Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2009, 14:56   #101
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Als je ook maar de moeite had genomen om de eerdere reacties te lezen dan zou je weten dat dit nergens op slaat.
De eerdere reacties heb ik gelezen, ze tonen niet dat dit 'nergens op slaat'. Waarom suggereer je dit?

Citaat:
Een basiskennis van ons rechtstelsel zou ook al voldoende moeten zijn, maar dat is blijkbaar al teveel gevraagd ...
Neen, makker, zo makkelijk braadt die haring niet hoor. Mijn voorbeeld is natuurlijk "over the top" en onrealistisch. Het is (uiteraard!) bedoeld om jouw dwaling aan te tonen: het verwrongen idee dat orgaanhandel geen uitbuiting is maar gewoon een zakelijke overeenkomst tussen twee partijen.

Dat mijn voorbeeld wettelijk niet kan: wees gerust, die basiskennis heb ik wel

Citaat:
Heeft u mss buiten dit emo-gezeik ook een relevant argument te vertellen? Men kan hier boeken neerpennen over de onrechtvaardigheid tussen de verschillende continenten en vanwaar die onrechtvaardigheid vandaan komt. Ik bied daarentegen een praktische oplossing, die beide partijen vooruit helpt.
Dat is juist jouw fout, beste. Het heeft niks, maar dan ook niks met "emo-gezeik" te maken. Ik zal ook nooit emo-gezeik gebruiken.

Wel jammer dat u simpele morele begrippen als wederkedigheid en rechtvaardigheid meteen verwart met 'emo-gezeik'. Misschien (en dat is precies mijn punt) omdat u platweg in de beste positie bent (als Westerling) en daarom niets kunt winnen bij 'gelijkwaardigheid', mensenrechten e.d.?

Jouw praktische oplossing is niks meer dan medische kolonisatie. Stel het alsjeblieft niet mooier voor dan dat.

Citaat:
Dat voorbeeld valt in de verste verte nog niet te vergelijken met wat ik voorstel. In mijn voorstel word er niemand/niets iets verplicht te doen (niemand moet iets beslissen met een tweeloop langs zijn gezicht), iedereen mag in complete rust beslissen wat hij/zij wilt doen.
Die tweeloop, mijn beste, is een metafoor voor de economische situatie van het Zuiden. Iemand die basiscomfort ontbeert KAN niet in alle rust beslissen wat hij/zij doet. Hij gaat ten onder en zou desnoods zijn nier verkopen om zijn kinderen een menswaardig bestaan te geven. Snap je de tweeloop-metafoor? Dzjiezes, ik moet hier alles uitleggen ...

Laatst gewijzigd door Goldband : 23 april 2009 om 14:57.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 14:57   #102
mie1967
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Als een moeder haar nier verkoopt, en alzo haar gezondheid op het spel zet, is daar ook het leven van haar kinderen mee gemoeid. Immers, als zij ziek word, en niet meer kan werken, en/of sterft, kan ze zich niet meer over haar kinderen bekommeren. Die worden dan wezenkinderen, en als ze groot worden, ALS ze groot worden, dan hebben die ook geen andere keuze als op hun beurt hun organen te verkopen aan rijke mensen .
wat is t volgende sjoeke ?

ouders mogen geen gevaarlijk werk meer doen of zo ?

verkleutering, pampering en betutteling is waar gij voor staat ... vrije mensen maken keuzes, ook arme vrije mensen hebben recht op eigen vrije keuzes.
mie1967 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 14:59   #103
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mie1967 Bekijk bericht

verkleutering, pampering en betutteling is waar gij voor staat ... vrije mensen maken keuzes, ook arme vrije mensen hebben recht op eigen vrije keuzes.
Ook arme mensen hebben recht op de vrije keuze om hun nier te verkopen om hun kinderen te voeden.

Rijke mensen hebben het recht op de vrije keuze om hun nieren naar de kloten te vreten en vervolgens voor een prikje een nieuwe nier te krijgen.

Wat mooi hé, die VRIJHEID en die wederzijdse zakelijke overeenkomst waar alle partijen beter van worden...

Liberalisme op zijn best

Laatst gewijzigd door Goldband : 23 april 2009 om 15:01.
Oud 23 april 2009, 15:00   #104
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:

Aldus sprak de rijke Brasschatenaar.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 15:00   #105
mie1967
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Ook arme mensen hebben recht op de vrije keuze om hun nier te verkopen om hun kinderen te voeden.

Liberalisme op zijn best

vrije keuze is voor jou ook maar goed zolang het jouw keuze is hé
Oud 23 april 2009, 15:01   #106
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij maakt de assumptie dat zodra ze "gereedschap" krijgen er een dwang bij komt kijken die hun verplicht er gebuik van te maken. Dat doe ik niet. Je kan dat 'liberaal-economische logica' noemen die ontkent dat er een dwang ontstaat, maar ik blijf bij mijn punt. Door iemand een keuze te geven leg je die persoon geen dwang op; alleszins niet meer dwang dan die persoon heeft in zijn huidige situatie.
De keuze is al LANG gemaakt. Je reikt hun enkel een gereedschap aan.

Zoek zelf metaforen.
Oud 23 april 2009, 15:03   #107
mie1967
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Aldus sprak de rijke Brasschatenaar.
zijn je argumenten op Flanel ?

verre van rijk, maar da's subjectief hé... maar wel selfmade, inclusief de eerste cent.

en geen Brasschatenaar.
Oud 23 april 2009, 15:05   #108
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
zijn je argumenten op Flanel ?

verre van rijk, maar da's subjectief hé... maar wel selfmade, inclusief de eerste cent.

en geen Brasschatenaar.
Ah, jij bent dus een andere gebande.

Mijn argumenten zijn niet op. Ik wil gewoon geen moeite doen om de concepten keuze en wil uit te leggen aan verkopers.
Oud 23 april 2009, 15:07   #109
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
vrije keuze is voor jou ook maar goed zolang het jouw keuze is hé
Dat slaat nergens op!

Ik stel voor dat je een maand op straat in Calcutta gaat wonen en dan eens 'in alle vrijheid' gaat nadenken of je een nier zult gaan verkopen om aan eten te geraken. Misschien smaakt die 'vrije keuze' dan toch iets wranger dan ze nu door jou wordt opgediend?

"vrije keuze" wordt gewoon door rijken gebruikt als sluier voor platte uitbuiting. MIJN persoonlijke keuze heeft daar echt NIKS mee te maken. En eerlijk, voor mijn part mogen die Indiërs doodvallen, ik laat er geen traan om, ik ken hen niet. Maar kom niet af met de liberale leugen van "vrije keuze" voor iets wat gewoon misbruik is.
Oud 23 april 2009, 15:12   #110
mie1967
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Dat slaat nergens op!

Ik stel voor dat je een maand op straat in Calcutta gaat wonen en dan eens 'in alle vrijheid' gaat nadenken of je een nier zult gaan verkopen om aan eten te geraken. Misschien smaakt die 'vrije keuze' dan toch iets wranger dan ze nu door jou wordt opgediend?

"vrije keuze" wordt gewoon door rijken gebruikt als sluier voor platte uitbuiting. MIJN persoonlijke keuze heeft daar echt NIKS mee te maken. En eerlijk, voor mijn part mogen die Indiërs doodvallen, ik laat er geen traan om, ik ken hen niet. Maar kom niet af met de liberale leugen van "vrije keuze" voor iets wat gewoon misbruik is.
ook in Calcutta raken sommige mensen door hun vrije keuze uit de situatie waarin ze geboren werden, anderen blijven er door andere vrije keuzes hun leven inzitten ...

Calcutta is daarin niet anders dan gelijk welke plaats ter wereld.
Oud 23 april 2009, 15:17   #111
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Vrijemarkteconomistenhersens in solden!! 2€/paar zolang de voorraad strekt.
andere mogelijke formule: 3 kopen, 2 betalen
En gratis een forumfilosoof erbij
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 15:17   #112
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Het is niet volledig hetzelfde.

Ook blijft het voorstel onzinnig, door bombastisch te doen, ontkracht je het niet.
Ik heb nergens beweerd dat het hetzelfde was, alleen dat de argumentatie van Savatage waarom dat niet zou kunnen op geen bal slaat.

Verder vind ik het voorstel om orgaandonatie te legaliseren even onzinnig als het voorstel om pedofilie te legaliseren. Want - hoewel Savatage zich wijselijk beperkt tot nieren als voorbeeld - impliceert dat ook de donatie van vitale organen waarvan je er maar 1 hebt of waarvan je wel degelijk nadeel ondervindt als je er één mist. Want, als je het leven van je familie kan redden door je eigen leven op te offeren, dan is die familie toch beter af dan dat ze allemaal de hongerdood sterven niet? En de persoon die zijn orgaan doneert heeft toch de keuze niet?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2009, 15:18   #113
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
welja vandaar de screening van de kandidaat ouders, dezelfde als bij adoptie, of wou je adoptie ook afschaffen ?
Neen, dat beweer ik ook nergens.
Oud 23 april 2009, 15:23   #114
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom pleit ik ook om het legaal te maken ...
Net zoals je ook andere dingen legaal kan maken

Citaat:
En welke dwang brengt een mogelijkheid om organen te verhandelen met zich mee? Welke dwang wordt er toegevoegd aan de huidige situatie? Het wordt er alleszins niet slechter op voor die mensen.
Het gaat niet over het feit of er dwang wordt toegevoegd door orgaandonatie vrij te maken, maar wel over het feit dat zij die keuze niet vrij kunnen maken omdat de situatie hen dwingt om die keuze te maken als ze hen geboden wordt.

Overigens is een nier het enige voorbeeld van orgaandonatie waarbij er - eventuele complicaties van de operatie of de mogelijkheid dat die ene nier later beschadigd raakt niet meegerekend - geen nadeel voor de donor is.
Oud 23 april 2009, 15:23   #115
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik heb nergens beweerd dat het hetzelfde was, alleen dat de argumentatie van Savatage waarom dat niet zou kunnen op geen bal slaat.

Verder vind ik het voorstel om orgaandonatie te legaliseren even onzinnig als het voorstel om pedofilie te legaliseren. Want - hoewel Savatage zich wijselijk beperkt tot nieren als voorbeeld - impliceert dat ook de donatie van vitale organen waarvan je er maar 1 hebt of waarvan je wel degelijk nadeel ondervindt als je er één mist. Want, als je het leven van je familie kan redden door je eigen leven op te offeren, dan is die familie toch beter af dan dat ze allemaal de hongerdood sterven niet? En de persoon die zijn orgaan doneert heeft toch de keuze niet?
Savatage legt daar de keuze aan het vrije, superslimme en hyperrationele en verantwoordelijke Individu.
Oud 23 april 2009, 15:28   #116
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergelijking gaat niet op, in mijn voorstel krijgen mensen zelf de keuze of ze hun organen willen verhandelen als goederen. Ze worden niet zomaar wat goederen die vrij verhandeld worden, zoals in jouw voorbeeld.
Maar ik ben er zeker van dat je mensen zal vinden die er voor kiezen om verhandeld te worden hoor als ze daarmee het leven van hun familie kunnen redden. Of ze nu zichzelf volledig verhandelen of een deel van hen, maakt weinig uit. Overigens zullen ze zich met uitzondering van een nierdonatie meestal wel degelijk volledig moeten verhandelen bij orgaandonatie (of ken jij mensen zonder hart of lever?). Misschien dat ze dan nog liever levend verhandeld worden?
Oud 23 april 2009, 15:32   #117
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
ook in Calcutta raken sommige mensen door hun vrije keuze uit de situatie waarin ze geboren werden, anderen blijven er door andere vrije keuzes hun leven inzitten ...

Calcutta is daarin niet anders dan gelijk welke plaats ter wereld.
Ook dat liberale riedeltje is onzin, natuurlijk. De Amerikaanse droom is vooral een DROOM en geen werkelijkheid. Het idee dat je 'er komt, zolang je er maar voor knokt' is een groteske belediging voor al wie keihard werkt maar in geen lichtjaren uitzicht heeft op verbetering, gewoon door tot de have-nots te behoren.

Natuurlijk is knokken een voorwaarde om er te geraken, maar dan alleen als alle andere voorwaarden al ingevuld zijn. Ze zijn niet te tellen, de mensen die denken dat ze 'door knokken zijn waar ze zijn' maar gewoon vergeten dat anderen het meeste werk hebben gedaan.

Ja, het is mogelijk dat een nier verkopen je verder brengt in Calcutta, maar het is een droevige zaak en geen onvermijdelijke zaak.

Laatst gewijzigd door Goldband : 23 april 2009 om 15:33.
Oud 23 april 2009, 15:33   #118
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, nogmaals een vergelijking van jou die niet opgaat, want een kind is niet rechtsbekwaam om zelf verantwoord te kiezen voor zo'n zaken. Rechtsbekwaamheid verwerf je pas zodra je 18 bent.
Ach die 18 jaar, dat is toch maar een arbitraire grens? Je wordt toch niet van de ene dag op de andere bekwaam om vrij te kiezen? Misschien moeten we dus maar zelf vrij kunnen kiezen wanneer we daartoe bekwaam zijn?

Laatst gewijzigd door Edina : 23 april 2009 om 15:36.
Oud 23 april 2009, 15:34   #119
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over het feit of er dwang wordt toegevoegd door orgaandonatie vrij te maken, maar wel over het feit dat zij die keuze niet vrij kunnen maken omdat de situatie hen dwingt om die keuze te maken als ze hen geboden wordt.
Laat die mensen zelf die keuze maar maken, Edina. Ik beslis ook niet in jouw plaats over wat jij wel/niet kan kiezen.

Citaat:
Overigens is een nier het enige voorbeeld van orgaandonatie waarbij er - eventuele complicaties van de operatie of de mogelijkheid dat die ene nier later beschadigd raakt niet meegerekend - geen nadeel voor de donor is.
Orgaanhandel is meer een verzamelnaam he. Men zou net zo goed bloed of plasma kunnen afstaan in ruil voor een financiële vergoeding. Een nier is trouwens niet het enige orgaan dat iemand kan missen.
Oud 23 april 2009, 15:36   #120
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik ben er zeker van dat je mensen zal vinden die er voor kiezen om verhandeld te worden hoor als ze daarmee het leven van hun familie kunnen redden.
En dan? Omdat jij dat immoreel vindt mogen die mensen dat dus niet doen? Is het daar waar je naartoe wil?

Citaat:
Of ze nu zichzelf volledig verhandelen of een deel van hen, maakt weinig uit. Overigens zullen ze zich met uitzondering van een nierdonatie meestal wel degelijk volledig moeten verhandelen bij orgaandonatie (of ken jij mensen zonder hart of lever?). Misschien dat ze dan nog liever levend verhandeld worden?
Als ze op die manier hun hele familie uit hun miserie kunnen verlozen dan vind ik dat op zich een nobele zaak.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be