![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Banneling
|
![]() Een ooggetuige verslag van de eerste uren zoals geciteerd door Marc Naegels
"Aux balcons, j'observe tout une jeunesse turbulente et qui soudain se déchaîne quand le ténor La Feuillade entonne: Amour sacré de la patrie... Le rideau s' abaisse et, dans le plus grand tumulte, le theâtre se vide sur la place de la Monnaie. La foule est très excitée, on brandit des cannes, on allume des torches, on enlève leurs lanternes aux voitures et, entraîné par des groupes de jeunes gens, un cortège se dirige vers l'immeuble qui abrite les bureaux du 'National', le journal de M. Libri-Bagnano. J'assite �* une scène de rare violence: les vitres du 'National' volent en éclats; on jette, par les fenêtres, les livres de la librairie, on y met feu. ... ...le flot me pousse vers le Petit Sablon où refluent les Marolliens et leurs terribles épouses. ... Brusquement, un homme surgit au balcon et hisse le drapeau français �* la hampe. Ce geste suscite peu d'applaudissements. Mais, dix minutes plus tard, j'aperçois l'avocat Ducpétiaux suivi de quleques amis et de Mme Abs,.... Ducpétiaux apparaît au balcon, enlève le drapeau français et le remplace par le rouge, le noir et le jaune de la vieille bannière brabançonne qui flotta en 1789.... In Vilvoorde ontmoetten de beide zonen van Willem I een Belgische delegatie: Van de Weyer, Rouppe en d' Hoogvorst. Gendebien is in Den Haag! Als prins Willem de stad binnen rijdt worden er stenen gegooid. Hij geeft zijn paard te sporen en vlucht naar het paleis. Als de volgende dag, Hollandse troepen worden beschoten, voeren deze een charge uit richting Varkensmarkt. Vanuit de vensters worden ze bekogeld met stenen, messen, kokende olie, kokend water etc. Zij vluchten in paniek. Enfin, zo gaat het verder. Het is en blijft, wat Smits ook moge beweren, een volksopstand, zoals er omstreeks die tijd meerdere waren in heel Europa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Willem II was een zodanige oen die er niet alleen in slaagde om vanuit zijn francofilie 60% van zijn onderdanen kwijt te raken, maar ook een zodanig politiek wantalent dat hij bij de eerste de beste revolutie in 1848 -in het buitenland!- al meteen in paniek slaat en Thorbecke zijn hervormingen er kan doordrukken. De commentaren van politieke grootheden van die tijd liegen er ook niet om: een incompetente dwaas, en dat terwijl Leopold I internationaal geroemd werd als een competente vorst. Je kunt mij nochtans moeilijk van belgicisme en royalisme (zeker niet met die Coburg-kliek) beschuldigen. Nee, sympathie voor Willem II kun je mij niet doen krijgen. Blijkbaar is de tweede koning van een land altijd de slechtste: Willem II, Leopold II,...
![]() |
![]() |
#103 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En indien u niet stelde dat de nestorianen het arianisme niet beleden, dan moet u mij eens uitleggen waarom de nestorianen volgens u dan wel het arianisme verspreidden. U schreef immers - ik citeer letterlijk: "Met een gesimplifieerde(?) door syrische Nestorianen verspreide versie van het Arianisme dat al eeuwen het unitarisme van de Islam bevatte ... " Ik ga ervan uit dat nestoriaanse missionarissen hun eigen geloof verspreiden. En dat was NIET het arianisme. De nestorianen verspreidden het nestorianisme, tot zelfs in China. Op een bepaald ogenblik in onze geschiedenis was de Nestoriaanse Kerk de grootste christelijke Kerk op de aardbol, die miljoenen gelovigen telde en geografisch verspreid was van het Midden Oosten tot in het verre China en Mongolië. Op een bepaald ogenblik leek het er zelfs op dat de Chinese keizer het christendom onder nestoriaanse vorm zou aannemen. Maar door intriges aan het keizerlijk Hof gebeurde dat uiteindelijk niet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is inhoudelijk trouwens een enorm verschil tussen de islamitische leer over Jezus die volgens hen Allahs profeet was, terwijl de arianen juist beleden dat Jezus een soort tussengod was, waarlijk een mens maar tegelijkertijd een soort emanatie van het goddellijke in de volle menselijkheid. Voor de arianen was een "demiurg" die God in staat stelde deze wereld te scheppen. Hiermee werd de goddelijkheid van Jezus die door de rechtgelovige christenen werd beleden volledig verworpen. Bij de moslims vinden we niets van dit alles: daar is Jezus gewoon een profeet, een gewone mens gestuwd door Allah. Niets meer, niets minder. Bij het nestorianisme vinden ze juist de sterke benadrukking van Jezus' goddelijkheid, zelfs zodanig dat Zijn menselijkheid erdoor overschaduwd wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lees dus Smits' werk... als u het aandurft misschien. Al uw belgicistische mythes zullen immers aan scherven liggen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#110 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#111 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#112 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Oei, ik durf Smits niet lezen! Ik vrees overigens dat hij niet eens bestaat, want hij is nergens te vinden. Welke uitgever? Meester Jan is niet van de eerste leugen gebarsten. Memento Keller! Memento Lanthéri! Waarom zo obstinaat, jongen. Ik ben geen Belgicist. Ik wil alleen de waarheid recht doen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Minister-President
|
![]() Revisionisme en negationisme viert hoogtij.
In ieder geval was de splitsing van de Nederlanden een historische flater, maar natuurlijk lag een gedeelte van de schuld bij Willem's kortzichtigheid.
![]() |
#114 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#116 | ||
|
![]() Citaat:
ISBN: 90-6768-101-6 90-6768-230-6 90-6768-229-2 Ook in Antwerpen heeft men twee delen liggen in de bieb, je moet maar eens gaan kijken Dus veel moeite moet je dus niet doen. Alleen je ogen durven opendoen.
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#120 |
Banneling
|
![]() De tijd van de bibs ligt voor mij al +45 jaar terug.
Ik zie echter niet in wat ene Smits extra kan bijdragen tot een onderwerp dat door zowat alle Belgische historici tot het bot hebben uitgepluist. Ik zie wel dat er de laatste decennia een tendens is, die afgestapt is van de stelling van Tacitus om geschiedenis te beoefenen sine ira et studio. Zij zijn er blijkbaar alleen op uit om vooringenomen proposities te bewijzen. In het onderhavig thema blijkt niemand zich te bekommeren om de algemene toestand in Europa, noch om de voorgeschiedenis. Merkwaardig toch. Maar ja, ik ben maar een amateur historicus nietwaar. ![]() |
![]() |
![]() |