Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2007, 11:59   #81
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Een slimme politicus strijdt niet voor een verkeerde zaak.
U bent dan ook geen slimme politicus.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 13:55   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En dan zouden O- & W-Vlamingen, Limburgers, Brabanders Antwerpenaars allemaal één "Vlaams" volksgevoel moeten ontwikkelen? (of aangeboren hebben) Ben je daar niet ietwat inconsequent? Ik ben in Antwerpen geboren, woon in Brussel en "voel" me meer raakpunten met een franstalige Brusselaar, een Antwerpenaar of een Limburger dan met een Oost- of West-Vlaming.
Uiteindelijk zal ik meer raakpunten "voelen" met een sympathieke Marokkaan dan met een O-W- of andere Vlaming met een politieke opinie die "mensen als ik" (en als die Marokkaan) liefst van de aardbol of minstens naar de Sahara zou zien verdwijnen.
Neen, ik ben niet "inconsequent" daar ik niet uitga, zoals system, van veralgemeningen. Ieder volk heeft zijn eigen geschiedenis gehad, een eigen evolutie en het is bijgevolg onjuist te stellen dat iedereen onder eenzelfde kroon wel een wij-gevoel heeft ontwikkeld. In het ene geval is dat inderdaad zo gegaan, in andere gevallen niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 13:57   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U bent al lang niet meer in Maastricht geweest hoor ik zo. Die tijd is reeds lang voorbij. Neen, Nederlanders doorspekken hun taal met Engelse woorden om 'in de mood' te zijn. Zo is het nu. En daar hoor ik nooit iemand tegen protesteren. In Vlaanderen ziet men dezelfde taalvervuiling. Engelse opschriften? Geen probleem. Franstalige opschriften? Een schande. 'Hypocriet' noem ik dit taalpuritanisme ja. En, én eng kleingeestig.
"In Vlaanderen hoor ik nooit iemand..." U hoort dan wel heel slecht, daar er een vereniging bestaat die maandelijks een tijdschriftje uitgeeft met daarin strijdpunten. "Nederlands A.U.B." Iedere maand staan er werkpunten in waarbij men aanraadt deze of gene bedrijven aan te schrijven of een kritische stem te laten horen. Meestal gaat het om werkpunten rond overmatig Engels.
Oud 30 november 2007, 14:30   #84
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik kom daar zelden en/want vind, evenals in Heerlen, 's-Hertogenbosch en Dordrecht, de verkeerssituatie daar onaangenaam. Het Maastrichts dialect is moeilijk te verstaan, maar Engels zit er verwaarloosbaar in (de doe-constructies in zinnen waren altijd al algemeen Limburgs).
Ik heb het niet over het Engels in Maastricht. Ik heb het over de 'verengelsing' van het Nederlands in het land van Oranje.

Laatst gewijzigd door system : 30 november 2007 om 14:30.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 14:32   #85
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"In Vlaanderen hoor ik nooit iemand..." U hoort dan wel heel slecht, daar er een vereniging bestaat die maandelijks een tijdschriftje uitgeeft met daarin strijdpunten. "Nederlands A.U.B." Iedere maand staan er werkpunten in waarbij men aanraadt deze of gene bedrijven aan te schrijven of een kritische stem te laten horen. Meestal gaat het om werkpunten rond overmatig Engels.
Volgens mij bent u soms leesblind. Nooit gehoord over deleten, chatten, scrollen, updaten, slide show, all in, joy stick. Tv-programma's zoals: Blind Dates, Big Brother, Now or Never, enz, enz. Voornamen zoals:Joyce, Jennifer, Wendy, Kimberley, Sharon, Brian, Patrick, Kevin, Mike,Brian, ... Popgroepen zoals:Hooverphonic, K's Choice... Nokia met zijn slogen 'conneting people' of 'Mentos, the Freshmaker', 'Always Coca Cola', 'Daewoo and you!', 'J&B, the Brighter Side of Life' en zo kan ik eindeloos doorgaan.

Laatst gewijzigd door system : 30 november 2007 om 14:47.
Oud 30 november 2007, 14:35   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij bent u soms leesblind.
Misschien.

Maar misschien kunt u het ook nog wat uitleggen. Een blinde ziende maken lijkt me een werk van barmhartigheid.
Oud 30 november 2007, 14:48   #87
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien.

Maar misschien kunt u het ook nog wat uitleggen. Een blinde ziende maken lijkt me een werk van barmhartigheid.
Is soms wel zo. Daarom herhaal ik:

Nooit gehoord over deleten, chatten, scrollen, updaten, slide show, all in, joy stick. Tv-programma's zoals: Blind Dates, Big Brother, Now or Never, enz, enz. Voornamen zoals: Joyce, Jennifer, Wendy, Kimberley, Sharon, Brian, Patrick, Kevin, Mike,Brian, ... Popgroepen zoals: Hooverphonic, K's Choice... Nokia met zijn slogan 'connecting people' of 'Mentos, the Freshmaker', 'Always Coca Cola', 'Daewoo and you!', 'J&B, the Brighter Side of Life'. Alcatel maakt reclame door zichzelf 'Architect of an Internet World' en zo kan ik eindeloos doorgaan.

Laatst gewijzigd door system : 30 november 2007 om 14:51.
Oud 30 november 2007, 14:54   #88
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
U bent al lang niet meer in Maastricht geweest hoor ik zo. Die tijd is reeds lang voorbij. Neen, Nederlanders doorspekken hun taal met Engelse woorden om 'in de mood' te zijn. Zo is het nu. En daar hoor ik nooit iemand tegen protesteren. In Vlaanderen ziet men dezelfde taalvervuiling. Engelse opschriften? Geen probleem. Franstalige opschriften? Een schande. 'Hypocriet' noem ik dit taalpuritanisme ja. En, én eng kleingeestig.
Citaat:
Willem1940NLD: Ik kom daar zelden en/want vind, evenals in Heerlen, 's-Hertogenbosch en Dordrecht, de verkeerssituatie daar onaangenaam. Het Maastrichts dialect is moeilijk te verstaan, maar Engels zit er verwaarloosbaar in (de doe-constructies in zinnen waren altijd al algemeen Limburgs).
Citaat:
Ik heb het niet over het Engels in Maastricht. Ik heb het over de 'verengelsing' van het Nederlands in het land van Oranje.
Weet je eigenlijk zelf nog wat je zegt?
Oud 30 november 2007, 14:55   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is soms wel zo. Daarom herhaal ik:

Nooit gehoord over deleten, chatten, scrollen, updaten, slide show, all in, joy stick. Tv-programma's zoals: Blind Dates, Big Brother, Now or Never, enz, enz. Voornamen zoals: Joyce, Jennifer, Wendy, Kimberley, Sharon, Brian, Patrick, Kevin, Mike,Brian, ... Popgroepen zoals: Hooverphonic, K's Choice... Nokia met zijn slogan 'connecting people' of 'Mentos, the Freshmaker', 'Always Coca Cola', 'Daewoo and you!', 'J&B, the Brighter Side of Life'. Alcatel maakt reclame door zichzelf 'Architect of an Internet World' en zo kan ik eindeloos doorgaan.
Ja, en? U stelde dat er daar niemand tegen protesteert. Welnu, u dwaalt. Er bestaat een vereniging die zich specifiek daarop richt en ook maandelijks een blaadjes uitgeeft waarin er actiepunten staan. Dat tijdschriftje draagt de titel "Nederlands A.U.B."

Het aantal Engelse leenwoorden in onze taal zijn trouwens nog altijd vele malen minder talrijk dan het aantal Franse leenwoorden.
Oud 30 november 2007, 14:56   #90
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Weet je eigenlijk zelf nog wat je zegt?
Ik weet inderdaad wat ik zeg maar u leest niet goed en u quote nog minder goed.

Dit had u moeten 'quoten':

Citaat:
Neen, Nederlanders doorspekken hun taal met Engelse woorden om 'in de mood' te zijn. Zo is het nu.

Laatst gewijzigd door system : 30 november 2007 om 15:07.
Oud 30 november 2007, 14:57   #91
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, en? U stelde dat er daar niemand tegen protesteert. Welnu, u dwaalt. Er bestaat een vereniging die zich specifiek daarop richt en ook maandelijks een blaadjes uitgeeft waarin er actiepunten staan. Dat tijdschriftje draagt de titel "Nederlands A.U.B."

Het aantal Engelse leenwoorden in onze taal zijn trouwens nog altijd vele malen minder talrijk dan het aantal Franse leenwoorden.
Protesteren? Waar zijn de betogingen of de scherpe protesten tegen de verengelsing van de Nederlandse taal? Ik zie er niet veel. Nederlands AUB? Zelden gezien. Eigenlijk nog nooit gezien. Maar o wee als er een Frans woordje opduikt! Dan moeten we, allen te gader, naarstig zoeken naar een Nederlands alternatief. Ondertussen wordt onze Nederlandse taal tot en met overspoeld met Engelse woorden... Hypocriet en zeer kleingeestig allemaal.

Nu we het er toch over hebben: 'quote', nog zo'n Engels woord. Zonder dat men het beseft gebruikt men het. U ook neem ik aan.

Laatst gewijzigd door system : 30 november 2007 om 15:16.
Oud 30 november 2007, 15:15   #92
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

"Gelobast thu in den halogan gast ?" .. dat was volgens sommigen Nederlands.. een minderheid verstaat het nu nog. & Aldus zal de taal een communicatiemiddel blijven dat steeds meer verandert.. het huidige SMS taaltje van de 13jarigen is aan mij niet besteed. Aan de oudere forummers ook niet.. ik schreef eens dat mijn computer last had van 4 russen, één enkeling snapte hem...

Een staatsgrens heeft inderdaad een slechte invloed op een taal - zo dfeigde er een verschil te ontstaan tussen Oost- en Westduits zoals er een verschil is tussen het Zwitserdütch en Oostenrijks en het Bondsrepublikeinse Duits..
Een reden te meer om de staatsgrens tussen Noord en Zuidnederland te slechten - een kleine taal moet zich verenigen om te overleven .. verbrokkel ze in een 20tal dialecten en we spreken Shakespeariaans voor dat we "Plumpudding" kunnen zeggen.

Intussen blijven veel naar het publiek gerichte instellingen het engels reeds gebruiken ipv. de 3 landstalen - In elk groot station van de nationale belgische spoorwegmaatschappij is er een "travelcenter".. gelukkig is een "restaurant" in alle talen hetzelfde..

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 15:44   #93
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Leenwoorden zijn één van de manieren om de taal te verrijken en meestal beter verstaanbaar (en dus aanvaardbaarder) dan zuivere neologismen. De jacht die de Vlaamse "taaltuiniers" maken op leenwoorden is dikwijlsbelachelijk. (Gelukkig is de hoogtijd ervan al passé)
'Als dezelfde leenwoorden via A'dam geïmporteerd worden vindt men ze plots meer aanvaardbaar)

Laatst gewijzigd door filosoof : 30 november 2007 om 15:46.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 15:49   #94
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MisterXYZ Bekijk bericht
Ik raad u aan om eens de geschiedenis te lezen over deze periode, want blijkbaar weet nog geen 1% van deze periode, duidelijk te lezen van uwe zever die ge hier komt poneren.

En al zou de geschiedenis zich herhalen, dan zal dit toch zijn met goedkeuring van een meerderheid v/d bevolking en dat noemt men democratie! En dan zal jij je moeten aansluiten bij de witte brigade om die situatie te bestrijden met de wapens!! zoals gebeurd is tijdens de tweede wereldoorlog.
Die Hitler heeft soms ook een meerderheid achter zich geschaard: een reden om in dezelfde gruwels te hervallen?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 16:41   #95
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anakin Bekijk bericht
Zever en pakskes. Is er iemand van gerechtswege die een klacht ingediend heeft ? Ik dacht van niet. Als ze ook maar een kans gezien hadden om Annemans te pakken dan zouden ze "Barbertje" wel hangen.(Is het niet Filosoof ? )
wat jij zegt is zever in pakskes
Oud 30 november 2007, 16:56   #96
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik weet inderdaad wat ik zeg maar u leest niet goed en u quote nog minder goed.

Dit had u moeten 'quoten':
Zeldzaam hoor, aandringen op "selectief quoten".
Oud 1 december 2007, 10:48   #97
luc broes

Standaard

een echte redenaar! ik hoor hem graag bezig!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2007, 10:59   #98
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
U bent dan ook geen slimme politicus.
Ik ben zelfs geen politicus.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2007, 10:59   #99
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
een echte redenaar! ik hoor hem graag bezig!

Mijn waarde heer Broes,
Beste Luc,

Naar ik aanneem heeft U het over de heer Gerolf Annemans, wanneer U kirt : "Een echte redenaar! Ik hoor hem graag bezig!".

Wij delen blijkbaar dezelfde passie. Heelder stukken uit de heer Annemans repertoire ken ik namelijk uit het hoofd, bijvoorbeeld deze : ".. en ik zeg U, in het geheugen van deze jurist, staan de namen van deze rechters voor altijd gegrifd .. ".
Applaudiseerde U toen hieropaansluitend mee, beste Luc ?

benieuwd,
virmiljoen

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 1 december 2007 om 11:02.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2007, 11:04   #100
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Mijn waarde heer Broes,
".. en ik zeg U, in het geheugen van deze jurist, staan de namen van deze rechters voor altijd gegrifd .. ".
Een jurist die dat zegt, moet voor de rest van zijn leven zwijgen.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be