Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2007, 21:40   #81
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Zich kritisch gedragen is vaak het enige dat vele leerlingen vandaag de dag nog kunnen. Helaas zonder goed onderbouwde elementen, want kennis is er in het onderwijs niet meer bij.
Dat ligt grotendeels aan het onderwijs. Het trekt op niet veel meer, quoi.

Citaat:
Leerlingenkaarten kunnen wel degelijk voordelen hebben: verontruste ouders geruststellen bijvoorbeeld,
Euh?

Citaat:
geld laden op de chip of magneetstrook zodat men niet meer met cash geld naar school moet,
Welkom in de wondere wereld van de BANKKAART! Jawel, ze denken aan alles tegenwoordig!

En ja, het is daar ook één grote roversbende natuurlijk.

Citaat:
niet meer met briefjes moeten werken in de bibliotheek,
Hé? Briefjes?

Citaat:
kortingen in musea,
Krijgen ze zo al. MINDERJARIG, weet je wel.

Citaat:
Kortom lombas, ik veeg al uw tegenargumenten van tafel ...
De tafel, die is voor uw tegenargumenten niet eens gedekt.
Oud 22 oktober 2007, 21:43   #82
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Zich kritisch gedragen is vaak het enige dat vele leerlingen vandaag de dag nog kunnen. Helaas zonder goed onderbouwde elementen, want kennis is er in het onderwijs niet meer bij.

Leerlingenkaarten kunnen wel degelijk voordelen hebben: verontruste ouders geruststellen bijvoorbeeld, geld laden op de chip of magneetstrook zodat men niet meer met cash geld naar school moet, niet meer met briefjes moeten werken in de bibliotheek, kortingen in musea, en ga zo maar door.

De voordelen voor hogeschoolstudenten of universitairen daar kunnen de secundaire scholieren soms ook van profiteren.

Kortom lombas, ik veeg al uw tegenargumenten van tafel ...
En wat is bijv. het argument om te registreren welke student wat eet in de studentenresto? Aan de ugent is dat zo, ik vermoed ook op andere plaatsen. Waarom moet ik laten registreren wat ik eet? Waarom kon ik in een studentenresto van de ugent geen eten kopen zonder dat ik mijn eetgewoontes in een databestand laat registreren?
Oud 22 oktober 2007, 22:39   #83
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
En wat is bijv. het argument om te registreren welke student wat eet in de studentenresto? Aan de ugent is dat zo, ik vermoed ook op andere plaatsen. Waarom moet ik laten registreren wat ik eet? Waarom kon ik in een studentenresto van de ugent geen eten kopen zonder dat ik mijn eetgewoontes in een databestand laat registreren?
Wie zegt dat je eetgewoonte wordt geregistreerd, en de kaart niet enkel dient als toegangspersoneel? Ik herinner mij dat er Gent in het studentenrestaurant nog ander publiek kwam eten dan studenten en schoolpersoneel. Ik denk niet dat er echt reden is om paranoia te worden.
Plus, dergelijke kaarten worden ook gebruikt om nadien het verbruik te factureren.

Laatst gewijzigd door Rudy : 22 oktober 2007 om 22:39.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 22:51   #84
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wie zegt dat je eetgewoonte wordt geregistreerd, en de kaart niet enkel dient als toegangspersoneel?
euh... de mensen die die dingen registreren misschien?

ik heb niet zo lang geleden overigens gevraagd voor een studie van het gebruik van resto's door het personeel; en in die studie werd gevraagd of men je antwoorden mocht linken aan je koopgedrag in de resto's zoals geregistreerd met je kaart.

Overigens heeft iedereen nu een toegangskaart nodig voor de ugent resto's, anders kun je op je kin kloppen.
Oud 22 oktober 2007, 23:25   #85
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wtf? Hier in Leuven moet dat alleszins nergens, in geen enkel studentenresto. Het nut ontgaat me er ook compleet van.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 19:43   #86
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ik heb wel iets te verbergen: mezelf.
ik wens namelijk niet overal bekeken en geregistreerd te worden door mechanische oogskes. u begrijp dat wellicht niet, omdat u rechts bent.
en rechtsen zich erg goed voelen wanneer ze als vee behandeld worden dat voortdurend gemerkt en gekeurd en gecontroleerd moet worden.

ik heb dus helemaal niks crimineels te verbergen. ik gebruik geen drugs, ik overval geen mensen...
ik wil gewoon een beetje respect voor mijn lichamelijke integriteit die m.i. geschonden wordt bij audiovisuele registratie zonder mijn toestemming.
ik wil het risico dat ik overvallen wordt door iemand waarvan ze achteraf geen beelden hebben, daar best voor nemen.
geen probleem.
Draag dan een bourka. En stop met het invullen van je belastingaangifte. Da's OOK schending van je opgeblazen privacy.

Laatst gewijzigd door hurricane : 23 oktober 2007 om 19:45.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 21:05   #87
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Vooral in scholen waar de lagere klasse oververtegenwoordigd is. In elitescholen zijn zo'n maatregelen totaal overbodig. Kwestie van opvoeding, door de ouders ...
Lagere klassen linken met criminaliteit is verkeerd want de grootste moordenaars en criminelen van de georganiseerde misdaden, corruptie en allerhande criminele activiteiten komen van de elite scholen
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 21:07   #88
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Inderdaad, in de elitescholen, niet in scholen waar de lagere klasse overaanwezig is.
Het respect van de elite in de wereld voor de mensheid is ronduit onmenselijk te noemen dat is een feit
Oud 23 oktober 2007, 21:19   #89
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ik heb wel iets te verbergen: mezelf.
ik wens namelijk niet overal bekeken en geregistreerd te worden door mechanische oogskes. u begrijp dat wellicht niet, omdat u rechts bent.
en rechtsen zich erg goed voelen wanneer ze als vee behandeld worden dat voortdurend gemerkt en gekeurd en gecontroleerd moet worden.

ik heb dus helemaal niks crimineels te verbergen. ik gebruik geen drugs, ik overval geen mensen...
ik wil gewoon een beetje respect voor mijn lichamelijke integriteit die m.i. geschonden wordt bij audiovisuele registratie zonder mijn toestemming.
ik wil het risico dat ik overvallen wordt door iemand waarvan ze achteraf geen beelden hebben, daar best voor nemen.
geen probleem.
Gezien de huidige maatschappelijke problemen en verloedering van normen en waarden en respect en discipline in onze samenleving is het zo dat we iets moeten doen om het zinloos geweld, drugsgebruik bij jongeren, agressief gedrag, pesterijen en andere criminele feiten terug te dringen.
De meeste jongeren van vandaag de dag zijn verwend en lui en reageren hun frustaties af op de samenleving en de mensen hierin.
Het is duidelijk dat de vrije opvoeding of zal ik maar zeggen een gebrek aan opvoeding in onze samenleving niet bevordelijk is voor onze jongeren.
Er is weinig discipline meer thuis en op school, niet dat het terug de jaren 50 moet zijn maar discipline is nu eenmaal noodzakelijk in een opvoeding om te leren wat kan en wat niet kan.
Respect kennen heel wat jongeren niet, Als vroeger een oude man of vrouw u tegen u voeten gaf omdat ge iets mispeuterde dan durfde ge niet reageren nu krijg je te horen van jongeren als je iets tegen hun zegt, "wat ist joh ouwe vent" of " fuck you"
het grote egoïstisch gevoel in onze samenleving zorgt voor een grote verloedering van onze normen en waarden voor zover we die ooit hebben gehad
Oud 24 oktober 2007, 12:09   #90
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar berre
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik ga werken en ik moet ook inbadgen en uitbadgen. Geen probleem mee, want dan bewijs ik dat ik mijn uren doe. Als ik overuren doe heb ik dan ook een bewijs. En voor de verzekering is het zeker interessant als er iets gebeurt op school. En het wordt makkelijker om spijbelaars aan te pakken, dat groepje dat later misschien roept dat ze nooit kansen hebben gekregen.

Ik heb er geen probleem mee. Ben zelf naar een school geweest waar je je studentenkaart ook te pas en ten onpas moest kunnen tonen en buiten het feit dat het toen nogal een onhandig groot papieren ding was, heb ik daar eerlijk gezegd nooit een probleem mee gehad.

Men moet ook weten wat men wil. Als een tiener gaat spijbelen en verkeerde dingen leert terwijl hij/zij op de schoolbanken had moeten zitten, dan is het de fout van de school want de ouders kunnen er niet op letten tijdens schooltijd. Als die school dan wat controle invoert dan krijg je weer gejank over privacy. Het lijkt me nochtans dat je in dit land als schoolgaande jongere nooit privacy hebt gehad. En dat is ook niet nodig. Er is een schoolplicht (waarvan men in sommige ontwikkelingslanden enkel kan dromen) en die plicht moet worden nageleefd en gecontroleerd. Vroeger met papieren studentenkaartjes, nu met electronische.

Ik zie je probleem niet, Berre.
school is enigsinds wel een andere toestand als werk. op werk is het noodzakelijk dat er zus of zo wordt gepresteerd, en dat je conform die prestatie je loon krijgt. op school is er geen loon te krijgen, enkel straf. een onvermijdelijke oorzaak van dit nieuwe inlog systeem zal zijn dat de sancties op te laat komen belachelijke proporties zullen aannemen. als je nu een of twee minuut te laat komt heeft niemand het meestal gemerkt. dikwijls is de leerkracht er zelf nog niet of is iedereen nog bezig met zijn boeken te pakken. nu zal iedere seconde dat je niet op tijd bent geregistreerd worden. elke dag een heel lijstje op de computer van leerlingen die te laat zijn gekomen.
je kan iemand die 2 seconden te laat is toch geen straf geven? wat voor iemand die 30 seconden te laat was, nee toch? en voor iemand die een minuut te laat was, dat is toch ook te gek? en wat als je nu twee minuten, drie, vier, vijf minuten te laat komt?
zie je, waar gaat de grens komen? die ga je niet kunnen maken, dus voor iedereen hetzelfde, zowel voor de persoon die één seconde te laat is als voor die dat 5 minuten te laat is, behoorlijk frustrerend als je voor zo een belachelijk tijdsverschil een uur mag nablijven.

vanzelf zullen de grenzen van wat mag en niet mag samengetrokken worden. dit zijn zaken die uitmonden op totaal onzinnige nutteloze situaties. ik kan er best inkomen dat er gezegd wordt dat leerlingen goed in het oog moeten gehouden worden. maar dat betekent niet dat we alt�*jd in het oog moeten gehouden worden, elektrisch of niet. opvoeding betekent voor mij: leerlingen helpen zichzelf los te maken van mensen of zaken waar ze tot dan toe afhankelijk van waren. maw, volwassenen van ze te maken. deze maatregelen geven mij dan ook een totaal omgekeerde indruk.
berre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 18:45   #91
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door berre Bekijk bericht
school is enigsinds wel een andere toestand als werk. op werk is het noodzakelijk dat er zus of zo wordt gepresteerd, en dat je conform die prestatie je loon krijgt. op school is er geen loon te krijgen, enkel straf. een onvermijdelijke oorzaak van dit nieuwe inlog systeem zal zijn dat de sancties op te laat komen belachelijke proporties zullen aannemen. als je nu een of twee minuut te laat komt heeft niemand het meestal gemerkt. dikwijls is de leerkracht er zelf nog niet of is iedereen nog bezig met zijn boeken te pakken. nu zal iedere seconde dat je niet op tijd bent geregistreerd worden. elke dag een heel lijstje op de computer van leerlingen die te laat zijn gekomen.
je kan iemand die 2 seconden te laat is toch geen straf geven? wat voor iemand die 30 seconden te laat was, nee toch? en voor iemand die een minuut te laat was, dat is toch ook te gek? en wat als je nu twee minuten, drie, vier, vijf minuten te laat komt?
zie je, waar gaat de grens komen? die ga je niet kunnen maken, dus voor iedereen hetzelfde, zowel voor de persoon die één seconde te laat is als voor die dat 5 minuten te laat is, behoorlijk frustrerend als je voor zo een belachelijk tijdsverschil een uur mag nablijven.

vanzelf zullen de grenzen van wat mag en niet mag samengetrokken worden. dit zijn zaken die uitmonden op totaal onzinnige nutteloze situaties. ik kan er best inkomen dat er gezegd wordt dat leerlingen goed in het oog moeten gehouden worden. maar dat betekent niet dat we alt�*jd in het oog moeten gehouden worden, elektrisch of niet. opvoeding betekent voor mij: leerlingen helpen zichzelf los te maken van mensen of zaken waar ze tot dan toe afhankelijk van waren. maw, volwassenen van ze te maken. deze maatregelen geven mij dan ook een totaal omgekeerde indruk.
Wat is opvoeding?

Wat juist is belonen en wat fout is straffen.

Als je een beleid gaat voeren van och 2 minuutjes te laat das toch niks dan geef je een verkeerd signaal.
Jongeren moeten leren wat stiptheid in houd en als je 2 minuten gaat tolereren en diezelfde jongere komt elke dag 2 minuten te laat dan kun je uitrekenen hoeveel dit op een heel schooljaar is. en dit is onfair ten opzichte van de leerlingen die zich wel aan de regels houden.

Dus ook die 2 minuten moeten gestraft worden maar de straf mag natuurlijk minder zwaar zijn dan iemand die 20 minuten te laat komt alhoewel die laatste meestal een geldig exuus heeft en de eerste niet.
Oud 24 oktober 2007, 18:50   #92
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als blijkt dat er tijdens bepaalde uren meer of minder maaltijden van een bepaald type worden gekocht dan normaal, dan kan die informatie gebruikt worden om een betere planning voor de voedselbereiding op te stellen om zo voedselverspilling tegen te gaan.

Het is maar een idee, hoor. Ik weet totaal niet of die informatie voor die toepassing gebruikt wordt.

En oh ja, onderzoekers houden van data. Wie weet kan daar wel interessante informatie uit gehaald worden, bijvoorbeeld of het percentage vegetariërs sterk verschilt tussen universitaire richtingen onderling. En het verloop van die trends door de jaren heen, etc.

Bijvoegsel: voor de eerste toepassing is het eigenlijk niet nodig om te weten welke student wat eet, alle noodzakelijke info zou normaalgezien uit het kassasysteem gehaald kunnen worden zowieso.

Laatst gewijzigd door netslet : 24 oktober 2007 om 18:54.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 19:00   #93
Linkse Vogel
Parlementslid

Linkse Vogel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door berre Bekijk bericht
bij ons op school, het Heilig Hart Heverlee!
He, zit jij in het heilig hart? Wist ik niet. Dat is amper één kilometertje van waar ik woon...
Oud 25 oktober 2007, 15:02   #94
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar berre
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
He, zit jij in het heilig hart? Wist ik niet. Dat is amper één kilometertje van waar ik woon...
waar zit gij dan op school, 't salco zeker?
ik neem aan dat ze daar nog niet bezig zijn met elektronische leerlingenkaart toestanden ?
berre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2007, 13:46   #95
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

tsja, dat is de controlemaatschappij he.
Zorgen dat mensen het gevoel krijgen dat ze altijd en overal bespied en gecontroleerd worden zodat ze minder en minder afwijkend gedrag zullen vertonen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be