![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Banneling
|
Tuurlijk, Zeno, die tegenstellingen bestaan in de Wetstraat en omstreken en zijn een broodwinnerij van generaties. De mensen echter hebben geen probleem om met elkaar samen te leven. De meesten toch niet.
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
De tegenstellingen zijn dus in het leven geroepen "in de Wetstraat"?
Niets is minder waar natuurlijk. Het wordt tijd dat de belgicisten eens onder ogen gaan zien dat de Franstaligen in dit land neerkijken op de Vlamingen met hun mini-boerentaaltje, het Nederlands. ELKE DAG kan je op diverse forums denigrerende dingen lezen aan het adres van de Vlamingen. Dus zeggen dat dit maar bestaat bij enkelingen is onjuist. De 3 Franstalige ministers van onderwijs hebben zelfs al juridisch advies gevraagd voor het eventueel opschorten van de verplichte Nederlandse lessen in Brussel (wat in Wallonie al het geval is!) Maak u dus geen illusies (wat de belgicisten dus wèl doen); de Franstaligen willen Belgie niet behouden omwille van hun "liefde voor de Vlamingen" Walen behoren nu eenmaal tot de "grote Franse cultuur". Op 14 juli zie je in Luik overal Franse vlaggen en worden er diverse festiviteiten georganiseerd. Dit stond onlangs weer te lezen op het forum van La Libre over Axelle Red: Citaat:
Een Waalse toerist zal steeds in zijn eigen taal geholpen worden aan de kust; iets waar de Vlamingen alleen maar van kunnen dromen in Bruxelles. (Dan hebben we het nog niet eens over Wallonie!) In Brussel... ![]() ![]() Et pour les flamands, la même chose! Is het dan te veel gevraagd dat de Vlamingen en Franstaligen hun eigen, gescheiden weg mogen gaan? Eigenlijk leven we al j�*ren gescheiden en moeten we het alleen nog officieel maken. We zullen er beiden beter van worden. |
|
|
|
|
|
|
#103 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wel, ik heb voor mijn studies een jaartje in Brussel gezeten. Ik kan dit alleen maar beamen. Iedere Franstalige sprak mij aan in het Frans en ik heb in het Frans geantwoord (een hele prastatie, gezien het feit dat ik voor dat vak altijd gebuisd was) maar als ik daar ergens bij de bakker eten ging halen sprak men negen op tien geen Nederlands.
|
|
|
|
#104 |
|
Parlementslid
|
In Vlaanderen spreek ik altijd Nederlands
In Brussel spreek ik altijd Nederlands In Wallonië en Frankrijk probeer ik Frans te spreken. Ik ben natuurlijk geen onmens. Indien iemand in horten en stoten iets in het Nederlands wil zeggen dan zal ik hem wel helpen. Maar mensen die geen Nederlands WILLEN spreken kunnen den boom in . Indien zij geen respect voor mij hebben dan heb ik er ook geen voor hun.
|
|
|
|
#105 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
De enkele keren dat ik in Brussel was, vroeg ik steeds of mensen Nederlands spraken en iedereen kon dat wel 'un beedje'. Misschien helpt het om hetzelfde te doen, dus in Hollands accent vragen of ze Nederlands spreken?
Ik ging er trouwens al vanuit dat iedereen Nederlands zou spreken, omdat vooraf overal werd gezegd dat Brussel tweetalig is, maar blijkbaar is het toch niet zo vanzelfsprekend om te denken dat iedereen op z'n minst een beetje Nederlands spreekt. |
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#108 |
|
|
Volgende keer gewoon met een Hollands accent proberen. En als de verkoper zegt dat hij/zij je niet verstaat, niet negeren maar hulpeloos gaan doen en proberen in slecht Frans duidelijk te maken dat je de taal niet spreekt. Zoals Nederlanders dat doen dus...
|
|
|
|
|
|
#109 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Ach Brussel.....
Ik vind de Vlaamse steden zoals Leuven, Antwerpen, Hasselt, Gent, Brugge,... veel leuker, gezelliger, mooier, properder, moderner,... dan Bruxelles. We hebben dus eigenlijk keuze genoeg voor een eigen hoofdstad! |
|
|
|
|
|
#110 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
|
Ik was ook alleen maar benieuwd of het zou werken. 't Zou wel typisch zijn als Nederlandse toeristen wel in het Nederlands worden aangesproken, dan kun je meteen zien of iemand met opzet geen Nederlands spreekt tegen Vlamingen.
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Partijlid
|
I Love brussels
hier kan ik lekker het mooie frans spreken van mijn moeder, want het vlaams van papa verstaan ze hier nie
|
|
|
#114 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik vind Frans trouwens een van de meest arrogante talen die er bestaan! |
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Maar ik maak mij geen illusies: Les Bruxellois zullen nooit voor Vlaanderen kiezen. Het FDF (Front des Francophones en stérk anti-Vlaams) staat heel sterk in Brussel! Hun anti-Vlaamse propagandamachine werkt op volle toeren. |
|
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#117 | |
|
|
Citaat:
Ik krijg het idee dat je door jouw haat voor het FDF een hekel hebt gekregen aan de hele stad. Het FDF verloor in de jaren tachtig juist veel stemmen. Kijk naar de Kamerverkiezingsuitslagen van het FDF in de arrondissement Brussel: 1978 28%, 1981 17,4%, 1985 8,3%, 1989 8,2%. Brussel kan simpelweg niet anders dan voor Vlaanderen kiezen, het is er afhankelijk van, en dat weten ze bij het FDF ongetwijfeld ook. Vandaar waarschijnlijk het hevige verzet tegen alles wat Vlaams is en onafhankelijk wil worden. Ik vind het echter onterecht om op basis van de politieke voorkeur van een deel van de bevolking de hele stad, inclusief de 15-20% Nederlandstaligen, af te schrijven. Je gaat Antwerpen toch ook niet mijden vanwege het Vlaams Blok?! Nogmaals, Brussel is de derde Nederlandstalige stad van Vlaanderen, heel veel Vlamingen werken in Brussel, dus ook voor Vlaanderen is het nogs steeds een van de belangrijkste steden. Overigens, ik gun het A'dam ook niet dat het de hoofdstad van Nederland is, maar is dat een reden om die status te veranderen? Het stelt toch niks voor, alle instellingen zitten in Den Haag! |
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|