![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Uiteraard, maar men begon niet met het bouwen van gotische kerken. Eerst waren het gewone simpele bouwwerken, dan Romaanse gebouwtjes, en men ging steeds exclusiever. Rome is ook niet op één dag gebouwd.
![]() |
#102 |
|
![]() Kan je dit eens met wetenschappelijke bewijzen staven, want nog ben ik niet geheel overtuigd.
![]() |
#103 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je onderschat overigens de pre-Romaanse architectuur, zelfs als we de Byzantijnse architectuur in Italië negeren. ![]() Paleis van Ingelheim (c.a. 800, digitale reconstructie) ![]() Torhalle, Lorsch (c.a. 800) ![]() Santa Mar�*a del Naranco (848) ![]() Paltskapel, Aken (805) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
|
![]() Goed, maar mijn vraag was een bevestiging dat algemeen bij aanvang van de constructie van de gotische kathedralen de ornamenten en details aan de buitenkant gekleurd waren. Want het is niet omdat de gothiek al afgedaan had sedert de 16de eeuw, dat men de reeds bestaande gotische gebouwen niet meer ging onderhouden in hun oorspronkelijke staat.
![]() |
#105 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Om verder de syllabus gotische sculptuur (Prof. Dr. Van der Stock) te citeren: Het beeldwerk wordt in regel beschilderd, ook de sculptuur aan de portalen, denk aan de 'Vierge dorée' van Amiens, ca. 1260. Ook de kleine in ivoor gesneden beeldjes en reliëfs worden met kleuren en goud opgehoogd. Tot de eigenlijke studieresultaten heb ik geen toegang. De standwaardwerken die ik zelf heb zijn ook allemaal van voor de jaren '90. In de syllabus staat dit recenter boek in de syllabus, de cover toont meteen ook die zichtbare verfresten waar ik het over had. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zoals de eerder vernoemde Sint-Gummaruskerk in Lier. Toren vervangen door een barokke bovenstuk met rococo-bekapping. En barokke kerkinterieurs kwamen er heus niet alleen vanwege de beeldenstorm. Sterker nog, de Lutheranen bewaarden de middeleeuwse kerken veel beter (cfr. Die bewahrende Kraft des Luthertums). Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 14 september 2013 om 00:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Vreemdeling
|
![]() Prachtig! Ik probeer me altijd voor te stellen hoe het toen moet zijn geweest. Wij zijn al zoveel gewoon. In die tijd moet dat toch onvoorstelbaar geweest zijn. Niet dat het nu niet indrukwekkend is...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het is inderdaad erg bijzonder dat die gotische kathedralen na zoveel eeuwen nog steeds zo'n grote indruk maken op de moderne mens die technisch toch zoveel verder staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Moet je bij veel van die foto's niet een beetje opletten met te denken dat het er in de middeleeuwen zo uit zag? Er is bv. het Gravensteen in Gent dat door de gotiekliefhebbers in de 19de eeuw gerestaureerd werd, en er op die manier 'middeleeuwser dan middeleeuws' uit kwam te zien, m.a.w., zo heeft het Steen er vroeger niet uitgezien volgens hedendaagse deskundigen.
Los van de pracht ervan, he. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nu het nog kan hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Vreemdeling
|
![]() In de lage landen kennen we natuurlijk vooral de Brabantse gotiek, deze stroming kan ook wel als de laatste en meest uitbundige fase van de gotiek worden beschouwd. Het stadhuis van Leuven en de Sint-Jan’s kathedraal in 's-Hertogenbosch zijn hier bekende voorbeelden van. Waar in andere landen grootschalige gotische projecten al lang en breed tot het verleden behoorden, werden in de lage landen aan eind van de 15e eeuw gigantische torenprojecten opgezet: Mechelen, Bergen, Antwerpen, Zierikzee en Leuven zijn slechts enkele voorbeelden. Helaas zijn geen van deze volledig voltooid, dit is vooral spijtig in het geval van de Romboutstoren daar deze geld als het mooiste torenontwerp van de gotiek. De brabantse gotiek had ook internationaal z’n uitwerking, in de kathedraal van Sevilla werd het hoogaltaar uitgevoerd in de de ‘gefloreerde’ Brabantse gotiek.
Bron: The Gothic Cathedral, J. Wilson Impressie voltooide Romboutstoren te Mechelen: ![]() Video impressie van voltooid westwerk Pieterskerk te Leuven: https://www.youtube.com/watch?v=_XAJJIMUyRI |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Europees Commissaris
|
![]() En mogen we nu ook nog weten waar dat allemaal is....?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Munster_van_Ulm http://nl.wikipedia.org/wiki/Kathedraal_van_Barcelona http://nl.wikipedia.org/wiki/Kathedraal_van_Albi http://en.wikipedia.org/wiki/Palma_Cathedral |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |