Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2004, 19:55   #101
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
persoonlijk vind ik dat de vlamingen met heel zachte hand behandeld zijn door de franstaligen, in een historische context
als je ziet wat andere landen met hun anderspprekenden hebben gedaan, da's een ander paar mouwen hoor
1. Dus we moeten nederig dank u franstaligen zeggen omdat we zolang we braaf in de pas liepen niet zijn uitgemoord?
2. Aangezien het over de meerderheid van de bevolking ging en gaat zijn de 'anderssprekenden' niet de vlamingen, maar wel....
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2004, 21:29   #102
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
1. Dus we moeten nederig dank u franstaligen zeggen omdat we zolang we braaf in de pas liepen niet zijn uitgemoord?
2. Aangezien het over de meerderheid van de bevolking ging en gaat zijn de 'anderssprekenden' niet de vlamingen, maar wel....
1. ik schets enkel de historische context - de walen zijn doetjes vergeleken met de meeste anderen
2. dat is zelden een argument geweest, vele landen hebben een minderheidstaal genomen
Oud 31 juli 2004, 07:46   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2. dat is zelden een argument geweest, vele landen hebben een minderheidstaal genomen
Mag ik dan eens een paar van die "vele landen"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2004, 10:59   #104
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Mag ik dan eens een paar van die "vele landen"?
het VK biijvoorbeeld
Rusland ook denk ik
Oud 31 juli 2004, 11:15   #105
Henry
Burgemeester

Standaard

Citaat:
het VK biijvoorbeeld
Rusland ook denk ik
GM10 draait graag rond de kwestie. De Vlamingen moeten blij zijn dat ze miljarden betalen aan de Walen, want de Walen hadden ons ook kunnen uitmoorden, zoals de Russen nu doen met de Tsjetsjenen.
Is dat dan een soort afkoopsom misschien, gm10? 10 miljard per jaar of de Walen moorden ons uit?

Onze maatschappij verwent gewoon veel te veel de niet-werkenden.
Als er vacatures zijn in het grensgebied van België (zowel Vl als Wal) met Frankrijk, worden die veel vaker ingevuld door Fransen dan door Walen.
Louis Michel getuigde daar zelfs eens over in Terzake. Men zocht ergens in Wallonië een tiental arbeiders, en het waren allemaal Fransen. Ondertussen lagen de Walen in hun hangmat. Werkloosheid gaat in Wallonië van vader op zoon. Ik vraag me af hoeveel Waalse jongeren nog beseffen dat bepaalde mensen wérken om geld te krijgen.
Oud 31 juli 2004, 11:24   #106
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry
GM10 draait graag rond de kwestie. De Vlamingen moeten blij zijn dat ze miljarden betalen aan de Walen, want de Walen hadden ons ook kunnen uitmoorden, zoals de Russen nu doen met de Tsjetsjenen.
Is dat dan een soort afkoopsom misschien, gm10? 10 miljard per jaar of de Walen moorden ons uit?
de zaak een andere draai geven
hmmmm, komt me bekend voor
ben je flamingant?

Citaat:
Onze maatschappij verwent gewoon veel te veel de niet-werkenden.
Als er vacatures zijn in het grensgebied van België (zowel Vl als Wal) met Frankrijk, worden die veel vaker ingevuld door Fransen dan door Walen.
Louis Michel getuigde daar zelfs eens over in Terzake. Men zocht ergens in Wallonië een tiental arbeiders, en het waren allemaal Fransen. Ondertussen lagen de Walen in hun hangmat. Werkloosheid gaat in Wallonië van vader op zoon. Ik vraag me af hoeveel Waalse jongeren nog beseffen dat bepaalde mensen wérken om geld te krijgen.
volledig akkoord
Oud 1 augustus 2004, 04:49   #107
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
1. ik schets enkel de historische context - de walen zijn doetjes vergeleken met de meeste anderen
Eeuh nee de vlamingen zijn doetjes. Als het erop aankwam heeft het belgisch regime geen seconde getwijfeld om alle middelen in te zetten, het is gewoon nog niet heel vaak nodig geweest omdat de vlamingen zo'n brave dutsen zijn.

Citaat:
Het was in de eerste plaats bedoeld om u duidelijk te maken dat in België de franstaligen de 'anderssprekenden' zijn. En daarnaast ... met dat soort argumenten kan ik ook zeggen 'een genocide is niet erg, veel landen hebben al een genocide uitgevoerd'
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 14:33   #108
Tiger777
Burgemeester

Tiger777's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Tiger777
Standaard

Citaat:
dat is wel degelijk een argument: belgie is sterker in europa
meer inwoners, een grotere economie en de hoofdstad van europa
een onafhankelijk vlaanderen verliest dat alles

je moet eens nadenken in termen van macht
mensen die in het belgische establishment zitten (vlamingen, walen en brusselaars) zullen er alles aan doen om belgie in stand te houden, want dit is de makkelijkste manier om hun machtspositie intact te houden

dat heeft niks met vlamingen of walen te maken, maar met de menselijke aard

wat betreft de rest, ik keur niks goed, ik zeg enkel dat de walen braaf geweest zijn vergeleken met andere volkeren
don't bite the hand that feeds you? zeg dat maar eens aan de indianen van noord-amerika

en dat ze altijd afhankelijk geweest zijn van vlaanderen, is ook relatief
ze hadden meer werkvolk nodig, maar indien nodig hadden ze die evengoed in frankrijk gehaald
De economie van een onafhankelijk Vlaanderen zou relatief STERKER zijn dan die van België(=Per capita heeft Vlaanderen een sterkere economie dan België) ====> Relatief [size=4]meer[/size] macht in Europa
En willen we écht de hoofdstad van europa zijn? Ik weet niet hoeveel de Berlemont ons al gekost heeft... EN BLIJFT kosten! Trouwes, in mijn visie zou Brussel dé hoofdstad van Europa worden, politiek LOS van Vlaanderen en Europa.

Het belgische establishment
Ik denk onmiddelijk aan de koning en zijn entourage... Wilt u écht dat die profiteurs, de BELGISCHE bevolking blijven leegzuigen? 200 miljoen per jaar,exclusief onderhoudt en kosten van eigendommen van het Belgische koningshuis? Toch veel liever een Vlaamse onafhankelijkheid hoor!

Met die indianen zijn we appelen met peren aan het vergelijken... zoals je in een andere thread zegt: "Je moet alles in zijn historische context zien". De blanken gingen Amerika gaan KOLONISEREN!

Vlaamse arbeiders deden het werk voor Waalse fabrieksdirecteurs. Winsten werden steeds naar Wallonië gesleept.
Tiger777 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 14:33   #109
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiger777
In meerdere gevallen gebruiken jullie belgicisten Europa als een argument tegen een Vlaamse onafhankelijkheid. Welnu is jullie argument van macht in Europa weerlegd, en boeten jullie weer flink aan geloofwaardigheid in...
dat is wel degelijk een argument: belgie is sterker in europa
meer inwoners, een grotere economie en de hoofdstad van europa

een onafhankelijk vlaanderen verliest dat alles

Citaat:
OMDAT ZE STEEDS AFHANKELIJK GEWEEST ZIJN VAN VLAANDEREN!
Men bijt toch niet de hand die je voedt zeker? De Belgische staat gebruikt harde middelen tegen alle Flaminganten. Minste dat er enig Vlaams tintje aan een beweging zit, komt de beweging op de lijst van Staatsveiligheid. Leden worden in de lijst van STAATSGEVAARLIJK opgenomen wat allerlei gevolgen heeft voor zowel het sociaal, cultureel,politiek en economisch leven van de persoon in kwestie! Doetjes?
je moet eens nadenken in termen van macht
mensen die in het belgische establishment zitten (vlamingen, walen en brusselaars) zullen er alles aan doen om belgie in stand te houden, want dit is de makkelijkste manier om hun machtspositie intact te houden

dat heeft niks met vlamingen of walen te maken, maar met de menselijke aard

wat betreft de rest, ik keur niks goed, ik zeg enkel dat de walen braaf geweest zijn vergeleken met andere volkeren
don't bite the hand that feeds you? zeg dat maar eens aan de indianen van noord-amerika

en dat ze altijd afhankelijk geweest zijn van vlaanderen, is ook relatief
ze hadden meer werkvolk nodig, maar indien nodig hadden ze die evengoed in frankrijk gehaald
Oud 1 augustus 2004, 14:33   #110
Tiger777
Burgemeester

Standaard

Citaat:

elk thema kan blijkbaar zo verkocht worden dat het vlaamse onafhankelijkheid moet propageren
je begrijpt dat jullie zaak hierdoor flink aan geloofwaardigheid inboet
In meerdere gevallen gebruiken jullie belgicisten Europa als een argument tegen een Vlaamse onafhankelijkheid. Welnu is jullie argument van macht in Europa weerlegd, en boeten jullie weer flink aan geloofwaardigheid in...

Citaat:
OMDAT ZE STEEDS AFHANKELIJK GEWEEST ZIJN VAN VLAANDEREN!
Men bijt toch niet de hand die je voedt zeker? De Belgische staat gebruikt harde middelen tegen alle Flaminganten. Minste dat er enig Vlaams tintje aan een beweging zit, komt de beweging op de lijst van Staatsveiligheid. Leden worden in de lijst van STAATSGEVAARLIJK opgenomen wat allerlei gevolgen heeft voor zowel het sociaal, cultureel,politiek en economisch leven van de persoon in kwestie! Doetjes?
Oud 1 augustus 2004, 14:33   #111
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De economie van een onafhankelijk Vlaanderen zou relatief STERKER zijn dan die van België(=Per capita heeft Vlaanderen een sterkere economie dan België) ====> Relatief [size=4]meer[/size] macht in Europa
En willen we écht de hoofdstad van europa zijn? Ik weet niet hoeveel de Berlemont ons al gekost heeft... EN BLIJFT kosten! Trouwes, in mijn visie zou Brussel dé hoofdstad van Europa worden, politiek LOS van Vlaanderen en Europa.
de macht wordt niet verdeeld aan de hand van het criterium BNP/capita (je zou de grote landen nogal horen denk ik)

dat brussel een euope dc zou worden, dat denk ik ook wel

Citaat:
Het belgische establishment
Ik denk onmiddelijk aan de koning en zijn entourage... Wilt u écht dat die profiteurs, de BELGISCHE bevolking blijven leegzuigen? 200 miljoen per jaar,exclusief onderhoudt en kosten van eigendommen van het Belgische koningshuis? Toch veel liever een Vlaamse onafhankelijkheid hoor!
bij establishment denk ik aan hoge ambtenaren, belgische topondernemers,
the powers that be! (en dat is zeker niet koning)
aan de andere kant heeft de koning wel degelijk een democratische, controlerende functie (doch dit is een andere discussie)

Citaat:
Met die indianen zijn we appelen met peren aan het vergelijken... zoals je in een andere thread zegt: "Je moet alles in zijn historische context zien". De blanken gingen Amerika gaan KOLONISEREN!
nogmaals, ik schets enkel een historische context

Citaat:
Vlaamse arbeiders deden het werk voor Waalse fabrieksdirecteurs. Winsten werden steeds naar Wallonië gesleept.
werden de vlamingen dan niet betaald?

Laatst gewijzigd door gm10 : 4 augustus 2004 om 16:18.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 14:33   #112
Tiger777
Burgemeester

Standaard

Citaat:
de macht wordt niet verdeeld aan de hand van het criterium BNP/capita (je zou de grote landen nogal horen denk ik)
In Europa toch wel hoor... Hoe sterker de economie, hoe (realatief) sterker het land in kwestie is. Da's vastgelegd in art. EG.192 op vraag van de kleine landen!

Citaat:
dat brussel een euope dc zou worden, dat denk ik ook wel
Wel dan, wat blijf je dan zo vastgeankerd aan België? Als Brussel wegvalt, valt België hoor!
Citaat:
bij establishment denk ik aan hoge ambtenaren, belgische topondernemers, the powers that be! (en dat is zeker niet koning)
aan de andere kant heeft de koning wel degelijk een democratische, controlerende functie (doch dit is een andere discussie)
Is de koning ooit verkozen geweest? Don't think so!
Wat hebben topondernemers nu aan de staat België? Als Vlaanderen onafhankelijk gaat, kan 10 miljard uitgespaard worden en in de economie gepomt worden... Topondernemers zullen die 10 miljard per jaar met blije hand aannemen hoor!

Citaat:
nogmaals, ik schets enkel een historische context
Dan moet u dat juist doen en geen verkeerde of totaal uit te lucht gegrepen schetsen ophangen

Citaat:
werden de vlamingen dan niet betaald?
Als de Walen ZOOO hielden van België, waarom betaalden ze hun landgenoten dan een hongerloon voor de gepresteerde arbeid?

Laatst gewijzigd door Tiger777 : 4 augustus 2004 om 16:24.
Oud 1 augustus 2004, 15:06   #113
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

"Vlaanderen" wordt inderdaad geplunderd. Door de flaminganten. Hun nationalisme houdt buitenlandse investeerders weg, dixit enquête Vlaemsche regering.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 17:08   #114
Tiger777
Burgemeester

Standaard

Hou toch op met uit je nek te lullen hans... Het komt je imago niet ten bate hoor...
Oud 1 augustus 2004, 17:14   #115
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
"Vlaanderen" wordt inderdaad geplunderd. Door de flaminganten. Hun nationalisme houdt buitenlandse investeerders weg, dixit enquête Vlaemsche regering.
is dat echt waar???????
Oud 1 augustus 2004, 17:22   #116
Tiger777
Burgemeester

Standaard

[sarcastic]Heb je nog niet gemerkt dat alles wat Hans I de Grootte zegt waar is? [/sarcastic]
Oud 1 augustus 2004, 17:30   #117
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Europa toch wel hoor... Hoe sterker de economie, hoe (realatief) sterker het land in kwestie is. Da's vastgelegd in art. EG.192 op vraag van de kleine landen!

Wel dan, wat blijf je dan zo vastgeankerd aan België? Als Brussel wegvalt, valt België hoor!
Wat hebben topondernemers nu aan de staat België? Als Vlaanderen onafhankelijk gaat, kan 10 miljard uitgespaard worden en in de economie gepomt worden... Topondernemers zullen die 10 miljard per jaar met blije hand aannemen hoor!

Dan moet u dat juist doen en geen verkeerde of totaal uit te lucht gegrepen schetsen ophangen

Als de Walen ZOOO hielden van België, waarom betaalden ze hun landgenoten dan een hongerloon voor de gepresteerde arbeid?
Citaat:
dat ken ik niet
kan je even specifieren?

Citaat:
waarom blijf ik fan van anderlecht? het is wie ik ben
dat is hetzelfde

Citaat:
Wat hebben topondernemers nu aan de staat België?
Ah! Als ze beslissingen kunnen beinvloeden op het belgische niveau hebben ze daar uiteraard profijt bij! niks garandeert dat dit zo blijft op het vlaamse/waalse niveau

Citaat:
Als Vlaanderen onafhankelijk gaat, kan 10 miljard uitgespaard worden en in de economie gepomt worden... Topondernemers zullen die 10 miljard per jaar met blije hand aannemen hoor!
topondernemers zijn meestal pro belgie
en die 10 miljard ? dat wil ik nog wel eens zien indien een onafhankelijk brussel zijn eigen inkomenbelastingen heft op vlamingen die in brussel werken
dat zal geen 10 miljard meer zijn

Citaat:

is dat zo? ik dacht dat walen en vlamingen evenveel betaald werden?
Oud 1 augustus 2004, 20:01   #118
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
is dat echt waar???????
Op de Vlaamse feestdag werd een enquête afgenomen bij de Belgische ambassadeurs over Vlaanderen. Zij zien het toenemende nationalisme en kleinburgerlijkheid als de grootste bedreigingen voor de Vlaamse economie. www.vrtnieuws.net kan misschien nog meer vertellen, anders doet www.b-u-b.be dat wel
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 20:02   #119
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hou toch op met uit je nek te lullen hans... Het komt je imago niet ten bate hoor...
Hoogstaande reply... over jouw imago zwijg ik.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 21:29   #120
Tiger777
Burgemeester

Standaard

Citaat:
dat ken ik niet
kan je even specifieren?
Beetje opzoekingswerk doen he!
Citaat:
waarom blijf ik fan van anderlecht? het is wie ik ben
dat is hetzelfde
Ik kan een fan zijn van Juventus, wil dat zeggen dat Italië en Vlaanderen één geheel moeten vormen? (Ik denk toch dat u dat bedoelde, uuw antwoord was geheel naast de kwestie)
Citaat:
Ah! Als ze beslissingen kunnen beinvloeden op het belgische niveau hebben ze daar uiteraard profijt bij! niks garandeert dat dit zo blijft op het vlaamse/waalse niveau
Niets garandeert dat dat op het Belgische niveau zo blijft...

Citaat:
topondernemers zijn meestal pro belgie
en die 10 miljard ? dat wil ik nog wel eens zien indien een onafhankelijk brussel zijn eigen inkomenbelastingen heft op vlamingen die in brussel werken
dat zal geen 10 miljard meer zijn
Inkomstenbelasting wordt FEDERAAL geind. Da's geen belasting die rechtstreeks naar Vlaanderen vloeit. Maar daar haal je iets interessants aan. Als Vlaanderen ook zelf zijn inkomstenbelasting kan innen, hebben we weer een handje vol geld meer dan we nu hebben! Meer geld voor onderwijs en cultuur!

Citaat:
Is dat zo? ik dacht dat walen en vlamingen evenveel betaald werden?
Wij waren in die tijd nog niet eens vloeibaar, dus geen loze veronderstellingen maken he. Mijn overgrootvader heeft nog in de mijn ergens tegen charleroi gezeten en hij vertelde dat enkel Vlamingen in de pijp zaten en de franstaligen boven gewoon de steenkool zuiverden. Inderdaad, ze verdienden evenveel... maar welk werk zou jij het liefst willen doen? De Vlamingen werden gebruikt voor het vuile werk.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be