Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2009, 17:04   #101
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard Waar naartoe met de Vlaamse Beweging?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
(...)Nogmaals: Bouw je eigen beweging dan uit ipv de "rechtse" (waar we echt niet meer van kunnen spreken) uit te hollen en over te nemen. Het is niet de schuld van de tegenstander dat hij het voetbalspel gewonnen heeft omdat hij beter heeft gespeeld, maar omdat jij te slecht hebt gespeeld.
Je geeft de indruk te willen ontkennen dat het Vlaams-nationalisme en de brede Vlaamse Beweging alleen nog op partijpolitiek vlak redelijk scoort maar in het middenveld alsmaar geïsoleerder staat van de brede Vlaamse bevolking. Het is belangrijk om daar bewust van te worden. De Pro België-fans verzamelen gemakkelijk duizenden mensen op betogingen (30.000 in Brussel, weliswaar vooral Franstaligen) en duizenden op muziekfestivals rond de eenheid van België. Terwijl aan Vlaamsgezinde en Waalsgezinde kant het huilen met de pet op is. De Waalse Beweging is er in de laatste decennia niet meer in geslaagd om 1 grote massamanifestattie te organiseren. En de Vlaamse Beweging heeft de laatste jaren het initiatief aan rechts-conservatieve groepen of erger (KVHV, Voorpost, ...) overgelaten die dit jaar amper 2000 betogers in Brussel-centrum verzamelden voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen. Ik zou denken dat het tijd is voor wat introspectie. Waar naartoe met de Vlaamse Beweging? Verderdoen zoals nu is echt geen optie meer!
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 18:33   #102
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Je geeft de indruk te willen ontkennen dat het Vlaams-nationalisme en de brede Vlaamse Beweging alleen nog op partijpolitiek vlak redelijk scoort maar in het middenveld alsmaar geïsoleerder staat van de brede Vlaamse bevolking. Het is belangrijk om daar bewust van te worden. De Pro België-fans verzamelen gemakkelijk duizenden mensen op betogingen (30.000 in Brussel, weliswaar vooral Franstaligen) en duizenden op muziekfestivals rond de eenheid van België. Terwijl aan Vlaamsgezinde en Waalsgezinde kant het huilen met de pet op is. De Waalse Beweging is er in de laatste decennia niet meer in geslaagd om 1 grote massamanifestattie te organiseren. En de Vlaamse Beweging heeft de laatste jaren het initiatief aan rechts-conservatieve groepen of erger (KVHV, Voorpost, ...) overgelaten die dit jaar amper 2000 betogers in Brussel-centrum verzamelden voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen. Ik zou denken dat het tijd is voor wat introspectie. Waar naartoe met de Vlaamse Beweging? Verderdoen zoals nu is echt geen optie meer!
Daar ben ik het mee eens. Uw oplossingen daarentegen (i.e. slechte "kunstenaars", vrouwenrechten-groepen, arbeidersbewegingen,... achter onze kar spannen) zijn voor mij geen optie.
Misschien is het tijdperk van grote betogingen en acties op straat wel wat voorbij? De Belgicistische acties moeten het hebben van gratis concerten, wafelenbak, hun éénmalig karakter (doe zo'n pro-België acties maar eens elk jaar, we zullen zien hoeveel volk er nog zal staan) maar moeten het vooral hebben van hun patent op solidariteit, verdraagzaamheid en sociaalvoelendheid.

Hoe vaak ik moet horen in een discussie omtrent het voortbestaan van België dat ze niet Vlaams-nationalist/separatistisch kunnen of willen zijn omdat ze sociaalvoelend zijn. Daar schijnen de 0110-concertgangers vandaag een patent op te hebben, en dat moet maar eens ophouden. Ook, of heel links-Vlaanderen schijnt daar een patent op te moeten claimen.
En ja, daarin worden ze gesteund door brainiacs als Tom Barman, Axelle Red, Clouseau en andere kornuiten, die jij nog tot voor kort aan de Vlaamse Beweging wilde koppelen.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 19:48   #103
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Via dit forum heb ik al vele uren ingezet met het formuleren van ideeën en het aanbrengen van suggesties en inzichten.
Kijk, ik ben actief op het forum van politics.be en bouw zo aan een onafhankelijk Vlaanderen

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 20:01   #104
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Kijk, ik ben actief op het forum van politics.be en bouw zo aan een onafhankelijk Vlaanderen
Dat vraagt dan wel wat meer inspanning dan hier af en toe een zin bestaande uit een paar woorden en dubbel zoveel smileys te posten hé.
Mag het wat meer zijn? Want onder deze discussielijn ben je nog niet verder geraakt dan in totaal 3 zinnen.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 28 december 2009 om 20:07.
Oud 28 december 2009, 20:05   #105
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
(...)En ja, daarin worden ze gesteund door brainiacs als Tom Barman, Axelle Red, Clouseau en andere kornuiten, die jij nog tot voor kort aan de Vlaamse Beweging wilde koppelen.
Ik wil die niet persé koppelen aan de Vlaemsche Beweging. Ik wil aantonen dat er een alsmaar bredere kloof groeit tussen Vlaams nationalisme en onze hedendaagse kunstenaars, intellectuelen, cultuurdragers, mediafiguren, BV's, ... En hierop de aandacht vestigen omdat dit een veeg teken is.
Oud 28 december 2009, 20:18   #106
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil die niet persé koppelen aan de Vlaemsche Beweging. Ik wil aantonen dat er een alsmaar bredere kloof groeit tussen Vlaams nationalisme en onze hedendaagse kunstenaars, intellectuelen, cultuurdragers, mediafiguren, BV's, ... En hierop de aandacht vestigen omdat dit een veeg teken is.
En die vaststelling deel ik met jou. Toch wil ik de Vlaemsche Beweging (wellicht schrijf je dit zo omdat je verveeld zit met de hedendaagse laagcultuurdragers, en heimwee hebt naar de tijd van Rodenbach en Gezelle ) niet degraderen tot een perverse gelijkheidsbeweging, want dat hoort ze niet te zijn.

PS: Ik had liever gehad dat je op het andere deel van m'n bericht reageerde, maar goed.
Oud 28 december 2009, 20:30   #107
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En die vaststelling deel ik met jou. Toch wil ik de Vlaemsche Beweging (wellicht schrijf je dit zo omdat je verveeld zit met de hedendaagse laagcultuurdragers, en heimwee hebt naar de tijd van Rodenbach en Gezelle ) niet degraderen tot een perverse gelijkheidsbeweging, want dat hoort ze niet te zijn.
Degraderen tot een perverse gelijkheidsbeweging? Hoe kom je daar nu bij? Ik vermelde andere stromingen die rond emancipatie werken. Als we willen werken rond de emancipatie van de Vlaamse mens en van Vlaanderen als natie lijkt het mij redelijk voor de hand liggend dat we dan ook schouder aan schouder staan met andere op emancipatiegerichte burgerinitiatieven zoals de arbeidersbeweging, de vrouwenbeweging, Wakkere Burger, de groene beweging ... Eerlijk gezegd : wie zich uitsluitend focust op het Vlaams-nationalisme lijkt uit het oog te verliezen dat de maatschappelijke uitdagingen veel verder gaan dan alleen maar de Vlaamse Kwestie.

Citaat:
PS: Ik had liever gehad dat je op het andere deel van m'n bericht reageerde, maar goed.
OK. Ik zal mijn best doen. Nog even geduld.
Oud 28 december 2009, 20:33   #108
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het mee eens. Uw oplossingen daarentegen (i.e. slechte "kunstenaars", vrouwenrechten-groepen, arbeidersbewegingen,... achter onze kar spannen) zijn voor mij geen optie.
Niet 'achter onze kar' spannen maar zij aan zij. Omdat vrouwenrechten-groepen, arbeidersbewegingen, e.d. fundamenteel dezelfde objectieven hebben als de Vlaamse Beweging : wat krom is rechtzetten, onrechtvaardigheden wegwerken en emanciperen!

Citaat:
Misschien is het tijdperk van grote betogingen en acties op straat wel wat voorbij? De Belgicistische acties moeten het hebben van gratis concerten, wafelenbak, hun éénmalig karakter (doe zo'n pro-België acties maar eens elk jaar, we zullen zien hoeveel volk er nog zal staan) maar moeten het vooral hebben van hun patent op solidariteit, verdraagzaamheid en sociaalvoelendheid.
Het is een feit dat de pro-België stroming in staat blijkt te zijn om massa's te mobiliseren en dat de Vlaamse Beweging daar de laatste jaren niet meer in staat lijkt te zijn. De aktie Red de Solidariteit bv. verzamelde 50 BV's uit Vlaanderen. Waar blijven de 50 Vlaamse BV's echter om de Vlaamse Zaak te ondersteunen? De Vlaamse Beweging moet uit haar ivoren toren komen! Wie van de grote massa begrijpt er nog iets van BHV of de Staatshervorming ? Wat doet de Vlaamse Beweging om de mensen bewust te maken van die problematiek? Veel te weinig vrees ik. En de ambiguë relatie met extreem-rechts maakt het er alleen maar wranger op.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 28 december 2009 om 20:40.
Oud 28 december 2009, 21:23   #109
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Degraderen tot een perverse gelijkheidsbeweging? Hoe kom je daar nu bij? Ik vermelde andere stromingen die rond emancipatie werken. Als we willen werken rond de emancipatie van de Vlaamse mens en van Vlaanderen als natie lijkt het mij redelijk voor de hand liggend dat we dan ook schouder aan schouder staan met andere op emancipatiegerichte burgerinitiatieven zoals de arbeidersbeweging, de vrouwenbeweging, Wakkere Burger, de groene beweging ... Eerlijk gezegd : wie zich uitsluitend focust op het Vlaams-nationalisme lijkt uit het oog te verliezen dat de maatschappelijke uitdagingen veel verder gaan dan alleen maar de Vlaamse Kwestie.
Geen enkel individu binnen de Vlaamse Beweging zou zich uitsluitend moeten focusen op het Vlaams-nationalisme. De Vlaamse Beweging is dan ook geen individu, maar een beweging. Een beweging die niet zuiver emanciperend is. De emancipatie van een natie is trouwens van een heel andere aard dan bijvoorbeeld die van vrouwen of arbeiders.
Hoe zie je dat trouwens concreet, die samenwerking, zij aan zij?

Laatst gewijzigd door xrc : 28 december 2009 om 21:24.
Oud 28 december 2009, 21:28   #110
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een feit dat de pro-België stroming in staat blijkt te zijn om massa's te mobiliseren en dat de Vlaamse Beweging daar de laatste jaren niet meer in staat lijkt te zijn. De aktie Red de Solidariteit bv. verzamelde 50 BV's uit Vlaanderen. Waar blijven de 50 Vlaamse BV's echter om de Vlaamse Zaak te ondersteunen? De Vlaamse Beweging moet uit haar ivoren toren komen! Wie van de grote massa begrijpt er nog iets van BHV of de Staatshervorming ? Wat doet de Vlaamse Beweging om de mensen bewust te maken van die problematiek? Veel te weinig vrees ik. (...)
Wat je hier schrijft bevestig ik alweer, maar mijn antwoord blijkt toch van die van jou te verschillen wat betreft de oplossing.
Ik wil stelselmatig ontkrachten dat Vlaams-nationalisme niet sociaal, niet verdraagzaam,... zou zijn.
Oud 29 december 2009, 00:23   #111
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
(...)Ik wil stelselmatig ontkrachten dat Vlaams-nationalisme niet sociaal, niet verdraagzaam,... zou zijn.
Om het een beetje (te) karikaturaal voor te stellen : Vlaams-nationalisme is teveel een elitaire bedoening aan't worden van een te kleine groep van vol of halftijdse militanten. Het moet meer volks worden ( niet in de negatieve zin van het woord). Het moet terug breder worden. Veel breder.
Oud 29 december 2009, 00:43   #112
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

OK. Ik zal mijn best doen. Nog even geduld.
Zou gij in overweging kunnen nemen dat die andere emancipatorische burgerbewegingen de 'Vlaamse strijd' niet meer tot de emancipatorische strijd rekenen,of zijn dat idioten die daarover niet kunnen nadenken en door een Vlaamse-linkse elite op andere gedachten moet gebracht worden.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 00:59   #113
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Zou gij in overweging kunnen nemen dat die andere emancipatorische burgerbewegingen de 'Vlaamse strijd' niet meer tot de emancipatorische strijd rekenen,of zijn dat idioten die daarover niet kunnen nadenken en door een Vlaamse-linkse elite op andere gedachten moet gebracht worden.
Daar ligt het probleem niet. Het wantrouwen ligt op andere terreinen. Ten eerste is er een onwennigheid van militanten die grootgebracht zijn in één welbepaalde beweging (vlaams-nationalisme of feminisme of klassestrijd of groene beweging of anti-racisme maar nooit alles tesamen) en weinig tot niets weten van die andere bewegingen en dus het gemeenschappelijke karakter tussen die bewegingen miskennen. Verder vertonen al die bewegingen eigen extremistische doctrinaire tendensen die de samenwerking tussen die bewegingen extra moeilijk maken. In het Vlaams-nationalisme vind je een sterke rechts-extremistische tendens, in de arbeidersbeweging vind je een sterke links-extremistische tendens, enz. Dat verhoogt het wederzijds wantrouwen en onbegrip. Eigenlijk moeten we af van die extremistische tendenzen + meer samen rond de tafel gaan zitten + grotere openheid + meer samenwerken.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 29 december 2009 om 01:02.
Oud 29 december 2009, 01:50   #114
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ten eerste is er een onwennigheid van militanten die grootgebracht zijn in één welbepaalde beweging maar nooit alles tesamen en weinig tot niets weten van die andere bewegingen en dus het gemeenschappelijke karakter tussen die bewegingen miskennen.
dus toch (onwennige) idioten

Citaat:
Verder vertonen al die bewegingen eigen extremistische doctrinaire tendensen die de samenwerking tussen die bewegingen extra moeilijk maken.
zelfs extremistisch doctrinaire idioten

Citaat:
+ meer samen rond de tafel gaan zitten + grotere openheid + meer samenwerken.
en bijeengebracht door een elite (Hendrik de Stoute)
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 08:14   #115
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ligt het probleem niet. Het wantrouwen ligt op andere terreinen. Ten eerste is er een onwennigheid van militanten die grootgebracht zijn in één welbepaalde beweging (vlaams-nationalisme of feminisme of klassestrijd of groene beweging of anti-racisme maar nooit alles tesamen) en weinig tot niets weten van die andere bewegingen en dus het gemeenschappelijke karakter tussen die bewegingen miskennen. Verder vertonen al die bewegingen eigen extremistische doctrinaire tendensen die de samenwerking tussen die bewegingen extra moeilijk maken. In het Vlaams-nationalisme vind je een sterke rechts-extremistische tendens, in de arbeidersbeweging vind je een sterke links-extremistische tendens, enz. Dat verhoogt het wederzijds wantrouwen en onbegrip. Eigenlijk moeten we af van die extremistische tendenzen + meer samen rond de tafel gaan zitten + grotere openheid + meer samenwerken.
De Vlaamse Beweging moet een verbrede volksbeweging worden met het karakter van een 'regering van nationale eenheid', teneinde weerstand te bieden aan zowel de interne, Vlaamse spanwijdte als aan de politieke Belgische/belgicistische repressie om de Vlaamse Beweging in moreel diskrediet te brengen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 08:14   #116
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Want de Ijzerdebedevaart van vorig jaar trok op niets. De affiche van dit jaar vond ik gewoon aartslelijk, maar de bedevaart heeft mij toch een grote een positieve indruk nagelaten. De toespraak vond ik wel goed en werd ook aandacht geschonken aan het thema welzijn. Ik hoop dat de Ijzerbedevaart zich hiermee herpakt en zich op vlaams en sociaal wat meer gaat profileren.
De VTM-dag - die dezelfde dag als de Ijzerbedevaart gebeurt - trekt veel meer Vlamingen aan dan beide Ijzerbrol (bedevaart en wake) samen. Men kan denken alles wat men wil over VTM, het feit blijft daar. Vlamingen hebben dus veel meer interesse voor handtekeningen en foto's met hun favoriete BV'S dan voor politieke boodschappen. Dat zegt genoeg.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 08:16   #117
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou er nog eens moeten naar toetrekken maar ik heb toch sterk de indruk dat de Ijzerbedevaart niet meer van deze tijd is. Is er daar nog altijd een pastoor die de mis opdraagt en wordt er nog altijd 'de eed aan Vlaanderen' gezworen? En wordt er nog altijd gevendelzwaaid? Ik zou die lelijke toren afbreken en Panamarenko vragen om daar iets anders te zetten. Ik ben blij dat het Behang en haar aanhang de ijzerbedevaart niet hebben kunnen recupereren voor hun donkerbruine propagandamachine maar ik zie er op dit moment niet veel toekomst in. Wat zijn de plannen voor de volgende Ijzerbedevaart trouwens ?
Na het optreden van Willy Sommers op de Ijzerbedevaart, zullen ze misschien aan Luc Steeno of Jo Vally denken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 12:03   #118
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om het een beetje (te) karikaturaal voor te stellen : Vlaams-nationalisme is teveel een elitaire bedoening aan't worden van een te kleine groep van vol of halftijdse militanten. Het moet meer volks worden ( niet in de negatieve zin van het woord). Het moet terug breder worden. Veel breder.
Omdat het moet verbreden nemen we elke emanciperende kleine teen er maar bij? Zij aan zij? Dat werkt toch niet.

De Vlaamse Beweging is geen straatmuzikant. Het is een brede beweging, gedragen door organisaties die samen kunnen fungeren als duurzaam middenveld, het ENIGE weerwoord tegen de staat België.
Klaviernationalisten zijn er genoeg. Langetermijnprojecten niet. En eerlijk gezegd: dan is KVHV, met zijn talrijke prominenten in politiek, bedrijfsleven, acedemisch wereld,... veel beter bezig dan uw rode tong van de leeuw.
Met alle respect, uiteraard.
Oud 29 december 2009, 14:25   #119
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
(...) En eerlijk gezegd: dan is KVHV, met zijn talrijke prominenten in politiek, bedrijfsleven, acedemisch wereld,... veel beter bezig dan uw rode tong van de leeuw.
Wat een vergelijking! KVHV is een organisatie met honderden leden die al in 1911 opduikt terwijl mijn website www.derodetongvandeleeuw.be een éénmansproject is dat maar anderhalf jaar oud is. Je vergelijkt ananassen met hazelnootjes! En eerlijk gezegd dat KVHV springt in verhouding helemaal niet zo ver. Ondanks hun lange geschiedenis en hun afdelingen over heel Vlaanderen slaagden ze slechts 2000 betogers te verzamelen dit jaar voor hun Mars op Brussel. En veel Vlaamse prominenten heb ik daar niet gezien. Een Russische rechts-nationalistisch parlementslid van Jong Rusland dat wel ja. Het KVHV staat veel te dicht bij het rechts-nationalisme van een Karel Dillen om een goede zaak te zijn voor Vlaanderen.
Oud 29 december 2009, 14:35   #120
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Na het optreden van Willy Sommers op de Ijzerbedevaart, zullen ze misschien aan Luc Steeno of Jo Vally denken.
Het is niet altijd bommamuziek hoor. De Jeugd Van Tegenwoordig (hip hop uit Nederland) heeft er dit jaar ook gespeeld.

Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be