Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2003, 23:02   #101
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Tuurlijk, Zeno, die tegenstellingen bestaan in de Wetstraat en omstreken en zijn een broodwinnerij van generaties. De mensen echter hebben geen probleem om met elkaar samen te leven. De meesten toch niet.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2003, 11:57   #102
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De tegenstellingen zijn dus in het leven geroepen "in de Wetstraat"?
Niets is minder waar natuurlijk.

Het wordt tijd dat de belgicisten eens onder ogen gaan zien dat de Franstaligen in dit land neerkijken op de Vlamingen met hun mini-boerentaaltje, het Nederlands.

ELKE DAG kan je op diverse forums denigrerende dingen lezen aan het adres van de Vlamingen. Dus zeggen dat dit maar bestaat bij enkelingen is onjuist. De 3 Franstalige ministers van onderwijs hebben zelfs al juridisch advies gevraagd voor het eventueel opschorten van de verplichte Nederlandse lessen in Brussel (wat in Wallonie al het geval is!)

Maak u dus geen illusies (wat de belgicisten dus wèl doen); de Franstaligen willen Belgie niet behouden omwille van hun "liefde voor de Vlamingen" , maar omdat het voor hun financieel gewoon de beste oplossing is.

Walen behoren nu eenmaal tot de "grote Franse cultuur". Op 14 juli zie je in Luik overal Franse vlaggen en worden er diverse festiviteiten georganiseerd.

Dit stond onlangs weer te lezen op het forum van La Libre over Axelle Red:
Citaat:
Voici une jolie Flamande très intelligente qui a compris que pour réussir dans son art, le repli sur sa langue maternelle était une inepsie et qu'il fallait user du Français pourtant voué aux gémonies par beaucoup de ses compatriotes néerlandophones. Il existe donc encore des Flamands décomplexés.
Voila, zo zien zij het. En dit is niet de visie van een enkeling. Franstaligen beschouwen hun taal nu eenmaal als superieur aan het Nederlands. Zij vinden dan ook dat zij hun taal moeten kunnen spreken overal in hùn land, dus ook in Vlaanderen. De Vlaamse kust (la côte belge pour les francophones) is vandaag méér tweetalig dan onze(??) hoofdstad Brussel.
Een Waalse toerist zal steeds in zijn eigen taal geholpen worden aan de kust; iets waar de Vlamingen alleen maar van kunnen dromen in Bruxelles. (Dan hebben we het nog niet eens over Wallonie!)

In Brussel...

Et pour les flamands, la même chose!

Is het dan te veel gevraagd dat de Vlamingen en Franstaligen hun eigen, gescheiden weg mogen gaan? Eigenlijk leven we al j�*ren gescheiden en moeten we het alleen nog officieel maken. We zullen er beiden beter van worden.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2003, 15:18   #103
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Wel, ik heb voor mijn studies een jaartje in Brussel gezeten. Ik kan dit alleen maar beamen. Iedere Franstalige sprak mij aan in het Frans en ik heb in het Frans geantwoord (een hele prastatie, gezien het feit dat ik voor dat vak altijd gebuisd was) maar als ik daar ergens bij de bakker eten ging halen sprak men negen op tien geen Nederlands.
Oud 20 februari 2003, 20:53   #104
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

In Vlaanderen spreek ik altijd Nederlands

In Brussel spreek ik altijd Nederlands

In Wallonië en Frankrijk probeer ik Frans te spreken.

Ik ben natuurlijk geen onmens. Indien iemand in horten en stoten iets in het Nederlands wil zeggen dan zal ik hem wel helpen.

Maar mensen die geen Nederlands WILLEN spreken kunnen den boom in .

Indien zij geen respect voor mij hebben dan heb ik er ook geen voor hun.

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2003, 22:22   #105
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

De enkele keren dat ik in Brussel was, vroeg ik steeds of mensen Nederlands spraken en iedereen kon dat wel 'un beedje'. Misschien helpt het om hetzelfde te doen, dus in Hollands accent vragen of ze Nederlands spreken?

Ik ging er trouwens al vanuit dat iedereen Nederlands zou spreken, omdat vooraf overal werd gezegd dat Brussel tweetalig is, maar blijkbaar is het toch niet zo vanzelfsprekend om te denken dat iedereen op z'n minst een beetje Nederlands spreekt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2003, 22:33   #106
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er is de laatste jaren veel veranderd
Wel, daar heb ik helemaal niks van gemerkt. In tegendeel. Vorig jaar was ik in de City 2. Geen enkele, maar nu werkelijk geen enkele verkoper sprak Nederlands. De voorlaatste keer dat ik daar was vond ik welgeteld één verkoper die wel Nederlands sprak. Maar het was 'n Franstalige.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2003, 22:36   #107
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
De enkele keren dat ik in Brussel was, vroeg ik steeds of mensen Nederlands spraken en iedereen kon dat wel 'un beedje'. Misschien helpt het om hetzelfde te doen, dus in Hollands accent vragen of ze Nederlands spreken?

Ik ging er trouwens al vanuit dat iedereen Nederlands zou spreken, omdat vooraf overal werd gezegd dat Brussel tweetalig is, maar blijkbaar is het toch niet zo vanzelfsprekend om te denken dat iedereen op z'n minst een beetje Nederlands spreekt.
Wel, daar in de City 2 begon ik uitleg te vragen in 't Nederlands (Alg. Ned. maar met Vlaamse tongval). Die verkoper antwoordde dat hij me niet verstond. Ik deed alsof ik hem niet gehoord had en taterde gewoon verder en hij keek me aan alsof ik raar deed.
Oud 20 februari 2003, 22:43   #108
Dimitri

Standaard

Volgende keer gewoon met een Hollands accent proberen. En als de verkoper zegt dat hij/zij je niet verstaat, niet negeren maar hulpeloos gaan doen en proberen in slecht Frans duidelijk te maken dat je de taal niet spreekt. Zoals Nederlanders dat doen dus... Bij mij heeft het tot nu toe gewerkt, maar ja, ik ben ook nog maar twee keer in Brussel geweest.
Oud 20 februari 2003, 23:21   #109
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ach Brussel.....
Ik vind de Vlaamse steden zoals Leuven, Antwerpen, Hasselt, Gent, Brugge,... veel leuker, gezelliger, mooier, properder, moderner,... dan Bruxelles.
We hebben dus eigenlijk keuze genoeg voor een eigen hoofdstad!
Oud 21 februari 2003, 00:43   #110
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Volgende keer gewoon met een Hollands accent proberen. En als de verkoper zegt dat hij/zij je niet verstaat, niet negeren maar hulpeloos gaan doen en proberen in slecht Frans duidelijk te maken dat je de taal niet spreekt. Zoals Nederlanders dat doen dus... Bij mij heeft het tot nu toe gewerkt, maar ja, ik ben ook nog maar twee keer in Brussel geweest.
Nee, nee. Als je in 't Frans begint, gaan ze zeker geen Nederlands willen praten. Trouwens, waarom zou ik in slecht Frans beginnen? Nee, de juiste reactie zou zijn om over Nabholz te beginnen. Dat wou ik wel doen, maar ik heb dan toch maar beslist om over dat mens te zwijgen. Mijn boodschap was zo al duidelijk genoeg.
Oud 21 februari 2003, 11:14   #111
Dimitri

Standaard

Ik was ook alleen maar benieuwd of het zou werken. 't Zou wel typisch zijn als Nederlandse toeristen wel in het Nederlands worden aangesproken, dan kun je meteen zien of iemand met opzet geen Nederlands spreekt tegen Vlamingen.
Oud 21 februari 2003, 11:16   #112
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Ach Brussel.....
Ik vind de Vlaamse steden zoals Leuven, Antwerpen, Hasselt, Gent, Brugge,... veel leuker, gezelliger, mooier, properder, moderner,... dan Bruxelles.
We hebben dus eigenlijk keuze genoeg voor een eigen hoofdstad!
Maar stel nou dat Brussel voor Vlaanderen kiest, zou je dan nog een andere hoofdstad willen? Kijk, je zegt zelf dat de EU niet uit Brussel zou weggaan omdat alle instellingen daar zitten en het heel kostbaar zou zijn om te verhuizen, maar dat geldt dan toch ook voor alle Vlaamse instellingen?! Parlement, ministeries, partijkantoren, alles zit in Brussel.
Oud 21 februari 2003, 11:17   #113
LEFTeau
Partijlid

LEFTeau's schermafbeelding

Standaard

I Love brussels
hier kan ik lekker het mooie frans spreken van mijn moeder, want het vlaams van papa verstaan ze hier nie

"War doesn't determine who is right, it determines who is left"
this is war = http://www.robert-fisk.com/iraqwarvictims_mar2003.htm
LEFTeau is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2003, 13:26   #114
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LEFTeau
I Love brussels
hier kan ik lekker het mooie frans spreken van mijn moeder, want het vlaams van papa verstaan ze hier nie
Nu spreekt u puur uit persoonlijke gevoelens!! Het ging er over dat het niet correct is dat men in Brussel geen Nederlands kan of wil spreken terwijl het toch onze tweetalige hoofdstad is!!

Ik vind Frans trouwens een van de meest arrogante talen die er bestaan!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2003, 19:15   #115
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Maar stel nou dat Brussel voor Vlaanderen kiest, zou je dan nog een andere hoofdstad willen? Kijk, je zegt zelf dat de EU niet uit Brussel zou weggaan omdat alle instellingen daar zitten en het heel kostbaar zou zijn om te verhuizen, maar dat geldt dan toch ook voor alle Vlaamse instellingen?! Parlement, ministeries, partijkantoren, alles zit in Brussel.
Als Brussel effectief voor Vlaanderen kiest, zal de situatie moeten herbekeken worden. In theorie is het perfect mogelijk om Brussel, als tweetalige stad, als hoofdstad te hebben.

Maar ik maak mij geen illusies: Les Bruxellois zullen nooit voor Vlaanderen kiezen. Het FDF (Front des Francophones en stérk anti-Vlaams) staat heel sterk in Brussel! Hun anti-Vlaamse propagandamachine werkt op volle toeren.
Oud 21 februari 2003, 19:32   #116
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Ik vind Frans trouwens een van de meest arrogante talen die er bestaan!
Ik vind Frans een mooie taal met een rijke literatuur. Ik heb in den tijd (jaren 50) nog degelijke lessen Frans gehad. De arrogantie waar jij het over hebt heeft niets met die taal te maken maar met diegenen die het spreken. En wat mij betreft mogen ze fier zijn op hun taal! Als ze arrogant worden is het aan ONZE politici om hen te zeggen: "Tot hier en niet verder!". No paseran!
Oud 21 februari 2003, 20:33   #117
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Als Brussel effectief voor Vlaanderen kiest, zal de situatie moeten herbekeken worden. In theorie is het perfect mogelijk om Brussel, als tweetalige stad, als hoofdstad te hebben.

Maar ik maak mij geen illusies: Les Bruxellois zullen nooit voor Vlaanderen kiezen. Het FDF (Front des Francophones en stérk anti-Vlaams) staat heel sterk in Brussel! Hun anti-Vlaamse propagandamachine werkt op volle toeren.
Brussel is toch al de Vlaamse hoofdstad, wat moet er dan nog herbekeken worden?

Ik krijg het idee dat je door jouw haat voor het FDF een hekel hebt gekregen aan de hele stad. Het FDF verloor in de jaren tachtig juist veel stemmen. Kijk naar de Kamerverkiezingsuitslagen van het FDF in de arrondissement Brussel: 1978 28%, 1981 17,4%, 1985 8,3%, 1989 8,2%.

Brussel kan simpelweg niet anders dan voor Vlaanderen kiezen, het is er afhankelijk van, en dat weten ze bij het FDF ongetwijfeld ook. Vandaar waarschijnlijk het hevige verzet tegen alles wat Vlaams is en onafhankelijk wil worden. Ik vind het echter onterecht om op basis van de politieke voorkeur van een deel van de bevolking de hele stad, inclusief de 15-20% Nederlandstaligen, af te schrijven. Je gaat Antwerpen toch ook niet mijden vanwege het Vlaams Blok?!

Nogmaals, Brussel is de derde Nederlandstalige stad van Vlaanderen, heel veel Vlamingen werken in Brussel, dus ook voor Vlaanderen is het nogs steeds een van de belangrijkste steden.

Overigens, ik gun het A'dam ook niet dat het de hoofdstad van Nederland is, maar is dat een reden om die status te veranderen? Het stelt toch niks voor, alle instellingen zitten in Den Haag!
Oud 21 februari 2003, 21:27   #118
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik was ook alleen maar benieuwd of het zou werken. 't Zou wel typisch zijn als Nederlandse toeristen wel in het Nederlands worden aangesproken, dan kun je meteen zien of iemand met opzet geen Nederlands spreekt tegen Vlamingen.
Wel, ik weet niet of die Walen wel 't verschil horen tussen een Vlaams accent en een Hollands accent. En als je begint in gebrekkig Frans, dan denken ze: goed zo. Nog even proberen en het komt in orde! Niet doen dus.
Oud 21 februari 2003, 21:31   #119
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik vind Frans een mooie taal met een rijke literatuur.
Kijk, dat Frans dat jij zo mooi vindt is een verbasterd Latijn. Die Galliërs waren waarschijnlijk beschaamd in hun eigen taal en cultuur en probeerden dus om Latijn te spreken. Mijn redenering is: Latijn komt uit Rome en Rome ligt ver van hier. Dus waarom een verbasterd Latijn gaan spreken? Wij zitten hier in het noorden, niet ergens rond de middelandse zee.
Oud 21 februari 2003, 21:31   #120
LEFTeau
Partijlid

LEFTeau's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Wel, ik weet niet of die Walen wel 't verschil horen tussen een Vlaams accent en een Hollands accent. En als je begint in gebrekkig Frans, dan denken ze: goed zo. Nog even proberen en het komt in orde! Niet doen dus.
ne mindreader!!!!!!!!!!!!!! aaaah i m scared

"War doesn't determine who is right, it determines who is left"
this is war = http://www.robert-fisk.com/iraqwarvictims_mar2003.htm
LEFTeau is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be