Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2013, 16:23   #101
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Wouter verdient de strop. Meer kan ik daar niet over zeggen.
En Anemans verdient de strik.
Oud 26 mei 2013, 16:26   #102
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het probleem met "Porcinet" was de massahysterie/angstpsychose die Franstalig België in de greep leek te hebben, niet dat hij "Porcinet" werd genoemd.

Is het toeval dat u "Bye Bye Belgium" niet vermeld?
"Bye Bye Belgium" was iets totaal belachelijks dat zowiezo geen zin had.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 16:28   #103
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Ik voorzie bij superdiversiteit uiteindelijk algemene opwarming, blijkbaar heeft deze groene het klimaat in Belgie dan toch juist voorspeld.

Zo zie je maar...
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 16:29   #104
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Ik voorzie bij superdiversiteit uiteindelijk algemene opwarming, blijkbaar heeft deze groene het klimaat in Belgie dan toch juist voorspeld.

Zo zie je maar...
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 16:31   #105
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
"Bye Bye Belgium" was iets totaal belachelijks dat zowiezo geen zin had.
Vond u de paniekerige reacties op het programma dan niet véélzeggend?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 16:36   #106
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wie verstandig was, wist dat dit niet serieus was. Dommerikken die voor zoiets panikeren, zijn vooral veelzeggend voor onze maatschappij.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 16:36   #107
Echte Waal
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Van de vlamingen? Ja.
Oud 26 mei 2013, 16:59   #108
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

fixed:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
En Di Rupo verdient de strik.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 17:45   #109
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Wouter verdient de strop. Meer kan ik daar niet over zeggen.
Jij verdient het levenslang dagelijks een uurtje gemarteld te worden, maar omdat ik wel een geweten heb, zal ik daar niet voor pleiten.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 18:03   #110
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sta mij toe het daaromtrent met u niet eens te zijn.
Zeker.

Citaat:
Ik citeer enkele zinnen die mij 'stoorden':

<In de samenleving van nu en straks zal het heersende ideaal van 'Vlaams burgerschap' alleen maar meer verdeeldheid zaaien...>

Glazen bol? Natte vinger? Wishful thinking?

(ik gok op het laatste)

<... Het is onvermijdelijk dat deze superdiversifiëring van onze samenleving zich verder zal doorzetten...>

Er is helemaal niks 'onvermijdelijk' aan het zich verder doorzetten van de superdiversifiëring. De talrijke economische, politieke en sociale crisissen die we uit de geschiedenis kennen hadden ook De Heer Van Besien kunnen leren dat het begrip 'onvermijdelijk' zéér relatief is. De 'Onzichtbare Hand' die de mensheid in één of andere richting zou dwingen, is nog steeds niet uitgevonden (al zijn daar wel vele pogingen toe ondernomen).

<... Veel Vlamingen vinden dit bedreigend omdat er voortdurend nieuwe mensen naar hier komen die de taal niet spreken. Ze hebben het gevoel dat de integratieklok telkens wordt teruggedraaid...>

Me dunkt dat er wel wat méér aan de hand is dan een 'gevoel' dat de integratieklok telkens wordt teruggedraaid. Dat toont de nu ook door De Heer Van Besien opgemerkte 'explosie' van nationaliteiten en talen in Antwerpen, Brussel en andere steden en gemeenten in Vlaanderen duidelijk genoeg aan.
Bij een vooruit draaiende integratieklok zou zo'n 'explosie' immers nooit plaats hebben gevonden.

<... een schild-en-vriendbeleid [...]: de verwerving van het Nederlands geldt als voorwaarde tot deelname aan de samenleving...>

Dat 'schild-en-vriend' vind ik eigenlijk een smerige insinuatie.

Wat die voorwaarde tot deelname aan de samenleving betreft: die geldt ook voor de inboorlingen, hé. De enige officiële taal van De Vlaamse Gemeenschap is het Nederlands. Een goede beheersing van die taal door om het even welke burger van het Vlaamse Gewest kan m.i. alleen maar positief worden geëvalueerd. Daar niet alle bewoners van het Vlaamse Gewest dat even goed begrijpen, mag wel enige dwang worden uitgeoefend. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat er binnenkort ook voor Arabisch-, Chinees-, Russisch-, Turks-, ... -taligen 'gebetonneerde faciliteiten' worden ingesteld?

<...Kennis van het Nederlands is noodzakelijk om elkaar te verstaan en dus voor de sociale samenhang. Maar op dit moment is er iets anders aan de gang. Taal wordt gebruikt als uitsluitingsmechanisme en werkt zo de sociale samenhang actief tegen...>

Het gebruik van taal als uitsluitingsmechanisme is heus niks nieuw, en is in deze contreien zelfs 'officiële politiek' geweest. "We" hebben er de Vlaamse Beweging aan te danken

De vele initiatieven die op het vlak van Lessen Nederlands voor Anderstaligen worden genomen, tonen voor mij veeleer aan dat er 'op dit moment' hard wordt gewerkt om van taal net géén 'uitsluitingsmechanisme' te maken.

Diegenen die om wat voor reden dan ook van het aanbod geen gebruik maken, sluiten zichzelf uit. Dat is uiteraard niet verboden. Alleen is het geen geldige basis voor het eisen van een of andere vorm van 'schadevergoeding'.

<... Culturele diversiteit is een objectief goed, omdat het zo'n onmisbare voorwaarden voor menselijke vrijheid creëert zoals zelfkennis, zelfrelativering en zelfkritiek...>

Tja, van die 'zelfkennis, zelfrelativering en zelfkritiek' heb ik nog nergens veel gemerkt, moet ik zeggen.

<... Het is via dialoog en gezamenlijke besluitvorming dat de gemeenschap zal worden opgebouwd. In een context van uit elkaar drijvende morele overtuigingen, steeds meer verschillende culturen en op elkaar stapelende loyauteiten, bouwen we een democratie uit die culturele verschillen waardeert voor wat ze zijn, waarin grenzen in overleg worden afgebakend en waar alle burgers het gevoel hebben erbij te horen... >

Beste Heer Van Besien,

"onze" gemeenschap IS al opgebouwd, en blijkbaar zo goed opgebouwd dat héél véél mensen op de een of andere manier van de niet bepaald denkbeeldige weldaden ervan willen genieten.
Wie 'het gevoel' wil hebben 'erbij' te horen, hoeft echt niet zo héél véél moeite te doen. Aandacht opbrengen voor én een beetje rekening houden met wat in de samenleving reilt en zeilt, is een goed begin.

Wie die moeite niet wil doen, kan elders terecht voor 'het gevoel erbij te horen'. De wereld is groter, véél groter, dan Vlaanderen, en doorgaans wordt kandidaat-emigranten weinig in de weg gelegd.

De vraag is: WIL iedereen die hier aanwezig is er wel 'bij' horen?

En: waarom zou "onze" gemeenschap zich om de onwilligen MOETEN bekommeren?
Hoe ga je een verdere diversificatie tegenhouden? Zelfs als je een volledige stop op migratie zou zetten, wat niet wenselijk is, zou de diversiteit nog minstens verdubbelen de komende eeuw. Een Belg terugsturen naar eigen land is een Belg terugsturen naar België, dus de klok terugdraaien kan niet.

Als we één Vlaamse cultuur willen, dan zal dat niet de huidige Vlaamse cultuur zijn. Elke Vlaming zou zo'n cultuur immers mee bepalen. De traditionalistische Vlamingen zijn een minderheid en hebben niemand nog iets op te leggen, niet de migrant, ook niet de vrijdenkende Vlaming. Als die traditionalistische Vlaming de eigen cultuur wilt behouden, dan pleit die beter voor tolerantie ten opzichte van alle culturen in plaats van voor een eenheidsworst, want het zal niet de eenheidsworst zijn waar op gehoopt werd.

Los van cultuur, er is geen enkele politieke partij die niét wilt stimuleren om in Vlaanderen Nederlands als communicatiemiddel te gebruiken. De volgorde die sommigen willen hanteren is enkel wat contraproductief. Om iemand de eigen taal aan te leren, moet je die mensen eerst accepteren. Daarna komt de rest. Als je mensen pas accepteert als ze Nederlands kunnen, dan hebben ze helemaal geen netwerk om hun Nederlands in te oefenen en dan komt dat ook niet.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 18:09   #111
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Zeker.

Hoe ga je een verdere diversificatie tegenhouden? Zelfs als je een volledige stop op migratie zou zetten, wat niet wenselijk is, zou de diversiteit nog minstens verdubbelen de komende eeuw. Een Belg terugsturen naar eigen land is een Belg terugsturen naar België, dus de klok terugdraaien kan niet.

Als we één Vlaamse cultuur willen, dan zal dat niet de huidige Vlaamse cultuur zijn. Elke Vlaming zou zo'n cultuur immers mee bepalen. De traditionalistische Vlamingen zijn een minderheid en hebben niemand nog iets op te leggen, niet de migrant, ook niet de vrijdenkende Vlaming. Als die traditionalistische Vlaming de eigen cultuur wilt behouden, dan pleit die beter voor tolerantie ten opzichte van alle culturen in plaats van voor een eenheidsworst, want het zal niet de eenheidsworst zijn waar op gehoopt werd.

Los van cultuur, er is geen enkele politieke partij die niét wilt stimuleren om in Vlaanderen Nederlands als communicatiemiddel te gebruiken. De volgorde die sommigen willen hanteren is enkel wat contraproductief. Om iemand de eigen taal aan te leren, moet je die mensen eerst accepteren. Daarna komt de rest. Als je mensen pas accepteert als ze Nederlands kunnen, dan hebben ze helemaal geen netwerk om hun Nederlands in te oefenen en dan komt dat ook niet.
Is dit het nieuw racistisch manifest?
Oud 26 mei 2013, 18:39   #112
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van de vlamingen? Ja.
Kent u dan Vlamingen die die dag naar de RTBf keken?

Oud 26 mei 2013, 18:42   #113
Echte Waal
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Kent u dan Vlamingen die die dag naar de RTBf keken?
Veel, en ze sproken er meer over dan de Walen...
Oud 26 mei 2013, 18:52   #114
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben van geen enkele politieke partij lid, en er is mij voor het ogenblik geen enkele politieke partij bekend waar ik lid van zou willen worden.

Als u een béter etiket dan 'partijloos' voor mij kunt bedenken, had ik dat graag vernomen.
Wat denk je van 'politiek dakloos'?
Oud 26 mei 2013, 18:56   #115
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

In m'n dooie eentje ga ik natuurlijk niet veel kunnen tegenhouden, dat klopt, en met een zekere graad en mate van diversiteit heb ik eigenlijk geen probleem.

De geschiedenis - ook de heel recente - heeft mij echter geleerd dat 'de juiste' omstandigheden wel degelijk kunnen leiden tot een tamelijk verregaande verandering in de samenstelling van een bevolkingsgroep, en dat die verandering niet noodzakelijk de richting van méér diversiteit uitgaat.

Ik vind toekomstvoorspellingen altijd een beetje gewaagd, en het optimisme van De Heer Van Besien behoorlijk naïef.

In optimale omstandigheden zou hij gelijk kunnen krijgen, maar ik zie die optimale omstandigheden elke dag een beetje minder bereikbaar worden.

Oud 26 mei 2013, 18:57   #116
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Wat denk je van 'politiek dakloos'?
Daar kan ik wel mee leven

Oud 26 mei 2013, 19:05   #117
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
fixed:
Elaba , verkeerde topic:
http://filesforum.politics.be/showthread.php?t=181435

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 19:12   #118
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een zinnig mens kan toch zo veel onzin niet uitkramen?
Oud 26 mei 2013, 19:15   #119
Echte Waal
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een zinnig mens kan toch eens ene leeuw neuken zeker?
fixed
Oud 26 mei 2013, 19:16   #120
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
fixed
Jij bent knettergek.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be