet op de kermis met die dieren. Laatst gewijzigd door Dycore : 18 oktober 2007 om 11:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb hier niet met m'n credentials lopen zwaaien... Dus ja, ik kan die vaststelling doen dat er onder de Gaia-adepten nogal wat multiculturalisten rondzwalpen die zo hun uitlegje wel klaarhebben waarom halal-slachten dan weer wel moet kunnen. Ook jouw stellingname in deze is niet vrij van overbodig geneuzel. (wschl. onder het mom van 'nuancering' zeker?) En nogmaals, straffe gast die vandaag een scherpe scheidingslijn trekt tussen pharma en cosmetica-industrie. Dus ja, ik leg dat verband. Citaat:
Begin mij alvast eens uit te leggen hoe je een pony een 'wild dier' noemt. Dat dat vervolgens 'in gevangenschap' meer zou moeten krijgen dan... etc. Bovendien gaat het mij om het lineaire van het optreden van Gaia: stel dat die pony's blaken van gezondheid, stel dat ze maar één keer per jaar van stal gehaald worden om met de kindjes rondjes te rijden, stel... Nee, d�*t is van geen belang: voor Gaia is de lineaire maatregel het allerbelangrijkste. Mijn kritiek komt vooral op die blinde regelneverij. Kom, je acht jezelf doorgaans zo goed in staat tot begrijpend lezen... Citaat:
Citaat:
Wetenschap: abortus wordt gebruikt als nabehoedsmiddel, massaal. Wetenschap: er is geen enkel hard wetenschappelijk criterium om uit te maken wanneer het menselijk leven een aanvang neemt Welke conclusie leid je daaruit af, Edina? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat voorts de conclusies ook mogen zijn, ze hoeven inderdaad absoluut niet simplistisch of karikaturaal te zijn, zoals je hier overigens prima illustreert. Maar hoe e.e.a. een vrijbrief voor betutteling en lineaire maatregelen zou moeten zijn, blijft me een raadsel. (in de zin van 'elke pony op elke feestmarkt wordt per definitie mishandeld')
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#95 |
Banneling
|
![]() Yep. Toertjes draaien en de camion weer op. Dat eten krijgen (welke drap het ook moge zijn: met wat geluk eten ze hun hele leven haver) en gekamd worden of gestreeld worden door kindjes, dat verandert daar echt niets aan. Het blijft mishandeling.
Laatst gewijzigd door Dycore : 18 oktober 2007 om 13:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Banneling
|
![]() Dat meen je zelf niet. Waarom zo koppig Desiderius? En waarom al die verwijten omtrent de gebrekkige wetenschappelijke kennis van Edina. Als ik me niet vergis was jij strafpleiter en nu reporter. Valt toch ook niet veel wetenschap in te bespeuren?
Laatst gewijzigd door Dycore : 18 oktober 2007 om 13:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Minister-President
|
![]() Nee, Dycore... D�*t is iets wat je ter plaatse gaat vaststellen en waar je dan tegen optreedt. Dat is niet iets wat je veronderstelt. D�*�*r gaat het om.
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb wel iets tegen de arrogantie waarmee sommigen menen de ethiek lijnrecht uit de wetenschap te kunnen distilleren. Quod non, mijn beste! Ik heb Edina nergens en nooit 'gebrekkige' wetenschappelijke kennis verweten. Dat zou overigens ook niet netjes zijn. Maar het is niet omdat iemand goed weet hoe een auto werkt, dat ie er ook een foutloos parcours mee kan rijden. Het feit dat ik hier in drie-vier posts een heel imago krijg aangemeten in de zin van 'voorstander van dierenmishandeling', 'ziet er geen graten in om foie gras te nuttigen', 'heeft blijkbaar niks tegen de bio-industrie' enzovoort... is voor mij reden genoeg om te twijfelen aan die stuurvaardigheid. Of om het eens los van de gelijkenis te stellen: genoeg om te twijfelen aan de vaardigheid in het hanteren van wetenschappelijk argumentarium in ethische discussies. Dat is dus helemaal iets anders... Oh, en by the way... Ik voel me ook niet verwant aan een chimp hoor. Dat is het resultaat van een naar mijn zin iets te simpele wiskunde. Chimps zijn leuke dieren, best wel intelligent... maar het zijn geen mensen. Bijlange niet, bijlange niet.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 18 oktober 2007 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Minister-President
|
![]() dubbel
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 18 oktober 2007 om 14:34. |
![]() |
![]() |