Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 23 tot 29 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 23 tot 29 februari "België staat centraal in het leven van deze 31-jarige Brusselse advocaat. Omdat de profilering op het vlak van unitarisme uitbleef binnen Vivant koos hij de moeilijkste weg, een eigen partij oprichten. Sinds juli 2002 is hij dan ook de nationale voo

Discussietools
Oud 29 februari 2004, 17:51   #81
carlos
Banneling

Standaard

Ik ben een echte Belg, geboren van vlaamse ouders. Wel, voeg ik erbij dat het frans de gebruikelijke taal was van gans mijn familie langs de kant
van mijn vader, maar het "vlaams" langs de kant van mijn moeder, een
Verriest ( Hugo Verriest zegt U dat iets ! ). Dit niettegenstaande werd mijn groot-vader, de vader van mijn moeder, en een van haar broers, in
1917, terchtgesteld door de duitse bezetter, wegens hun vaderslandliefde houding.
Mijn frans is misschien wat beter daar ik in deze taal mijn studies hebt voltooid. Vedre, ik ben thans 81, en ben fier mijn drie kinderen opgevoed
zowel in het frans en in het nederlands. Zij zijn thans meertalig ( met kebbus van engels en duits ). Ik spreek ook lingala en kiswahili.
carlos is offline  
Oud 29 februari 2004, 17:54   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlos
Ik ben een echte Belg, geboren van vlaamse ouders. Wel, voeg ik erbij dat het frans de gebruikelijke taal was van gans mijn familie langs de kant
van mijn vader, maar het "vlaams" langs de kant van mijn moeder, een
Verriest ( Hugo Verriest zegt U dat iets ! ). Dit niettegenstaande werd mijn groot-vader, de vader van mijn moeder, en een van haar broers, in
1917, terchtgesteld door de duitse bezetter, wegens hun vaderslandliefde houding.
Mijn frans is misschien wat beter daar ik in deze taal mijn studies hebt voltooid. Vedre, ik ben thans 81, en ben fier mijn drie kinderen opgevoed
zowel in het frans en in het nederlands. Zij zijn thans meertalig ( met kebbus van engels en duits ). Ik spreek ook lingala en kiswahili.
En? Wat is de relevantie van dat alles voor het discussieonderwerp?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 29 februari 2004, 17:59   #83
carlos
Banneling

Standaard

Geachte Heer Jan Van den Berghe,
Hadden uw vienden en collegas de taalwetten van 1932 geerbiedigd dan
zouden heden het grootste deel van de Belgen tweetalig geweest. Maar ja,
met een mentaliteit zoals de uwe ...
U beweert het onderwijs van de franse taal in uw school niet tegen te werken. Ik kan U zeggen dat dit in het algemeen niet waar is. Ik heb ibderdad klein-kinderen, en die zitten in het vlaams onderwijs. Ik heb hun studies gevolgd en heb kunne vaststellen met zekerheid dat het onderwijs van het frans wel degelijk werd tegengewerkt. Une chaise/een stoel - un crayon/een potlood, enz. Maar van letterkunde, enz., NIETS !
carlos is offline  
Oud 29 februari 2004, 18:02   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geachte Heer Jan Van den Berghe,
Hadden uw vienden en collegas de taalwetten van 1932 geerbiedigd dan
zouden heden het grootste deel van de Belgen tweetalig geweest. Maar ja,
met een mentaliteit zoals de uwe ...
Dit wordt leuk... En wat stipuleerden die taalwetten van 1932 dan wel, mijnheer Carlos? Blijkbaar weet u niet dat de wet van 14 juli 1932 voorschrijft dat Nederlands de taal is in Vlaanderen (die term komt natuurlijk niet in de toemalige wetten voor). De Franstaligen hebben er echter alles aan gedaan om die wet niet na te leven. Niet "mijn" vrienden lapten de wetten aan hun laars, wel de door u blijkbaar zo geliefde Franstaligen.
Oud 29 februari 2004, 18:03   #85
carlos
Banneling

Standaard

Mijnheer Jan Van den Berghe,
De relevantie daarvan ? Er werd beweerd dat mijn moedertaal het frans was en verder wil ik U wijzen dat het aanleren van talen een kwestie van opvoeding, algemene formatie en wils is.
Uw voorgangers, en waarschijnlijk U ook, hebben gefaald in hun taak.
carlos is offline  
Oud 29 februari 2004, 18:04   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U beweert het onderwijs van de franse taal in uw school niet tegen te werken. Ik kan U zeggen dat dit in het algemeen niet waar is. Ik heb ibderdad klein-kinderen, en die zitten in het vlaams onderwijs. Ik heb hun studies gevolgd en heb kunne vaststellen met zekerheid dat het onderwijs van het frans wel degelijk werd tegengewerkt. Une chaise/een stoel - un crayon/een potlood, enz. Maar van letterkunde, enz., NIETS !
Er zijn twee mogelijkheden: ofwel weet u hoegenaamd niet waarover u schrijft, ofwel zitten uw kleinkinderen in het BSO. Aan u de keuze.

Letterkunde komt weldegelijk vanaf het vierde middelbaar aan bod. In de eerste drie jaren van het ASO alsook de lagere school is het taalonderricht natuurlijk in de eerste plaats gericht op de beheersing van de taal zelf. Dat heet "technisch taalonderricht". Literair taalonderricht is pas voor later.

Neen, u zit er volledig naast.
Oud 29 februari 2004, 18:06   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijnheer Jan Van den Berghe,
De relevantie daarvan ? Er werd beweerd dat mijn moedertaal het frans was en verder wil ik U wijzen dat het aanleren van talen een kwestie van opvoeding, algemene formatie en wils is.
Uw voorgangers, en waarschijnlijk U ook, hebben gefaald in hun taak.
Hahahahaha. Dat is pas een goeie mop!!! In heel Europa staan de Vlamingen bekend om hun goede taalkennis... en u komt hier eventjes zeggen dat de vele onderwijzers en leraren gefaald zouden hebben. Wat een giller van formaat.

Taalonderricht is taalonderricht, geen ideologisch gerichte taak om van Vlamingen "natuurlijk tweetaligen" te maken. Blijkbaar ziet u dat niet in.
Oud 29 februari 2004, 18:08   #88
carlos
Banneling

Standaard

Mijnheer Van den Berghe,
De taalwetten van 1932 verplichtten, zowel in Vlaanderen, Brussel en Wallonie, tot het onderwijzen ofwel van het frans ofwel van het nederlands. En dat werd NIET geeerbiedigd. De verantwoordelijkheid ligt dus wel bij het onderwijzend personeel die deze verplichting op de kant
stak. Weinig uren en neponderwijs.
Aks onderwijzer zult U dat niet graag horen.
carlos is offline  
Oud 29 februari 2004, 18:11   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijnheer Van den Berghe,
De taalwetten van 1932 verplichtten, zowel in Vlaanderen, Brussel en Wallonie, tot het onderwijzen ofwel van het frans ofwel van het nederlands. En dat werd NIET geeerbiedigd. De verantwoordelijkheid ligt dus wel bij het onderwijzend personeel die deze verplichting op de kant
stak. Weinig uren en neponderwijs.
Aks onderwijzer zult U dat niet graag horen.
U wordt grappiger... en zieliger met de minuut.

In Vlaanderen werden de taalwetten vaak niet geëerbiedigd in de katholieke scholen waar men naar hartelust enkel en alleen in het Frans bleef onderwijzen. Dat was de niet-eerbiediging van de wetten. Blijkbaar weet u dat niet. Uw geheugen laat u duidelijk in de steek, wat nu eenmaal niet zo verwonderlijk is door uw leeftijd (als u de waarheid schrijft tenminste).
Oud 29 februari 2004, 18:16   #90
carlos
Banneling

Standaard

Mijnheer Van den Berghe,
Het is belachelijk wat U poogt te verkopen. U beweert dat Vlamingen in gans Europa bekend staan voor hub goede kennis van de talen. Welke talen ? Engels, duits ? Ik heb enige jaren geleden een brief laten schrijven, in het frans, door een wel bekende advocaat in Brugge en gericht aan een advocaat uit Parijs. Dit schrijven was belachelijk fout ...
meer dan 30 fouten op een bladzijde; Dat is een geval, ik kan er U veel meer laten kennen !
Uitzonderlijk zijn de vlamingen, die zuiver frans kunnen spreken laat ons
zwijgen van schrijven?
Hetzelfde geld immers ook voor Wallonië.
Daar is de fout !
carlos is offline  
Oud 29 februari 2004, 18:20   #91
carlos
Banneling

Standaard

volgens zijn het alleen de katholiekescholen die in de fout zijn gegaan als wanner, men het met zekerheid kan vaststellen, dat de priesters grotendeels vurige flaminganten waren. Zelfs op de spreekstoel !
Mijn ouderdom heeft hier niets te maken. Ik voel me nog geestelijk gezond.
carlos is offline  
Oud 29 februari 2004, 18:31   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
volgens zijn het alleen de katholiekescholen die in de fout zijn gegaan als wanner, men het met zekerheid kan vaststellen, dat de priesters grotendeels vurige flaminganten waren. Zelfs op de spreekstoel !
Mijn ouderdom heeft hier niets te maken. Ik voel me nog geestelijk gezond.
Dat doet niets van het feit dat de katholieke scholen pas heel laat zijn overgeschakeld op het Nederlands als onderrichttaal voor alle vakken. In heel veel scholen werd pas aan de vooravond van WO II op het Nederlands overgeschakeld, in veel gevallen met heel veel tegenzin.

Inderdaad, de lagere geestelijkheid in Vlaanderen heeft in de meeste gevallen dichtbij het volk gestaan. Het was dan maar normaal dat ze hun kant koos en vurig het Vlaams belang verdedigden.

De hogere geestelijkheid was dat evenwel niet. Iedereen die de geschiedenis heeft gestudeerd weet over een mgr. Waffelaert bijvoorbeeld, een uitgesproken francofiel. Over een Mercier die het Nederlands als onderwijstaal te min vond. Enzovoort. De hogere geestelijkheid had bij ons een heel slechte reputatie. De enige uitzondering rond die tijd was de bisschop van Luik, die heel welwillend stond tegenover de Vlamingen (hij was zelf een Vlaming en zijn bisdom omvatte toen nog het huidige bisdom Hasselt).
Oud 29 februari 2004, 23:33   #93
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Lees de Klasse van deze maand eens. Er staat een artikel in over uitwisselingen tussen Vlaamse en Waalse leerlingen van het lager onderwijs. De resultaten zijn uitermate positief, en er staat ook letterlijk in dat men in Walllonië steeds meer beseft dat Nederlands nodig is voor de toekomst van de kinderen later, en dat communautaire reflexen van kinderen of hun ouders om het niet te leren, aan het uitsterven zijn.

Interessant artikel... meer steun voor zulke initiatieven! Ik zal later als ik meer tijd heb misschien eens een samenvattinkje maken met enkele citaten.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 3 juni 2004, 13:11   #94
FT
Provinciaal Statenlid

FT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
... we hebben hen hun arrogantie afgeleerd...
Meneer woont duidelijk niet in de rand.

Wat mij opvalt is dat de arrogantie op taalvlak afneemt naar mate men zich verder van de taalgrens verwijderd. Zo zal men U in de ardennen beter verstaan dan in Braine of waterloo.
FT is offline  
Oud 5 juni 2004, 18:34   #95
Guido von Bernsdorff
Vreemdeling

Guido von Bernsdorff's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar Guido von Bernsdorff
Standaard

Waarom altijd die dwang in het (taal)onderwijs? Jonge mensen moeten kunnen kiezen voor wat ze nuttig en interessant lijkt. Ik heb destijds Frans geleerd en ik ben er niet rouwig om. Ik vind het geen bijzonder mooie taal en hun literatuur boeit me maar matig, maar ik vind de Fransen wel aardig en ik mag er graag rondreizen. Bovendien komt het van pas nu ik een andere Romaanse taal (Portugees) aan het leren ben. Ik ben nu eenmaal een talengek en ik zal nagenoeg elke taal proberen te leren als me dat zo uitkomt. Maar stel dat ik die hobby niet had. In mijn beroep (geneeskunde) heb ik niet veel aan Frans, echt bijblijven kun je alleen in het Engels. Mijn neefje van 14 wil medicijnen studeren en naar Schotland verhuizen (waar zijn moeder vandaan komt). Voor zo'n jongen is Frans toch tijdverlies? Maar stel dat een kind op die leeftijd al met zekerheid weet dat hij een Romaanse taal wil gaan studeren, dan kan hij van Frans alleen maar profijt hebben en dan kan hij Engels beter als tweede of derde vreemde taal nemen. Natuurlijk moet de overheid zorg dragen voor het niveau van het onderwijs maar de keuze van je eerste, tweede en derde vreemde taal moet je niet aan de overheid of aan politici overlaten, dat gaat alleen jezelf aan.
De vraag is niet waarom wij een filmfestival organiseren in een stad die wordt belegerd, maar hoe ze het in hun hoofd halen om een stad te belegeren waar een filmfestival wordt georganiseerd. ( Haris Pašovi’c, een van de oprichters van het filmfestival van Sarajevo, 1998 )
Guido von Bernsdorff is offline  
Oud 5 juni 2004, 21:11   #96
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Daar ben ik het niet mee eens. We wonen in België en de kans dat je als Belg later in aanmerking komt met het Frans is vrij groot. Anders kan je van wiskunde ook een keuzevak maken omdat er beroepen zijn waarvoor je geen wiskunde nodig hebt.

Het gaat allemaal om probabiliteit en de toekomst kan niemand voorspellen.
Hans1 is offline  
Oud 5 juni 2004, 22:24   #97
Guido von Bernsdorff
Vreemdeling

Guido von Bernsdorff's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar Guido von Bernsdorff
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
de kans dat je in aanmerking komt met het Frans is vrij groot.
In aanraking komt: ja; nodig hebt: veel minder. Ik althans heb het de afgelopen 35 jaar niet nodig gehad. Mijn zus ook niet en die leidt een import- en exportbedrijf van farmaceutica. En mijn broer die een landgoed beheert (bosbouw) ook niet. Ik denk dat het heel individueel bepaald is, afhankelijk van in welke hoek je zit.
Citaat:
Anders kan je van wiskunde ook een keuzevak maken omdat er beroepen zijn waarvoor je geen wiskunde nodig hebt.
Een minimale kennis van wiskunde is voor iedereen noodzakelijk. Voor die kennis hoort het onderwijs garant te staan. Dat geldt ook voor een minimale kennis van het Engels. Dat wil niet zeggen dat iedere middelbare scholier het als eerste vreemde taal moet leren - maar een minimale kennis, die je zo nodig uit kunt breiden, is essentieel om in deze maatschappij te functioneren. Voor Frans ligt dat anders: voor iemand die het niet direct nodig heeft blijft het franje, een luxe. Interessant, maar niet onontbeerlijk.
Citaat:
Het gaat allemaal om probabiliteit en de toekomst kan niemand voorspellen.
Tja, als je 't over probabiliteit hebt... de kans dat je niet om Engels heen kunt is nog altijd groter dan dat je niet zonder Frans kunt, ook in België. Of laat ik het anders zeggen. De kans dat een middelbare scholier die grondig Frans heeft geleerd later ook nog eens vlot Engels moet leren praten is vele malen groter dan andersom. Daar kun je nog van mening over verschillen. Ik kan me voorstellen dat iemand die vaak in Brussel komt of bij de nationale overheid werkt daar anders over denkt.
Maar de essentie van mijn betoog is dat jonge mensen vrij moeten zijn om te kiezen waar ze zelf zin in hebben of wat ze nuttig vinden. Het is onzin dat iemand die in Antwerpen woont en geneeskunde wil gaan studeren zes jaar lang de ballast van Frans taalonderwijs moet dragen als hij daar geen belangstelling voor heeft.
Afgezien daarvan vind ik dat dit soort discussies te zeer overheerst wordt door sentimenten. Wie persé vast wil houden aan Frans omdat dat de Belgische eenheid bevordert zit op het verkeerde pad even goed als iemand die Frans afwijst uit rancune voor echt of vermeend onrecht in het verleden. Dit soort keuzes moet je maken met een pragmatische instelling, op grond van zakelijke argumenten en in het besef dat je niet alleen in Vlaanderen of in België woont maar ook nog eens in Europa, - en in the Global Village.
De vraag is niet waarom wij een filmfestival organiseren in een stad die wordt belegerd, maar hoe ze het in hun hoofd halen om een stad te belegeren waar een filmfestival wordt georganiseerd. ( Haris Pašovi’c, een van de oprichters van het filmfestival van Sarajevo, 1998 )
Guido von Bernsdorff is offline  
Oud 7 juni 2004, 21:23   #98
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Het volstaat de werkaanbiedingen te bekijken om te zien dat de kennis van het Frans nog altijd belangrijker is dan die van het Engels. En dat is ook logisch aangezien het Frans nu eenmaal een belangrijke taal is in België. Dat jij geen Frans nodig hebt is eerder uitzonderlijk.
Hans1 is offline  
Oud 8 juni 2004, 10:08   #99
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Thangt er vanaf of je bij een bedrijf werkt dat enkel in het binnenland cactief is of ook in het buitenland.

Gezien de globalisering gaat het Frans er enkel op achteruit gaan.
Ten voordele van het Engels, wat ook niet echt zo'n fantastische zaak is...
Oud 9 juni 2004, 18:12   #100
jachtwachter
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Jonge kinderen leren gemakkelijk talen. Verder meertalig zijn is een voordeel waaraan ieder kind recht heeft. Welke aanwinst is dat niet op cultureel en socilogisch vlak.
Kinderen leren niet gemakkelijk talen, beste vriend. En hier spreekt een onderwijzer tot u met vele dienstjaren. Wel is het zo dat kinderen gemakkelijker een taal leren dan een volwassene. "Gemakkelijker", niet "gemakkelijk". Ieder jaar opnieuw zie ik bij mijn leerlingen onmiddellijk wie een taalknobbel heeft en wie niet. Er zijn er die na twee jaar Frans er nog steeds niet veel van bakken en al de grootste moeite hebben met de uitspraak.

Wel is het zo dat een klein kind in de spraakontwikkelingsfase moeiteloos een andere taal kan aanleren. Niet door studie, maar door imitatie. Maar die spraakontwikkelingsfase gebeurt op een leeftijd dat kinderen nog geen schoollopen.
Dit kan ik beamen, doch het is duidelijk dat talenkennis de weg is naar een zekere vrijheid en stabiliteit, vooral in het europees context. Maar de moeilijkheidsgraad tot aanleren van een taal door jonge kinderen mag er ons niet van weerhouden dit leerproces daadwerkelijk te starten. Moeilijk, is geen synoniem van onoverkomelijk. Leren en opvoeden is daarbij altijd moeilijk, reden waarvoor er gespecialiseerd personeel ter beschikking is, genaamd "leeraars". Zonder moeilijkheidsgraad zou het leven daarbij niet aantrekkelijk zijn. Zichzelf overtreffen is de grootste uitdaging die een mens kan kennen.
jachtwachter is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be